BenQ Joybook 5000

Pagina: 1
Acties:

• HJR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-04 18:23
Hallo,

Ik de website van de laptopper zag ik de Benq laptops. Vooral de JoyBook 5000 met Centrino chip is zeer interessant. Alleen kan ik geen mooie foto's van dat ding vinden. Heeft iemand zo'n ding, wat zijn je bevindingen en zijn er mooie foto's in omloop (kwaliteit aka Acer TM800 topics)

Alvast bedankt.

Owja ik wil er Linux op gaan draaien, dus ik wilde graag weten wat voor een modem chip erin zit...

Verwijderd

Ik heb een aantal URL's met wat meer info en/of foto's:

http://www.wu-wien.ac.at/usr/h99d/h9951455/Joybook/
(een aantal foto's)

http://www.beareyes.com/2/lib/200307/12/20030712114.htm
(veel foto's, wel onleesbaar helaas)

http://www.chip.de/artikel/c_artikel_10924769.html
(een korte Duitstalige review van Chip Online DE)

http://www.chip.de/forum/...e=3&bwsortorder=ascending
(een vrij lange Duitstalige Thread van Chip Online. Heb alles doorgelezen en daar komt over het algemeen een zeer goede indruk uit)

http://www.quote.nl/frames/products/acer/joybook/5000.htm
(wat algemene Centrino-info plus een link naar een Joybook-PDF)

Ik heb flink wat rondgezocht op het Net maar er is niet overdadig veel info te vinden.
Overigens heeft BENQ momenteel een leveringsprobleem, de verwachting is pas weer eind november. Laptopper, ComputerPirates, etc, kunnen dus momenteel niet leveren.

• HJR
Ik had de laptop inmiddels al live gezien. Bij de Mediamarkt hadden ze hem. Ik vind hem er heel goedkoop uitzien. Dat gespoten plastic ziet er echt niet uit. Op de foto's is het nog wel aardig, je moet hem zelf even zien. De 8000 is wel heel mooi, alleen geen Centrino.

Ik heb nu een Acer TM803 en na veel gedoe heb ik hem eindelijk 100% werkend. Hopen dat dat zo blijft.

• wokkie15620
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-11-2023
Ik heb hem bij de MediaMarkt gehaald. Het uiterlijk is wel ff wennen, toch net niet helemaal mijn smaak. Maar goed, dat is niet het belangrijkste.

Prestaties etc. zijn wel echt goed. Van het weekend MAx Payne 2 en MOHA geprobeerd en die draaien echt wel soepel op 1024x768. De batterij lijkt ook behoorlijk lang mee te gaan, gisteren na een kleine twee uur op de bank had ik nog meer dan 50% batterij (2:53) te gaan. Hij wordt ook niet overdreven warm.

@HJR: Ik zal vanavond (hopelijk) even kijken wat voor modem chip erin zit.

Verwijderd

wokkie15620 schreef op 04 november 2003 @ 09:12:
Prestaties etc. zijn wel echt goed. Van het weekend MAx Payne 2 en MOHA geprobeerd en die draaien echt wel soepel op 1024x768. De batterij lijkt ook behoorlijk lang mee te gaan, gisteren na een kleine twee uur op de bank had ik nog meer dan 50% batterij (2:53) te gaan. Hij wordt ook niet overdreven warm.
Ik vind 4:53 uur wel erg weinig voor een Centrino. Een Centrino gebeuren zou toch minimaal 6:00 uur moeten halen, anders is er geen toegevoegde waarde boven een P3-M (4:30 uur) behalve de hogere snelheid.

• Knakker
  • Laatst online: 17-05 20:31
Ik vind 4:53 uur wel erg weinig voor een Centrino. Een Centrino gebeuren zou toch minimaal 6:00 uur moeten halen, anders is er geen toegevoegde waarde boven een P3-M (4:30 uur) behalve de hogere snelheid.
Tadaaaaaaaa! Je zegt het al, de hogere snelheid en NOG steeds 5 uur halen. Vind ik anders niet op tegen.

Je kunt ook wel voor de ultra-low-voltage P-M kiezen (nog steeds sneller dan P3-M), die doen rustig 7-8 op een batterij. Alleen beetje jammer dat zulke notebooks met 12" scherm nog steeds schreeuwend duur zijn.

Geef mij maar een Warsteiner.

• wokkie15620
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-11-2023
Ik heb er niet echt (echt niet dus) met een stopwatch naast gezeten, maar vijf uur haal je dus makkelijk. Ik zal het binnenkort eens een keer proberen. Avondje gotten etc. om de batterij leeg te trekken. ;)

Verwijderd

Zit er aan te denken om deze notebook te kopen, maar als ik echter hiet de berichten lees ga ik weer twijfelen. Wat raden jullie aan de Acer 290 serie of de Asus 3400 serie of deze Joybook.

Laptop zal voornamelijk gebruikt worden voor simpele games en wat tekstverwerken / programeren. Voordele van de Joybook 5000 is mijn inziens de relatief goedkope prijs ( 1200 euro incl) voor een centrino met 32MB dedicated ATI Radeon 9000 kaart. Terwijl genoemde andere series de standaard intel shared videotroep gebruiken.

• HJR
Ik vond hem er in het echt dus niet uitzien, en hij voelde absoluut niet solide aan. Scherm erg frictiegevoelig. Maar de specs zijn goed. Ga zelf eens even kijken zou ik zeggen. Maar uiterlijk vind ik wel belangrijk voor een laptop....

Verwijderd

6 uur voor Centrino notebooks is echt overdreven....haast een mythe. 5 uur is al heel goed, 4 uur is normaal voor een Centrino denk ik.

Verwijderd

Knakker schreef op 04 november 2003 @ 11:26:
Tadaaaaaaaa! Je zegt het al, de hogere snelheid en NOG steeds 5 uur halen. Vind ik anders niet op tegen.
Mwah, de snelheid is niet vele malen hoger, gewoon hoger.
Verwijderd schreef op 05 november 2003 @ 00:37:
6 uur voor Centrino notebooks is echt overdreven....haast een mythe. 5 uur is al heel goed, 4 uur is normaal voor een Centrino denk ik.
Een goed Centrino geheel doet minimaal 6 uur. Als een Centrino geheel slechts 4 uur doet, dan klopt er gewoon iets niet aan het model. 6 uur is toch echt het minimale. Zeker als een P3-M (LV) minimaal 4 uur haalt.

• HJR
Dit is echt gelul wat je zegt. De processor is niet de enige grote stroomverbruiker. HD en backlit zijn beide ook grootgebruikers. Door slim HD spindown te doen en screensaver de backlit na 5 minuten al uit te laten zetten, kan je op 5 uur komen (is mijn max hoor). Nu continu een een 3D spel zit te spelen en de processor gaat vol vermogen draaien en de videokaart gaat ook vol vermogen draaien. De harddisk krijgt geen kans om te down-spinnen en de backlit blijft constant aan? Nou dan haal je de 4 uur niet eens!!!!

Heeft dus te maken hoe zwaar je hem belast....

Verwijderd

HJR schreef op 05 november 2003 @ 10:24:
Dit is echt gelul wat je zegt. De processor is niet de enige grote stroomverbruiker. HD en backlit zijn beide ook grootgebruikers. Door slim HD spindown te doen en screensaver de backlit na 5 minuten al uit te laten zetten, kan je op 5 uur komen (is mijn max hoor). Nu continu een een 3D spel zit te spelen en de processor gaat vol vermogen draaien en de videokaart gaat ook vol vermogen draaien. De harddisk krijgt geen kans om te down-spinnen en de backlit blijft constant aan? Nou dan haal je de 4 uur niet eens!!!!

Het gaat hier om Centrino als geheel, niet om de Pentium-M. En dus om de Pentium III-M UL met bijbehorende chipset.

En ja, een P3-M haalt ook 6 uur als je het beeldscherm uitschakelt.

Verwijderd

feeble, heb jij zelf een Centrino laptop?

Verwijderd

HJR schreef op 05 november 2003 @ 10:24:

Volledig mee eens. Daarom vind ik zelf Centrino een overhypte Intel marketing truc. Ik heb achteraf spijt van dat ik een Centrino laptop had gekocht, ik had liever een goedkoper model met een Mobile Athlon gekocht.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 november 2003 @ 16:40:
feeble, heb jij zelf een Centrino laptop?
Momenteel ligt hier nu een M-P3, P3-M LV, een P-M, een M-P4 en een Athlon-M.

Van langste tot kortste werktijd:
1. P-M
2. P3-M LV
4. M-P3
3. M-P4
5. Athlon

Verwijderd

Voor de volledigheid, en om ook eindelijk ergens een eerste post te plaatsen, een link met een Engelstalige review:
http://star-techcentral.c...ybook&sec=reviews&sid=646

('k Ga 'm zelf ook maar gelijk halen denk ik :P )

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-05 12:01
Verwijderd schreef op 05 november 2003 @ 17:09:
[...]
Momenteel ligt hier nu een M-P3, P3-M LV, een P-M, een M-P4 en een Athlon-M.

Van langste tot kortste werktijd:
1. P-M
2. P3-M LV
4. M-P3
3. M-P4
5. Athlon
Zou je daar ook bij willen vermelden hoe snel die p4-m is en de athlon?

Want ik heb al veel acer laptops in mijn handen gehad ( Doh ben de ts van het tm-800 topic ) maar ik heb dus ook de aspire 1300 met athlon gehad op school en die trok toch menig p4m laptopje er uit ( XP 1800 zat er in )

Verwijderd

Ondertussen ook aangeschaft, de 5000 1.4 40 256.

Ervaringen:
Zeer stil, vens slaan nagenoeg niet aan.
Tilbaar met die 2,4 kg!
Erg prettig typend toetsenbord.
Accu rond de 4,5 uur maar met helder ingesteld beeldscherm en WAP.
Duidelijk geen zware game-machine (was ook niet de bedoeling).
Goede ondersteuning op benq-site v.w.b. drivers etc.
Compleet, ik heb alles op de machine wat ik nodig heb.
Uiterlijk? Tja, is persoonlijk, ik vind het ook niet prachtig maar ook niet storend. Het gaat mij om de werking en niet om blauwe of groene lampjes. Plastickerig ervaar ik ook niet echt als storend, je kunt alles mollen als je wilt en natuurlijk bestaan er robuustere notebooks.

Voor mij een leuke centrino laag in de 1200 euro, rustig afwachten nu op de nieuwe modellen die in de komende jaren op de markt komen. Voor internet/office/niet te zware games/etc een prima machine dus.

• HJR
Ik heb een Centrino laptop en ik haal gemiddeld dus rond de 4,5 tot 5 uur, met een beetje internetten dus. Maar zodra ik dus Unreal ga spelen, gaat tie echt de 4 uur niet halen denk ik. Niet geprobeerd op batterij, maar alleen aan netsnoer...

Het is inderdaad een enorme marketing hype, want ik geloof dat het in een review tussen een P-M en andere mobile processoren een half uur scheelt. Ik ben wel blij met de Centrino, omdat als ik op batterij werk, de proc op 600 MHz draait en de fan dus nooit aanslaat. Is dus heerlijk stil.... :)

Verwijderd

HJR schreef op 09 november 2003 @ 22:27:
... Ik ben wel blij met de Centrino, omdat als ik op batterij werk, de proc op 600 MHz draait en de fan dus nooit aanslaat. Is dus heerlijk stil.... :)
Wacht even...bedoel je daarmee dat een centrino automatisch teruggaat naar 600mhz als ie niet aan netsnoer zit? :/

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 november 2003 @ 01:57:
[...]

Wacht even...bedoel je daarmee dat een centrino automatisch teruggaat naar 600mhz als ie niet aan netsnoer zit? :/
Dat is dus niet het geval. Wellicht handig om het grote pentium-m (centrino) topic door te lezen??? [rml][ Laptops] Het Pentium-M/Centrino topic[/rml]

• HJR
Verwijderd schreef op 10 november 2003 @ 01:57:
[...]

Nee ik werk onder Linux en ik kan dus zelf de processor terugklokken. Als je onder Windows werkt, kan je met Speedstep XP hem op dynamisch ofzo zetten, dan gaat hij hoger klokken als hij dat nodig heeft....
Pagina: 1