[S-ata] aansluiten op Chaintech 7NJS

Pagina: 1
Acties:

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-03 15:57
specs :

Mobo : Chaintech 7NJS Nforce 2 met 2 Sata aansluitingen .
4 IDE Maxtor schijven ( + 2 IDE->S-Ata dongels)

daar zitten 2 " gewone " IDE aansluitingen op en 1 RAID IDE aansluiting op voor 1 extra HD ( om in RAID te laten draaien )
en 2 S-Ata aansluitingen elders op het mobo .

- dus moet je hier minimaal 5 HD's op kwijt kunnen ?
( of zit ik hier al fout ?? )
- 2 op IDE , 1 op RAID IDE en 2 op S-Ata ?

nu heb ik dus : 2 HD's op IDE ( waar ook windows op staat )( XP pro )
+ ik heb 2 extra HD's die ik nu 1 voor 1 op die IDE RAID aansluit ( want daar kan maar 1 HD tegelijk op )

maar nu mijn vraag : S-Ata ?
ik heb - 2 IDE-> S-Ata dongels en kan dus die 2 HD's aansluiten , maar ik krijg ze op geen enkele manier aan de praat .
XP ziet ze niet , na diverse instelingen veranderd in mn BIOS niet , SCSI verwijderen in mn apparaten beheer en opnieuw drivers instaleren niet .

ik kom er niet verder mee , en het wisselen van mn HD's begin ik een beetje zat te worden .
ze hoeven niet in RAID te draaien , maar gewoon als HD"S op S-Ata aangesloten worden .

ik heb verwoede zoekpogingen gedaan sinds ik dit bord heb , maar ik kom niet verder .
wat aardig in de buurt kwam was :
[rml][ raid] chaintech zenith[/rml]

BalusC zegt daarin :
De Zenith is voorzien van de Promise PDC20376 Serial ATA RAID controller met drie SATA kanalen. Daarvan is er ééntje direct op de mobo geconverteerd naar IDE, de IDE3 dus. Omdat je per SATA kanaal maximaal één HDD kan aansluiten
mijn eerder geopend topic over opbouw voordat ik mobo binnen had :
[rml][ s-ATA raid] opbouw info vraag[/rml]

Windows XP Installeren met onboard SATA
MaikelG zegt daarin :
Hoewel er waarschijnlijk niets aan je S-ATA aansluiting hangt, handmatig de drivers voor de S-ATA aansluiting installeren.
( dit gaat over Windows instaleren en bootten vanaf die disk , maar ik krijg blijkbaar de goede divers al niet geinstaleerd )

verderop staat in dezelfde draad door : bassieman
Trouwens, ook windows 2000 had geen extra drivers nodig om de disk aan te spreken.
en dat spreekt mij tegen !!
dan zou XP ze toch al helemaal moeten zien zonder goede drivers ???

- waar zit ik al fout ?
- wie heeft ervaring met dit mobo en mischien een goede link naar de juiste drivers ?
- wat vergeet ik , wat moet er waar ingesteld staan in de Bios ??
- het zoeken naar : " aansluiten SATA chaintech " , " connect SATA chaintech " en verder zoekpogingen leverden mij geen antwoord op in google of andere zoekamchines .

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

talin schreef op 29 August 2003 @ 22:29:
- dus moet je hier minimaal 5 HD's op kwijt kunnen ?
( of zit ik hier al fout ?? )
- 2 op IDE , 1 op RAID IDE en 2 op S-Ata ?
Fout :P Je kunt 2 HDD's per onboard IDE kanaal van de southbridge aansluiten (master en slave). Met twee kanalen maakt dat 4 HDD's. Op de PDC20376 kun je een IDE HDD (master) en twee SATA HDD's aansluiten. Dan kom je op een totaal van 7 HDD's B)
maar nu mijn vraag : S-Ata ?
ik heb - 2 IDE-> S-Ata dongels en kan dus die 2 HD's aansluiten , maar ik krijg ze op geen enkele manier aan de praat .
XP ziet ze niet , na diverse instelingen veranderd in mn BIOS niet , SCSI verwijderen in mn apparaten beheer en opnieuw drivers instaleren niet .
Ziet de SATA BIOS de schijven ook niet?

• talin
BalusC schreef op 29 augustus 2003 @ 22:37:
[...]
Fout :P Je kunt 2 HDD's per onboard IDE kanaal van de southbridge aansluiten (master en slave). Met twee kanalen maakt dat 4 HDD's. Op de PDC20376 kun je een IDE HDD (master) en twee SATA HDD's aansluiten. Dan kom je op een totaal van 7 HDD's B)
sorry ja klopt , had zelf mn DVD drive en cdrw even niet meegerekend .
[...]
Ziet de SATA BIOS de schijven ook niet?
voor de duidelijkheid .
SATA BIOS is dat de " extra " BIOS die je te zie krijgt tijdens Bootten ( te benaderen met Ctrl + f ? om de RAID setup te configureren ? )
die zie ik wel en daar kan ik ook de HD die op dat moment is aangesloten op de 3de IDE configureren .
maar volgens mij bedoel je die juist niet ?

verder ken ik de BIOS ( te benaderen tijdens booten met Delete )
nu zo uit m'n hoofd dat ik nergens een optie S-Ata kan vinden of heb zien staan ( BIOS is van maand 3 dit jaar , de BIOSsen die daarna zijn geweest heb ik opgezocht , ook daar kan ik mij niet herinneren dat ergens een S-Ata optie bij zou zitten .
of zie ik hem over het hoofd en heeft he S-Ata daarin een hele andere benaming ?

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• talin
ik heb nogmaals de hele BIOS doorgeplozen en et hele mobo boekje doorgelezen .

maar ik kan nergens een optie vinden om SATA aan of uit te zetten of een optie die daarna verwijst .

ook alle upgedate BIOSsen doorgenomen maar nergens een SATA update o.i.d. .

het enige wat ik mobo boekje kan vinden over SATA gaat over de connectoren op het mobo met een verwijzing naar appandix IDE raid :?

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik kan je hierheen verwijzen : http://www.amdforums.com/forumdisplay.php?s=&forumid=46

Heel goede kans dat je iets vind erover, en anders kunnen hun het wel oplossen.
Zeker omdat er op dat forum ook een vertegenwoordiger van chaintech post.

• talin
Bartjuh schreef op 31 augustus 2003 @ 13:47:
Ik kan je hierheen verwijzen : http://www.amdforums.com/forumdisplay.php?s=&forumid=46

Heel goede kans dat je iets vind erover, en anders kunnen hun het wel oplossen.
Zeker omdat er op dat forum ook een vertegenwoordiger van chaintech post.
dat heeft me een heel eind verder geholpen .

MSI drivers voor de Promise chip , die gedraait en 1 HD aan Sata gehangen en 1 aan de derde IDE en hij herkende ze in de Raid BIOS .

nu de goede jumper instelling nog vinden , want richting Win XP bootten geeft ie een disk error aan .

ff verder proberen .

Pagina: 1