[Drivers] WD1003V Controller.

Pagina: 1
Acties:

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
We hebben hier een hele oude PC staan met een ISA controller kaartje.
Hij bestuurd de Harddisk.
Alleen die aansluiten komen mij niet bekend voor. Is nog voor de IDE tijd.
Kaartje komt uit '88
Zitten 2 flatcables aan en een Molex voor de prik.

Alleen ik moet dat ding draaiende krijgen.
Kan alleen niks vinden.
Kaartje is van Western Digital.
stickertje: WD1003V-??2
Die 2 ? kan ik niet lezen. Ik gok MM.

Er zitten wat grotere chips op de kaart.
Grootste is een WDC '87
Staat op: WD42C22A-JU

Zit verder nog een klein chipje op met erop:
WDC '87
WD37C65BJM

Zitten meerdere aansluitingen op:
Drive 1, Drive 0, Winchester, Floppy

Weet iemand wat drviers te vinden? Ik moet die HDD namelijk aan de praat krijgen.

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-03 22:29
Zo te zien heb je daar een MFM controller en een MFM HD Drive. Ik gok dat het een 8086 / 80286 pc is? Er zijn geen drivers voor die kaart. De bios van dat mobo moet die kaart / drive zelf vinden.

Is de XT / PC waar die hardware in zit defect?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Xavier
  • Niet online
OK

Het probleem is. Dat de interne Batterij van die PC verrot is. Hij start niet mee op.
We hebben nu meerdere oude pc opgezocht maar die zijn allemaal te nieuw.
We hadden zo een zelfde PC gevonden maar die had hetzelfde probleem.

Die PDFjes had ik gevonden. Alleen even 30Mb downen met een analoog lijntje vind ik wat veel. :(
Naja denk 2 weken en ADSL op het werk :D

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

analoog lijntje -> PDF's opzoeken met Google en HTML versie opvragen, dat duurt niet zo lang :)

En in principe zou die PC gewoon op moeten starten zonder batterij, alleen ben je datum/tijd etc. kwijt. Volgens mij heeft die WDC controller een eigen BIOS, dus regelt ie zelf de schijfinstellingen wel.

[ Voor 55% gewijzigd door roelio op 29-08-2003 12:11 ]

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Xavier
  • Niet online
Maar dat ding start niet op. Hij geeft die melding en je kan helemaal niks doen. Je komt niet eens de BIOS in.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Wat voor melding? Misschien ben ik blind maar ik zie geen melding in dit topic :)
En wellicht heeft die PC geen BIOS setup? Da's niet zo vreemd bij zulke oude bakken hoor :)

• Xavier
  • Niet online
Hij geeft de foutmelding dat de interne batterij stuk is.
En je kan hem dan alleen maar uitzetten.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

En heb je al naar die batterij gekeken? Wat voor batterij is het, zit ie er uberhaupt wel in, is ie te vervangen?

• Xavier
  • Niet online
Nou we hadden 2 van die PC's
Allebei zelfde foutmelding.
1ste opengemaakt en we hadden de batterij eruitgehaald. Dat was dus niet de batterij.
Dus die is echt dood.

Het moet een chip zijn. Maarja welke?

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

RetepV

ALLES valt te repareren

Is het een XT of aan AT? Je hebt het over batterijtje, dus ik neem aan een AT.

Wat voor merk is het? Het is namelijk afhankelijk van het merk hoe je in de BIOS setup komt.

Trouwens, heb je na die melding van de batterij even gewacht? Het kan zijn dat de computer de harddisk probeert te initialiseren met foute waardes en dat het even duurt voordat de controller snapt dat ze fout zijn. Meestal krijg je dan ook de melding 'HDD error', waarna je op F1 kunt drukken om de BIOS setup in te gaan.

Is de PC echter een IBM of een Compaq, dan ben je f*cked :). Je moet de BIOS instellingen dan met een extern programma'tje doen. Je moet dan eerst met een floppy ms-dos booten en hopen dat je nog het juiste BIOS Setup programma op het web kan vinden.

Overigens zul je van die harddisk het juiste aantal tracks, koppen en sectoren moeten weten, anders zul je hem niet aan de praat krijgen. Die harddisken hebben geen autoconfiguratie zoals moderne IDE harddisks.

Edit:

Geef nou eerst eens het merk en type computer en het merk en type harddisk...

[ Voor 6% gewijzigd door RetepV op 29-08-2003 13:25 ]

Macbook Pro

• Xavier
  • Niet online
XT of AT??
Geen id. Weet niet wat dat is.

De PC
Merk: Philips
Type #: P3204-826
Comm #: 8705 721 11265
Tech #: 5107 260 09691

HDD zit een sticker van Philips op.
Merk: MiniScribe Corporation
Model: 8425
HDA: 03AB
PCBA: 05AA
Unique:26AD
Cyl Hd Bytes etc staat op de sticker.
http://www.thetechpage.co...b/db.cgi?displayItem=1857
Alle info over die schijf.

[ Voor 46% gewijzigd door Xavier op 29-08-2003 14:27 ]

• RetepV

RetepV

ALLES valt te repareren

Wat is het type van de PC? Philips heeft meerdere soorten gemaakt, sommigen hadden BIOS setup in rom, anderen hadden een extern programma.

Dit is de manual van jouw controller (10 seconden google werk :)): http://www.wdc.com/en/lib...trollerboards/1003rah.pdf

Goed, het is dus een harddisk controller die MFM en RLL aan kan. Jouw harddisk is een 20Mb harddisk als hij op MFM wordt geformatteerd. Je zegt zelf dat hij 30Mb is, dus ik concludeer dat hij op RLL geformatteerd is.

Dit zijn de gegevens van de harddisk: http://www.mm.mtu.edu/drives/miniscribe/mfm/8425.txt

Belangrijkste gegevens hiervan: 4 koppen, 615 cylinders en 17 sectors/track. Echter dat zijn de gegevens voor als de drive op een MFM controller zit. Voor RLL blijft alles gelijk, echter het aantal sectors/track wordt 26 (volgens de WD1003 manual).

Dus nu moet je bij die Philips in de BIOS setup zien te komen en de harddisk gegevens invullen. Er zal nog gevraagd worden om een 'parking cylinder', vul hier maar 615 in.

Hoe je in de BIOS setup van de Philips komt zou ik niet weten, volgens mij gebruiken die Philipsen een eigen programma'tje. Zoek dus de installatiedisks van die computer op en kijk of daar iets van 'diags' of 'cmos' of 'setup' of iets dergelijks bij zit.

Edit:

Check deze pagina eens: http://www.cr-il.com/cmos.htm

Edit2:

Ok, ik zie al dat je de gegevens ge-edit hebt :). Helaas kan ik je niet meer dan deze info geven. Zoek de setup floppies op, zou ik zeggen. Overigens zie ik nu dat je nergens '20Mb' voor die harddisk hebt opgegeven, dus het kan best zijn dat hij MFM geformatteerd is en dus 17 sectors/track heeft. Zo lang je niks formatteert kun je op de HD niks 'kapot' maken, dus zal het even uitproberen worden...

[ Voor 21% gewijzigd door RetepV op 29-08-2003 14:53 ]

Macbook Pro

• RetepV

RetepV

ALLES valt te repareren

Misschien ten overvloede, maar die Philips *moet* opstarten als het batterij'tje kapot is. Zoals ik al zei, misschien wacht hij op het initialiseren van de harddisk en krijg je pas na een paar minuten een error en kun je vervolgens kiezen om van floppy te booten.

Bedenk wel dat het om een PC met een 80286 processor op 8MHz of 12MHz gaat. Hij is minstens zo'n 350 keer langzamer dan een modern AMD Athlon op 1400MHz...

Macbook Pro

• Xavier
  • Niet online
Ok ik liet hem net ff aanstaan.
Ik had zelf de foutmelding nog niet gezien.
Maar hij geeft een foutmelding en dan zegt hij OS niet gevonden:
POD: - CMOS Battery/Checksum error Detected (Test 4C)>
RUN SETUP!

"F1" key to Resume

System not found.
Er staan nog wat zooi tussen maar dat is kwa memory hoeveel en dat hij opnieuw moet starten.

• Xavier
  • Niet online
Weet iemand waar die foutmelding vandaan kan komen?
Ik heb 2 kaartje geprobeerd waar die HDD's aan zitten. Maar hij vind dus geen System.
Moet startte altijd vanaf HDD en we gebruikte dus geen floppy ofzo.
Pagina: 1