[stylesheet] transprant menu, maar helaas de tekst ook

Pagina: 1
Acties:

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05:44
Ik zit met een probleem, in een stylesheet heb ik een menu stransparant gemaakt.

div.menu2
{
position:absolute;
visibility:hidden;
filter: alpha(opacity=90);
}

Gevolg, het div'je waarin het menu staat (bestaat uit tables) is transparant. Perfect so far. Alleen de tekst is nu enigsinds onleesbaar omdat de tekst ook transparant is.

Dus ik dacht laat ik is het volgende doen:

p {font-family: verdana; font-size: 14; color: #FFFFFF; font-weight: bold; text-decoration: none;filter: alpha(opacity=20);}

Alleen werkt dit helaas niet, lettertype etc neemt ie wel over alleen het transparantie gebeuren niet. Iemand enig idee hoe ik alleen het menu transparant krijg.

ps: zat te twijfelen of het hier moest of bij scripting, toch maar voor hier gekozen omdat het de layout betrefd.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-08 23:05
Het topic moet hier omdat het CSS betreft, da's 1. :)
Verder, kun je niet een div, span of p eroverheenleggen met een hogere z-index?

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:21

crisp

Devver

Pixelated

HTML:
1
2
3
<div class="menu2">
  <div style="position:absolute">niet transparant :)</div>
</div>

Eventueel nog position: relative toevoegen aan class menu2

Intentionally left blank

• Suepahfly
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-08 14:09
Je kan ook gewoonje tekst tussen <font class="mijn_class"> </font> zetten.
en dan ff een nieuwe class aanmaken

Al weet ik niet of dit wel 100% html4.01 compatible is.
Dreamweaver jammerde bij mij een kaar dat <font> deprecated is. (oud / overbodig)

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Doe gewoon <span class="mijnClass">tekst</span>

[ Voor 30% gewijzigd door Blaise op 29-08-2003 17:25 ]

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Suepahfly :: ik denk dat je beter voor <span class="mijn_class"> hier de tekst </span> optie kan kiezen. Dit is naar mijn idee de beste vervanging voor het FONT Tag...

• Terror
Span pakt ie niet, zelfde probleem blijft, font, kleur etc pakt ie, maar de transparantie van het menu zelf wordt nog steeds meegenomen. Dubbele layer zal wel werken, vind het alleen niet zo'n mooie oplossing. <p> heb ik trouwens al geprobeerd. Die hoger z-index vat ik niet. Das tch gewoon een andere layer zegmaar.

Nog meer ideeën?

[ Voor 31% gewijzigd door Terror op 29-08-2003 18:05 ]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Wat is er niet mooi aan een layer er bovenop? Alles wat je in je menu plaatst overerft gewoon de tranparantie, een zwevende layer erboven is de enige manier om het effect te bereiken wat jij wilt.
Geef in jouw geval je paragraaf een position:absolute; mijn code was slechts ter illustratie...

[ Voor 26% gewijzigd door crisp op 29-08-2003 17:54 ]

Intentionally left blank

• Terror
Wat ik er niet mooi aan vond is dat er nu eigenlijk dubbelwerk gebeurt. Het menu wordt geklust. Mooi transparant, maar leeg en daar overheen zit een link layer met normale tekst. Als ik het goed begrijp, moet ik dus 2 layers tegelijk aan gaan roepen en ook ervoor zorgen dat ze heel netjes over elkaar heen passen. Of begrijp ik je verkeerd?

Dat je code ter illustratie was was wel duidelijk :)

Veel gaver zou het zijn als als je met 1 commando de tekst een andere graad van transparantie kan geven. Of de inheritance uit zou kunnen schakelen.

[ Voor 15% gewijzigd door Terror op 29-08-2003 20:22 ]

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

dat over elkaar heenpassen is geen probleem; als je je menuomlijsting een position:relative geeft, dan zal elk daarin absoluut gepositioneerd element dat zijn ten opzichte van zijn container (je menuomlijsting dus).

Intentionally left blank

Verwijderd

Je kunt natuurlijk ook een .png als background-image gebruiken :P
Pagina: 1