Toon posts:

Exacte hitte ontwikkeling GPU's?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tegenwoordig zijn zelfs de meest low-budget cpu's, grafische kaarten, etc meer dan genoeg om vlotjes te surfen / programmeren / etc. Voor diegene die vaak werken op hun pc, is het dan ook interessanter om een geruisloze, passief gekoelde te hebben, dan een 3Dmark beest dat je van je concentratie weerhoudt.

De hitte-ontwikkeling van alle type processors vind ik moeiteloos terug, die van notebook gpu's zijn ook nog te vinden, maar die van de gewone videokaarten vind ik nergens.

Op de webstek van de fabrikant (ati.com, nvidia.com) vind ik enkel van hun notebook chips iets terug. Weet er iemand waar ik de andere kan terugvinden? Heel af en toe worden ze vermeld in een review, maar ik wil tech papers zien. :)

Verwijderd

Wat zoek je precies over de hitteontwikkeling (maximale case/die-temp, IR-thermograms etc) ?

Vaak is er genoeg info te halen bij de diverse koelingstesten - en een brok gezond verstand doet ook heel veel. Daarnaast geven fabrikanten ook aan welke koelers er geschikt zijn of niet (bijv. Zalman).

Dit is bijvoorbeeld wel iets waar ik zelf iets meer info over zou willen (en dan met name videokaarten/mobo's:
http://homepage.ntlworld.com/bubo/GPU_Front/gpu_front.html
http://homepage.ntlworld.com/bubo/GPU_Back/gpu_back.html
http://overclockers.com/tips27/

Om met de praktijk te antwoorden: ik heb hier een Ati Radeon 9500 overgeklokt (330/800MHz) én passief gekoeld (1300cm2). Waar het op neer komt is de hitteafgifte en de C/W waarde van de koeling. Dit is op zich nog wel te berekenen allemaal - zolang je maar tenminste het verbruik en de temperatuur weet die het object uitstraalt - tenslotte wordt niet alle energie omgezet in warmte ;).

Overigens zal het niet makkelijk zijn om aan dergelijke informatie te komen, omdat GPU's niet los verkrijgbaar zijn voor endusers en diepergaande info wordt afgeschermd middels een NDA.

[ Voor 124% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2003 07:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Met maximale hitteontwikkeling bedoel ik het stroomverbruik, niet de temperatuur die het wordt met standaard cooler.

Als je het verbruik weet, dan weet je ineens hoe moeilijk het zal zijn het passief (of onhoorbaar) te koelen. Je kan dit natuurlijk ook gokken met gezond verstand (ahv standaard koeler), maar een duidelijke tabel die zoals bij processors wordt vrijgegeven zou interessanter zijn.

Bv.
< 25W: eenvoudig passief te koelen
ATI Rage Mobility (1 - 2W)
ATI Radeon Mobility (1.5 - 3.5W)
ATI R9000 Mobility (2 - 10W)

< 50W: moeilijk passief te koelen
GF FX-Go 5200/5600 (22~30W)

< 75W: eenvoudige met stille luchtkoeling
ATI Radeon 9800 Pro (55W?)

> 75W: onmogelijk met stille luchtkoeling
NVidia FX5800Ultra (100W?)

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

De NV30 core verbruikt ongeveer 35Watt. Je kan er vanuit gaan dat alle andere cores minder verbruiken.

De enige info die ik je verder kan geven is de wat algemenere info over gpu's. Electrical Specs van gpu's zal je waarschijnlijk niet vinden.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Verwijderd

Topicstarter
De FX5800 verbruikt 35W? No disrespect, maar daar geloof ik geen knijt van. Dat zou betekenen dat de joekel van een haardroger die op een FX5800 zit, een chip die amper 35W verbruikt tot boven de 100 graden laat gaan? Een processor die 35W verbruikt (bijvoorbeeld P4-M 2Ghz) kan door een minuscuul, stil koelertje worden fris gehouden. Vanwaar haal je die 35W?

Ik weet dat een R9700 ongeveer evenveel verbruikt als een XP1700+ dlt3c (vandaar mijn gok op 55W).

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

http://pc.watch.impress.co.jp/docs/2002/1218/kaigai01.htm ajb :)

Zoals ik al zei, ik heb het over de core.

Een CPU en een GPU kan je natuurlijk niet op die manier vergelijken. Dat je een CPU die 35Watt max verbruikt kan koelen met een klein koelblokje, hoeft nog niet te betekenen dat je een GPU die 35Watt max trekt ook kan koelen met datzelfde koelblokje.

Hier kan je lezen dat het max verbruik van de GeForce2 Go 2.8Watt is. De GeForce FX Go verbruikt max 6 Watt

Dat is wat ik zo snel kon vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door silentsnow op 29-08-2003 08:10 ]

The trade of the tools

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:35

Valkyre

Kitesurf FTW!

als je over een passief gekoeld vga kaart wil hebben kan je bijvoorbeeld ook de Geforce FX5200 nemen, opzich een aardig kaartje niet te duur (d8 rond de 60E). en een volledige zwart koelblok, en geen Fan.

(owjah ik heb gister dus een Aopen Fx5200 ingebouwd en dei had dus zon koelblok) ik neem aan dat andere merken ook min of meer dezelfde koeling gebruiken.

iRacing Profiel

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Ik weet niet of je nog op zoek bent, maar ik vond toevallig nog wat informatie:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/975748881.gif

The trade of the tools

Pagina: 1