Toon posts:

TFT scherm - werken met een "border".

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de GoT al vele malen geraadpleegd, en tot nu toe heeft de search en de FAQ mij altijd het goede antwoord gegeven. Helaas is deze keer mijn probleem niet zo bekend, de search kon mij niet helpen.

Ik heb een tft scherm (NEC 1701) dat zeer slecht beeld geeft als je buiten je native resolutie werkt. Op zich niet verwonderlijk, maar wel zeer storend als je oudere spelletjes wil spelen die weigeren in 1280x1024 te draaien.

Toen kwam ik een laptop tegen (NEC V P520) die een "full screen (with border)" mode aanbood. Dit was een feature van de interne video kaart, een intel 82852/82855 GM/GME. De laptop maakt het mogelijk m'n oude spelletjes te spelen in hun eigen resolutie, zonder dat er irritante resizing plaatsvindt. (Het niet gebruikte schermgedeelte blijft gewoon zwart.)

Kan ik dit ook doen op mijn workstation? Bestaat er software die voorkomt dat het beeld wordt uitgerekt? Zijn er 'echte' videokaarten die dit ondersteunen? (Geforce4, Radeon9x00). Ik heb op het moment een geforce4mx dus ik vind het niet erg om een goede kaart te kopen.

Bij voorbaat dank!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2003 19:15 ]

Verwijderd

Via de OSD menu van je monitor stretch image uitschakelen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reply, maar ik kan het niet vinden.

De nec1701 geeft de volgende opties: Language, OSM position, OSM turn off, OSM lock out, Resolution Notifier, Hot Key, Off Timer en Factory Preset.

Ik kan ook geen "stretch image" feature vinden onder beeldschermeigenschappen. =(

Verwijderd

Het kan ook zo zijn dat je Nec 1701 deze functie niet heeft. Kijk eens in de handleiding.

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

De nvidia drivers bieden , volgens mij , behoorlijk veel opties voor het kantelen/ verkleinen van het beeld. Het moet iig wel mogelijk zijn. Heb je download.com weleens afgespeurd? OF ff googlen?

Raku

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de NVidia site gechecked, maar er was geen tool te vinden. De nieuwste drivers bieden wel de mogenlijkheid om het scherm te kantelen, maar niet om het te vergroten/verkleinen. (Of ik moet iets over het hoofd hebben gezien.)

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-08 19:59
Verwijderd schreef op 29 August 2003 @ 21:37:
Ik heb de NVidia site gechecked, maar er was geen tool te vinden. De nieuwste drivers bieden wel de mogenlijkheid om het scherm te kantelen, maar niet om het te vergroten/verkleinen. (Of ik moet iets over het hoofd hebben gezien.)
U hebt idd iets over het hoofd gezien :)

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/noel/smaller.png

configscherm - beeldscherm - instellingen - geavanceerd - nvidia tabbladje - komt dan zo'n uitschuif ding - en daar flat panel display.

Detonator drivers : 45.23.

(screenshot is nog van oudere drivers, scherm ziet er nu iets anders uit)

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt voor de moeite, maar bij dat uitschuif ding staat bij mij geen "flat panel" categorie. (Ik heb de nieuwste detonators geinstalleerd, maar het mocht niet baten.)

Het lijkt erop dat mijn video kaart iets te primitief is.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2003 00:07 ]

• mbuts
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 20:51
Ik ga nu misschien iets totaal verkeerts roepen maar als ik het zo zie kan het misschien alleen als ie via dvi aangesloten zit zodat ie als echte tft word herkerent

Verwijderd

Jep dat klopt.

Het ziet er trouwens ook veel minder lelijk uit waneer je hem via de dvi aansluit. Want dan zorgt je video kaart er voor dat het beeld mooi gerisezd word, dat kan je video kaart stukke beter dan je scherm zelf.

Maar ja kan het natuurlijk ook uit zetten en dan krijg je zo mooie zwarte border.

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:38
Bij mijn NEC kan ik dat instellen op de volgende manier :

OSD oproepen, vijfde menu, daar staat als tweede icoon een vergrootglas.
Het heet 'Expansion mode' en je kunt kiezen uit Full/Aspect/Off/Custom.

Verwijderd

Topicstarter
M'n scherm heeft geen DVI ingang, en het OSD heeft geen vergrootglas in het 5de menu.

Aangezien mijn scherm wel een doode subpixel heeft (de pixel stierf nog geen week geleden) kan ik misschien het scherm inruilen tegen een versie met DVI.

• Elroy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-05 21:33

Elroy

Zelda!!!

Domino schreef op 30 August 2003 @ 10:14:
Bij mijn NEC kan ik dat instellen op de volgende manier :

OSD oproepen, vijfde menu, daar staat als tweede icoon een vergrootglas.
Het heet 'Expansion mode' en je kunt kiezen uit Full/Aspect/Off/Custom.
Oh, welke nec tft heb je dan.
Ik heb de nec 1760nx en daar heb je maar 4 menu's en geen vergrootglas.
Heb hem trouwens wel op dvi aangesloten.

Ik heb trouwens met de randeon ook geen optie voor het instellen van een "border". Je hebt wel ergens "scretch image to frame" ofzo.
Maarja als je hem aan of uit zet het maakt niks uit ;(

[ Voor 20% gewijzigd door Elroy op 30-08-2003 12:01 ]

Specs Computer

Verwijderd

Bij mij deet die insteling eerst ook niet, maar bij deze omega driver(2.6.16) werkt die wel ^_^.

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:38
Ik heb de 1860nx.

• Elroy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-05 21:33

Elroy

Zelda!!!

Nog effe een vraagje.
Als je in een border werkt een je speelt bijvb een spelletje in 800x600 en je reso is 1280x1024. Krijg je dan geen inbranding van het zwarte gedeelte wat dan totaal niet meer veranderd van kleur.

Specs Computer

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:57
d8 het niet, die pixels worden simpelweg uitgeschakeld als ik mij niet vergis

zal ook niet logisch zijn, want dan zal je je scherm ook niet uit kunnen zetten ;)

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:11
gôh, zwart == niks

misschien is er dan ook niks dat kan inbranden. Pas als je die rand wit maakt heb je kans dat het gaat inbranden, maar ik geloof dat het met de kwaliteit van tegenwoordig dat ook wel meevalt

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Verwijderd

Mensen... een TFT monitor gebruikt hele andere technieken om beeld weer te geven dan een CRT monitor. De term inbranden is dus zowiezo al fout. Verder schakelt een TFT voor een zwart scherm alle pixels juist aan zodat ze geen licht van de backlight meer doorlaten! Bij een wit scherm staan de pixels dus uit en zie je de backlight.

Tenslotte kan een TFT wel degelijk soortgelijke verschijnselen vertonen als een CRT monitor die erg lange tijd hetzelfde beeld weergeeft. Doordat de kristallen in een pixel een lange tijd in dezelfde houding staan kunnen ze als het ware star worden. Hierbij moet je wel denken aan jaren hetzelfde beeld weergeven voordat dit merkbaar is. En dan nog is het proces niet permanent bij een TFT. Dus je hoeft je nergens druk om te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2003 14:03 ]

Pagina: 1