[nec nd1300a] brand software hangt bij branden dvd's

Pagina: 1
Acties:

• Excrusiator
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-02 20:19
De nec nd1300a die ik heb wil met geen mogelijkheid dvd's branden. Het proberen van het branden van een data dvd met nero 5.5.10.42 / 6.0.11 en CopyToDVD 2.2.8.206 resulteerd in het hangen van de software (waarna ik in het gunstigste geval alleen het proces hoef te beeindigen en in het ongunstigste geval een reset vereist is om winxp voor de volgende test bruikbaar te maken). Echter wordt in beide programma's een lege dvd gedetecteerd in de drive (Platinum dvd+r 4x en PrimeDisc dvd+rw 2.4x). Ook het proberen te branden op een andere snelheid geeft hetzelfde resultaat
cd-r's of cd-rw's branden verloopt perfect, geen problemen geeft dit mij (maar daar koop je niet echt een dvd brander voor :P ).

Het probleem dat ik dus heb lijkt sprekend op een probleem dat al eerder in een topic voorbij gekomen is.

Echter de gevonden oplossing in dat topic van het veranderen van de dma settings voor de nec brander werken bij mij niet. Ik heb verschillende dma/pio modes geprobeerd zonder enig resultaat.

De de nec brander is master op mijn primary ide controller (de slave dvd drive heb ik losgekoppeld).

Iemand nog ideeen over wat ik kan proberen? Mij schiet niet echt iets meer te binnen wat ik kan proberen...

<HunterPro> HAL: is Excru intelligent?
<HAL> HunterPro: Hijs weer lekker intelligent.
* Excru aait HAL

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je krijgt geen foutmelding maar hij hangt gewoon opeens?
Na hoeveel tijd hangt hij? Dat je buffer al gevult is?

Mijne sloeg altijd vast voordat dat kleine balkje rechtsonderin bij nero nog niks in stond.

• Atteman146
  • Laatst online: 20-03 17:14
Ik heb hetzelfde probleem gehad vorige week. Tijdens het fikken liep het programma vast en het enige dat nog hielp was een reset van de PC. Gevolg: 2 dagen gekloot en 12 DVD onderzetters erbij :(

Ik heb ook van alles geprobeerd. Van verschillende firmware versies tot Master/slave combinaties en DMA/PIO modes.

Uiteindelijk heb ik het vastlopen (van o.a. Nero 6.0) kunnen oplossen door het installeren van de juiste IDE driver die bij de chipset hoort. Er is een probleem met verschillende DVD/CDrom spelers en XP. Zoek maar eens op dit forum en je ziet dat veel meer mensen problemen hebben, dus ook met andere drives dan de NEC. http://forum.rpc1.org/vie...95&highlight=udma+nec1300

Tevens had ik na het installeren van de IDE driver een probleem met het fikken van een DVD. Dit heb ik op kunnen lossen door het flashen van de NEC met de 1.07 firmware van NEC. Met alle andere (gehackte) firmware versies kreeg ik DVD's (DVD-R van That's Write 4x) die halverwege het fikproces fouten gaven.

Ik kan nu dus wel DVD's fikken maar dan op 100% CPUload. (en ja, DMA staat aan)
Mocht iemand daar nog een oplossing voor weten... ;)

Succes ermee :)

[ Voor 13% gewijzigd door Atteman146 op 29-08-2003 18:19 ]

• Excrusiator
Xavier schreef op 29 August 2003 @ 16:40:
Je krijgt geen foutmelding maar hij hangt gewoon opeens?
Na hoeveel tijd hangt hij? Dat je buffer al gevult is?

Mijne sloeg altijd vast voordat dat kleine balkje rechtsonderin bij nero nog niks in stond.
Hij hangt zodra hij de cache gevuld heeft en probeerd te gaan branden.

Ik heb de via ide drivers geinstalleerd voor het moederbord dat ik gebruik.
Maar ik kan opmaken uit je tekst dat dit een windows xp specifiek probleem is?

* Excru aait HAL

• Atteman146
Excrusiator schreef op 29 August 2003 @ 18:05:
[...]

Hij hangt zodra hij de cache gevuld heeft en probeerd te gaan branden.

Ik heb de via ide drivers geinstalleerd voor het moederbord dat ik gebruik.
Maar ik kan opmaken uit je tekst dat dit een windows xp specifiek probleem is?
Voor zover ik heb gelezen wel. (combinatie van XP/2000, IDE drivers/Chipset en de fikker)
Er zijn ook mensen die het hebben opgelost door een losse IDE controller in hun PC te zetten en daar de NEC aan te hangen.

• Excrusiator
Atteman schreef op 29 August 2003 @ 18:14:
[...]

Voor zover ik heb gelezen wel. (combinatie van XP/2000, IDE drivers en de fikker)
Er zijn ook mensen die het hebben opgelost door een losse IDE controller in hun PC te zetten en daar de NEC aan te hangen.
Denk dat het dan tijd wordt voor de good old win2k (was al niet echt te spreken over windows xp).

En ik ben er net achter gekomen dat ergens tussen de vastlopers door ik toch nog iets aan data op de rw had gekregen, kreeg de melding van CopyToDVD dat er data op stond en dat hij gewist moest worden. Geeft hoop zo'n melding. ;)

Maar ik ga weer overstappen naar win2k, en eens kijken of dat het probleem oplost.

* Excru aait HAL

• Atteman146
Dat er ondanks het vastlopen toch data op de dvd komt heb ik dus ook gehad. Vandaar die 12 onderzetters waar ik het over had ;)

Bij mij hielp een herinstallatie van XP trouwens niet. Misschien dat je idd met W2K meer succes hebt.

• Excrusiator
Atteman schreef op 29 August 2003 @ 18:21:
Dat er ondanks het vastlopen toch data op de dvd komt heb ik dus ook gehad. Vandaar die 12 onderzetters waar ik het over had ;)

Bij mij hielp een herinstallatie van XP trouwens niet. Misschien dat je idd met W2K meer succes hebt.
Dat is een wijze les die ik geleerd heb uit de periode toen cd-r's nog duur waren en ik nu dus weer toepas op dvds: when in doubt, use a rw ;)

* Excru aait HAL

• Atteman146
Excrusiator schreef op 29 August 2003 @ 18:24:
[...]

Dat is een wijze les die ik geleerd heb uit de periode toen cd-r's nog duur waren en ik nu dus weer toepas op dvds: when in doubt, use a rw ;)
/me ook maar het nare was dat DVD+RW's zonder problemen gefikt werden.
Het probleem deed zich bij mij dus alleen voor bij DVD-R's en om dat te testen zullen je er toch eentje in moeten stoppen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Atteman146 op 29-08-2003 18:44 ]

• Excrusiator
Nog even voor de mensen die het willen weten, het lag idd aan windows xp.
Mijn brander is atm vrolijk een dvd+rw aan het vullen met een backup van mijn documten (kleine 4,3GB).

* Excru aait HAL

Pagina: 1