DE referentie harddisk van 8-10 jaar geleden?

Pagina: 1
Acties:

• Newpowerr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-08-2025
Ik ben naarstig op zoek naar de naam/merk harddisk, welke een jaar of 8-10 geleden golden als DE referentie harddisk van toen. Ik kan met geen mogelijk iets vinden bij google, en ik zou graag bij deze jullie hulp inroepen. Wie kent nog namen/merken van toen, die wellicht niet meer geproduceerd worden?

bvd

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

DE referentie? IBM misschien :?

Met welk doel wil je de merknaam eigenlijk weten?

Verder hoort dit niet hier in Overige Hardware .. Dat wordt dus een enkeltje Opslagmedia & I/O Controllers, compleet met een titelverduidelijking :)

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 29-08-2003 10:07 ]

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:46

-ET-

Phone Home

Quantum is misschien er nog 1

Verwijderd

modellen uit die tijd hebben ook vaak een seagate

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:14
En wat dacht je van Conner?

Verwijderd

Western Digitaal, ik had een 40mb schijf van hun :Y).

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 22:10

Tachyon

pop the glock

PROnline schreef op 29 August 2003 @ 10:10:
Opa graaft in zijn geheugen... O ja, Conner!
Ik was ze bijna vergeten.

Maar volgens mij bedoelt de topicstarter toch Seagate.
Was trouwens mijn eerste HDD: een ST225 van 20MB... :o

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-03 22:37

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

10 jaar geleden, 1993 dus. Toen draaide de gemiddelde bevolking met een 286/386, en qua harddisk iets van 40/50 mb (dat had ik ook iig, van Western Digital)

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:11
Wat dacht je van die bigfoots? Waren die niet van Maxtor? alhoewel, een jaar of 8-10 geleden. Sommige winkels hebben nog wel eens oude schijven liggen in een showcase. Is best grappig. Misschien dat je het bij zo'n shop kunt vragen. bij ons in Spijkenisse hebben ze een winkel zitten met ook wat oude schijven in een vitrine kast. uwpcshop.nl volgens mij.

• Newpowerr
Nee, die merken die jullie noemen, die wist ik ook nog wel op te noemen, het kan zijn dat ze alleen scsi hd's maakten, maar je kent het vast wel, het ligt op het puntje van mijn tong, maar ik kom er niet op! Als ik het merk zie/weet of hoor, dan zal ik wel zoiets hebben van ja, die was het! Maar geen IBM, geen Conner, geen WD en ook geen Seagate. Volgens mij een amerikaans merk, welk merk is dat niet... maar goed, ik hoop op meer reacties!

Volgens mij een merk voor de high end markt.

[ Voor 6% gewijzigd door Newpowerr op 29-08-2003 10:28 ]

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-03 11:05

Gutteguttegut

CEO of TFD

Newpowerr schreef op 29 augustus 2003 @ 10:27:
Nee, die merken die jullie noemen, die wist ik ook nog wel op te noemen, het kan zijn dat ze alleen scsi hd's maakten, maar je kent het vast wel, het ligt op het puntje van mijn tong, maar ik kom er niet op! Als ik het merk zie/weet of hoor, dan zal ik wel zoiets hebben van ja, die was het! Maar geen IBM, geen Conner, geen WD en ook geen Seagate. Volgens mij een amerikaans merk, welk merk is dat niet... maar goed, ik hoop op meer reacties!

Volgens mij een merk voor de high end markt.
Volgens mij weet ik welke je bedoelt...en die ligt bij mij ook op het puntje van mn tong...ze maakten idd high end schijven...ook speciaal voor A/V toepassingen die zich niet calibreerden onder het schrijven/lezen.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• Stormtrooper
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:24

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

Digital DEC kwam je toen heel veel in de servermarkt tegen, evenals Fujitsu....

Ik heb er zelfs (uit nostalgie) nog 2 draaien: een DEC van 670Mb en een Fujitsu van 671Mb op een Adaptec AHA-2940A (zo'n lekkere grote kaart) onder Windows NT gestriped.....

Stormtroopers toys: Asus Strix 16, Samsung S24 Ultra, HP Z4 G4, HP Z1 G1i.

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-03 09:41
(jarig!)
NielsOveres schreef op 29 August 2003 @ 10:25:
Wat dacht je van die bigfoots? Waren die niet van Maxtor? .
Bigfoots zijn van Quantum

• Tachyon
  • Laatst online: 05-02 22:10

Tachyon

pop the glock

Ik ben even in de kelder gaan kijken, waar onze oude SCSI-bakstenen liggen... :)

Bedoel je soms Micropolis?

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-03 11:05

Gutteguttegut

CEO of TFD

Tachyon schreef op 29 August 2003 @ 10:40:
Ik ben even in de kelder gaan kijken, waar onze oude SCSI-bakstenen liggen... :)

Bedoel je soms Micropolis?
Die bedoelde ik ja..of de topic starter die bedoelde weet ik (nog) niet ;)

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• Stormtrooper

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

Dat moet het zijn MicroPolis, waren idd van die mooie disks speciaal aanbevolen voor mensen met multimediatoepassingen en voor de mensen die toen al een CD-fikker hadden....

• Newpowerr
Inderdaad, Micropolis! Dat is het merk waar ik naar zocht, thanx!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:08

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De Quantum Bigfoot kwam pas in ca .1995 op de markt.

Rond 1993 was (in nieuwe computers) een harde schijf van 130MB tot 170MB normaal. Bekende merken: Seagate, Quantum, Conner en Western Digital. Veel fabrikanten van toen bestaan niet meer of zijn overgenomen. Voorbeelden zijn Micropolis, DEC (overgenomen door Compaq), Conner (overgenomen door Seagate), Quantum (overgenomen door Maxtor).

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
En nog vroeger hadden we de 20 MB 5,25 halfhoog MFM/RLL harddisks , met 8 bits controller kaartje voor in de PC/XT. Seagate ST225 was destijds de harddisk die "iedereen" (die dat kon betalen dan) had :P

[ Voor 5% gewijzigd door u_nix_we_all op 29-08-2003 11:26 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• smvs
  • Niet online
http://www.redhill.net.au/id.html

'more golden oldies'
'still more golden oldies'

gave site trouwens hoor.

Maar goed, als je me nu zou vragen wat de referentiehd is van nu, dan vertel ik je wat anders dan een andere it goeroe. Volgens mij hangt het van voorkeur af. je had natuurlijk wel de 75/60 gxp wat echt de standaard was eerst, en een tijdje de wd 8 mb cache drives. Maar dat is ook weer achterhaald naar mijn idee. Maxtor 8mb schijfjes zijn bijvoorbeeld sneller.

Op dit moment zou ik zeggen: Maxtor dm9+. Maar de life cycle is zo kort dat het over een half jaar weer wat anders is.

[ Voor 138% gewijzigd door smvs op 29-08-2003 17:01 ]

• Ralphie
  • Laatst online: 01:42
Seagate 545 MB :) Top schijf, al 5 keer laten stuiteren, en nog steeds werken! Hoef je tegenwoordig niet meer te doen :P

HODL

• Ralph Smeets
  • Laatst online: 06-03 08:42

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Kaloc...

die maakten ook zo'n geluid... Kaloc en ze waren dus echt Kaloc :+ Stonden redelijk bekend om hun headcrashes in een tijdperk dat iedere andere fabrikant hun harddisks met het door Quantum uitgevonden autopark had voorzien.

Maar in die tijd was Quantum nog steeds een topmerk als het op IDE aankwam. Goede prestaties en niet kapot te krijgen. Western Digital was een hele goede tweede en Seagate was wat minder snel maar zeker zo betrouwbaar. Maxtor kwam toen trouwens in die tijd uit met een video-editing-disk. Een IDE-schijf waarvan de koppen niet meer hoefden te calibreren.

Op het gebied van SCSI had je onder andere Micropolis, erg snel, maar ook erg heet. IBM was ook een topper, net als Fujitsu.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• yogy
  • Laatst online: 20-03 13:24
smvs schreef op 29 augustus 2003 @ 11:55:
http://www.redhill.net.au/id.html

'more golden oldies'
'still more golden oldies'

gave site trouwens hoor.

Maar goed, als je me nu zou vragen wat de referentiehd is van nu, dan vertel ik je wat anders dan een andere it goeroe. Volgens mij hangt het van voorkeur af. je had natuurlijk wel de 75/60 gxp wat echt de standaard was eerst, en een tijdje de wd 8 mb cache drives. Maar dat is ook weer achterhaald naar mijn idee. Maxtor 8mb schijfjes zijn bijvoorbeeld sneller.

Op dit moment zou ik zeggen: Maxtor dm9+. Maar de life cycle is zo kort dat het over een half jaar weer wat anders is.
Ik denk dat de Seagate's wel een eind komen omdat ze zo stil zijn, en de Raptor van WD. Al vind ik mijn WD800JB's toch ook wel een beetje toekomstige klassiekers. Als ik me niet vergis was die het eerste model IDE schijf met 8 mb cache.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 12:22

The Third Man

The Third Jellyfish

Dus over Aug '93 hebben we het...

De PCM van die maand vermeldt niet veel bijzonders. De IBM PS/VP scoort een waanzinnige 5 op de harde schijfindex met een WD 340 MB schijf. De meeste andere systemen halen maar een 3. In een prijslijstje kost een instapmodel Conner schijf van 40 MB een welgetelde 300 gulden. Ook niet mis... Planhold prijst in hun advertentie dat de Quantum 127 MB 'de beste keuze' is. Grappig dat in al die advertenties alleen maar de toegangstijd (meestal zo rond de 13 ms) als prestatieindex wordt gebruikt. Niks toeren, niks cache. Verder zie ik ook alleen maar de bekende merken (Seagate, Conner, Quantum en WD) vermeld staan in de advertenties.

• yogy
  • Laatst online: 20-03 13:24
Ralphie schreef op 29 August 2003 @ 15:45:
Seagate 545 MB :) Top schijf, al 5 keer laten stuiteren, en nog steeds werken! Hoef je tegenwoordig niet meer te doen :P
Dat is dus net zo'n stevig ding als m'n Quantum Bigfoot 2,1 Gb die in 1998 bij onze eerste Aldi computer zat. Die heeft vandaag nog even dienst gedaan als test schijf in m'n Pentium IV :D . Niet stuk te krijgen!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-03 12:48

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Ralphie schreef op 29 August 2003 @ 15:45:
Hmm. Dat was mijn eerste HD, 2 jaar mee gedraait. Heeft me nooit in de steek gelaten. :)

He who controls the Spice, controls the Universe.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-03 19:29

Mentalist

[avdD]

Een HD die ik nog wel een aantal keer voorbij heb zien komen 2dehands was volgens mij destijds ook wel een populaire disk denk ik : een Seagate IDE disk van maar liefst 428MB :o. Ik heb er hier nog eentje liggen :). Heerlijke schijf, dat wel.

De referentiedisk van nu werd er hierboven gezegd? Kijk maar naar de pricewatch.

Top 3 meest bekeken producten in de pricewatch in de catagorie harde schijven :

Maxtor 120GB (DiamondMax Plus 9, 7200rpm, 8MB)
Maxtor 120GB (DiamondMax Plus 9, 7200rpm, 8MB, SATA)
Maxtor 120GB (DiamondMax Plus 9, 7200rpm, 2MB)

Van de eerste heb ik er overigens ook 2 ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Mentalist op 30-08-2003 01:26 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

W3ird_N3rd schreef op 30 augustus 2003 @ 01:25:
Maxtor 120GB (DiamondMax Plus 9, 7200rpm, 8MB)
Maxtor 120GB (DiamondMax Plus 9, 7200rpm, 8MB, SATA)
Maxtor 120GB (DiamondMax Plus 9, 7200rpm, 2MB)

Van de eerste heb ik er overigens ook 2 ;)
offtopic:
Als ik vragen mag, waarom juist die en niet een WD of Seagate met dezelfde specs? Uit interesse

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Lekkere Kwal schreef op 30 August 2003 @ 01:32:
[...]
offtopic:
Als ik vragen mag, waarom juist die en niet een WD of Seagate met dezelfde specs? Uit interesse
Dat ik die 3 schijven noem?

Kijk zelf : http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/50/top

Heb ik weinig invloed op dat ze bovenaan staan ;)

Dat ik zelf voor die schijf heb gekozen? Ik twijfelde nog tussen WD en Maxtor. Volgens een of andere review was Maxtor wat stiller, en de Maxtor was iets goedkoper. Bij Seagate schijven stonden bij veel shops niet alle specs (vooral niet hoeveel MB buffer ze hadden) waardoor ik dus óf een Seagate schijf had moeten nemen zonder te weten wat ik zou krijgen, óf bij een afschrikwekkend dure shop bestellen waar de specs er wel bijstaan. Dan maar gewoon een Maxtor hoor, door stonden iig de specs bij. En die was dus iets stiller/goedkoper dan WD.

[ Voor 6% gewijzigd door Mentalist op 30-08-2003 01:56 ]

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

W3ird_N3rd schreef op 30 August 2003 @ 01:55:
Dat ik zelf voor die schijf heb gekozen? Ik twijfelde nog tussen WD en Maxtor. Volgens een of andere review was Maxtor wat stiller, en de Maxtor was iets goedkoper. Bij Seagate schijven stonden bij veel shops niet alle specs (vooral niet hoeveel MB buffer ze hadden) waardoor ik dus óf een Seagate schijf had moeten nemen zonder te weten wat ik zou krijgen, óf bij een afschrikwekkend dure shop bestellen waar de specs er wel bijstaan. Dan maar gewoon een Maxtor hoor, door stonden iig de specs bij. En die was dus iets stiller/goedkoper dan WD.
Dat bedoelde ik ja, ok.

Verwijderd

Maxtor was DE créme de la créme voor de professionele markt (enkel SCSI en megaduur), Seagate was een veel verkochte schijf toen. Ook Conner zat toen in het toneel.
Mijn eerste HD was een Seagate van 10Mb :) maar dat is wel effe langer geleden dan 10 jaar.
Als je nog verder wil gaan in de tijd, is het Winchester

• Stormtrooper

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

Heb in mijn museum nog wel de nodige MFM/RLL disks liggen, allemaal persoonlijk versleten >:) , allemaal zo rond de 20 en 120Mb.

De mooiste disk echter heb ik ooit weggegeven. Was (uit mijn geheugen) een Olivetti (zal dus wel andere fabrikant zijn), was een 3Mb. 8" disk, helemaal van plexiglas met een "handpark": een grote witte handle. Even wachten tot de disk stilstond, handle optillen, opzij halen en weer langzaam laten zakken en de koppen waren geparkeerd.

Maar Kalok (al eerder genoemd) was echt de grootste ramp. Waren wel bloedsnel, maar ook snel kaduuk en werden gloeiend heet (is een beetje 24/7 7200RPM IDE'er jaloers op).....

• TD-er
  • Laatst online: 12-03 23:26
Tsja oude schijven... ik heb ooit nog eens een Epson 7 MB 5,25" schijf gehad, met lijstje met bad-sectors erop geplakt :)
Verwijderd schreef op 30 August 2003 @ 15:07:
Maxtor was DE créme de la créme voor de professionele markt (enkel SCSI en megaduur)
Maar ehh Maxtor heeft toch nooit SCSI gemaakt? of is dat voor mijn (computer-)tijd :? (PCs vanaf '94) Quantum wel. Mischien dat je die door elkaar haalt vanwege de overname van Quantum door Maxtor :?

Connor schijven waren tot '96 nog wel te krijgen, maar wat zaten daar af en toe een afschuwlijk trage exemplaren tussen. Ik kan me een 810 MB schijf herinneren die geen losse files op 2-speed kon aanleveren om te branden, alleen een ISO trok 'ie net (2-speed = 300 kB/s)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Stormtrooper

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

TD-er schreef op 31 August 2003 @ 22:04:
Connor schijven waren tot '96 nog wel te krijgen, maar wat zaten daar af en toe een afschuwlijk trage exemplaren tussen. Ik kan me een 810 MB schijf herinneren die geen losse files op 2-speed kon aanleveren om te branden, alleen een ISO trok 'ie net (2-speed = 300 kB/s)
Dat komt omdat Conner lekker bezuinigde op disks en dan met name op de cache. Zo hebben ze (terwijl iedereen 80Mb'ers kocht) een set 20Mb'ers zonder cache op de markt gezet voor een schijtprijs.... Gingen als warme broodjes....

Verwijderd

Referentieharddisk?

Een paar classic's (gratis af te halen :+ )
Seagate ST-212-1 (type1) [10MB]
Connor CP-3044 (type41) [40MB]
Seagate ST-157A-1 (type17) [44MB]
Tandon TM 362 (ST-506/RLL) [20MB]

(edit: donatie kan ook - al wil ik de >1GB zelf reviven (of vernietigen ivm 'gevoelige informatie').)

Maar je hebt het over 8-10 jaar geleden, dat is nog niet zo oud (1993-1995) oftwel over de periode dat de 1GB grens werd overgegaan.

Ik zou zeggen zoek een HDD uit die een beetje overeenkomt met die specs:

Alps Electric, AMPEX, Atasi, BASF, Bull, C. Itoh, Cardiff, C D C, Century Data, C.M.I., Cogito, Connor, Core Intl., Disctron, DMA, ELCOH, Fuji, Fujitsu, Hitachi, IMI, JCT, Kalok Corp., Kyocera, La Pine, Maxtor, Memorex, Micropolis, Microscience, Miniscribe, Mitsubishi, MMI, NEC, Newbury Data, Okidata, Olivetti, Otari, Panasonic, PRIAM, PTI, Quantum, Ricoh, Rodime, Seagate, Shugart, Siemens, SyQuest, Tandon, TEAC, Texas Instruments, Toshiba, Tulin, Vertex, Western Digital, Xebec etc.

[ Voor 117% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2003 22:59 ]

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Verwijderd schreef op 31 August 2003 @ 22:14:
Referentieharddisk?

Een paar classic (gratis af te halen :+ )
Seagate ST-212-1 (type1) [10MB]
Connor CP-3044 (type41) [40MB]
Seagate ST-157A-1 (type17) [44MB]
Tandon TM 362 (ST-506/RLL) [20MB]

Op zoek naar oude merken? http://www.mm.mtu.edu/drives/other/drivelist.html

Maar je hebt het over 8-10 jaar geleden, dat is nog niet zo oud (1993-1995) oftwel over de periode dat de 1GB grens werd overgegaan.
Kun je die niet doneren? > Harde Schijven: Preventief Onderhoud, Reviven, en Reanimatie

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Als je op Hulp gevraagd inzamelactie DEFECTE HD's doelt : hij wil eigenlijk alleen schijven van 1GB en groter ;)

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
dit is een beetje nieuwer, uit 1995:
Een 1,95GB ST32122A... ding draait sinds die tijd al... eerst 6 jaar lang dagelijks aan uit zetten... en sinds ongeveer 3kwart jaar non stop aan staand :) superbetrouwbaar shijfje :) alleen niet bepaald stil enzo 8)7 (altijd nog stiller dan me Maxtor 6L040J2 maargoed)

Dat is inderdaad wel iets wat ik mis... die betrouwbaarheid van die ouwe HDD's :'(

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
PROnline schreef op 29 August 2003 @ 10:10:
Als je ziet wat ze toen waren, en nu zijn geworden, ja. Dat waren de toppers van toen. Maar nu? Mijden als de pest toch even hoor ;)

8-10-jaar geleden, IBM/WD denk ik

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het antwoord is allang gegeven hoor ;)
Newpowerr schreef op 29 August 2003 @ 10:42:
Inderdaad, Micropolis! Dat is het merk waar ik naar zocht, thanx!
Pagina: 1