Toon posts:

[access]keuzelijst in vraag

Pagina: 1
Acties:
  • 178 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met access 2002 maar ik loop een beetje vast. Ik heb 2 tabellen de 1 heet NAW en de andere heet adviseurs.

De opbouw is al volgt:

NAW:
NawId-Naam-adres-postcode-plaats-ad1-ad2-ad3-ad4

Adviseurs:
AdviseursId – Adviseur

Het is dus de bedoeling dat er klant gegevens worden ingevoerd, hierbij moet worden aangegeven bij welke adviseur de klant hoort, dit kunnen er soms wel 4 zijn. Dit werkt perfect. Het probleem is alleen dat als ik er niet uit kom hoe ik alle klanten van adviseur 1 kan opvragen.

Ik wil dus gewoon dat alles word geselecteerd waar ad1, ad2, ad3 of ad4 gelijk is aan AdviseursId. Ik voer dus in welke adviseur dmv [Welke adviseur?].

Ik hoop dat het duidelijk genoeg is.

/edit Vergeten de titel goed in te vullen maar kan het niet veranderen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2003 21:53 ]

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-09 12:34
Vergeten relaties tussen de tabellen aan te leggen? :?

Verwijderd

Topicstarter
Relaties zijn er tussen de tabellen. Dus dat kan het probleem niet zijn. Ik krijg de fout typen in expressie komen niet overeen. Zodra ik een query maak.

Doe ik het eigenlijk wel op een goeie manier door mijn database zo op te bouwen?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2003 22:10 ]

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:42

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Verwijderd schreef op 29 August 2003 @ 22:05:
Doe ik het eigenlijk wel op een goeie manier door mijn database zo op te bouwen?
Nee.. :+

[Adviseurs]
AdviseurID
etc..

[Personen]
PersoonID
Naam
Adres
Huisnummer
Postcode
Plaats

[Koppelingstabel]
AdviseurID
PersoonID

En zo wordt je query opeens een stuk eenvoudiger.
AdviseurID / PersoonID zijn beiden Autonumbers, Primary Key; evenals KoppelingsID/

Echter, in de koppelingstabel zijn het beiden FK's.

[ Voor 23% gewijzigd door gorgi_19 op 29-08-2003 22:17 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Suffie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-09 23:53
ik zou een tussentabel maken. Ik neem aan dat NAW meerdere adviseurs kan hebben en een adviseur meerdere NAW's kan bevatten.

dan maak je de tabellen

NAW - Id, naam, adres, woonplaats
Adviseurs- Id, adviseur

koppeltabel: nawId, AdviseurId

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, ik ga er morgen even mee aan het werk. Ik hoop dat het zo werkt, bedankt voor jullie tijd.

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg het niet voor elkaar, volgens mij doe ik iets verkeerd in het leggen van de relaties. Ik heb een boek van access en heb geprobeert om de informatie daaruit te halen maar ik krijg de relaties niet goed:

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/destinydesign/access.JPG

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:42

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

ad1 t/m4 hoort er niet. Volgens mij kan je nota t/m notc er ook nog 'uitnormaliseren'
Verder is er nog een 1:n relatie tussen adviseurs en adviseurID

En wat krijg je niet goed?

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg me af of de relatie op deze manier goed is, en ad1 - ad4 moeten er nog uit maar daar staan de huidige gegevens nog in, dus vandaar dat ze even blijven bestaan.

Maar ik krijg het niet voor elkaar om in een formulier een keuzelijst te krijgen die het op de juiste manier opslaat.

• Harmen1975
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-11-2025
Pas het volgende aan:

In je koppeltabel verwijder je de kolom adkoppelingid. De PK op deze tabel moet zijn de kolommen AdressenlijstID en AdviseursID. Controleer nu of AdviseursID op niet uniek staat.
Nadat je bovenstaande hebt uitgevoerd kan je in je relatiescherm de relatie tussen je koppeltabel en je adviseurstabel aanpassen. Wijzig deze relatie in een 1-op-veel relatie.

Nu ik zo naar je tabel adressenlijst kijk:
1) vergeet niet de kolommen ad1 t/m 4 te verwijderden. Met de huidige methode kan je een oneindig aantal adviseurs meegeven aan klanten.

2) Ik zie drie kolommen Waardebepaling, waarbij de eerste waarschijnlijk een boolean-veld (ja / nee) veld is. Dit veld is overbodig: op het moment dat de andere waardebepalingen gevuld zijn is het eerste veld afleidbaar

Laatste opmerking:
Is het prettig op historische gegevens bij te houden ? Voeg in je tabellen adressenlijst en adviseurs een datum-veld toe. B.v. in de tabel adviseurs een kolom "datum_uit_dienst" en in adressenlijst "actieve_klant". M.b.v. een query kan je nu alle actieve klanten laten zien met alle adviseurs die nog in dienst zijn.

-- M.b.t. punt 1 was er al iemand voor me --

[ Voor 4% gewijzigd door Harmen1975 op 30-08-2003 09:13 ]

If you don't succeed at first, redefine succes.

Verwijderd

Topicstarter
opgelost

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2003 22:24 ]

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

Verwijderd schreef op 29 August 2003 @ 21:52:
/edit Vergeten de titel goed in te vullen maar kan het niet veranderen.
Je kunt een nieuwe topictitel doorgeven via Topicreport (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/icon_hand.gif bovenaan een topic) of in Schop een Modje. Dan pas ik of een van m'n collega's hem voor je aan.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, ik ben er eindelijk uitgekomen. Bedankt voor jullie hulp.

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2003 11:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Er was nog een klein dingetje waar ik niet uitkom en het leek me onnodig om daarvoor een nieuw topic te openen. Als je in een query een bepaalde waarde laat opgeven door "[Welke adviseur?]" Maar is het ook mogelijk om een keuzelijstje te tonen waaruit gekozen kan worden ?? ipv een invulveld ??

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-09 12:34
Verwijderd schreef op 02 September 2003 @ 11:19:
Er was nog een klein dingetje waar ik niet uitkom en het leek me onnodig om daarvoor een nieuw topic te openen. Als je in een query een bepaalde waarde laat opgeven door "[Welke adviseur?]" Maar is het ook mogelijk om een keuzelijstje te tonen waaruit gekozen kan worden ?? ipv een invulveld ??
Meest simpele methode is:
In de form designer, rechtermuisknop op het betreffende veld, Change To... | ComboBox.

Maar je kan 't veld ook even weghalen, en een nieuwe ComboBox plaatsen, dan krijg je zo'n lekker makkelijke ;) wizard.
Pagina: 1