Toon posts:

Verschil DynaFlat en Natural flat ?+ andere dingen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,
ik ben al een tijdje aan het kijken voor een monitor, nu ben uitgekomen bij 2 monitoren van samsung, de syncMaster 757DFX en de SyncMaster 757NF

Specs 757DFX:
Type beeldbuis: Dynaflat X
Dotpitch hor.:0.20mm
(de rest noem ik niet op want daar hebben julie niks aan om deze vraag te beantwoorden :O )

Specs 757NF
Type beeldbuis: Natural Flat
Dotpitch hor. : 0.25mm

Dan nu mij vraag:

Wat is het verschill tussen Dynaflat X en Natural Flat(+wat is het beste van de 2) ?
Wat betekend Dotpitch(Is hoger of lager het beste) ?

Thx _/-\o_ ,
Tox

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:03

LopeZ

Too much is never enough

Hoe lager de dotpitch hoe beter (is namelijk de afstand tussen de pixels, kleinere afstanden is dus scherperbeeld)
Beide buizen hebben iig een volledig platte beeldbuis dus geen vissenkom. Ik vermoed zelf dat de Dynaflat 2 ophanglijntjes heeft en de Natural Flat heeft die 2 lijntjes niet.

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-06 11:49
LopeZ schreef op 30 August 2003 @ 15:07:
Hoe lager de dotpitch hoe beter (is namelijk de afstand tussen de pixels, kleinere afstanden is dus scherperbeeld)
Beide buizen hebben iig een volledig platte beeldbuis dus geen vissenkom. Ik vermoed zelf dat de Dynaflat 2 ophanglijntjes heeft en de Natural Flat heeft die 2 lijntjes niet.
heb je die ophanglijntjes niet enkel bij een trinitron scherm?
Ik heb een scherm met dynaflat-x en ik zie toch geen ophanglijntjes :)

• LopeZ
  • Laatst online: 21:03

LopeZ

Too much is never enough

Dat kan zeker wel dat ze het beide niet hebben, heb zelf geen ervaring met SamSung CRT's namelijk. Rare vind ik dat ik de 757DFX niet kan vinden op de SamSung (nl) site. De 757NF staat daar wel en de specs zien er prima uit.

Verwijderd

Topicstarter
757DFX
http://vl.samsung.be/cgi-...ailpagina?id=15WjUl-6Ff-0

sorry maar wat zijn ophanglijtjes ?

Thx voor de info, nu ben ik al wat verder :)

Tox

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2003 23:58 ]

Verwijderd

Kort maar krachtig:
Dynaflat is een bolle beeldbuis met een platte glasplaat ervoor.

Verwijderd

De NF serie is de top lijn van Samsung, de DFX is de basis lijn. De NF serie heeft een sleuvenmasker, waarbij verticaal 2 dunne draadjes horizontaal gespannen zijn.

"Deze zeer dunne draadjes zijn horizontaal gespannen over het stalen masker om deze meer stabiliteit te geven. Als deze draadjes er niet zouden zitten dan zou het beeld overgevoelig worden voor trillingen en schokken."

Je ziet ze alleen bij nauwkeurig kijken, in de praktijk merk je ze niet.

De NF is een pracht monitor met een volledig vlak scherm. Doe je absoluut geen miskoop aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2003 00:12 . Reden: indeling ]

Verwijderd

Topicstarter
thx, is dynaflat dan mindergoed dan NF ??? :'(

• 3dfx
  • Niet online
Ik heb zelf de 753DFX, lekker scherm, werkt prima, en ziet er goed uit :)

De NF kan wat meer resoluties aan dan de DFX, en de NF heeft een zgn. high-light zone, kun je (gedeelte) scherm helderder maken.
Voor meer info, gewoon ff googlen/samsung.nl bekijken lijkt me

[ Voor 3% gewijzigd door 3dfx op 31-08-2003 10:03 . Reden: spelvaudjus ]

Verwijderd

Topicstarter
thx all, nu heb ik vandaag een scherm willen gaan bestellen, maar nu hebben ze wel de 757 Magic bright maar geen van die andere 2 ? nu heb ik weer wat zitten googlelen en kwam ik bij dit hier, maar nu staat daar niks mee van dyna flat of NF, maar magic bright, is dat ook weer een sorrt type beeldbuis ?(kheb hier ook weer zitten googlelen, maar niks gevonden), ik heb de specs een doorgelezen, en dank dat die magic bright een funcite is ipv een type, kan dat ?

• paulman
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-07 10:41
8)7 als iedereen met een mooi beeldscherm nou ff een screenshotje doorstuurt 8)7

Verwijderd

Topicstarter
wat heb je aan een screenshotje ?

• Chriskonijn
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-07-2016
De NF heeft een Trinitron (type Aperture Grill) beeldbuis en de DFX/MB heeft een Shadow Mask beeldbuis. De NF heeft dus twee dunne horizontale lijntjes, zoals hierboven al gemeld is (deze zijn behoorlijk duidelijk zichtbaar op een lichte achtergrond). Beide schermen zijn vlak.

Een shadow mask beeldbuis geeft doorgaans een scherper beeld, hoewel een aperture grill beeldbuis een betere helderheid kan geven (en dus ook contrast). Bij normaal gebruik zal je het verschil echter niet merken (behalve de horizontale zwarte lijntjes bij de NF). Vanwege de verschillende technieken is de dot pitch niet echt goed vergelijkbaar.

De 757mb is de opvolger van de 757dfx; de maximale resolutie en bijbehorende frequentie zijn van alle 757 modellen gelijk (verwar dit niet met de 753).

Verwijderd

Topicstarter
thx :) ,
dan wordt het de 757mb
Thx all !!! _/-\o_

• Gipsy King
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-08 13:19
dus ho lager de dotch 0.23 bv hoe scherper het beed ?

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-08 14:56
ja.!

PVoutput

Verwijderd

Chriskonijn met je verhaal over de scherpte ben ik het niet eens. Er zal toch een voo de hand liggende reden zijn dat Samsung de NF met aperture grill in de Graphic range hoger positioneerd dan de modellen met schaduw masker.

• Chriskonijn
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-07-2016
Shadow mask beeldbuizen definieren de pixels individueel, met 3 verschillende gaatjes per pixel. Aperture grill beeldbuizen hebben in verticale richting geen afbakening tussen de pixels. Dat is waar de scherpte van shadow mask vandaan komt.
Voor tekst en CAD/CAM toepassingen is een shadow mask dan ook net even ietsje beter. Aperture grill wordt daarentegen weer aangeraden voor desktop publishing en grafische toepassingen waarbij contrast belangrijker is.
Beide typen hebben beide hun voor- en nadelen. Het verschil is in de praktijk echter nauwelijks merkbaar.

Nu weet ik niet of Samsung claimt dat hun Graphic range beter is dan hun Office range; de specificaties van de 17" modellen zijn hetzelfde, op het beeldbuistype na. (Ik geloof echter wel dat de productiekosten van aperture grill beeldbuizen hoger zijn.)

Op de Nederlandse site van Iiyama is in de FAQ eventueel ook wat informatie over de verschillen te vinden.

Verwijderd

Topicstarter
kheb nu eens gewerkt met een paar verschillende flat crt's, maar bij sommige lijkt het alof het beeld een paar cm achteruit ligt dan anderen, wat zijn dat dan voor flat crt's ?

Verwijderd

Topicstarter
kheb mijn scherpje een tijdje terug besteld, het is een Smasung syncmaster 757MB geworden. maja, nu ben ik al 3 weken aant w8en en nu blijkt dat em nog maar mss volgende week dinsdag daar is :( , ze zegen dat em nog uit taiwan moet komen. Moeten ze daar de plastiek nog uivinden ofwa ? :(
Pagina: 1