Toon posts:

ADSL: Internet delen, zowel wireles als via kabels

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ergens volgende week krijg ik mijn laptop, die een wireless netwerkkaartje heeft. Nu wil ik daar dus ook gebruik van maken (en bijvoorbeeld internetten in de zetel :9). Daarom denk ik er dus aan om een wireless adsl router te kopen.

Op dit moment heb ik ook 2 gewone desktops, die op het internet hangen via een standaard adsl modem (speedtouch home, via utp kabels dus). Dit wil ik ook zo behouden als ik mijn wireless router koop!

Wat ik dus wil is dat ik EN wireless EN gewoon kan internetten. Is dit op de een of andere manier mogelijk? Mijn modem heeft slechts 1 utp uitgang (het is geen router). Kan ik er op 1 of andere manier voor zorgen dat ik mijn wireless router (die ik nog moet kopen) aan mijn adsl modem kan hangen, via een hub bijvoorbeeld? Of omgekeerd?

Ontvangers voor mijn pc's kopen, zodat ze ook aangesloten zijn op het wireless netwerk, is geen oplossing omdat:

1. ik heb pas enkele maanden geleden het hele huis voorzien van utp kabels
2. te duur
3. ik speel graag online games (vooral quake 3), en ik heb al vele verhalen gehoord van stijgende pings met wireless routers (of is dat tegenwoordig niet meer zo?)

Bedankt voor je hulp!

PS: vanaf morgen ben ik een week+ op vakantie, maar ik lees jullie antwoorden of deze avond, of erna!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2003 21:46 ]

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
een wireless router heeft ook kabeluitgangen volgens mij hoor, dus dat moet geen probleem zijn :)

Mijn rig

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 14:09
Ik denk dat je gewoon een hubje achter je modem kunt hangen en vanaf daar verder aftakken:
1. Naar je nieuwe wireless access point
2. doorlussen naar je bestaande netwerk (dus gewoon de kabel die eerst in je modem zat in je hub doen

Verwijderd

Topicstarter
marko77 schreef op 29 augustus 2003 @ 21:47:
een wireless router heeft ook kabeluitgangen volgens mij hoor, dus dat moet geen probleem zijn :)
Dus ik zit mij gewoon zorgen te maken om niets?! :)

Mijne gewone modem wordt dus waardeloos (misschien eens zien voor te verkopen dan). Ik veronderstel dat die 'ingebouwde modem' in wireless routers van dezelfde kwaliteit zijn als een normale modem, want anders ben ik natuurlijk niets verder!

Verder tips ivm. een goed merk, of zaken waar ik zeker aandacht aan moet bestenden, zijn altijd welkom! :)

bedankt marko77

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Master__R, een beetje overbodig hoor.

@DiEana:
Je wilt een W-Lan router kopen.
Een router is gemaakt om een internetverbinding op te delen.
Neem dus geen AP (is ook een soort routertje, alleen voor WiFi), maar gewoon een AP+router, kosten iets meer, maar scheelt je een extra hub o.i.d.
Kabel vanuit je modem in je nieuwe WiFi+router (in de WAN-poort daarvan).
PC's in 2 van de 4 UTP-poortjes van de router knallen, en met je laptop connecten op je WiFi AP, en klaar...
Ik zie net dat je echt alles in 1 wilt nemen, maar dat kan ik ten zeerste afraden.
Hebben zelf ook een router+modem (ADSL, zonder WiFi) in gebruik gehad.
Beetje schommeling op het signaal, en het hele apparaat lag er uit.
Tot 2 keer toe een RMA van kunnen maken (E-tech, ging gelukkig goed).

[ Voor 25% gewijzigd door Brede P op 29-08-2003 21:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Master__R schreef op 29 August 2003 @ 21:48:
Ik denk dat je gewoon een hubje achter je modem kunt hangen en vanaf daar verder aftakken:
1. Naar je nieuwe wireless access point
2. doorlussen naar je bestaande netwerk (dus gewoon de kabel die eerst in je modem zat in je hub doen
Dus die wireless acess point kan je dan zien als een 'tweede hub'? Dan moet ik nog altijd winroute behouden (zoals ik het nu heb, want ik heb 2 pc's op internet), en dat apparaat zorgt ervoor dat het signaal wireless wordt doorgegeven en ontvangen? Of zie ik dat verkeerd?

Verwijderd

Topicstarter
BredeP schreef op 29 August 2003 @ 21:52:
Master__R, een beetje overbodig hoor.

@DiEana:
Je wilt een W-Lan router kopen.
Een router is gemaakt om een internetverbinding op te delen.
Neem dus geen AP (is ook een soort routertje, alleen voor WiFi), maar gewoon een AP+router, kosten iets meer, maar scheelt je een extra hub o.i.d.
Kabel vanuit je modem in je nieuwe WiFi+router (in de WAN-poort daarvan).
PC's in 2 van de 4 UTP-poortjes van de router knallen, en met je laptop connecten op je WiFi AP, en klaar...
Ok, dat lijkt mij wel een redelijke oplossing :o Dus ik heb dan geen adsl modem + router, maar een gewone 'netwerk' router voor adsl te verdelen (maar die dus zelf niet kan/hoeft in te bellen, ...)? Gaat dat geen vertraging opleveren denk je? Want dan zijn de modem (dezelfde die ik nu heb) en de router (die W-Lan router) 2 verschillende apparaten?
Ik zie net dat je echt alles in 1 wilt nemen, maar dat kan ik ten zeerste afraden.
Hebben zelf ook een router+modem (ADSL, zonder WiFi) in gebruik gehad.
Beetje schommeling op het signaal, en het hele apparaat lag er uit.
Tot 2 keer toe een RMA van kunnen maken (E-tech, ging gelukkig goed).
Hoe bedoel je met 'het hele apparaat lag er uit'? Dus als je schommeling kreeg op je adsl signaal op de telefoonverbinding, bugde je router-modem? :) Of wat bedoel je juist?

Kan je ook wat merknamen (en eventueel productcodes) geven, want ik ben niet zo 'mee' met de huidige situatie van routers, wireless networking, ... Om eerlijk te zijn had ik nog nooit van een w-lan router gehoord ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2003 22:04 ]

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-08 12:09

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Wat ik bij een vriend heb gedaan (hij heeft een wireless laptop en een computer met kabel) is gewoon een soort WLAN gekocht als BredeP beschreef. Een router met ingebouwde switch die wireless en kabels beiden aan kunt. Die hang je gewoon aan je gewone (adsl/kabel) modem. De computers sluit je met de kabels aan de router aan en de laptop via wireless ook aan de router.
Dus het was router+wireless/niet-wireless switch samen in 1.
Zulke dingen bestaan makkelijk, kan je in mediamarkt vinden. Die merkje van de vriend was een Sitecom geloof ik, werkt prima, hij is er happy mee.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Wat die vertraging betreft, mijn Chello+ knalt hier nog steeds met 300+ kB/s er door, zit gewoon een UPC-Terayon als modem, en een D-Link 614+ tussen.
Loopt als een speer, geen problemen mee.
Met het hele apparaat er uit liggen bedoelde ik gewoon dat het echt niets meer deed.
Modemgedeelte werkte niet meer, router-gedeelte werkte niet meer, enz...

Verwijderd

Topicstarter
Is het nu een router of een switch? Dat is wel belangrijk. Want ik heb al geprobeerd om een hub achter mijn modem te hangen, mijn 2 pc's te verbinden aan die hub, en dan in te bellen met 1 van beide computers -> Ik kon zelfs niet inbellen!

Ik vrees dat als ik zo'n w-lan ding heb, dat ik ook niet ga kunnen inbellen? Of wie belt er dan in: de w-lan router of de computer? Want dat laatste zal dus ook niet werken denk ik.

Op dit moment is mijn netwerk opstelling dus zo:

ADSL-LIJN -> MODEM -> Computer 1/Server (die belt in) -> Crossover (via 2e nic) naar Computer 2/Client

Verwijderd

Kameraad van mij heeft een sweex 4 UTP poorten + wireless werkt perfekt.
http://sweex.nl/product.asp?pid=221 eventueel is hij er ook nog met een printserver aan boord. hij heeft iets van 75 Euro betaald voor dat ding (zonder printserver)

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-08 12:45
Ik heb deze, ook een super apparaat.
Telefoonlijn erin, utp kabels erin, instellingen invoeren en surfen maar!
Wireless is ook zo opgezet trouwens:

http://www.e-tech.nu/producten/adsl_wirelessadslrouter.htm

• Trinsec

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Normaal gaat de router zelf inbellen. Dus je zit zogezegd letterlijk 24/7 op het internet, ook al is je computer uit.
Het is een router met een ingebouwde switch waar ik het over had. Handiger dus. ;)

Ok, gevraagd aan m'n vriend: Hij heeft een Sitecom WL-018.
www.sitecom.com kan daar wel wat over zeggen als je meer info wilt.

[ Voor 25% gewijzigd door Trinsec op 29-08-2003 22:18 ]

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

Verwijderd

Topicstarter
Trinsec schreef op 29 August 2003 @ 22:12:
Normaal gaat de router zelf inbellen. Dus je zit zogezegd letterlijk 24/7 op het internet, ook al is je computer uit.
Het is een router met een ingebouwde switch waar ik het over had. Handiger dus. ;)
Ik moet echt zeker zijn :) : met inbellen bedoel je toch 'inbellen zoals een computer doet' hé? Dus dat hij 'opdacht geeft aan de adsl modem (die ik dus behoud met deze opstelling) om connectie te maken'? Op zijn beurt krijgt die w-lan router dus de signalen (net zoals een gewone computer doet), en speelt hij voor 'winroute'. Zo is het toch, juist?

Verder bedankt Eddos en mr.ed voor de tips! Best goedkoop ook moet ik toegeven :)

Dus tot hiertoe heb ik 2 bruikbare oplossingen:

1. adsl modem verkopen en adsl router + wireless + 4 poort (voldoende) switch kopen => goedkope oplossing, maar eventueel minder stabiel omdat 'alles in 1' is
2. adsl modem behouden en een w-lan router kopen (als de antwoord op mijn vraag hierboven positief is althans :P) => duurdere oplossing, maar waarschijnlijk betrouwbaarder omv. scheiding van router <-> modem

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2003 22:19 ]

• Trinsec

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Ik moet wel zeggen dat ik geen ervaring heb met ADSL, wel met kabel. Dus.. HOE bel je in met ADSL?

Normaal regelt de router de verbinding met je ISP (via je modem natuurlijk), en speelt hij ook voor 'winroute', ja. Dat is waar hij voor is, een router. ;)
Mijn eigen router (niet wireless) kan 2 manieren van verbinden aan: Direct Connections to ISP or remote LAN, of PPPoE (PPP Over Ethernet). Ik zal even vragen aan die vriend (via MSN) of 'ie hetzelfde heeft met zijn router, ik neem aan van wel.
Als je 1 van de 2 manieren (ik neem aan PPPoE) gebruikt, kan je ermee werken.

Update:
Heb de vriend eventjes gevraagd om een copy&paste van connectie mogelijkheden.
Hiero:
Static IP Address ISP assigns you a static IP address.
Dynamic IP Address Obtain an IP address from ISP automatically.
Dynamic IP Address with Road Runner Session Management.(e.g. Telstra BigPond)
PPP over Ethernet Some ISPs require the use of PPPoE to connect to their services.
PPTP Some ISPs require the use of PPTP to connect to their services.

Hopelijk heb je er iets aan. ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Trinsec op 29-08-2003 22:29 ]

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

• rewind.
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 23:03
ik heb een "E-tech adsl modem router switch" en een Netgear Acces Point wekrt perfect :)

Verwijderd

Topicstarter
Met adsl bellen wij (belgië) in via pppoe inderdaad.

Maar ik wil alleen zeggen (ik weet niet hoe dat in Nederland zit) dat, vanaf het moment de computer niet meer rechtstreeks verbonden is met de adsl modem, dat hij NIET meer kan inbellen! Of dat normaal is, en waarom dat zo is, dat weet ik totaal niet ;)

Dus opdat ik zo'n w-lan router wil kopen, moet ik 200% zeker weten dat die w-lan router 'de taak van de computer kan overnemen': passwords opslaan, zelf inbellen en natuurlijk routen ja :)

Stoney187: jij hebt dus een gewone adsl modem/router en aan 1 van je poorten hangt zo'n access point? Waarom dat, en niet een adsl modem/router die ook wireless connecties aankan (dus een wireless adsl modem/router)? Speciale reden voor?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2003 22:34 ]

• Trinsec

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Als de computer niet direct aan de modem hangt, kan 'ie niet meer inbellen? Op zich lijkt het me logisch omdat er iets ertussenin hangt. Maar dan, de router belt dan toch al in, dat lijkt me toch geen punt?
Op de router kan je PPPoE kiezen, en daarin wachtwoorden enzo opslaan. Ik kijk eventjes in mijn eigen router die ook PPPoE aankunt, daarin zie ik velden voor username, wachtwoord, optioneel IP, en nog wat kleinere opties. Dus, ja, de router zou zoiets gewoon moeten kunnen.

Update:
Je computer(s) 'bellen in' de router, zogezegd. De router kan als DHCP server fungeren en zelf IP adressen uitdelen (interne natuurlijk) aan de computer(s). De router verbindt dan 2 netwerken: Je interne netwerk en de Internet (of welke andere netwerk je ook wilt).

[ Voor 23% gewijzigd door Trinsec op 29-08-2003 22:42 ]

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

Verwijderd

Topicstarter
Nu snap ik er eigenlijk niets meer van! Waarvoor dient mijn adsl modem dan nog?! Als die w-lan router 'toch' al pppoe connecties ondersteunt, waarom moet ik dan dat ding nog achter mijn adsl modem hangen?

Ik kan eigenlijk niet meer volgen :( Wat is dan het verschik met een gewone wireless adsl modem/router, ze kunnen beiden routen en ze kunnen beiden inbellen (pppoe)?

ivm je edit: ja, dat is gewoon het principe van routen zeg maar. (DHCP). Dat bedoel ik niet met inbellen. Met inbellen bedoel ik echt 'connectie maken'!

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2003 22:46 ]

• Trinsec

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

De modem is je portaal tot de Internet. ;) Ik weet niet wat je modem kunt. De mijne is gewoon een soort access point waar ik een UTP kabeltje in kan pluggen en de computer daarmee kan inbellen in de ISP. De router vervangt de computer juist waar hij die internet-verbinding met meerdere computers wilt laten delen.

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

Verwijderd

Topicstarter
Oké, zoals ik dus eerst dacht :) Het is dus gewoon een mini-mini servertje (vandaar ook dat sommige modellen een printerserver ondersteunen waarschijnlijk), met minimum eigenschappen: bellen naar adsl model (en dus ook passworden onthouden enzo), switchen & routen. Nu snap ik het ;)

Nu moet ik dus gaan afwegen. Ofwel koop ik zo'n goedkope wireless adsl modem/router ipv. mijne huidige adsl modem, ofwel koop ik zo'n duurdere w-lan router. (op http://www.bitworld.nl/sh...?TreeID=242&ArtikelID=978 zie ik hem voor 145 euro)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:36

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

je moet gewoon je modem houden, en zo'n router kopen die ook meteen wireless accespoint is en 4poort switch (voor de pc's). dat werkt prima. die router neemt dan inderdaad de rol over van je pc met winroute. hij verdeeld het internet over de vier utp poorten (waarvan jij er maar twee gebruikt) en over het draadloos netwerk.

je krijgt dan dus:

modem->router->pc(via utp)+pc(via utp)+laptop(via wifi)

(of het moet zijn dat die adsl modems die dit alles ook kunnen echt veel goedkoper zijn, maar dat kan ik me nie voorstellen aangezien die dus nog een extra functie hebben (adsl modem))

[ Voor 24% gewijzigd door Orion84 op 29-08-2003 23:06 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Trinsec

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Er bestaan ook goedkopere versies. Ik had gewoon ervaring met Sitecom in het algemeen, positieve ervaring, en die vriend zag dat in de Mediamarkt en kocht dat, toen installeerde ik de hele zooi voor hem.
Maar er bestaan zeker goedkopere wireless routers die geschikt zijn voor ADSL. Kijk maar gewoon verder rond. Ik zie in Norrod al eentje staan voor 80 euro, merk onbekend. Dezelfde mogelijkheden, alleen geen printserver.

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

Verwijderd

Topicstarter
Deze D-link is er voor 100 euro: http://www.d-link.com/products/?pid=20. Ziet er wel goed uit hé? :) 22 mbps, ziet er wel OK uit. Mijn budget ligt ook rond de 100 euro, veel hoger wil ik niet gaan.

Maar ik weet dus wat ik nodig heb: een adsl wireless router en GEEN adsl wireless modem/router (want 1. zonde van mijn modem die nutteloos wordt en 2. alles in 1 is niet aan te raden) en ik ga dan ook wat reviews lezen over zulke apparaten :)

Volgens mij heb ik meer dan een perfect antwoord gehad op mijn vraag, bedankt allemaal!

Ik laat jullie wel iets weten wat het geworden is, en dit natuurlijk vanuit mijn luie zetel :9 :9

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:36

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

nog een puntje:

wat voor wireless kaartje zit er in die laptop?? is dat de b of de g standaard?? als je dit zo niet weet zelf, geef dan ff specs van type laptop, of kaartje.

als je namelijk een g-type kaartje hebt dan kun je beter ook een g type router nemen, omdat je anders niet kunt genieten va de volle capaciteit van je kaartje. als je daarentegen een b-type kaartje hebt, dan is et zonde om een g-type router te nemen (of et moet uit het oogpunt van evt. toekomstige upgrades zijn).

(g-type is stuk sneller, wat je voor internet nie nodig hebt, maar wel voor evt. filesharen met die twee pc's)

[ Voor 12% gewijzigd door Orion84 op 29-08-2003 23:31 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Het is een Dell TrueMobile™ 1300 Wireless 802.11 b/g MiniPCI card

Beide dus :)

Ik ga nog zien, welke van de 2 ik neem:

- D-Link DI-614+ 22Mbps wireless router (b)
- D-Link DI-624 54Mbps wireless router (g)

... als ik natuurlijk een D-Link neem, maar ik heb al goede ervaringen gelezen ivm. d-link adsl modems, dus ik veronderstel dat hun wireless routers ook wel OK zijn.

Toch eerst wat reviews lezen & prijzen vergelijken ;)
Pagina: 1