Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Voeding] Meer belasten met weerstand

Pagina: 1
Acties:
  • 313 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Ik heb een voeding die op mijn prometeia aangesloten is. Deze dient de fans en een ccfl voeding te geven. Nu heb ik het probleem, dat hij met dit te weinig belast wordt, en de 12 volt (deze wordt alleen gebruikt) maar 10.7 volt geeft. Andere voedingen willen ook niet echt hoog komen met deze belasting, dus heb ik nu een cdrommetje er op aangesloten, waardoor de 12 volt nu 11.80~12,00 volt is. Nu wil ik deze cdrom vervangen door een andere weerstand, maar ik kom er niet helemaal uit. Ik ben van plan de voeding 1 ampere meer te laten belasten, dus een weerstand van 12 ohm te gebruiken (toch ?). Alleen als ik deze dus gewoon aansluiten tussen 12 (geel) en gnd (zwart), dan gaan de draadjes beetje licht geven :P. Mijn vraag is nu eigenlijk; is er een manier om die cdrom te vervangen door een weerstand, die dus niet in serie met de prometeia moet komen te staan.

Dit is nu de situatie:
Afbeeldingslocatie: http://www.tutti-frutti.demon.nl/weerstand.GIF

4015Wp west (Dordrecht)

Verwijderd

Als je 12V zet op een weerstand van 12 Ohm, dan gaat door de weerstand een stroom van 1A.
Er wordt dus 1W in warmte omgezet.
Het best neem je een weerstand van 5W, die wordt lang zo heet niet.

edit:
foutje, het moet 12W zijn, ik vond het al wat weinig....

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2003 18:33 ]

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
kheb het al geprobeerd, met weerstand van 25W 15 ohm .. maar dan gaat het egt niet goed

4015Wp west (Dordrecht)

• ColdSTone|IA
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-12-2017

ColdSTone|IA

lui..

Volgensmij moest je de 5v lijn juist belasten om meer uit je 12v te krijgen. Kan zijn dat ik het mis heb hoor, maar is het proberen waard.
100mA ofzo lijkt me genoeg. Als je even zoekt met de search is het wel te vinden volgensmij.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-11 07:50
Verwijderd schreef op 29 August 2003 @ 17:06:
Als je 12V zet op een weerstand van 12 Ohm, dan gaat door de weerstand een stroom van 1A.
Er wordt dus 1W in warmte omgezet.
Het best neem je een weerstand van 5W, die wordt lang zo heet niet.
Vermogen (P) is spanning(U) * Stroom (I)
Oftewel de weerstand krijgt 12 Watt te verduren. en zal dus warm worden.
Een andere rekenmanier is P=I*I*R, oftewel 12Watt = 1^2 * 12 ... klopt ook :)

Maar goed, het is me nog niet duidelijk waarom je de 12V lijn nog meer wilt belasten... door een hogere belasting gaat de spanning naar beneden, omdat de voeding ook een iegen interne weerstand heeft.
De spanningsafname is dus afhankelijk van de stroom die de voeding levert.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Nou, hij moet iets meer belast worden, en dat is eigk algemeen bekend met voedingen. Hij hoeft nu namelijk amper energie te leveren, namelijk aan 2 fans en een ccfl. Dus , zoals je kan lezen, heb ik er een cdrom op gezet, om hem wat meer te belasten (wat meer ampere), en de 12 volt klimt hierdoor van 10.7 naar 11.8. Doe ik er nog een hdd aan, wordt hij 12.00. Nu heb ik nogmaals de weerstand van 15 ohm 25 watt tussen de 12 volt en gnd gesoldeerd, maar dag gaat echt niet goed. De voeding hoor je dan ook een soort van kortsluiting maken. Hoe kan dit ?. Het enige wat ik doe is toch echt gewoon de weerstand van de cdrom vervangen door een pure weerstand :?

[ Voor 20% gewijzigd door Tutti-frutti op 29-08-2003 17:27 ]

4015Wp west (Dordrecht)

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 21:48

Swerfer

Hmm...

Maar goed, het is me nog niet duidelijk waarom je de 12V lijn nog meer wilt belasten... door een hogere belasting gaat de spanning naar beneden, omdat de voeding ook een iegen interne weerstand heeft.
De spanningsafname is dus afhankelijk van de stroom die de voeding levert.
Geschakelde voedingen hebben altijd een bepaalde belasting nodig om goed te kunnen werken. Zolang je de voeding niet overbelast, zakt de spanning niet in. Als de belasting te laag is dan kan de spanning te laag zijn...

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Nu heb ik nogmaals de weerstand van 15 ohm 25 watt tussen de 12 volt en gnd gesoldeerd, maar dag gaat echt niet goed. De voeding hoor je dan ook een soort van kortsluiting maken.
Het kan zijn als de weerstand bestaat uit wikkelingen van een weerstand draad, dat de weerstand zich als spoel gaat gedragen. Deze 'spoel' kan de werking van een (geschakelde-) voeding dusdanig verstoren dat er (veel) te veel stroom gaat lopen. Kies voor koolweerstanden (des noods meerdere parallel om aan het vermogen te komen).

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Verwijderd

Belast eens de 5 volt in de plaats van de 12.

En anders moet je bij de volgende computer beurs zo kleine 12volt geschakelde voeding kopen van een oude laptop. Die dingen kosten toch maar 5 euro.

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Swerfer schreef op 29 August 2003 @ 17:29:
[...]

Het kan zijn als de weerstand bestaat uit wikkelingen van een weerstand draad, dat de weerstand zich als spoel gaat gedragen. Deze 'spoel' kan de werking van een (geschakelde-) voeding dusdanig verstoren dat er (veel) te veel stroom gaat lopen. Kies voor koolweerstanden (des noods meerdere parallel om aan het vermogen te komen).
Ik zou het eens aan de (radiobeurs is de electrozaak hier) vragen, watvoor weerstand het is, hier een plaatje, kweet niet of je daar wat aan kan zien ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.tutti-frutti.demon.nl/weerstand.JPG

Verder.. het aansluiten tussen 12 volt en gnd, is toch gewoon mogelijk, normaliter?
Verwijderd schreef op 29 August 2003 @ 17:32:
Belast eens de 5 volt in de plaats van de 12.

En anders moet je bij de volgende computer beurs zo kleine 12volt geschakelde voeding kopen van een oude laptop. Die dingen kosten toch maar 5 euro.
5 volt, same problem... en laptopvoeding, kan, maarja.. kwil het liever niet "lui" oplossen :P

[ Voor 32% gewijzigd door Tutti-frutti op 29-08-2003 17:46 ]

4015Wp west (Dordrecht)

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Volgens mij is zo'n weerstand als afgebeeld er één met een gewikkelde draad, dus een spoel.

Het aansluiten zoals jij zegt moet gewoon mogelijk zijn.

Verwijderd

Het type weerstand is goed ;)
is er een manier om die cdrom te vervangen door een weerstand, die dus niet in serie met de prometeia moet komen te staan.
Weerstand in serie met de Prometia?

Een geschakelde voeding moet tenminste belast worden op 1 voedingslijn: 5V / 1A. Sommige voedingen willen ook een belasting op de 12V en/of de 3.3V lijn.
Dat doe je door een weerstand met 1 pool op de + en 1 pool op de GND te monteren. De weerstanden staan dan dus parallel (met de belasting) op de uitgang (en niet serieel zoals je dat met bijv. ventilatorregeling doet!).

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/atx-dummyload-tester.gif

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2003 04:06 ]

Verwijderd

Zet anders ffen een amperemeter in het circuit van die weerstand, want meten is weten. Ik vind dit wel vreemd eigenlijk. In principe zouden die powerweerstanden niet inductief moeten zijn. want dan zou het een spoel moeten heten :). Maar je kan een koolweerstand ( zo'n rond bruinachitg ding met 4 ringen erop) proberen kost toch (bijna) niks.

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-11 07:58
Hoe Enermax EG465AX-VE 5/12volt mod.
Misschien heb je hier iets aan.

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 August 2003 @ 17:59:
Het type weerstand is goed ;)
[...]
Weerstand in serie met de Prometia?
In serie met de prometeia, hebik ook geprobeerd,maar er komt minder spanning over de prometeia te staan (heb ik gemeten). De voeding geeft dan 12 volt, maar over de prometeia kom ik weer bij de 11.2 of 10.** (weet niet meer precies..).

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2003 18:27 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Verwijderd

De gefotografeerde weerstand niet gebruiken.
Deze is 0.15 Ohm. Die zou op de 5V 30Watt verbruiken!
Probeer een 4.7 Ohm belastingsweerstand (10Watt) op de 5V lijn

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-11 07:50
dat in serie een lagere spanning over het aangesloten apparaat komt te staan is logisch, je maakt dan namelijk een spanningsdeler.

Vergeet je trouwens de vermogensweerstand niet te koelen? Hij mag dan wel geschikt zijn tot 25Watt maar dat kan 'ie nooit kwijt zonder koellichaam.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Tutti-frutti, dat klopt, daarom was ik ook zo verbaasd. De bedoeling is dat je de weerstanden parallel zet met de belasting (Prometia).
code:
1
2
3
4
5
6
7
(+) ------+-------+             (+) ----[ R ]----+
          |       |                              |
          R    Prometia                       Prometia
          |       |                              |
(-) ------+-------+             (-) -------------+

-= Goed =-                      -= Fout =-
NB: ik heb niet naar de waarde van de weerstand gekeken, alleen het feit dat het een vermogensweerstand is. Meten is weten, dus controleer even welke waarde de weerstand is. ;)

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2003 18:53 ]

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 August 2003 @ 18:26:
De gefotografeerde weerstand niet gebruiken.
Deze is 0.15 Ohm. Die zou op de 5V 30Watt verbruiken!
Probeer een 4.7 Ohm belastingsweerstand (10Watt) op de 5V lijn
R15 , is toch gewoon 15 ohm :?

4015Wp west (Dordrecht)

Verwijderd

Tutti-frutti schreef op 29 August 2003 @ 18:29:
[...]

R15 , is toch gewoon 15 ohm :?
Nee, dat is 15R

Verwijderd

kweenie of iemand t al gezegd heefd, maar je kunt natuurlijk ook alles op 1 (zwaardere) voeding zetten. 400/450 watt moet genoeg zijn dan.

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Sandmancool, reply eens NA LEZEN :) (einde hint)

Maaruh, als het dus 0.15 ohm is, dan ga ik dus even hard terug naar de r-beurs, en kijken of ik een nieuwe krijg, want ik heb dus gewoon een verkeerde gekregen( 0.15 ipv 15)... als die hifi-gast nou gewoon op zn afdeling ging staan, en niet bij de electronica :(

Nouja, ben morgen ff heen en weer, kijken of dan wel alles goed gaat, dus gewoon 15 ohm tussen 12 volt en gnd, zoals ik al gedaan heb met die 0.15 ohm :P (en dus ook hetzelfde als Euss schema)

[ Voor 4% gewijzigd door Tutti-frutti op 29-08-2003 20:29 ]

4015Wp west (Dordrecht)

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
R = U/I --> I = U / R
R = 0,15 Ohm
U = 12 Volt

I = 12/0,15 -> I = 80A
Als we aannemen dat de voeding die je gebruikt een lager effectief vermogen heeft dan 1 Kw dan klopt het inderdaad dat de draden warm worden, of hij zelfs uit klapt omdat hij een een enorme stroom moet leveren.

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 15:50

M14

Misschien wat offtopic, maar toch: Ik snap niet waarom mensen met prometia/peltier koeling niet gewoon zelf een voeding maken. Vooral voor de grotere belastingen.

Die kun je zo stabiel maken als je wilt.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11 17:09
Ik ben niet aan het rekenen gegaan maar ben het eens met ANdrode,
als je in plaats van een cdrom speler een weerstand wil zetten kun je dit zeker niet doen met een 15 ohms weerstand, denk dat de de weerstand van een cdrom meer in de buurt komt van 15kohm of zo. 15ohm is bijna geen weerstand dus als het ware pure kortsluiting.

Heb even wat gemeten:
over de 5v aansluiting 2k ohm,
over de 12v aansluiting, 1mohm en loopt op, loopt op van af heel laag, dus ergens iets van een condensator der tussen schat ik, ben niet meer helemaal thuis in de electronica

[ Voor 27% gewijzigd door cannibal op 29-08-2003 21:33 ]

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
ANdrode schreef op 29 augustus 2003 @ 21:13:
R = U/I --> I = U / R
R = 0,15 Ohm
U = 12 Volt

I = 12/0,15 -> I = 80A
Als we aannemen dat de voeding die je gebruikt een lager effectief vermogen heeft dan 1 Kw dan klopt het inderdaad dat de draden warm worden, of hij zelfs uit klapt omdat hij een een enorme stroom moet leveren.
hehe daarom, die gast heeft me dus een verkeerde weerstand gegeven... dat verklaart gewoon alles (hoop ik:P)
cannibal74 schreef op 29 August 2003 @ 21:28:
Ik ben niet aan het rekenen gegaan maar ben het eens met ANdrode,
als je in plaats van een cdrom speler een weerstand wil zetten kun je dit zeker niet doen met een 15 ohms weerstand, denk dat de de weerstand van een cdrom meer in de buurt komt van 15kohm of zo. 15ohm is bijna geen weerstand dus als het ware pure kortsluiting.

Heb even wat gemeten:
over de 5v aansluiting 2k ohm,
over de 12v aansluiting, 1mohm en loopt op, loopt op van af heel laag, dus ergens iets van een condensator der tussen schat ik, ben niet meer helemaal thuis in de electronica
2k ohm

U=IxR
12= I x 2000 I = 0,06 Ampere

das wel weinig, maar maybe genoeg ja... Maar waarom staat er dan boven op die cdrom 5v -------- 800 mA ;)

Ik denk dat ik toch indeed de 5 volt moet belasten... omdat ik met prometeia + ccfl 1,30 ampere van 12 volt trek. Een cdrom / hdd, trekken ook van de 5 volt stroom af, dus die gaan we dan maar eens belasten met een 5 ohm, 10 watt oid. :)
M14 schreef op 29 August 2003 @ 21:26:
Misschien wat offtopic, maar toch: Ik snap niet waarom mensen met prometia/peltier koeling niet gewoon zelf een voeding maken. Vooral voor de grotere belastingen.

Die kun je zo stabiel maken als je wilt.
Een prom trekt amper stroom van de 12 volt lijn, alleen van de 220 volt trekt hij ongeveer 130 watt. En waarom zou je met een prometeia of peltier een voeding KUNNEN bouwen.. denk dat meesten niet zo technisch zijn, en waarom zou ik... kheb er hier genoeg liggen. Een adapter voor m'n prom zou ook kunnen, maarja, zijn standaard maar max 1 ampere oid. Vind het beetje onzintaal van je :)

[ Voor 23% gewijzigd door Tutti-frutti op 29-08-2003 21:55 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Verwijderd

[quote]Tutti-frutti schreef op 29 August 2003 @ 20:28:
Sandmancool, reply eens NA LEZEN :) (einde hint)

...[quote]

had ik ff geen tijd voor O-)

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Kun je niet wat leuke verlichting in je case maken en dan natuurlijk aansluiten op je secundaire prom voeding .
Er zijn zat lampjes te koop in verschillende wattages

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Haeg schreef op 30 August 2003 @ 07:55:
Kun je niet wat leuke verlichting in je case maken en dan natuurlijk aansluiten op je secundaire prom voeding .
Er zijn zat lampjes te koop in verschillende wattages
Is goed idee, maar dat zit al goed, en als ik de fans en lichjes in je mn case op secondaire voeding wil doen, dan wordt het een dradenbende, omdat het via mn baybus gaat, en de sec. voeding niet in de kast zit. Maar denk eigk dat het wvanmiddag wel lukt, met een goede weestand :).

4015Wp west (Dordrecht)

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Je moet alleen de 5V MEER belasten om de 12V lijn omhoog te krikken. Ik gebruik ook een pc voeding om mijn 12 batterij lader te voeden, er zitten nu 6 autolampen aan de 5V lijn. Je kunt het beste 4 a 6 10ohm 25watt weerstanden PARRALLEL aan de 5V lijn hangen. Job done.

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Androde rekende het voorbeeld uit met een weerstand van 0,15 ohm. Niet 15 ohm! 15 Ohm is een prima waarde. Zomaar de weerstand van een cdrom drive meten is niet mogelijk.

Verwijderd

Mmm, die 25W is overdreven 5W of 7W is wel voldoende, er wordt maar 2,5W verstookt in een 10 Ohms weerstand op 5V.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2003 11:39 ]

Pagina: 1