Toon posts:

CD-drives lezen geen cd's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In mijn PC zitten een dvd speler (Pioneer) en een CDwriter (Plextor)
ingebouwd. Van beiden zijn de drivers volledig up to date. Mijn OS is
XP-home (volledig updated). In beide cd drives worden de cd's (iig de
writables) niet meer gelezen. Welke instellingen moet ik veranderen om dit
weer normaal functionerend te krijgen?

alvast bedankt voor de hulp
Theo

• Adam
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-11-2022
Werden diezelfde writables voorheen wél herkent?
Anders kan het zijn dat die CD's gewoon slecht zijn.
Zijn het misschien recentelijk gebrande CD's en is je brander niet helemaal goed meer?
Probeer in ieder geval eens een paar originele CD's dan weet je of de drives nog goed zijn.

Verwijderd

Topicstarter
voorheen geen enkel probleem met de writables alle merken worden niet gelezen zowel in de dvd drive als in de writer

• Adam
Volgens mij zijn er geen instellingen om aan te geven wat de drive wel en niet kan lezen, dus ofwel beide drives zijn ineens kapot of er is toch wat mis met de writeables.
Probeer eens die XP CD te lezen, dan weet je zeker of de drives nog werken.
Probeer ook eens die writeables in een andere PC te lezen.
Hopelijk kun je op die manier het probleem traceren.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens apparaatbeheer van windows werken beide drives correct. Alleen krijg ik in windows steeds de melding dat ik een schijf of ander herkenbaar medium in het station moet doen. Ook met de windows xp cd gebeurt er nix

• Adam
Dus ook een normale CD wordt door beide drives niet herkent. Dan ligt het dus niet aan de writeables maar aan de drives.
Heb je recentelijk nog wat veranderd aan je systeem?
Bijvoorbeeld kabels gewisseld, hardware toegevoegd, master/slave instellingen veranderd etc.
Is je IDE kabel(waaraan beide drives hangen) misschien halflos getrild? Dat heb ik al eens gehad, de drive werdt wel herkend maar ik kon hem niet benaderen.

Verwijderd

Topicstarter
geen kabels gewisseld, kast niet eens van z'n plaats geweest, geen hardware toegevoegd master/slave niet gewijzigd helemaal nix gedaan anders dan aan en uitzetten van het systeem

• Adam
Ik zou toch eens de kast openmaken en controleren of alle kabels nog goed vastzitten.
Een IDE kabel kan in de loop der tijd best lostrillen.

Verwijderd

Topicstarter
daar zal ik morgen eens aan gaan beginnen, bedankt voor het meedenken!

• Adam
Graag gedaan :)
Gewoon de kast openmaken en even kijken is slechts een kleine moeite en met een beetje mazzel heb je direct het probleem te pakken.
Pagina: 1