Toon posts:

Norton Ghost: Moeten Partities even groot zijn

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb me laten vertellen dat als ik een image heb gemaakt van mijn C: drive, waarop ik net mijn hele server + Setup goed werkende heb ik dit terug kan halen, maar dat dan de partitie waarop ik dit doe even groot moet zijn dan het orgineel.

Even voor de uitleg:
Ik heb een wat oudere HD van 1,2 MB waarop ik geinstalleerd heb. Nu begint hij te crashen en maakt rare geluiden terwijl het de andere keer voor langere tijd weer doet. (Conclusie, waarschijnlijk gare schijf)
Ik wil dus snel een image maken van de hele C: drive op CD-RW van mij part en dan een nieuwe schijf kopen en de hele hupzooi weer terug zetten.
Moet ik dan een partitie maken die even groot was als de 1,2 MB HD ????

PS:
Moet ik ook eerste windows weer installeren of kan ik met die emergency disk direct de image terughalen op een geformateerde schijf ?

• grizzlybear
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-07 10:33
De partities hoeven niet even groot te zijn, Ghost zorgt daar zelf voor. Alleen bij hele oude versies was het nog wel nodig dat bron en doel even groot waren. Bovendien hoop ik voor je dat je 1,2GB in plaats van 1,2MB bedoelt, want Windows in 1,2 MB is best knap.

Ghost herstelt alles, dus ook je Windows installatie.

edit:

Mocht je trouwens Win2K/XP gebruiken, dan is er een mogelijkheid dat je na het terugzetten van je image een "INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE" bluescreen krijgt, maar dat is meestal niet het geval, zolang de controller op het moederbord maar hetzelfde blijft.

[ Voor 30% gewijzigd door grizzlybear op 29-08-2003 08:52 . Reden: Stukje over bootdevices toegevoegd ]

Verwijderd

er hoeft niet eens partitie aanwezig te zijn :-))))

Verwijderd

Topicstarter
grizzlybear schreef op 29 August 2003 @ 08:51:
Bovendien hoop ik voor je dat je 1,2GB in plaats van 1,2MB bedoelt, want Windows in 1,2 MB is best knap.
:9 8)7 }:O _/-\o_

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2003 11:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Maar wat nou als ik juist een grotere partitie wil. Ik heb nl nog maar 200 MB vrij en da's best weinig, vooral voor updates enzo.

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-09 12:58
De partitie waar je die ghostfile op terugzet moet natuurlijk groot genoeg zijn om de software op te herbergen, maar als die groter is is dat geen enkel probleem.
Je kunt dus met gemak een partitie maken van, zeg 5 GB, en daar een image van 1GB opzetten, de rest van de partitie zal dan gewoon als lege ruimte beschikbaar zijn :)

we hebben het dan wel over een redelijk recente Ghost versie, natuurlijk... Versie 6 of 7 kan dit prima
Kwoot hieronder:
Ik zou graag van dit topic gebruik maken om ook een vraag over Norton Ghost te lanceren. Kan ik eigenlijk 1 image maken van 2 partities (in mijn geval C:\ en D:\)??
Alleen als dat je hele schijf omvat. En uit de manier waarop je die vraag stelt, neem ik aan dat dat niet zo is, dus nee.

tenzij er nog ergens een command-line option verstopt is waarmee je meerdere sources op kan geven... Maar als die er is, heb ik hem nog niet gevonden :)

[ Voor 36% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 29-08-2003 10:31 ]

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:32
Ik zou graag van dit topic gebruik maken om ook een vraag over Norton Ghost te lanceren. Kan ik eigenlijk 1 image maken van 2 partities (in mijn geval C:\ en D:\)??

Powered by KPN

Verwijderd

Topicstarter
Okey, da's allemaal duidelijk. En dan nu de laatste:
Kan ik ook een bootable CD maken zodat ik directg vanaf mijn CD-Rom de image kan terug halen. Ik heb nl geen Disk station meer, laat staan Diskettes :)

Verwijderd

ik heb er wel eens één gemaak van een win98 opstart flop met ghost en de image op een cd.

Het kan dus wel, maar in jouw geval moet je een dos opstart diskette image gebruiken denk ik.

• Coolhva
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-08 11:05

Coolhva

Dr. Zero Trust

Waarom?

Je kan toch in nero een bootcd maken met een win98 bootflop.
Zet de image op cd en ghost.exe.

Dan werkt het toch?

Packardhell, alleen als je disk to image doet bijv. Anders moet je met de commandline gaan proberen.

• Dutchess_Nicole
Verwijderd schreef op 29 August 2003 @ 11:58:
Okey, da's allemaal duidelijk. En dan nu de laatste:
Kan ik ook een bootable CD maken zodat ik directg vanaf mijn CD-Rom de image kan terug halen. Ik heb nl geen Disk station meer, laat staan Diskettes :)
en
Coolhva schreef op 29 August 2003 @ 13:45:
Waarom?

Je kan toch in nero een bootcd maken met een win98 bootflop.
Zet de image op cd en ghost.exe.

Dan werkt het toch?
Hier ga ik ervan uit dat je weet hoe je met een DOS-prompt om moet gaan, maar zo niet, zoek het eens op en doe dan het volgende :) :
Bij het maken van je image (zet je ghostfiles ff op een andere partitie of disk dan degene die je ghost) geef je de switch -split=650 mee. Deze switch zorgt ervoor dat je image bij 650 MB wordt afgekapt en een nieuwe file wordt aangemaak met de rest. Zo krijg je dus (afhankelijk van de grootte van je schijf en je compressiemethode) een serie bestanden die precies op een CD passen.

Vervolgens moet je even een bootdisk aanmaken (een simpele DOS bootdisk is prima, of haal er anders ff een van www.bootdisk.com) en die ga je aanpassen... Haal alle overbodige rotzooi eraf. (dingen als de ramdisk etc. heb je niet nodig) Laat natuurlijk autoexec.bat en config.sys staan, evenals evt. cdromdrivers.

Voeg aan de autoexec.bat de volgende regel toe:
ghost -fx -sure -clone,mode=load,src=X:\pad\naar\image\op\cdrom.gho ,dst=c:\
en zet ghost bij autoexec.bat in de root van de floppy. Kijk ook even in de config.sys op welke driveletter de cdrom wordt geladen, want die moet je gebruiken in de clone optie.

Vervolgens brand je de eerste CD van de serie op een bootable CDrom, met die flop als bootimage. De rest van de images gaat op additionele (normale) CDroms.

Uitleg van de switches:
-fx: sluit ghost af zodra die klaar is
-sure:antwoordt ja op alle vragen is dus een gevaarlijke switch... Pas op als je hem gebruikt!
-clone: geeft aan dat hij een image moet gebruiken,
mode: geeft aan dat hij een image moet laden naar disk
src: source natuurlijk en dst is destination.

Waarschuwing: probeer dit eerst op een oude (bij voorkeur lege) harddisk. Het is nl. ongeveer een jaar geleden dat ik dit voor het laatst uitgevoerd heb, dus het kan zijn dat ik wat over het hoofd gezien heb :)

Veel geluk verder :)

Verwijderd

Topicstarter
Ha, daar ben ik weer. Ik dus lekker Norton 2003 Ghost proberen te installeren op mijn server, kan ik daar alleen de corporate edition 7.5 op installen. Nu kan ik deze van mijn werk meenemen, maar geldt die bovenstaande uitleg (Thanx Very Much BlackSash) dan ook voor deze versie.

Heerlijk allemaal :)

• Dutchess_Nicole
Deze uitleg geldt iig. voor Ghost 5 en 7, en dus hoogstwaarschijnlijk ook voor 6 en 7.5
Verder heb je, als je in DOS werkt, alleen de ghost.exe nodig... de rest van de zooi kan je laten zitten :)

Verwijderd

Topicstarter
Toppie, ga het proberen zodra ik hem heb ..... NA het weekend dus :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg het niet voor elkaar dit progje te installeren. Hij onderbreekt de installatie na alle instellingen te hebben gedaan. Install interupted" krijg ik.
Ik snap er niets van .... Iemand ervaring hiermee ??"Dit had ik dus eerst met de 2003 versie maar de blijkt niet op een server te installeren.
De corporate moet toch wel op Win2K advanced server kunnen installeren ??
Pagina: 1