Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] Inbouw jackplugfemale

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik wil een linkkabel maken voor m'n grafische rekenmachine (ti-83 plus) voor naar de pc. Dit gaat via een seriele poort en ik heb gekozen er zelf eentje te maken, omdat een kant en klare in de winkel zo'n 30 euro kost, en waarom als tweaker gewoon niet zelf ff die paar soldeerinkjes maken en in een mooi doosje stoppen?

Nu heb ik de onderdelen gehaald en ben ik niet helemaal electronoob meer :D, maar nu bekeek ik eens de onderdelen, niet meer dan een 9 pins sub-D connectors, paar weerstandjes een ledje, een paar diodes en een inbouwjackplug female 2,5mm (naam?)... Het is dit dingetje in ieder geval:

Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~uddel/got/jackplug/foto1.jpg

Het ziet er opzich niet zo ingewikkeld uit, maar ik heb geen zin om iets verkeerds te doen waardoor m'n GR niet meer goed werkt... :+

Nu mijn vraag: Er zitten drie aansluitingen aan met een gaatje erin en onderaan zitten nog twee pinnetjes die contact maken als er geen plug inzit en als er wel een plug in zit raken ze elkaar niet... Voor die linkkabel moet ik drie kabeltjes solderen, eentje aan de top, eentje aan het middelste stukje en eentje aan het begin... klinkt eenvoudig... Nu vraag ik me af welke van de drie pinnetjes waarop aangesloten moet worden... Dit kan ik eruit opmaken:

Als ik vanaf de achterkant kijk (dus niet de kant waar de jackplug in gaat), denk ik het volgende:
De bovenste is voor het middelste stukje, de linker voor de top en de rechter voor het onderste stukje... Klopt dit?

Ik heb geen multimeter om het door te meten...

Zal wel een domme vraag wezen, maar ik neem toch maar het zekere voor het onzekere :+ ..

Hier nog wat pics:
Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~uddel/got/jackplug/foto2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~uddel/got/jackplug/foto3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~uddel/got/jackplug/foto4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~uddel/got/jackplug/foto5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~uddel/got/jackplug/foto6.jpg

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:45

Super_ik

haklust!

gewoon mete :P
kabeltje erin en met je multi meter aan de ene kant van de kabel tegen de top houwen en bij de plug meten welke t is, enz..

je kan natuurlijk ook goed kijke hoe t loopt, kan nooit zo ingewikkeld zijn lijkt mij

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen multimeter om het door te meten...
!!!!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:45

Super_ik

haklust!

je kunt t toch wel zien? stouw de plug erin en kijk waar ie contact maakt, volg da stukkie ijzer naar de soldeerlip :?

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

Topicstarter
Super_ik schreef op 30 augustus 2003 @ 15:05:
je kunt t toch wel zien? stouw de plug erin en kijk waar ie contact maakt, volg da stukkie ijzer naar de soldeerlip :?
Dat zien gaat moeilijk, omdat die plug ervoor zit... :P

En wat ik heb kunnen zien heb ik al verteld.. ik vraag alleen of dat klopt.. :)

Als ik een bevestiging heb kan dit topic van mij dicht hoor... :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 August 2003 @ 15:08:
[...]

Dat zien gaat moeilijk, omdat die plug ervoor zit... :P

En wat ik heb kunnen zien heb ik al verteld.. ik vraag alleen of dat klopt.. :)

Als ik een bevestiging heb kan dit topic van mij dicht hoor... :)
alle contacjes zitten op schijfjes, kan niet missen.
voor zover ik het kan zien op foto's:
bovenste soldeercontact = basis (onderste contact plug)
middelste contact = midden plug
onderste contact = top plug.
Je kan zo volgen waar alles naartoe gaat, volg het stukje wat de plug raakt naar het ringetje. aan datzelfde ringetje zit een soldeercontact.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 August 2003 @ 15:21:
[...]

alle contacjes zitten op schijfjes, kan niet missen.
voor zover ik het kan zien op foto's:
bovenste soldeercontact = basis (onderste contact plug)
middelste contact = midden plug
onderste contact = top plug.
Je kan zo volgen waar alles naartoe gaat, volg het stukje wat de plug raakt naar het ringetje. aan datzelfde ringetje zit een soldeercontact.
Dat dacht ik ook... :)

Maarr... net belde een klasgenoot op, en die zei dat de midden en basis hetzelfde waren... :? Nu is het zo dat hij nog minder van electro afweet dan ik.. hij weet nog net dat er een + en - is... :+ , maar kan dit? Bestaan er vrouwtjes jacks die twee aansluitingen hebben, en hebben die ook drie aansluitingen aan de plug zitten? Hoop niet dat die kerel me een verkeerde meegegeven heeft.. moet ik weer naar die gast toe.. :'(

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:13

Reptile209

- gers -

Je hebt idd jackpluggen die 2 en 3 aansluitingen hebben. Als je een tweepolige jack in een driepolig gat duwt, hebben de middelste en de onderste aansluiting hetzelfde contact. Maar bij jou gaat het om een driepolige, dus moet je ze gewoon alledrie aansluiten en is over het algemeen de onderste de min. :)

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Topicstarter
Weet je dat zeker? Er zijn wel drie ringetjes, maar ik zie binnen in het vrouwtje ook geen rubbertje oid zitten wat de scheiding tussen middle en base aangeeft... of is dit logisch?

Verwijderd

Topicstarter
Zie net het volgende: Op de male jack zitten twee zwarte stukjes, een smalle en een brede.. de smalle is de scheiding tussen middle en base, de brede tussen middle en top. Nu hou ik de male naast de inbouw-female en zie dat het dunne ringetje van de male precies gelijk valt met een bruin ringetje om de female... zegt dit iets? :?

Verwijderd

Koop anders een multimeter en sluit alle risico's uit.

Gewoon een simple waarmee je alles kan meten. Als je dit soort dingen vaker wilt gaan doen, moet je er gewoon één hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Sjah.. gelijk heb je.. hoe duur zijn die apparaten?

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-11 20:07

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

als je geen multimeter hebt, gewoon ledjes (plus evt bijbehorende weerstand) op simpel batterijtje aansluiten, met die ringen en bijbehorende gedeelte aftasten, een simpele "meter".

T60P Widescreen

• ColdSTone|IA
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-12-2017

ColdSTone|IA

lui..

Verwijderd schreef op 30 August 2003 @ 15:49:
Sjah.. gelijk heb je.. hoe duur zijn die apparaten?
Volgensmij heb je ze al voor max 10 euro bij de gamma of karwei in zo'n "zoek-maar-uit-bak" liggen

En die soldeercontacten zitten volgensmij boven op elkaar als 3 ringetjes met wat isolatie ertussen, dat is meestal ook de volgorde waarin ze van binnen zitten. voor zover ik kan zien is dat in dit geval ook zo.

[ Voor 33% gewijzigd door ColdSTone|IA op 30-08-2003 16:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmz... zo'n multimeter dus maar ff aanschaffen... kost niets zo te horen.. :)

@Seesar: bedankt voor de tip, was ik zelf ook al opgekomen, maar ik heb geen weerstand ervoor... :)

Toch zit ik te twijfelen of dit wel echt een driepolige female jack is... Van binnen zie ik namelijk geen scheiding zitten tussen de base en de middle.... :?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 augustus 2003 @ 17:31:

@Seesar: bedankt voor de tip, was ik zelf ook al opgekomen, maar ik heb geen weerstand ervoor... :)
2 AA batterijtjes werkt ook, heb je geen weerstand nodig (neem aan dat je hem niet 4 uur achter elkaar laat branden).

Verwijderd

Klopt, wat jij daar hebt is zo te zien een mono 3,5mm jack chassisdeel, 2-polig dus.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2003 18:06 ]

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
klein beetje naast je vraag: maar de parallelle kabel is SUPEReenvoudig (en goedkoop) te maken, ik heb hem twee jaar geleden gemaakt, en ik ken letterlijk NIKS van electronica :p

door middel van een hexeditor kun je dan graphlink (originele gratis TI software) gebruiken

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 15:50

M14

Aks je goed kijkt zitten er 4 contacten op :) (nee, het word niet moeilijker :P)

Het onderste contact is de massa. Daarboven zitten het linker en rechter kanaal.

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarebook.net/images/conn/teleph35sm.gif

Als je de jackplug er in duwt gebeurd er nog iets. Als je de koptelefoon in de koptelefoon-uitgang van je stereo-installatie steekt dan doen je speakers het niet meer. Als je je af vraagt "Hoe kan da nou" :), dan komt hier het antwoord: Op die female jackplug zit ook een soort schakelaar. Als je de stekker er in steekt, dan drukt de massa tegen een ander contact.

Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~uddel/got/jackplug/foto3.jpg

Dat contact is te zien op deze foto. Dat is het contact helemaal bovenaan de foto :)

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 August 2003 @ 18:05:
Klopt, wat jij daar hebt is zo te zien een mono 3,5mm jack chassisdeel, 2-polig dus.
2,5mm, maar daar gaat het niet om, ik heb dus de verkeerde, want ik heb een stereo, 3 polig nodig.. :(
Robbedoeske schreef op 30 August 2003 @ 18:22:
klein beetje naast je vraag: maar de parallelle kabel is SUPEReenvoudig (en goedkoop) te maken, ik heb hem twee jaar geleden gemaakt, en ik ken letterlijk NIKS van electronica :p

door middel van een hexeditor kun je dan graphlink (originele gratis TI software) gebruiken
Dat is precies dezelfde als mijn seriele, alleen met andere pinnetjes.. :)

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Je kunt ook met een batterij, ledje en een weerstand even snel meten. dat heb je vast nog wel thuis liggen ;)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Verwijderd

Topicstarter
Weet ik.... is al niet meer nodig.... ik heb zo'n stom MONOgeval :(

Van de week in een tussenuur ff naar van essen een stereo halen, haal ik gelijk ff een multimeter denk ik.. :)

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag had ik dus zo'n tussenuur :), en heb ff een STEREO gehaald.. deze ziet er heel anders uit.. Het is een soort buisje met drie pinnetjes aan het einde... van de achterkant af gezien: de onderste is een lange, links een korte zilverkleurige en de rechter een koperkleurige.. Nu natuurlijk weer mijn vraag: Klopt het dat de lange de basis is, de kopere de top en de andere (zilverkleurige) de middle?

Verwijderd

Als ik jou was zou ik een ander type connector gebruiken.
Deze jackpluggen hebben de vervelende eigenschap kortsluiting te maken tussen de bovenste 2 contacten van het pinnetje op het moment dat je de stekker in het gaatje stopt.
Deze kortsluiting kan funest zijn voor je rekenmachine/seriele poort van je pc.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 September 2003 @ 18:16:
Als ik jou was zou ik een ander type connector gebruiken.
Deze jackpluggen hebben de vervelende eigenschap kortsluiting te maken tussen de bovenste 2 contacten van het pinnetje op het moment dat je de stekker in het gaatje stopt.
Deze kortsluiting kan funest zijn voor je rekenmachine/seriele poort van je pc.
eerst aansluiten zonder rekenmachine, daarna de rekenmachine eraan.
IMO valt het wel mee, mijn casio heeft ook een jackplug aansluiting voor datakabel.
De 2 aansluitingen die je kortsluit zullen wel Rx en Tx zijn, als je die kortsluit krijgt je rekenmachine of je pc het signaal weet terug, hij kan hier niets mee en reageert er niet op. Op je pc kan je het leuk zien met een terminal programma (je krijgt alles wat je typt terug).

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem nu gesoldeerd en getest en hij werkt. Er zijn wel wat vage dingen aan de gang.. Ik gebruik TI-Graph Link 83 Plus en ik kan gewoon games verzenden naar mijn GR en ik kan ook zien wat voor een games erop staan, maar ik kan geen scherm ophalen doen enzo.. :? Ook kan ik niet naar het archief verzenden, alleen naar het RAM... :?

Verwijderd

trouwens nog een tip: mocht de aansluiting niet werken als je hem helemaal klaar hept, probeer dan eens de LED kort te sluiten... dat had een vriend van mij namelijk ook gedaan, toen werkte hij wel. Zelf hep ik zo'n parallelle liggen, dies inderdaad een stuk goedkoper, maar kon niet de TI GraphLink software gebruiken :(

Verwijderd

Topicstarter
Hoe bedoel je de led kortsluiten? De led er gewoon tussenuit halen?

Hij doet het nu wel.. maar ik kan sommige opties dus nog steeds niet gebruiken.

Weet iemand hier misschien nog andere software zoals TI Graph Link 83 Plus? Kan ik even kijken welke het fijnste en beste werkt... TI Graph Link 83 Plus zal wel de meeste opties hebben schat ik.
Pagina: 1