Afkoeling gezonder voor mobo/processor?

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:13

Meneer aard

Porsche rulez!

Topicstarter
Vaak als ik zit te gamen lopen mijn temps erg op zo`n 60 graden in de zomer. Dit reduseer ik met fan`s.

Als ik dit nou eens ga vergelijken met een autorace waar het laatste rondje uitrij rondje is, motor laten afkoelen enz. En het zelfde denk voor mijn pc: Naast het gamen de pc een tijdje idle aan laten staan zodat alles netjes word afgekoeld.

Is dit nou gezonder van die theorie van de auto, of als je proc 60 graden is en je sluit vervolgens af, dan blijft die warmte in de heatsink zitten maar duurt het extra lang voordat ie is afgekoeld omdat je geen airflow meer hebt.

Ik denk dat dit ook een extra probleem bij waterkoeling geeft, denk ik (ben een grote nOOb op dat gebied).

Ik loop dat al een paar dagen af te vragen, zo vraag ik het hier.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

PC's kunnen best wel wat hebben. Er zijn servers die jaren 24/7 draaien met een gemiddelde CPU belasting. Maar zo nu en dan laten idlen ('s nachts als je slaapt, heeft de PC toch niks te doen? mooi moment dus) is inderdaad in een zekere mate bevorderlijk voor de levensduur. Maar vergeet niet dat mensen zo ongeveer elke 3 jaar hun PC vervangen cq upgraden (en Tweakers doen het zelfs om het jaar :+ ), dan merk je daar eigenlijk niks van terug :)

Verwijderd

Waarvoor ze dat doen met auto's is omdat er bij auto's veel mechanische spanningen op allerlei onderdelen v/d motor etc. komen te staan door de warmte. Om het verschil in deze spanningen te reduceren, laten ze dus de motor langzaam afkoelen door even rustig te rijden. Dit is zelfs ook bevordelijk voor gewone auto's (zeker als je een Turbo hebt).

Bij een PC zijn er bijna geen mechanische spanningen eigenlijk (zover ik weet), misschien een beetje op de harddisk.

Verwijderd

Ik weet zeker dat het beter is als je de pc 1 rustpunje geeft, misschien 's avonds of om de 3-4 uur. Maarja, als je tweakers bent, en je upgrade om de 1 of 1,5 jaar dan maak je je er niet druk om hoor :) , trouwens die cpus van tegenwoordig zijn gemaakt om continu te draaien maar een rustpuntje zou denk ik wel beter zijn.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 30 augustus 2003 @ 11:44:
Waarvoor ze dat doen met auto's is omdat er bij auto's veel mechanische spanningen op allerlei onderdelen v/d motor etc. komen te staan door de warmte. Om het verschil in deze spanningen te reduceren, laten ze dus de motor langzaam afkoelen door even rustig te rijden. Dit is zelfs ook bevordelijk voor gewone auto's (zeker als je een Turbo hebt).

Bij een PC zijn er bijna geen mechanische spanningen eigenlijk (zover ik weet), misschien een beetje op de harddisk.
Een hdd staat ook niet abrupt stil hoor.
die draait ook gewoon langzaam uit. (zeker te merken met de SCSI fujitsu hdd die ik heb, die maakt er nog mooi geluid bij ook. En je hoort gewoon dat hij langzamer begint te draaien totdat hij dus stopt.

Dus het enige mechanische in je computer heeft al een redelijk goeie beveiliging. :)

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-08 11:00

Swerfer

Hmm...

Als de temp. van een cpu op het randje zit, en je zou dan in eens je pc uitzetten, is de koeling ook nagenoeg meteen weg. De warmte die dan in de kern van de cpu zit kan dan niet snel weg, maar zal nooit verder stijgen. Dit kan dus geen kwaad.

Bij een (auto-) motor kan dit wel schadelijk zijn. De warmte (hitte) die zich in een cilinder bevind wordt niet meer gekoeld door de koelvloeistof en olie. Maar die warmte wordt wel afgegeven aan de stilstaande koelvloeistof en olie die zich nog in de clilinderwand bevind. Dat kleine beetje olie kan dan verbranden wat schadelijk kan zijn voor de smering, en de koelvloeistof kan plaatselijk gaan koken wat een hoge druk in het koelsysteem geeft met eventueel lekkages als gevolg.

Een turbo draait soms wel meer als 100.000 toeren per minuut. Als je dan in een keer de motor uit zet, dan krijgt de turbo geen oliesmering meer terwijl hij nog wel ontzettend snel draaid. Dit kan funest zijn voor een turbo.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:13

Meneer aard

Porsche rulez!

Topicstarter
Dus kort samengevat kan het geen kwaad als je je pc na het spelen uitzet met een hoge temp.

Over de rustpuntjes vind ik eigenlijk beter voor de proc. Ik heb nu mijn pc zo`n 1,5 jaar en doet het gewoon hartstikke goed.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-07 07:51

t!mP

is inflatie gevoelig

Als je pc een nacht uitstaat, neemt de heatsink toch gewoon de temp aan die op dat moment in de kast heerst :x ? En maakt het niet uit of hij daarvoor 50 C is geweest of 30 C, het neemt toch weer de temp omzichheen aan na 'n bepaalde tijd(enkel zou het iets langer duren als je cpu daarvoor 50 C is geweest). < denk ik

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-08 10:11
Verwijderd schreef op 30 August 2003 @ 11:44:

Geen mechanische spanningen in een PC?

Wat dacht je alleen al van de processor. Je hebt diverse materialen hierin zitten en die zetten toch echt verschillend uit.

Maar goed, het maakt op zich denk ik niet echt veel uit om een "uitspeel" 5 minuten in te lassen voor je PC. Je temperatuur zo laag mogelijk houden heeft meer effect, hoewel een pc 10 jaar mee moet kunnen en de meesten na 3 jaar toch weer een nieuwe kopen. (Dus maakt het ook weer geen r*k uit)

mcb1

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Bij mr.@ klik hebben ze een zogenaamde Post-shutdown- fan-controller. misschien heb je dr wat aan?
Dit is volgens mij gewoon een soort condensator die je fan nog een tijdje laat doordraaien om de zooi af te koelen.

EDIT: ik zie dat ze hem niet meer hebben. 8)7
kijk hier eens, dit bedoelde ik

[ Voor 29% gewijzigd door mentalmadnizz op 30-08-2003 22:23 . Reden: foutje..... ]

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Verwijderd

mentalmadnizz schreef op 30 augustus 2003 @ 22:14:
Bij mr.@ klik hebben ze een zogenaamde Post-shutdown- fan-controller. misschien heb je dr wat aan?
Dit is volgens mij gewoon een soort condensator die je fan nog een tijdje laat doordraaien om de zooi af te koelen.

EDIT: ik zie dat ze hem niet meer hebben. 8)7
kijk hier eens, dit bedoelde ik
Krijgen we die bullshit weer, dat slaat op net zoveel als waterkoeling in een laptop.

Kijk een PC koel systeem werkt zo:

De CPU stoot ongeveer 80 watt aan warmte energie uit, deze energie gaat via de koelpaste naar de heatsink die deze afgeeft aan de lucht en om te voorkomen dat de lucht tussen de koelribben stil gaat staan en opwarmt zetten we er een fan op zodat al de energie verspreid wordt over de lucht. Aangezien we oneindig (heel veel in ieder geval) lucht hebben krijgen we de energie op die manier weg.

De heatsink kan maar een bepaald aantal watt wegstoken bij een bepaalde tempratuur, het energie evenwicht. Bijvoorbeeld bij 50 graden is er een energie evenwicht waarbij er 80 watt wordt afgegeven aan de lucht. Je CPU is dus 50 graden.

Zodra je de PC uitzet gaat de energieoutput van de CPU bijna meteen (binnen 10 cycles in ieder geval) naar 0 watt. Aangezien er nog wat warmte-energie in de heatsink zit zal de heatsink nog ff warm blijven. Die energie gaat dan niet alleen naar de lucht maar ook naar de core, daarom blijft de core ook nog ff warm.

Omdat de fan ook stopt als je de PC uit zet kan de heatsink z'n energie niet meer zo efficient kwijt (maar hij kan het nog wel dmv convectie) Dit zorgt ervoor dat de boel nog een hele tijd warm blijft de tempratuur dus rustig daalt.

Als je de fan zou laten doordraaien dan koelt de CPU veel sneller af waardoor de boel ook heel snel krimpt, dit zou dus zelfs slechter zijn voor de CPU als rustig afkoelen.

Wanneer je de CPU idle zou laten draaien gaat de output bijvoorbeeld omlaag naar 50 watt, waardoor een nieuw evenwicht ontstaat op bijvoorbeeld 40 graden, deze overgang gaat vrij snel, maar de CPU wordt niet echt koud.

Omdat de hitte ontstaat door de wrijving van electronen in de CPU is veroorzaak je het minste slijtage door meteen de PC uit te zetten omdat er dan geen electronen meer in de CPU lopen die wrijving en dus slijtage veroorzaken, de CPU koelt dan heel beheerst af waardoor je op die manier het minste slijtage veroorzaakt wordt.

Het sneller laten afkoelen van de PC is niet alleen nutteloos maar helpt ook niet voor de slijtage.
Pagina: 1