Toon posts:

aangezien er zoveel keuze is, wat is goed voor mijn systeem?

Pagina: 1
Acties:
  • 40 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
hoi GOTmensjes,

ik heb sinds 2 dagen me systeem geupgraded van p2 400@100 naar p4 2800@800, 512 mb ddr 3200, p4pe (ja ja bios upgraded en nou loopt ie probleemloos op 800 fsb). nu heb ik een paar benchmark gedaan waaronder mark 2003. alleen de 1e game kon ik zien de overige 3 werden niet ondersteund :'(.

VRAAG: ik heb een vriendin met p4 1,3@? en rdimm(zegt me echt niets) 256 mb een geheugenbenchmark laten doen met aida32. ze versloeg me ruimschoots. dit is toch teleurstellend omdat ik veel sneller cpu en fsb heb? komt dit omdat een rdimm sneller is dan ddr? waarom worden rdimm niet standaard aangeboden ipv ddr?

VIDEOKAART:kep een videokaart gf2 256 deluxe 32 mb. wat zou een goede(betaalbare) videokaart zijn voor mijn systeem? na een benchmark met mark 2003 scoorde ik 583 punten en me makker scoorde 1231. hij heeft een systeem met p4 2,53@533 ddr 512 2700, ati radeon 9700 pro.(een dell systeem en geloof me, dit is de 1e keer dat ik diep onder de indruk ben van een merkputer vanwege wat je erbij krijgt)

HDD: verder heb ik nog steeds de 13 gig hdd quantum fireball 5400 toeren, ik moet zeker overstappen naar 7200? of vergis ik me nu? een grote harde schijf heb ik niet echt nodig. heb ik een grote bestand gedownt en is ie goed dan brand ik hem op cd.

zucht.... alleen een snelle cpu volstaat niet merk ik :'(

• Houston3
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:19

Houston3

ole

dat hangt er vanaf hoe groot je budget is, misschien moet je eens wat rondkijken op tweakers.net en de pricewatch om zo te kijken welke kaart het beste is voor jou budget, of lees de faq eens door daar zal ook wel wat handigs in staan, overigens 1231 punten met een radeon 9700 pro is echt niets ik haal met mijn 9500 pro zelfs hoger

Verwijderd

1.laatste 3 tests van 3dmark03 zijn dx 9, gf 2 ondersteunt geen dx9.................

VRAAG:staat alles wel goed in de bios?
VIDEOKAART:ligt eraan wat je budget is, ik zou voor een ati 9700 gaan ofzo.....
HDD:13 gig is wel erg weinig vandaag de dag......misschien een grotere hardeschijf?je merkt eigenlijk niet zo veel tussen 5400 en 7200 toeren (ik iig niet)alleen is 7200 gewoon de nieuwe standaard.........

Verwijderd

daar hoef je niet eens de 9500pro versie voor te hebben, met mijn 9500 haal ik al ruim 1500 punten.
Je praat over een geheugen benchmark en dat maakt dus niets uit wat voor CPU je hebt, het is immers een geheugen benchmark.

Verwijderd

Topicstarter
houston3: een vriend van mij heeft ati radeon 9700 pro en hij kan van de 1e 3 wel afspelen en de laatste niet wegens geen ondersteuning. ik kan de 1e wel afspelen maar de laatste 3 niet

lukasie: direct x 9.0b is allang geinstalleerd, de bios van me videokaart kon ik niet bijwerken omdat er simpelweg geen nieuw bios uit is(niet eens 1) of alles goed staat in bios? ja MAAR ik las ergens dat SPD een veilige snelheid is voor geheugen dus met andere woorden hij zou harder moeten gaan? wordt ie niet onstabiel? op welke waarde moet ik um instellen dan? verder mijn budget pas ik aan wat goed genoeg is, ati 9700 was ik min of meer ook van plan maar wilde tog ff jullie informeren. maar is ie ook betaalbaar of is een 9500 een goede betaalbare oplossing? ik heb zoveel videokaarten gezien dat ik tuleluurs werd. een vriend houdt vol dat point of vieuw goedkope maar zeer goede kaarten zijn.

donkeytest: ja oke maar is rdimm nou sneller dan ddr? offe? een vriend zegt dat een rdimm niet bestaat; een tikfout. en verder er is toch een konnektie tussen cpu en geheugen; de fsb die van haar zal 400 zijn(p4 1,3@400 denk ik? bestond 533 of 800 toen al?) dus ik dacht dat het wel wat zou uitmaken?

Verwijderd

directx 9 installeren maakt je kaart niet sneller aangezien je kaart dit niet ondersteunt hij pakt dus alleen de features van dx9 die die wel ondersteunt.

en 9700 pro is zeker aan te raden als je cpu ook snel is wat bij jou wel het geval is. merk maakt niet zo heel veel uit (download wel even de nieuwste catalyst drivers van de ati site)

rdram was het geheugen voor de pentium4 toen deze net uit kwam en is zeker sneller dan ddr alleen erg duur waardoor het nooit een succes is geworden.

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-07 22:41

BJD

Als je een dual chanal opsteling hebt met 2x 400Mhz dan haal je ook goede resultaten.
Als je geen low-end kaartje wil koop dan iig geen Gforce fx want die presteren slechter als de radeon`s. Heb je veel geld over voor goede grapics koop dan een 9800 pro.
Verder zou ik een SATA hardeschijf kopen als je moederbord dat ondersteund.

Verwijderd

Topicstarter
hoe komt het dat me vriend met een ati radeon 9700 pro toch de laatste benchmark niet kon doen? op dit moment nog steeds 1 van de beste kaarten die er is. :( wat moet ik doen om hem sneller te maken? de gf heb ik al geprobeerd te overklokken maar dan krijg ik streepjes en vlekken te zien.

sata? is dat raid? die heb ik niet :(

dual opstelling heb ik volgens mij ook?
zo een beetje alles getweaked gloof ik
zou nie weten of ik iets vergeten bent en of ik nou de SPD in me bios moet veranderen in andere waarden en welke waarden dan wel?

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2003 18:28 ]

• BJD

BJD

Waarschijnlijk is de 9700 niet helemaal comatible met DirectX 9.0.

Verwijderd

Topicstarter
maarre aangezien ik overal steeds ati radeon lees en geen eens asus videokaart kan ik aannemen dat asus OUT is? en merk maakt dus niets uit? point of vieuw of club ati radeon of de echte ati radeon zijn allemaal even snel?

• Aspje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-11-2024

Aspje

Blaat

Ja ze zijn ongeveer even snel, wel is het ene merk beter over te clocken dan de andere.

Je vriend doet imho toch niet helemaal goed. Een 3dmark 03 score van 1231 is nie normaal voor een 9700 pro + p4 2,53 ghz.

offtopic:
point of view = club 3d

[ Voor 32% gewijzigd door Aspje op 30-08-2003 18:41 ]

Verwijderd

en als je maatje zon lage score haalt zallie wel slechte drivers installed hebbe staan of een oude directx ofzo zon lage score is niet normaal in ieder geval

• BJD

BJD

Het merk maar weldegelijk uit: De chips worden allemaal door ati gemaakt en ati publiceert ook een schema voor de kaarten. De fabrikanten (point of view,club3d) maken de prints en zetten het geheugen er op. Bij goedkope merken kan het zijn dat er goedkook geheugen ere op zit. Bij ati kaarten zijn er voor elk model eigenlijk 2 uitvoeringen: Build by ati en powered by ati. De build by ati zijn helemaal door ati zelf gemaakt, en bij de powered by ati zijn alleen de chips door ati gemaakt (bba merken zijn club3d, poi...) voor Nvidia is het anders, zij maken zelf geen kaarten (heel af en toe wel maar die worden niet aan consumenten verkocht) zij leveren alleen de chips en het schema.
Asus is niet OUT maar asus maakt alleen nvidia kaarten (tot voor kort: nieuws: 'Asustek gaat videokaarten met ATi-chips leveren') en aangezien de nvidia kaarten slechter presteren dan de vergelijkbare ati`s begint nvidia een beetje OUT te raken.

offtopic:
@NecRo_: Het kan zijn dat ze windows vol met rotzooi zit of niet gedefragmenteerd is. Bij mijn fx5200 scheelde dar 3000 3dmark 2001 punten.

[ Voor 9% gewijzigd door BJD op 30-08-2003 18:43 ]

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 August 2003 @ 18:22:
hoe komt het dat me vriend met een ati radeon 9700 pro toch de laatste benchmark niet kon doen?
ATi drivers niet goed geinstalleerd? DirectX v9.0 niet (goed) geinstalleerd?
BJDI schreef op 30 August 2003 @ 18:25:
Waarschijnlijk is de 9700 niet helemaal comatible met DirectX 9.0.
Echt wel.

Verwijderd

Topicstarter
BJDI voor jou heb ik een andere naam: VRAAG RAAK VOOR EEN KNAAK :) want je weet veel.
thnxs voor uitleg voor die chipset ensow
nu weet ik meer :) ennuh thnxs voor de link die had ik nog niet gelezen.

kga ff kijken wat een gemiddelde prijs is van ati radeon 9700 pro ( waar staat pro eigenlijk voor ?) 8)7

Verwijderd

kijk ff in de pricewatch zou ik zeggen :) en de pro versie is hoger geclocked dan zn non pro broertje

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Verwijderd schreef op 30 August 2003 @ 18:33:
maarre aangezien ik overal steeds ati radeon lees en geen eens asus videokaart kan ik aannemen dat asus OUT is?
dat neem je niet goed aan ;)
asus maakte geen kaarten met ati chipset voor de gewone handel.
daarom kom je ze ook niet tegen.

een radeon 9500pro is trouwens ook niet zo duur meer ;)

en je vriend zou ik de drivers laten deinstalleren.
daarna cat. drivers van ati erop (cat 3.5 of 3.6 heb zelf 3.5).
en laten controleren of ie wel directx 9 erop heeft staan.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 August 2003 @ 18:22:
hoe komt het dat me vriend met een ati radeon 9700 pro toch de laatste benchmark niet kon doen? op dit moment nog steeds 1 van de beste kaarten die er is. :( wat moet ik doen om hem sneller te maken? de gf heb ik al geprobeerd te overklokken maar dan krijg ik streepjes en vlekken te zien.

sata? is dat raid? die heb ik niet :(

dual opstelling heb ik volgens mij ook?
zo een beetje alles getweaked gloof ik
zou nie weten of ik iets vergeten bent en of ik nou de SPD in me bios moet veranderen in andere waarden en welke waarden dan wel?
SATA is een nieuwe standaar dvan hardeschijven.SATA staat voor Serial ATA en is vele malen sneller dan IDE.IDE heeft max. doorvoersnelheid van 133 mbps terwijl SATA 150 mbps en hoger kan.Ik zou het niet gebruiken in je pc, neem beter IDE hardeschijven met 7200.(het verschil tussen 5400 en 7200 toeren merk je wel degelijk!)

RAID is niks anders dan de opstelling van je hardeschijven.Dit doe je met behulp van een RAID controller(die kan onbard zitten, anders kun je zo'n kaaart kopen).Er bestaan verschillende opstellingen:
level 0. stripping -> alle data wordt verdeelt op de hardeschijven, je behoudt al je ruimte
level 1. mirroring -> data wordt gebackuped.dan zit je altijd veilig
En zo bestaan er nog meer opstellingen(zie site van BalusC, hier staat het netjes uitgelegd!!)
Je zou dit kunnen gebruiken in je pc, maar dat is niet egt noodzakelijk.

Ik zou je BIOS settings dan maar eerst es ff op default zetten als je niet weet wat alles betekent.Misschien is het beter om alles 1 voor 1 aan/uit te zetten en opzoeken wat die functie nou eigenlijk betekent, anders heb je kans dat je systeem helemaal niet lekker meer loopt.Ik heb ook het meeste "by SPD" staan en dat zijn gewoon de standaard instellingen van de fabrikant.

Verder zou ik de 9500 of 9700 serie (pro of non pro) nemen.Deze is goedkoper als de 9800 serie en daar haal je tog ruime scores mee.Maar als je echt het beste wilt hebben houd ik je niet tegen }) .Bij de verschillende merken zitten er kleine verschillen in geheugen. club3d levert d8 ik 3.6 ns terwijl je bij goede merken 2.8 ns geheugen krijgt.Ook zul je zien dat bij de duurdere varianten je hoger kunt overklokken.

Enne...
BJDI voor jou heb ik een andere naam: VRAAG RAAK VOOR EEN KNAAK want je weet veel.
Iedere tweaker op dit forum met een beetje gezond computerverstand weet dit wel ;)

suc6 :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2003 19:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
ehm er staat nergens dat ik een server heb :|
maarre sata aansluiting op mobo heb ik niet
had wel gekund maar dan had het me meer gekost

ennuh ik heb al vaker in bios 1 en ander uitgeprobeerd en altijd getweaked, MAAR NOOIT OVERGEKLOKT of uitpgeprobeerd. mijn systeem paste altijd wel bij elkaar maar nu op dit moment niet. snelle cpu en trage gf2

chucky66 wat bedoel je met: cat. drivers van ati erop (cat 3.5 of 3.6 heb zelf 3.5).

wat is een cat. driver? en waarom heb je geen 3.6?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2003 19:49 ]

Verwijderd

SORRY, dat was van ander topic. :/
Ik haalde het door elkaar. :X
Ik pas het aan.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2003 19:54 ]

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Verwijderd schreef op 30 August 2003 @ 19:47:

chucky66 wat bedoel je met: cat. drivers van ati erop (cat 3.5 of 3.6 heb zelf 3.5).

wat is een cat. driver? en waarom heb je geen 3.6?
CATALYST drivers van ati.
dat zijn de drivers voor de videokaarten met ati chipset.
als je bv. een kaart hebt van club3d kan je er ook gewoon drivers op zetten van ati zelf.
en waarom geen 3.6 :?
omdat de 3.5 het bij mij goed doen en de 3.6 niet.
het is net als bij nvidia met de detonater drivers.
de ene doet het wel goed bij jouw en de ander wat minder ;)

Verwijderd

Topicstarter
ok 666chucky.......

ow trouwens........ vraagje ik had dus een score op 3d mark 2003 van 583 en me vriend 1253 en komt die hogere score nou omdat hij 3 van de 4 test heeft voltooid en ik maar 1???

wie heeft oo dezelfde benchmark gedaan met ati radeon 9700 pro en kon je toen alle 4 test doen? hoe zit dat met ati radeon 9500 pro? ook alle 4 test gedaan?

8)7 8)7 |:( |:( B) B)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2003 20:27 ]

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Verwijderd schreef op 30 augustus 2003 @ 20:27:
ok 666chucky.......

ow trouwens........ vraagje ik had dus een score op 3d mark 2003 van 583 en me vriend 1253 en komt die hogere score nou omdat hij 3 van de 4 test heeft voltooid en ik maar 1???

wie heeft oo dezelfde benchmark gedaan met ati radeon 9700 pro en kon je toen alle 4 test doen? hoe zit dat met ati radeon 9500 pro? ook alle 4 test gedaan?

8)7 8)7 |:( |:( B) B)
waarschijnlijk heb jij een hogere score dan je eigenlijk zou hebben als je meer test kon doen ;)
ik heb met me 8500le een score van 9xx.
hij zou dus weer veel hoger moeten halen dan die 1253.
hij zou al over de 4xxx moeten zitten dacht ik.
en de 9500 is ook directx9 die zou dus ook alle tests moeten kunnen doen.

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:09

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Besides, zo'n benchmark is maar relatief. Sure, het geeft je een idee van de prestaties van je systeem. Maar als games etc. prima draaien, dan voorzie ik weinig problemen.

Het enige is idd de videkaart, dat is al een oud beestje (nofi). Ik draai zelf met een Hercules Radeon 9800 Pro 128 mb (built by Ati). Perfecte kaart, alleen is mijn CPU eigenlijk de bottleneck. Maar goed, alles draait als een trein, dus ik vind het prima zo. Ik draai overigens met Catalyst 3.5. Met 3.6 heb ik geen goede ervaringen mee, liep hier nogal beroerd.

He who controls the Spice, controls the Universe.

Verwijderd

Topicstarter
chucky...... met 9xx bedoel je dus 900 en nog wat ?
en je zou eigenlijk 4000 moeten halen minimaal ???????
je tekst is niet duidelijk genoeg........

morpheus.... die gf2 heb ik meegenomen van me vorige systeem p2 400@100
nie zo gek dus
ik heb flink gedokt aan een nieuwe kast, mobo, geheugen en cpu
nu spaar ik weer wat en kijk ik alvast rond; je weet maar nooit wat je tegenkomt....

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Verwijderd schreef op 30 August 2003 @ 20:51:
chucky...... met 9xx bedoel je dus 900 en nog wat ?
en je zou eigenlijk 4000 moeten halen minimaal ???????
je tekst is niet duidelijk genoeg........
1. ja
2 nee, die vriend van jouw zou eignlijk iets van 4000 moeten halen.
maar zo te lezen is er iets niet goed bij hem.
daarom zei ik dat hij eerst de oude drivers moet deinstalleren.
dan directx9.0b moet installeren
en dan de cat. 3.5 (of 3.6) moet installeren samen met het control panel van ati.
en dat ie het dan nog eens moet proberen.

nee met me 8500 zou ik het nooit zo hoog halen omdat die directx8 is en geen directx9.

• Marrruuuk
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:16

Marrruuuk

Xbox Tag: xDarkPrince

Ik heb met een 9700 Non PRO (een beetje overgeclockt) een score van 5000 gehaald, op een 2600+ met 512 ddr geheugen.
Ik denk dat je vriend wat verkeerd doet want hij zou nog hoger moeten halen, ik heb het gehaald net na een nieuwe installatie van windows, 3.6 catalyst en dx 9.0b.

Dus ik zou iig gaan voor een Radeon omdat ik daar goede ervaringen mee heb gehad.

[ Voor 14% gewijzigd door Marrruuuk op 30-08-2003 21:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
IK ben overtuigd :*) ik neem een radeon 9700 pro :) (wilt iemand toevallig 1 kwijt :P )
maarre.... ik zie dat sommige van mijn berichten gwoon verdwijnen ?
hoe komt dit? wordt ik gecensuurd of zo? :( :( :X

enne hem kennende zal hij vast wel de standaard driver gebruiken van xp, ik check het dra het kan........

enne je videokaartje overklokked? ik zie 2 dingen in mijn videobios: vcore setting 200 mhz en eeeeeeeeeeeeh nog 1 ding
ga ik nu kijken en dan ga ik hiermee verder
brb

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2003 22:07 ]

Verwijderd

De P4PE is helmaal niet geschikt voor een 800 MHz FSB proc.

Ja, het bord draait wel op een busfrequentie van 800 MHz, maar het geheugen niet. Dat zit slechts op maximaal 400 MHz. Je verspilt minstens de helft van je geheugenbandbreedte!

Om een fatsoenlijke geheugenscore te krijgen, moet je een dual-channel bord hebben zoals de P4C800, of de P4P800. Die draaien twee geheugenrepen van 400 MHz in dualchannel mode, waardoor je wél de volledige bandbreedte van de fSB kunt benutten.

Verwijderd

Topicstarter
dat meen je niet :S
me vriend zei dat ik goedkoper uit was met P4PE MET BIOSupgrade omdat ie dan ook de 800 ondersteund. zonder upgrade ondersteund ie maximaal 333 mhz. nu zou hij 800 mhz moeten ondersteunen hoor
goffer.....

ik heb net gekeken en ja idd dual 400 zie ik bij sommige borden staan oa p4p800, ik ga direkt me bord terug brengen :(:(

grommm........

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2003 22:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
in die winkel kost
p4p800 123,50
p4p800 de luxe 145.00
p4p8x 105.00
A7N8x deluxe 117,50

dit is mijn bord p4pe-x 79,50

op welk moet ik overstappen? de p4p8x ondersteund dual ddr400 en hoef ik nie veel bij te betalen.......... alleen ik had begrepen dat ik een intel chipset op mobo moest nemen omdat via en sis kl*te zijn. die X staat toch voor via?

• OcNewB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:48
Over die rdimms (rimm): dat zijn hele dure geheugen reepjes(en snelle!!). Daarom doen ze die niet standaard bij de p4. Vooral omdat de consument in grote getale gevallen is/was voor het veel goedkopere maar zeker tragere sddram. (wat tegenwoordig door dualchannel of iets dergelijks) ook bijna redelijk meekomt met de traagste rimms. Verder zou ik idd een nieuwe hdd kopen 5400 rpm is echte TE traag, net als de capaciteit 13 gig. is te traag

Een antwoord op de videokaart vraag is al uitentreure gegeven.

Verwijderd

Topicstarter
ik weet nu voldoende over videokaarten. het leuke is dat ik 1 uur geleden werd aangesproken door een vriend die een gf 4 wilde verkopen aan mij. ik wist gelijk wat ik moest antwoorden dankzij jullie, de GOTmensjes. ik koop als het meezit ati radeon 9500/9700 pro ( non pro is langzamer right ?) maar nu wil ik voor maandag weten welk moederbord ik moet nemen? de p4p800? of een wat goedkopere variant p4p8x ?

sjeez en ik maar denken waarom scoort me geheugen zo laag...........

ik baal nu..... ik lees GELUKKIG nog net dat ik binnen 8 dagen moet inruilen. ik heb hem zaterdag 23 augustus gekocht maar de cpu heb ik sinds 2 dagen. maandag moet ik de bord ruilen, maar tegen welk? iemand zei dat ik sata moest nemen? nou op al die net genoemde borden zit sata met uitzondering me eigen bord p4pe

ik ga gloof ik gek worden 8)7 8)7 8)7

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2003 23:41 ]

Verwijderd

Even wat uitleg (niet 100% technisch perfect; enigszins versimpeld, dus willen de puristen me gelieve niet gaan haten):

De bandbreedte van het geheugen is op mijn P4 in de praktijk 3 GB/s, en in theorie 3.2 GB/s (Ik gebruik geheugen van 400 MHz, PC3200). De snelheid van de FSB is 533, en het geheugen 333, dus ik verlies al snelheid. Ik wil echter de maximale 400 MHz van mijn geheugen gebruiken. Daarvoor moet ik het systeem overklokken.

Het systeem loopt op een FSB van 150MHz (overgeklokt vanaf 133 MHz), met een 2.4 GHz processor. Dat betekent dat de FSB effectief op 150x4=600 MHz loopt, terwijl ik mijn geheugen op 400 MHz heb draaien. FSB x (verhouding 4:3) x 2 => 150 x (4/3) x 2 = 400 MHz. Ik verlies dus effectief 200 MHz aan snelheid; die blijft ongebruikt omdat het geheugen niet snel genoeg is voor de FSB. Met single-channel geheugen had ik eigenlijk 600 MHz geheugen moeten hebben, gelijk aan de FSB. Mijn processor loopt nu op (FSB x Multiplier) = (150 x 18) = 2700 MHz.

Jij met je 800 MHz FSB proc gebruikt maar 400 MHz geheugenbandbreedte, net als ik, dus je hebt geen winst. In dualchannel-mode zou je 2x400 MHz tegelijkertijd gebruiken, waardoor je je 800 MHz FSB wel goed benut.

P4P8x is gebaseerd op de 865P chipset. Deze chipset ondersteunt dualchannel geheugen, en HyperThreading, maar GEEN 800 MHz FSB. Deze heeft ondersteuning voor 400/533 MHz. Dit is een ideaal bord om te hebben als je een 533 MHz proc hebt, en een goedkoper bord met dualchannel geheugen wilt hebben. ( http://www.intel.com/design/chipsets/865P )

De P4P800 is gebaseerd op de 865PE. Deze chipset ondersteunt ook dualchannel en HTT, en een FSB van 400/533/800 MHz FSB. Goed voor alle processoren.
( http://www.intel.com/design/chipsets/865PE )

De P4C800 is gebaseerd op de 875P. Hij ondersteunt dualchannel, HTT, en een bus van 800 MHz, maar GEEN bus van 400. Hij ondersteunt 533/800MHz. Daarnaast is hij iets sneller dan de 865PE, vanwege het gebruik van lagere geheugenlatencies. (Latency = vertraging, lager is hier beter.)
( http://www.intel.com/design/chipsets/875P )

Als je niet teveel geld wilt uitgeven, is een bord, gebaseerd op de 865PE, het beste. Neem dan de P4P800.

PS: de -x staat niet voor VIA. De -x staat voor een goedkopere versie.

P4PE, A7N8X, A7V333, A7V8X = gewone versie
P4PE-x, A7N8X-x, A7V33-x, A7V8X-x = versie met goedkopere componenten

De A7N8X (die je ook zelf boven noemt), A7V333, en A7V8X, zijn borden voor AMD processoren. Jij moet de P4C800, of de P4P800 hebben, waarbij de P4C wat sneller zal zijn, maar ook duurder.

PS2: Ben je al gek geworden? Lekker hé, die chipsets? >:)

PS3: Moven naar PMG?

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2003 00:39 ]

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap