Hardware problemen na vervangen HD?

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Passenger
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-03 00:04
Nadat mijn vorige schijf het begeven heeft (een hele rij aan wazige badcrc errors) heb ik besloten een nieuwe schijf te kopen. Op mijn oude schijf stond SuSE 8.2 dus ik dacht dat gaan we maar mooi weer installeren.
Nou niet dus. Ik kom tot lilo, en daar houdt t mee op. Meteen na het overzetten van de kernel gegevens richting ramdisk loopt het fout. Als ik naar het installatieprogramma (yast) ga is het enige wat ik krijg een zwart scherm. Haal ik de hd er echter uit, wordt er WEL doorgeboot naar YaST. Alleen zonder schijf valt er natuurlijk weinig te installeren :P
Ik snap er vrij weinig van moet ik zeggen, want de schijf is een gloednieuwe 40 GB Western Digital Caviar (ATA100).
Het moederbord waar dit alles aan vast geknoopt zit is een: http://www.motherboard.cz/mb/fic/AZ11.htm (idd, el cheapo wegens geldgebrek).

Iemand enig idee wat er mis kan zijn?

• JoostBaksteen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-10-2025
Als je een probeert te booten met de bf24 optie werkt het dan wel? Of doe je dat al?

• Passenger
bf24? wat is dat? :)

• Passenger
oh btw. misschien wel handig om te vermelden... ik heb dus nog niets geinstalleerd op de schijf, ik probeer alleen maar in de installatie te komen OM uberhaupt iets te kunnen installeren... voor het geval iemand denkt dat deze problemen na de installatie zijn verschenen :)
en de cd is zeker te weten goed... in een andere pc werktie wel

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:15

Lancer

What the......

Is de schijf wel goed aangesloten; ziet je BIOS het wel?

Welke schijf is master, welke slave?

[ Voor 27% gewijzigd door Lancer op 29-08-2003 15:27 ]

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• Passenger
Lancer schreef op 29 August 2003 @ 15:26:
Is de schijf wel goed aangesloten; ziet je BIOS het wel?
jep bios ziet m prima, herkend keurig dat t een WD is... heb ook al diverse master/slave ide0/ide1 configuraties geprobeerd...

Verwijderd

Dat de installatiekernel linux 2.4 is ipv 2.2 :)

• Passenger
en hoe schakel ik dat in?

• Passenger
hmm.. ik zie nu trouwens dat suse 8.2 al automatisch met kernel 2.4.20-4gb boot... dus die bf24 optie heeft weinig nut?

• Wilke
  • Laatst online: 22:20
Wacht even; dus op dezelfde PC als waar je oude harddisk in zat, kun je nu opeens SuSE niet meer installeren, zelfs voordat deze uberhaupt in het stadium is waar 'ie gaat uitzoeken wat voor HD je hebt?

Dat klinkt heel vreemd...is er verder echt niets anders gewijzigd aan je setup? Wat gebeurt er als je de HD los trekt, kun je dan wel booten (alleen dan kun je daarna uiteraard niet installeren :) )? Ik vraag me namelijk af of het aan de HD ligt of aan iets anders vreemds...

• Passenger
Wilke schreef op 29 augustus 2003 @ 15:39:
Wacht even; dus op dezelfde PC als waar je oude harddisk in zat, kun je nu opeens SuSE niet meer installeren, zelfs voordat deze uberhaupt in het stadium is waar 'ie gaat uitzoeken wat voor HD je hebt?
Euhm, klopt ja!
Dat klinkt heel vreemd...is er verder echt niets anders gewijzigd aan je setup? Wat gebeurt er als je de HD los trekt, kun je dan wel booten (alleen dan kun je daarna uiteraard niet installeren :) )? Ik vraag me namelijk af of het aan de HD ligt of aan iets anders vreemds...
Hmm.. Als ik de HD lostrek boottie inderdaad wel :?

Verwijderd

Ben geen X-know-it-all .... maar zou het wellicht niet aan je controller kunnen liggen ?? (iemand een idee hoe TS dat kan testen ?)

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Verwijderd schreef op 29 August 2003 @ 15:44:
Ben geen X-know-it-all .... maar zou het wellicht niet aan je controller kunnen liggen ?? (iemand een idee hoe TS dat kan testen ?)
Weer een andere schijf kopen/lenen?

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Passenger
hmm... typisch... ook een windows xp installatie wil niet...
krijg de melding: kan het bestand \i386\ntkrnlmp.exe niet in het geheugen laden.

ook deze cd zou prima moeten werken omdat ik daar mijn huidige werkmachine mee geïnstalleerd heb...

wtf is hier in vredesnaam aan de hand?

edit:
is het trouwens verplicht om een nieuwe schijf voor een eerste keer usable te maken oid? niet dat ik daar ooit van gehoord heb, maar misschien is dit een ander geval oid?

[edit2] sorry modje [/edit2]

[ Voor 59% gewijzigd door Passenger op 29-08-2003 16:29 ]

Verwijderd

Tu-Tone schreef op 29 August 2003 @ 16:28:
00ps... ik ben lekker bezig vandaag... geen knopje, verkeerd knopje.... gaat goed...
misschien jezelf ook ff updaten ??? >:)

Serieus; als ik hierop mag gokken zou ik eens naar je geheugen kijken. Denk dat je dit grondig aan moet pakken en je systeem met minimale config moet starten, testen, verder uitbreiden, testen enz. suc6

Verwijderd

Dat is een installatiekernel van Debian. Ik weet niet wat het met SuSE te maken heeft, maar je weet in ieder geval wat bf24 is.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Niet toevallig tegen ander onderdeel gestoten toen je HDD inbouwde?
Bijv. grafische kaart, mem oid.

En doet de HDD het wel OK in een andere PC?
Want nieuw=niet per definitie goed werkend helaas

Verwijderd

well.. als ook microsoft zegt dat ie iets niet naar je geheugen kan laden en yast loopt vast als hij iets naar de ramdisk wil schrijven dan lijkt het mij toch dat er iets mis is met je geheugen...

als je de timings wat strakker heb gezet oid, zet ze terug of als je meerdere modules hebt probeer het met eentje.....en als dat allemaal niet werkt, kijk of je van een vriend een reepje kunt lenen en probeer het dan nog eens..

• Wilke
* Wilke zegt: Memtest86!.

Daarna spreken we verder.

Al vraag ik het me af, aangezien hij wel boot als je de harddisk los trekt. Is de IDE kabel misschien een beetje losgegaan, of is hij een beetje brak? Probeer eens met een andere kabel? Misschien was je vorige HD ook niet echt kapot, maar ligt het aan de kabel...who knows :?

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:18

Robtimus

me Robtimus no like you

Misschien een voedingsprobleem? Dat de HD en/of het geheugen niet genoeg stroom krijgen?

Wat voor voeding en hardware zit er in die bak?

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Al vraag ik het me af, aangezien hij wel boot als je de harddisk los trekt. Is de IDE kabel misschien een beetje losgegaan, of is hij een beetje brak? Probeer eens met een andere kabel? Misschien was je vorige HD ook niet echt kapot, maar ligt het aan de kabel...who knows
Ook geheugen, kan slechte 'stukjes' hebben...

Verwijderd

Wat natuurlijk ook kan is dat er nog een te oude bios in het moederbord zit. Zo te zien is het een FIC, dus wellicht is er een update voor te vinden ?

(Nieuwe HD <-> oudere BIOS)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2003 02:42 ]

Verwijderd

Weet je zeker dat de hd goed is? Hij is dan wel nieuw, maar dat betekend niet altijd dat ie ook goed werkt :)

• Passenger
Oke guys, ik ben ff paar dagen druk geweest, maar nu trug met nieuwe info.
Aan het geheugen ligt het zeker te weten niet. 7,5 uur memtest gedraaid, 0 errors! Dus dat lijkt me prima in orde (Y) Voeding kan niets mis mee zijn, omdat oude schijf vervangen is door nieuwe... dus er is niets extra bijgekomen... Sterker nog, er zit ook een 2e schijf in, die ik op dit moment eruit heb liggen (ivm veel booten/rebooten/hard rebooten... kan platters nooit ten goede komen...). Het vervelende is dat de schijf het WEL in mijn XP bak doet. Ik heb de schijf er nu inhangen, en hij wordt keurig gedetecteer en geformatteerd...
Kennelijk ligt het dus ergens aan de hardware van de andere pc?
Kan een modje dit topic misschien forwarden naar OM? Het is hier niet egt relevant meer aangezien het overduidelijk om een hardware probleem gaat...
Misschien ook topictitel aanpassen?

[ Voor 12% gewijzigd door Passenger op 30-08-2003 23:17 . Reden: Om nog even te antwoorden op bios verhaal: ga ik nog ff proberen! heb ik idd nog niet gedaan ]

Verwijderd

ik zou zeggen dat het aan je IO of IRC controller ligt, elke distro wilde niet werken toen ik de APIC controller op on had staan in de bios bij een ECS K7S5A toen kreeg ik zomaar fouten dus ik zou zeggen dat het aan je bios ligt waarschijnlijk....

• Passenger
bios update -> done... resultaat: nog steeds niets... linux zegt nu:
Uncompressing Linux...

crc error

-- System halted
:? WindowsXP install cd geeft nu random foutmeldingen... dan bestand dit, dan dll zo, etc. Feit blijft, ik krijg nog steeds niet geïnstalleerd...
Ik begin er nu toch hard aan te twijfelen of die ide controller niet gewoon erg brak is... Iemand nog suggesties?
(moederbord bleek trouwens bij nacontrole een ander bord te zijn.. een ECS K7VZA rev. 3.0)

• Wilke
Okee, bij deze naar de afdeling Hardware, want het lijkt inderdaad niet aan de software te liggen - aangezien zowel Windows als Linux vergelijkbare problemen geven.

Kort samengevat nog eens wat we nu weten:
  • Je hebt niets veranderd, alleen een kapotte HD vervangen
  • Geheugen is prima, althans volgens 7 uur memtest draaien wel
  • Vroeger werkte alles prima (uiteraard).
  • Met de nieuwe HD er in, crashen zowel Linux als Windows boot-CD's/installers.
  • Met HD losgekoppeld booten de setup's prima, alleen kun je natuurlijk zonder HD niet 'echt' installeren.
  • Je hebt een ECS K7VZA rev. 3.0 mobo, en vraagt je af of het aan de I/O controller ligt. (Hoe zou je dat kunnen testen?)
Nou, ik wens jullie er succes mee in OM, want in NOS komen we er niet uit ;(

• Passenger
danku :) kwil er ook nog even bij vermelden dat oude hd laatste tijd steeds meer crc errors begon te geven, en op t laatst dus niet meer bootte... verder is t verhaaltje compleet!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Welkom :P

Om te beginnen kun je eens in de FAQ van dit subforum kijken. De gedeelten "Mijn IDE configuratie is brak, hoe komt dat?" en "Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?" zijn in dit geval van belang :)

Zoals het nu eruitziet, blijven alleen de kabels of het moederbord (specifieker: I/O controller) over als hoofdverdachten B)

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 31-08-2003 09:00 ]

Verwijderd

Probeer eens een PCI/IDE controller..
(als je in de buurt zit mag je er wel 1 van mij lenen ;) )

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-02 17:20

MRic3

Of praat ik weer poep?

Probeer eens een andere kabel...

(* MRic3 heeft ook ooit zo zitten kloten, bleek dat de ide kabel rot was)

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• Passenger
Een update... Vanalles geprobeerd... Ander moederbord erin.. Geheugen nog es getest... Nieuwe ide-kabel erin geragd... Opzich gaat het nu redelijk, maar nog lang niet zoals het zou moeten...
Linux installatie bleef eerst WEER hangen, uiteindelijk toch geïnstalleerd gekregen en draaiend gekregen.
Aangezien ik er ook windowsxp op wil, ook dat geïnstalleerd... Eerst al veel problemen gehad die op een rotte cd wezen. Andere cd "geleend", zelfde problemen. In het begin van de installatie (voordat je bij het formatteer gedeelte komt) random fouten.
*bla.dll kan niet geladen worden*
*het bestand zusenzo.sys is beschadigd*
etc. etc. etc. En ook echt iedere keer wat anders... ongeacht welke cd ik probeer...
Bij mij beginnen de ideeën een beetje op te raken. Is het nou echt die schijf die gewoon rot is?
Ik vind het overigens wel vreemd dan dattie het in een andere pc als een zonnetje doet!

• Passenger
ik zit zo es een beetje te filosoferen en na te denken... maar wat ook nog kan... is een brakke cd-rom speler?
stel dat mijn cd-rom stuk is:
- verklaart vastlopen en kernel panics bij het opstarten van een boot-cd van linux
- verklaart errors op windows cd-rom
- kan eventueel verklaring zijn voor het upfucken van de partitietabel door verkeerde of corrupte data erin te pompen?
alleen kan ik het dan nog niet rijmen met die harde-schijf die stuk ging... of zou het toeval zijn en zijn ze allebei stuk gegaan? iemand een idee of dit mogelijk is?

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-12-2025
Sommige combinaties van apparaten willen niet aan een kabel samen werken.
Probeer je hd als master (of single) aan de kabel en je cd/dvd whatever ook als master op de andere kabel. Let wel dat bij 80 aderige kabels de masteraan het einde van de kabel moet zitten, en de blauwe connector op het mobo.

Uit de faq:

Verder moet je bij 80 conductor kabels opletten of de connectoren op de juiste plaatsen zijn aangesloten: blauw op moederbord, grijs op slave en zwart op master. En bij 40 polige kabels: midden op slave, de daarvanuit dichtstbijzijnde uiteinde op master en de verste uiteinde op moederbord.
Ook kan het voorkomen dat de performance omlaag gaat en/of er veel schrijf/lees fouten optreden wanneer de kabels rot cq van lage kwaliteit zijn.

[ Voor 44% gewijzigd door Bart-01 op 01-09-2003 18:43 ]

Do as I say, don't do as I do.

Verwijderd

Die CRC errors betekenen eigenlijk altijd dat of de CPU niet goed is / te ver is overgeklokt. Of dat de datadrager (HD, CD, of CD-speler of de kabel er aan) niet goed is. Of het geheugen is brak.

Het zijn namlijk rekenfouten of leesfouten. Of beide tegelijk, wat nog een graadje erger is.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2003 16:52 ]

Pagina: 1