Lite-on detectie probleem op Epox 8rda+

Pagina: 1
Acties:
  • 215 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Daacuso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 01:13
Van de week heb ik dus mijn Soltek SL75frn-L uitgebouwd i.v.m. onverklaarbare vastlopers. Is garantie en krijg een nieuw bordje er voor terug. Nu dus tijdelijk een Epox 8rda+ er in. Is de eerste revisie met van die geheugenbanken die behoorlijk in de weg zittten, dus dat begon al goed. nu dus een paar dagen het zooitje stabiel draaiende en ik dacht gister even een CD te burnen. Kom ik terug geeft Easy CD Creator vage foutmelding. Vervolgens zie ik dat m'n Lite-on DVD speler verdwenen is uit mijn windows. Opnieuw opstarten en bios laten detecteren, na een paar keer wordt ie weer gezien. Maar ene keer wel en andere keer niet. Soms krijg ik een aantal vage tekens en soms alleen LT te zien in de bios na detectie. Natuurlijk allereerst kabel vervangen en voltages gecheckt. Kabel is het niet en voltages zijn ook goed. Vervolgens zojuist Lite-on DVD uitgebouwd en Toshiba DVD er in. Alles gaat goed, totdat opeens m'n Lite-on burner ook raar begint te doen. De Toshiba blijft ie echter keurig herkennen. Nu net in tweede pc met K7S5A lite-on DVD getest en dat gaat wel goed. Ook geprobeerd de brander op het Epox bord te upgraden. Bios herkende hem eventjes goed en ook in windows stond ie er. Maar toch zag het firmware update progje iets anders. Het lijkt er dus op dat Epox en Lite-on elkaar niet zo lief vinden. Verder staat op het mobo ook de nieuwste bios. Iemand een idee?

Voor de volledigheid nog even m'n specs;

Aopen 300 watt psu
Epox 8rda+
Amd Tbred 2400+
Samsung pc2700
IBM GXP 120 80 GB Prim. Master
Lite-on CDRW 40x12x48 Sec. Master
Lite-on DVD 12x48 Sec. Slave
Leadtek GF 4 Ti4400
SB Audigy

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Lijkt er sterk op dat je die IDE-SW driver uit het nForce driver pakket hebt geinstalleerd.
Die zorgt o.a. voor het soort problemen dat jij nu hebt....

Edit:

Zie b.v. ook:
[rml]nForce2 drivers [ Ervaringen][/rml]
nForce2 IDE driver + Nero Burning Rom gaat niet
nForce 2.45 WHQL, wat vinden jullie ervan?

En nog een paar honderd topics op GoT...

[ Voor 45% gewijzigd door warp op 30-08-2003 18:40 ]

• Daacuso
Ja ik heb inderdaad het gehele pakket geinstalleerd. Zal even kijken of ik hem kan verwijderen. Alvast bedankt in ieder geval.

edit: Beetje te snel gereageerd. Bios detectie gaat ook niet goed, dus drivers kunnen het niet zijn. verder meende ik net te zien dat de Toshiba ook niet goed gedetecteerd werd. Zal nog even kijken, want anders is het toch echt een ide kanaal die aan het afsterven is.

edit: Nee detectie van de Toshiba DVD gaat goed. Tis toch echt alleen die Lite-On zut.

[ Voor 63% gewijzigd door Daacuso op 30-08-2003 19:12 ]

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

• Daacuso
Oke geef hem even een schopje. Probleem is er nog steeds. De Toshiba DVD speler blijft herkend worden, dus het ligt niet aan de ide aansluiting. De lite-on burner wordt soms wel, soms niet herkend. Het gezeur begint al in de bios, dus drivers of windows zijn niet verantwoordelijk. Verder werkt de al eerder verwijderde DVD speler feilloos op een ECS K7S5A bordje. Dus de Lite-on stuff werkt ook gewoon goed.

Zojuist stelde degene van wie ik bordje heb gekocht voor om een enkel apparaat er aan te hangen. Hij had ook een Lite-on burner en dat ging gewoon goed. Die hing in zijn uppie aan de tweede ide poort. Dan nog is het raar, want als het bord niet goed om kan gaan met twee apparaten op een kabel waarom dan alleen problemen met Lite-on en niet met de Toshiba???

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Heb je ze beide op cable select gejumpert of staan ze op master/slave?

Sommige ATAPI devices moeten als cable select geconfigureerd worden op de 8RDA(+) anders werken ze niet (goed). Misschien geldt dit dus ook jouw combi van Lite-On en Toshiba. Mijn Lite-On CD-RW (slave)/Panasonic DVD (master) combi werkt overgens wel goed met master/slave settings i.p.v. cable select op mijn 8RDA.

Het wil ook nog wel eens foutgaan als je geen UDMA66+ (80 pins) IDE kabel gebruikt.

• Daacuso
Ik heb momenteel de brander op master en de DVD op slave staan. En ik gebruik een 80 pins ide kabel. Nu staat mijn lite-on burner er weer wel. Maar volgende keer dat ik windows opstart kan hij weer weg zijn. Zal ook eens proberen of cable select werkt, dat had ik namelijk nog niet geprobeerd. Bedankt alvast.

[ Voor 5% gewijzigd door Daacuso op 01-09-2003 12:31 ]

• Daacuso
Nou het wil mooi nog niet werken. Cable select brengt geen uitkomst. Ook beide apparaten alleen op de kabel werkt niet. Terwijl degene van wie ik het bord heb gekocht altijd met een 52x lite-on burner als master op de tweede ide poort heeft gedraaid. Daarentegen blijft die Toshiba het gewoon doen. Zojuist een firmware update op de DVD speler uitgevoerd. ook geen succes. Terwijl die al een paar dagen zonder probs op het ECS bord zat. Denk dat er een ding over blijft, en dat is rma-en dat bord. Of iemand anders nog een idee?

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-03 16:23

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik zal me er ook es mee gaan bemoeien :P
Ikzelf heb het bord in ieder geval altijd zo gebruikt:

Primary
|
==Master== Western Digital WD800JB 80 GB HD
== Slave == Toshiba SD-M1612 16x48 DVD

Secondary
|
==Master== Lite-On LTR52246S 52x24x52 CD-RW
== Slave == ----------------- leeg ------------------

Nu heb ik een Abit NF7-S rev2 met een Lite-On XJ-HD165 16x48 DVD eraan ipv de Toshiba en dat werkt gewoon prima, dus het ligt niet aan de nForce2 chipset.
Welke DVD-drive is het precies?

(Dat je de FSB btw al naar de 175mhz hebt weten te tillen :) Is dat sync of niet? Want met CPU/mem verhouding van 200/133 kon ik wel 200mhz FSB halen. Sync lukte dat alleen niet (met PC3200 mem).)

[edit]
Heb je het BIOS al proberen te updaten? Misschien dat dat iets doet.

[ Voor 22% gewijzigd door --MeAngry-- op 02-09-2003 20:06 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

• Daacuso
Op Ide 2 willen beide Lite-on apparaten dus niet werken, terwijl de Toshiba het gewoon doet. Niet alleen, niet samen, niet master en niet slave. Andere pc geen probleem. De Dvd speler is een LTD-163 die met de firmware update D163GH5S nu een JLMS XJ-HD163 is. De writer is een LTR-40125S. Verder heb ik bios als eerste geupdate, ook geen succes. Kan eventueel nog kijken wat ze op ide 1 doen.

Het geheugen (Samsung pc2700 double-sided) zit nu echt aan zijn max. Draait nu op cas 2-2-2-6. En uiteraard draai ik het sync. De geheugen instellingen veranderen van cas 2-6-6-6 scheelde overigens meer dan de fsb met 5 omhooggooien. Had eigenlijk gehoopt nog verder te komen, maar ja we klagen niet :) Draai nu overigens ook ondertussen met een mp van 12,5.
Bord is daarnaast natuurlijk enigszins gemod met extra koeling op North en South bridge, wat jij zelf heb gedaan ;) Dat zal best wel iets helpen.

Denk dat ik hem anders gewoon zonder probs kan rma-en. Maxpert is geloof ik niet zo moeiljik met dat soort dingen.

[ Voor 50% gewijzigd door Daacuso op 02-09-2003 20:31 ]

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Daacuso schreef op 02 September 2003 @ 20:13:
[...]

Denk dat ik hem anders gewoon zonder probs kan rma-en. Maxpert is geloof ik niet zo moeiljik met dat soort dingen.
Nee, ik denk het ook niet, vond het altijd een hele fijne zaak. Hoop voor je dat ze niet al te moeilijk doen! Want ik was dus niet echt bekend (helemaal niet dus) met deze problemen :X

[edit]
Anders kun je hier ook altijd ff met het bord langskomen dat we het nog eens testen met mijn hardware. Hoewel ik me moeilijk kan voorstellen dat het aan je DVD/brander ligt omdat ze op een ander mobo wel goed werken.

[ Voor 27% gewijzigd door --MeAngry-- op 02-09-2003 21:47 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

• Daacuso
Ik heb veel rare dingen meegemaakt, maar dit spant toch wel de kroon. Bij jou werkt het wel, wat ik zonder meer geloof, en bij mij is het een groot drama. :( Nu ik zo terug kijk denk ik dat het wel erger is dan in het begin. Heb hem van de week ingebouwd en toen ik ging branden werden beide apparaten door windhoos herkend. Nu ondertussen helemaal niks meer, afgezien van die Toshiba dus. Geloof dan ook niet dat de Ide poort overleden is en het Lite-on spul is ook gewoon nog goed 8)7

Net contact gehad met Maxpert en die snappen er ook niks van. Hij kan zonder probleem retour. Vindt dat het wel waard om even hier te vermelden. Als ze hem nou nog daadwerkelijk omruilen is het helemaal perfect :D

[ Voor 19% gewijzigd door Daacuso op 03-09-2003 16:34 ]

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-03 20:41
Ik heb hetzelfde probleem - twee LiteOn apparaten (32x brander en 16x DVD) die het eerst wel goed deden maar nu problemen geven op de 8RDA+ met nieuwste BIOS. Het probleem is op een gegeven moment gewoon "ontstaan" - ik heb de schuld gegeven aan mijn rounded bekabeling; na installatie van een ander moederbord had ik nl. dezelfde problemen. Nu maar om problemen te voorkomen andere kabels gepakt en op PIO mode aan het werk :( Maar toch zou ik graag mijn 8RDA+ weer willen gebruiken.

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik merk overigens dat Daacuso een 300W voeding heeft. Dat kan ook wel eens voor problemen zorgen! Heel vreemd, zo kon ik bijvoorbeeld met een standaard 300W voeding op mijn Abit met het ene bios wel 200mhz FSB aan en met het andere niet. Na het plaatsen van een 360W voeding had ik nergens meer problemen mee. Probeer dus eens een sterkere voeding!

Tesla Model Y RWD (2024)

Pagina: 1