Toon posts:

wink2k server(AD+domain) + Xp = geen internet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Sorry voor de brakke topictitel maar kon inx beters verzinnen..

Ik heb ook de search gebruikt, maar wist niet waar iknaar moest zoeken precies..

Maar goed,hetvolgende:

Ik loop stage bij een kantoor die verdeeld is in de 3 panden. Kantoor bestaat uit 40 pc's die allemala met win2k geinstalleerd zitten. NU heeft men 1 XP computer, en die kan wel inloggen op het Domein, en diegene staat ook ingestelt op/in de AD, met bij behorende profiel, alleen het probleem zit in het feit dat die persoon gewoon het internet NIET opkan.

Hij kan het netwerk 100% gebruiken. Komt dus in alle bevoegde mappen etc, maar internet op komt hij maar niet.

1) Tevens zie ik dan DHCP niet "aanstaat". Alles word hiero ook manual ingevoerd (statisch dus).
2) Als ik in de DNS ga kijken dan staat er alleen informatie bij: Zone voor forward look-up

Ik heb dus een win2k pc bijgepakt en ben in de TCP/Ip instellingen gaan kijken naar de instellingen van die win2k pc (die wel op internet komt)

Geavanceerde Tcp/IP instellingen

Ipadres => 192.168.31.57 | subnet => 255.255.255.0
=> Gateway = 192.168.31.3 | Metric 1 | Interfacemetric 1

DNS => 192.168.31.1 & 62.108.1.65 & 62.108.1.66
vinkje bij: 1) Primaire en verbindingsspeciefieke DNS-achtervoegsel toeveogen.
2) Boveliggende achtervoegsel van het primaire DNS........
3) De adressen van deze verbinding registreren in DNS

WINS => 192.168.31.1
vinkje bij: 1) LMhost lookup inschakelen
2) Netbios via TCP/IP inschakelen

Nu is mijn vraag van als ik deze instellingen net zo doe op die XP pc (ik pas tuurlijk de laatste octet aan van het Ip-adres), zou ik dan Internet moeten krijigen?
Ik weet nu al dat het adres 192.168.31.55 gaat worden, maar kan ik ergens in de win2k-server ook zien wat dat adres allemaal doet en ook misschien waarom hij NIET op internet komt.

PS: ik zal later in de middag de instellingen van die XP-computer hier neer zetten.

Sorry als het beetje verwarrend is. Iemand die bijna zijn Mcse afrond is nogal vergeet-achtig geworden na 6 weken vakantie.

• k-oz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-12-2021

k-oz

do not feed the trolls

check je dns, deze staat niet goed voor ad omgeving

...Microsoft KB article Q172653: "Sometimes Barney Starts Playing Peeka boo on His Own""

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:27
Ten eerste vind ik de DNS instellingen een beetje krom... primary dns is intern, die andere zijn chello(?) dns servers?
Dan weet ik niet of die mcse'er weet hoe dns werkt; maar zo is het iig niet goed... Pas als de primary dns niet reageert gaat ie over naar de 2e; niet zoals veel mensen denken, dat als de primary dns de query niet kan uitvoeren dat ie dan naar de 2e gaat..

Maar dit even ter zijde.. (de dns server zal vast wel dns forwarders ingesteld hebben of via de root servers gaan query'en)

Die instellingen die je geeft dat zijn de instellingen van de w2k pc; maar heb je ook de ipsettings van je XP machine? is wat handig om te vergelijken..

Is er ook een firewall/proxy geinstalleerd op 't netwerk? misschien zitten daar restricties op oid?

Pvouput live

Verwijderd

Topicstarter
Ten eerste vind ik de DNS instellingen een beetje krom... primary dns is intern, die andere zijn chello(?) dns servers
Klopt, ze hebben hiero chello.
Dan weet ik niet of die mcse'er weet hoe dns werkt; maar zo is het iig niet goed... Pas als de primary dns niet reageert gaat ie over naar de 2e; niet zoals veel mensen denken, dat als de primary dns de query niet kan uitvoeren dat ie dan naar de 2e gaat..
Ik ben hier de nieuwe systeembeheerder en ik zie nogal raare dingen maar daar zit ik maar niet aan. Loop stage en krijg niet betaald dus waarom zou ik :P
Die instellingen die je geeft dat zijn de instellingen van de w2k pc; maar heb je ook de ipsettings van je XP machine? is wat handig om te vergelijken..
Die instellingen ga ik vanmiddag posten zoals iik had beschreven. In de pauze is die persoon weg, en dan heb ik toegang er tot.
Is er ook een firewall/proxy geinstalleerd op 't netwerk? misschien zitten daar restricties op oid?
Jah, der is een RH 6.1 distro geinstalled en die dient als firewall.

Wat ik me trouwens nog kan herinneren is dat hij WEL in de AD stond, maar dat hij geen profiel had (in zijn eigenschappen). Dus in andere worden. Alles werd bij hem lokaal opgeslagen qua instellingen etc. Dus de vorige beheerder had het door en heeft hem toeneen profiel gegeven. Dus het opslaan van zijn instellingen deed het afsluiten van de pc heel lang duren :P

Dus omsimpel te zeggen. Hij was wel in de AD gezet maar nooit profiel "aangemaakt"voor hem. Hij kon wel op netwerk komen, maar alles werd toch lokaal opgeslagen qua instellingen. Of hij zijn bestanden op het netwerk opsloeg weet ik niet.

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:27
Het lange duren van het opslaan van het profiel duidt toch wel op DNS probs..
Kijk dadelijk maar eens in de eventviewer van dat xp machientje.. zal wel een waslijst aan errors bevatten..

Start ook eens nslookup; als je daar direct bij het opstarten een error krijgt dat ie de dns server niet kan vinden dan is er geen reverse lookup zone aangemaakt op de lokale dns server... kan zijn dat ie daarom ook geen dns queries kan doen van domainnames.. te controleren door een ipadres van een website in te typen ipv domainnaam..

Pvouput live

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:27

Predator

Suffers from split brain

PNS -> NT

Stel op je clients enkel de DC DNS server in, en op die server forward je naar de DNS servers van je ISP. Zie -> [rml][ windows2000] dns forwarding[/rml]
DNS => 192.168.31.1 & 62.108.1.65 & 62.108.1.66
Dit werkt niet goed omdat de DNS resolver enkel de DNS query aan de volgende DNS server zal stellen als de vorige niet antwoord.
Als de vorige zegt, unknown DNS request, dan zal de DNS resolver niet naar de volgende gaan. Antwoord = antwoord, ook al is het een negatief antwoord.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Topicstarter
Ok, het probleem is opgelost.

De vorige beheerder had dus paar dingen verkeerd ingevuld zoals Gateway en DNS. Geen problemen meer in het netwerk. Alles werkt nu naar behoren van die persoon.

Ik geef toe dat het netwerk hiero raar in elkaarzit,maargoed.

Bedankt voor alle hulp :)
Pagina: 1