Toon posts:

[Mandrake] ADSL Installeren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een paar dagen linux mandrake 9.1 samen met windows XP Prof op m'n ps staan, maar ik krijg m'n internet niet aan de praat. Ik heb ADSL Lite via KPN. Kan iemand mij ff precies de instellingen vertellen voor zo's verbinding??? Owja tussen de modem en mijn pc zit nog een hub want beneden gebruikt nog een pc internet.

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:18
Welk ADSL modem heb je? Hoe heb je die ingesteld (NAT, PPTP, iets anders) ?
Welke netwerkkaart heb je?
Wat heb je zelf al geprobeerd?

Verwijderd

www.adsl4linux.nl

Gebruik dit pakketje en je hebt het zo voor elkaar !
Mij lijkt het zonder ook niet :'(
maar goed het werkt nu en da's het belangrijkste.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Verwijderd schreef op 29 August 2003 @ 16:22:
www.adsl4linux.nl

Gebruik dit pakketje en je hebt het zo voor elkaar !
Mij lijkt het zonder ook niet :'(
maar goed het werkt nu en da's het belangrijkste.
Dat ligt er natuurlijk aan welk modem je hebt ;)
Ik heb de Speedtouch 510, en die werkt prima zonder pptp en dat soort meuk ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook de speedtouch 510, ik heb et net ff geprobeerd met ADSL4Linux maar dat lukt me niet helemaal:(
Ik ben een beetje een newbie met linux, heb et pas 3 dagen dus..
Als ik de instructies uit de readme volg lukt et nie.
Je moet het bestand van linux4all unzippen (dat lukt me og wel:P) maar dan moet je een make opdracht doen.
Bij mij zegt ie dan dat het nie kan want je moet een doel hebben enzo.
En in de readme staat ook Mandrake 9.1 niet int lijstje van gesupporte versies.

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

De speedtouch 510 is gewoon een ethernetmodem hoor, daar heb je geen rare meuk voor nodig :o
Gewoon je distro via dhcp een ip op laten vragen, en dan browsen, meer is niet nodig..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Uit je verhaal denk ik te begrijpen dat je een ethernetmodem hebt. Als dat zo is, dan hoef je aan de pc niets te configuren mbt internet. Er komt "internet" uit je hub.

Je moet uiteraard wel je netwerkkaart, dns en routing configureren, maar via dhcp zou dat allemaal vanzelf moeten gaan.

Je moet het modem (of liever de ingebouwde router) wel configuren. Daarvoor levert KPN en/of je provider vast wel een cdrommetje. Je kunt ook telnetten naar de router, maar dan moet je wel de documentatie erbij zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
De router is al geconfigureerd want met windows kan ik gewoon internetten, maar ik heb al geprobeerd met de automatische wizard van mandrake om adsl te installeren met dhcp. Maar tijdens de test zegt ie steeds dat internet down is:S Iemand suggesties??

Verwijderd

Ik ken Mandrake niet, maar ik geloof niet dat je een ADSL-wizard moet gebruiken, maar een gewone netwerkkaart installatie. Je kunt de verbinding tussen je router en je pc als een lokaal netwerk beschouwen als je inderdaad het ethernetmodem gebruikt (Speedtouch 510 oid).

Verwijderd

Doet je netwerk het wel?
Kan je de router (10.0.0.138) pingen?
De speedtouch heeft wel eens problemen met de auto-negotiate (lampje achter speedtouch blijft knipperen).

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 augustus 2003 @ 13:10:
Ik ken Mandrake niet, maar ik geloof niet dat je een ADSL-wizard moet gebruiken, maar een gewone netwerkkaart installatie. Je kunt de verbinding tussen je router en je pc als een lokaal netwerk beschouwen als je inderdaad het ethernetmodem gebruikt (Speedtouch 510 oid).
onder mandrake hoef je zelfs helemaal niets te doen, de nic wordt automatisch herkend en een dhcp server ook.

• Joker
  • Niet online

Joker

ADSL4Linux is niet nodig met een Speedtouch 510. En ook de oudere modems met PPTP verbindingen worden standaard ondersteund door Mandrake 9.1.

Wat zijn de IP-adressen van de PC's? Je modem heeft waarschijnlijk adres 10.0.0.138. Dan is het het gemakkelijkst om de PC's adressen 10.0.0.1, 10.0.0.2 etc. te geven (als dat niet al door DHCP geregeld wordt). Stel dan in Mandrake 10.0.0.138 in als 'default gateway'. De gateway kun je o.a. in Mandrake Control Center instellen onder "Network & Internet" en dan de knop "Configure Internet Access".

Als dat niet werkt, geef dan iets meer info. De uitvoer van de volgende twee commando's is dan van belang: "ifconfig" en "netstat -r". Je moet eerst een terminal starten (bijv. XTerm) om deze commando's uit te voeren.

Verwijderd

Topicstarter
Ok thnx dan ga ik dat zo ff proberen :)

• JackHoeb
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-10-2022

JackHoeb

Ben d'r klaar voor!

Ik had na het instaleren van Mandrake 9.1 ook het probleem dat ik niet via mijn ethernet verbinding het net op kon. Met andere distro's had ik geen probleem. Na wat speurwerk op het net kwam ik erachter dat bij sommige moederborden er problemen zijn in samenwerking met Mandrake welke te maken hebben met het toewijzen van irq's. Het probleem oplossen was zeer simpel. Na het opstarten van de PC verschijnt het Lilo venster, druk op "esc" voer daarna in aan de prompt, "linux noapic" (zonder ") en enter. Mocht het zo zijn dat het probleem is verholpen, edit je /etc/lilo.conf door aan de append regel, "noapic" (weer zonder ")toe te voegen. Hierna kun je op normale wijze opstarten. Succes.
Pagina: 1