ANdrode schreef op 29 augustus 2003 @ 21:13:
R = U/I --> I = U / R
R = 0,15 Ohm
U = 12 Volt
I = 12/0,15 -> I = 80A
Als we aannemen dat de voeding die je gebruikt een lager effectief vermogen heeft dan 1 Kw dan klopt het inderdaad dat de draden warm worden, of hij zelfs uit klapt omdat hij een een enorme stroom moet leveren.
hehe daarom, die gast heeft me dus een verkeerde weerstand gegeven... dat verklaart gewoon alles (hoop ik:P)
cannibal74 schreef op 29 August 2003 @ 21:28:
Ik ben niet aan het rekenen gegaan maar ben het eens met ANdrode,
als je in plaats van een cdrom speler een weerstand wil zetten kun je dit zeker niet doen met een 15 ohms weerstand, denk dat de de weerstand van een cdrom meer in de buurt komt van 15kohm of zo. 15ohm is bijna geen weerstand dus als het ware pure kortsluiting.
Heb even wat gemeten:
over de 5v aansluiting 2k ohm,
over de 12v aansluiting, 1mohm en loopt op, loopt op van af heel laag, dus ergens iets van een condensator der tussen schat ik, ben niet meer helemaal thuis in de electronica
2k ohm
U=IxR
12= I x 2000 I = 0,06 Ampere
das wel weinig, maar maybe genoeg ja... Maar waarom staat er dan boven op die cdrom 5v -------- 800 mA
Ik denk dat ik toch indeed de 5 volt moet belasten... omdat ik met prometeia + ccfl 1,30 ampere van 12 volt trek. Een cdrom / hdd, trekken ook van de 5 volt stroom af, dus die gaan we dan maar eens belasten met een 5 ohm, 10 watt oid.

M14 schreef op 29 August 2003 @ 21:26:
Misschien wat offtopic, maar toch: Ik snap niet waarom mensen met prometia/peltier koeling niet gewoon zelf een voeding maken. Vooral voor de grotere belastingen.
Die kun je zo stabiel maken als je wilt.
Een prom trekt amper stroom van de 12 volt lijn, alleen van de 220 volt trekt hij ongeveer 130 watt. En waarom zou je met een prometeia of peltier een voeding KUNNEN bouwen.. denk dat meesten niet zo technisch zijn, en waarom zou ik... kheb er hier genoeg liggen. Een adapter voor m'n prom zou ook kunnen, maarja, zijn standaard maar max 1 ampere oid. Vind het beetje onzintaal van je
[
Voor 23% gewijzigd door
Tutti-frutti op 29-08-2003 21:55
]