Toon posts:

Debian vragen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste linux kenners,

Ik ben een aantal weken met linux bezig en heb op diverse systemen Redhat, Mandrake, Slackware getest. De eerste twee ga ik niet gebruiken omdat ik de voorkeur heb voor zo good als vrije distro. Slackware vind ik prima vooral als je scratch start. Nu ben ik bezig met Debian om zo op het eerste gezicht klikt het wel met Debian.

Het is de bedoeling dat ik op 1 desktop Debian ga draaien met alle toeters en bellen en mijn >:) NT4 server ga vervangen voor een zgn lamp install met samba ernaast. Dus een vrij kale install en text only.
Daarnaast nog een dual boot naast win 2000 eveneens met KDE of Gnome.
de vragen;

Op mandrake had ik een grafisch scherm waar je de netwerkkaart kon conf.. altijd makkelijk om even snel een ip te veranderen of een dns in te voeren. Je kon bv ook samba, apache ed zichbaar maken.
Ik kan dit scherm niet vinden zowel bij slack als debian KDE. Moet ik een tool installeren of zit dit standaard in KDE? helpie helpie

De startpagina van mijn browser is tweakers.net _/-\o_ _/-\o_ maar als ik Konqueror gebruik dan krijg ik een totaal verknipt beeld. andere sites hebben dit niet. En met slack en andere distro's had ik dit niet. Wie geeft de snelle tip? geen verwijzing naar een howto of zo (heb genoeg gelezen).

vr.gr. HuBit

Verwijderd

Topicstarter
Konqueror probleem opgelost, deze werkt niet goed op tweakers.net }:O Nu browsen met Mozilla :o

deze blijft echter staan.
Op mandrake had ik een grafisch scherm waar je de netwerkkaart kon conf.. altijd makkelijk om even snel een ip te veranderen of een dns in te voeren. Je kon bv ook samba, apache ed zichbaar maken.
Ik kan dit scherm niet vinden zowel bij slack als debian KDE. Moet ik een tool installeren of zit dit standaard in KDE? helpie helpie

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:29
Verwijderd schreef op 30 August 2003 @ 07:24:
Konqueror probleem opgelost, deze werkt niet goed op tweakers.net }:O Nu browsen met Mozilla :o

deze blijft echter staan.
Misschien is het makkelijker om eens direct in de files te gaan rommelen, dan weet je ook precies wat al die wizards nu aanpassen.

De netwerkconfiguratie is te vinden onder /etc/network/interfaces. /etc is de plek waar alle/ de meeste configuratiefiles staan voor de programma's. Je kunt die gerust eens openen met nano, of met je eigen favoriete editor.) Enfin, in interfaces staan ook de waarden die je opgegeven hebt bij het installeren. Als je wilt weten hoe je iets moet aanpassen, typ dan eens 'man interfaces' (kan ook wel in konsole). Deze handleiding is best wel duidelijk.

Inderdaad Robian, met Webmin kun je je netwerkconfiguratie aanpassen.

[ Voor 23% gewijzigd door Jaap-Jan op 30-08-2003 09:28 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

Distributies onderscheiden zich op het eerste gezicht met name door configuratie-tools.

Als je op zoek bent naar een systeem met GUI-config-tools dan is Debian niet een voor de handliggende keuze.

Ik hoor veel mensen praten over webmin. Ik gebruik hetzelf niet, maar wellicht komt het in de buurt van wat je wil.

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

• Met webmin kun je praktisch alles, je hoeft apache er niet voor te draaien, webmin staat er naast namelijk.
• Mijn ervaring met debian is dan je alles zelf in de config files moet aanpassen, erg veel gui tools heeft ie namelijk niet. Als je dat nodig hebt kun je beter bij Redhat/Mandrake/Suse gaan kijken. OF het leren natuurlijk en daar heb je uiteindelijk veel meer aan :)

Waarom installeer je X en een browser? Je wilde dit toch een console only server maken, of heb ik het nu verkeerd begrepen..

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:29
Oxigun schreef op 30 August 2003 @ 09:38:
(...)Waarom installeer je X en een browser? Je wilde dit toch een console only server maken, of heb ik het nu verkeerd begrepen..
Verwijderd schreef op 30 August 2003 @ 07:04:
(...)Het is de bedoeling dat ik op 1 desktop Debian ga draaien met alle toeters en bellen en mijn >:) NT4 server ga vervangen voor een zgn lamp install met samba ernaast. Dus een vrij kale install en text only.
Daarnaast nog een dual boot naast win 2000 eveneens met KDE of Gnome.
de vragen; (...)
Hij gaat dus twee systemen opzetten.

[ Voor 23% gewijzigd door Jaap-Jan op 30-08-2003 09:43 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Het is me duidelijk en tzt zal ik webmin eens testen.

--------------------
Misschien is het makkelijker om eens direct in de files te gaan rommelen, dan weet je ook precies wat al die wizards nu aanpassen.

Ik rommel constant in de files en wil ook weten wat een tool aanpast en in welke files dat gebeurt. Ik was even gemakzuchting 8)7

--------------------
Als je op zoek bent naar een systeem met GUI-config-tools dan is Debian niet een voor de handliggende keuze.

Ben ik niet echt naar op zoek en zeker niet van plan een heel systeem te vervuilen met GUI tools. Maar op de desktop is het soms handig als je geen zin heb om alles in vi in te kloppen. Dus Debian of Slackware gaat het worden.

--------------------
Waarom installeer je X en een browser? Je wilde dit toch een console only server maken, of heb ik het nu verkeerd begrepen..

Op twee systemen komt linux met KDE mijn server blijft GUI vrij en scratch install.

gr. HuBit

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Het handige van het zelf aanpassen van de files is dat je precies weet wat er staat. Bij een GUI staan nooit alle functies of heeft iets een andere naam. Bij veel config files die meegeleverd worden bij een programma zitten heel veel comments waarbij je em gewoon zelf kunt doorlopen, vaak zonder hulp :)
Bovendien is het misschien handig om een backup te maken van die config files. En na een nieuwe install kun je die er zo inkloppen en klaar ben je. Dat scheelt best een tijd met configureren hoor ;)

Instellen doe je vaak maar 1x en daarvoor kun je een GUI tool tje downloaden maar is vaak niet nodig. Ik heb zelf meer dan voldoende aan de control centre van KDE. Maar die configureerd geen systeem, alleen KDE zelf.
Het blijft even wennen in het begin maar als je daar doorheen bent dan is het zoveel makkelijker.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Op debian kan je bijna alles mbv van debconf configureren. Je netwerk configuratie kun je doen met etherconf. Dus apt-get install etherconf, en debconf vraagt alles wat je nodig hebt. Helaas werkte het bij mij niet helemaal goed. Ik moest een aantal velden leeg laten in /etc/network/interfaces. Dat ging niet goed, dus moest ik als nog met mcedit/joe/ee aan de gang. :)
Pagina: 1