Ik weet dat anti-MS topics niet gewenst zijn. Ik weet dat hier eerdere topics over zijn geweest. Ik weet dat er een SCO-topic is. En toch open ik dit nieuwe topic, want deze zijn het waard. /edit: met toestemming van moto-moi natuurlijk.
. En niet flamen op MS he?
.
--
De Halloween documents zijn enkele jaren geleden (1998) ontstaan vanuit een vernietigende memo binnen Microsoft waarin een begin-analyse werd gemaakt van de dreigign die Linux voor Microsoft zou kunnen worden. Dit was ten tijde van de ontwikkeling van Linux-2.1, wat later 2.2 werd. Rond die tijd werd WordPerfect for Linux geboren, kwamen de plannen omhoog om Netscape te opensource (wat later Mozilla werd). Apache bestond net een paar jaar en had de wereld al zo goed als veroverd. Microsoft was er duidelijk vroeg bij, ze wilde de slag niet missen. Waar Microsoft blijft volhouden (ze erkent de authenticiteit van de memo dus wel) dat het om een pure analyse van een concurrent ging, daar denkt Eric Raymond (en ik ook) dat het veel verder gaat: een vroege overdenking over hoe Linux de voet kan worden dwarsgezet.
Kortgezegd, een heerlijk documentje om eens in de avonduurtjes te gaan lezen als het buiten donker is en binnen melodramatisch een goed (Ogg/Vorbis natuurlijk.
) muziekje uit de speakers klinkt vanuit uw shiny Linux-installatie. De Halloween Documents!
Ik heb er vanmiddag even door zitten snuffelen (kwam de link op Slashdot tegen), en ze zijn werkelijk geniaal. Deel 1, 2 en 4 zijn sowieso een must om te lezen, maar eigenlijk zijn ze het gewoon allemaal waard.
Enkele quotes uit deel 1 en 2. Note, nogmaals, dat dit quotes van Microsoft zijn, wat het des te indrukwekkender maakt:
Deel 1:
.
--
De Halloween documents zijn enkele jaren geleden (1998) ontstaan vanuit een vernietigende memo binnen Microsoft waarin een begin-analyse werd gemaakt van de dreigign die Linux voor Microsoft zou kunnen worden. Dit was ten tijde van de ontwikkeling van Linux-2.1, wat later 2.2 werd. Rond die tijd werd WordPerfect for Linux geboren, kwamen de plannen omhoog om Netscape te opensource (wat later Mozilla werd). Apache bestond net een paar jaar en had de wereld al zo goed als veroverd. Microsoft was er duidelijk vroeg bij, ze wilde de slag niet missen. Waar Microsoft blijft volhouden (ze erkent de authenticiteit van de memo dus wel) dat het om een pure analyse van een concurrent ging, daar denkt Eric Raymond (en ik ook) dat het veel verder gaat: een vroege overdenking over hoe Linux de voet kan worden dwarsgezet.
Kortgezegd, een heerlijk documentje om eens in de avonduurtjes te gaan lezen als het buiten donker is en binnen melodramatisch een goed (Ogg/Vorbis natuurlijk.
Ik heb er vanmiddag even door zitten snuffelen (kwam de link op Slashdot tegen), en ze zijn werkelijk geniaal. Deel 1, 2 en 4 zijn sowieso een must om te lezen, maar eigenlijk zijn ze het gewoon allemaal waard.
Enkele quotes uit deel 1 en 2. Note, nogmaals, dat dit quotes van Microsoft zijn, wat het des te indrukwekkender maakt:
Deel 1:
Deel 2:* OSS poses a direct, short-term revenue and platform threat to Microsoft, particularly in server space. Additionally, the intrinsic parallelism and free idea exchange in OSS has benefits that are not replicable with our current licensing model and therefore present a long term developer mindshare threat.
* Recent case studies (the Internet) provide very dramatic evidence ... that commercial quality can be achieved / exceeded by OSS projects.
* ...to understand how to compete against OSS, we must target a process rather than a company.
* OSS is long-term credible ... FUD tactics can not be used to combat it.
* Linux and other OSS advocates are making a progressively more credible argument that OSS software is at least as robust -- if not more -- than commercial alternatives. The Internet provides an ideal, high-visibility showcase for the OSS world.
* Linux has been deployed in mission critical, commercial environments with an excellent pool of public testimonials. ... Linux outperforms many other UNIXes ... Linux is on track to eventually own the x86 UNIX market ...
* Linux can win as long as services / protocols are commodities.
* OSS projects have been able to gain a foothold in many server applications because of the wide utility of highly commoditized, simple protocols. By extending these protocols and developing new protocols, we can deny OSS projects entry into the market.
* The ability of the OSS process to collect and harness the collective IQ of thousands of individuals across the Internet is simply amazing. More importantly, OSS evangelization scales with the size of the Internet much faster than our own evangelization efforts appear to scale.
Leesze!* Linux represents a best-of-breed UNIX, that is trusted in mission critical applications, and - due to it's open source code - has a long term credibility which exceeds many other competitive OS's.
* Most of the primary apps that people require when they move to Linux are already available for free. This includes web servers, POP clients, mail servers, text editors, etc
* An advanced Win32 GUI user would have a short learning cycle to become productive [under Linux].
* I previously had IE4/NT4 on the same box and by comparison the combination of Linux / Navigator ran at least 30-40% faster when rendering simple HTML + graphics.
* Long term, my simple experiments do indicate that Linux has a chance at the desktop market ...
* Consumers Love It.
* Linux's (real and perceived) virtues over Windows NT include: Customization ... Availability/Reliability ... Scaleability/Performance ... Interoperability ...
* Linux is emerging as a key operating system in the nascent thin server market
* Using today's server requirements, Linux is a credible alternative to commercial developed servers in many, high volume applications.
* The effect of patents and copyright in combatting Linux remains to be investigated.
* Note, however, that Compaq and Dell merely have to credibly threaten Linux adoption in order to push for lower OEM OS pricing.
edit:
Nog even op verzoek van moto-moi wat ik van dit topic verwacht: in elk geval geen zinloze "lol" postings.
. Die van vaagharses hieronder is bij wijze van voorbeeld toegestaan.
. Ten eerste is dit ter info: door dit te lezen leer je een stukje over hoe de "buitenwereld" tegen opensource aankijkt, en hoe de "binnenkant" tegen de "buitenkant" aankijkt. Stukje educatie dus. Maar ik verwacht met name discussie! Haal mooie stukjes naar voren, probeer stukjes te combineren, kijk of je dingen herkent, eventueel andere soortgelijke verhalen zouden ook erg welkom zijn.
Ik zou het prachtig vinden om van bepaalde mensen hier bijvoorbeeld een indruk te krijgen over of je het eens bent met het commentaar wat Microsoft over "Linux op de desktop" zegt. De eerste documenten zijn geschreven in 1998, toen Gnome nog niet eens op v.1.0 was. Er is sindsdien veel veranderd. KDE is enorm verbeterd sinds de 1998-versies, met name licentie-wise.
.
.
Kortgezegd: de dreiging die Microsoft zag, is waarheid geworden? Of is het toch een hype geweest? Laten we eerlijk zijn, Linux heeft een lullige paar procent op de desktop. Windows heeft ruim 90%.
Graag veel, beargumenteerde reacties!
.
Nog even op verzoek van moto-moi wat ik van dit topic verwacht: in elk geval geen zinloze "lol" postings.
Ik zou het prachtig vinden om van bepaalde mensen hier bijvoorbeeld een indruk te krijgen over of je het eens bent met het commentaar wat Microsoft over "Linux op de desktop" zegt. De eerste documenten zijn geschreven in 1998, toen Gnome nog niet eens op v.1.0 was. Er is sindsdien veel veranderd. KDE is enorm verbeterd sinds de 1998-versies, met name licentie-wise.
Kortgezegd: de dreiging die Microsoft zag, is waarheid geworden? Of is het toch een hype geweest? Laten we eerlijk zijn, Linux heeft een lullige paar procent op de desktop. Windows heeft ruim 90%.
Graag veel, beargumenteerde reacties!
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2003 00:20 ]