Toon posts:

Internet (via Draytek router) werkt zo nu en dan niet meer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een HCCnet ADSL verbinding (Speed Touch Home modem) die loopt o.a. via een DrayTek 2200WE. Werkt allemaal prima. Er hangt een gewone PC aan en een laptop. Allebei via een LAN-kabel. OS is Win XP Home.

Nu gebeurt het zo nu en dan dat ik opeens m'n PC het internet niet meer op kan. Dus het ene moment surf ik nog, een paar seconde later niet meer. Die laptop heeft daar dan geen last van. Als ik de computer herstart werkt het gewoon weer! Dat probleem had ik nooit voordat ik de router had.

Wat vervelender is... zo nu en dan komen opeens beide computers niet meer het internet op. Herstarten van de computers werkt dan niet meer.

Nu zit die PC plus ADSL modem plus router op 1 stekkerdoos die aan en uit kan. De computer zet ik altijd handmatig uit voordat ik het stekkerblok uitzet, maar dat modem en die router niet: ik draai gewoon de knop van de stekkerdoos om en alles is uit. Geeft nooit problemen.

Of wel...? Misschien dat daardoor beide computers soms opeens het internet niet meer op kunnen...?
Want als dat het geval is, en ik, als de stroom er op zit, handmatig de router en modem uitzet en vervolgens (dus met hun eigen knopje, niet via de stekkerdoos) beide weer aan doe, werkt internet wel weer! (Ik doe dan eerst het modem en als die gereed is de router.)
Het lijkt alsof die router zo nu en dan opeens het modem niet meer goed ziet... Het gekke is trouwens wel dat hij een goede verbinding aangeeft met ADSL en als ik pagina's op via IE lijkt hij ze ook te willen laden (Bezig met openen etc.) maar er gebeurt dan verder niets. Helemaal niets. Mail en MSN werken dan ook niet.

Vragen...

1. Hoe kan het dat ik zo nu en dan opeens niet meer met m'n PC het internet op kan terwijl de laptop vrolijk doorgaat? En dat ik pas na herstarten weer het net op kan?

2. Alhoewel het echt zelden problemen geeft: kan het kwaad als ik dat modem en die router via het stekkerblok uitzet...?

3. Aangezien internet na een complete storing pas weer werkt als ik beide apparaten handmatig herstart, lijkt vraag 2 beantwoord te moeten worden met: ja, dat kan kwaad. Maar... waarom werkt het meestal (bijna altijd) wel...? Zo'n algehele storing gebeurt echt niet vaak. Zit er dan echt verschil tussen aan en uit zetten via de eigen knopjes...?

4. Nu had ik dit probleem nooit toen ik nog geen router had, dus ik denk dat aan de router ligt. Maar ja, ik heb die router tegelijk gekocht met de laptop dus, tja... kan dat ook een probleem geven... (het sharen van het internet dus)?

4. Als ik voortaan alles met de hand aanzet, moet ik dan eerst het modem en dan de router aanzetten (als ik die volgorde aanhoud, werkt alles weer: omgekeerd heb ik nog niet geprobeerd...)? Maakt dat wat uit? Of zien ze elkaar wel zodra ze aan zijn? Wachten ze op elkaar? Hoe werkt dat eigenlijk?

5. Modem en router staan de hele dag aan. Dat moet toch kunnen? Ik bedoel, ze raken toch niet oververhit of zo...?

6. Weet iemand nog een vraag...? ;)

• vandenberg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-03-2016
Je problemen kunnen te maken hebben met de firmware van de router en/of de modem. Controleer dus bij Draytek en KPN of er nieuwere versies zijn die dergelijke problemen verhelpen.

Systeem

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-12 01:21
1. Brak kabeltje, netwerkdriver in de XP-desktop PC.
2. In principe kan het geen kwaad maar waarom zou 'm uitzetten.
3. Geen verschil alleen de volgorde is dan gelijktijdig
4. Nee, deze routers zijn juist voor Internet sharing en veel meer.
4/4. Liefst eerst modem en dan router aanzetten.
5. Kan permanent aanblijven, zijn ze voor gemaakt.
6. Lees http://www.draytek.nl/router/2200isp.php voor meer info.
6.a. Controleer en upgrade de 2200E naar laatste firmware level 2.3.6

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het uitgebreide antwoord! Zoals vaak het geval is leveren antwoorden ook weer een paar vragen op. In dit geval een paar vragen voor de zekerheid...:

1. Ik zal vandaag eens naar de firmware kijken. (Alle instellingen worden dan neem ik aan weer gereset naar default...? Moet ik na het upgraden alle instellingen weer terugzetten?)
2. Die netwerk driver: bedoel je daar TCP/IP en zo mee? Moet ik die soms een keer opnieuw installeren?
3. Ik zet alles uit omdat die voedingen van de apparaten toch wel warm worden. Het leek me beter alles 's nachts uit te zetten. Scheelt ook weer een paar eurocent... Maar ik kan ze dus gerust een paar jaar achter elkaar aan laten staan...?

• PtrO
Verwijderd schreef op 29 August 2003 @ 07:26:
Bedankt voor het uitgebreide antwoord! Zoals vaak het geval is leveren antwoorden ook weer een paar vragen op. In dit geval een paar vragen voor de zekerheid...:

1. Ik zal vandaag eens naar de firmware kijken. (Alle instellingen worden dan neem ik aan weer gereset naar default...? Moet ik na het upgraden alle instellingen weer terugzetten?)
2. Die netwerk driver: bedoel je daar TCP/IP en zo mee? Moet ik die soms een keer opnieuw installeren?
3. Ik zet alles uit omdat die voedingen van de apparaten toch wel warm worden. Het leek me beter alles 's nachts uit te zetten. Scheelt ook weer een paar eurocent... Maar ik kan ze dus gerust een paar jaar achter elkaar aan laten staan...?
Nu nog uitgebreider, er is iets mis, ben vandaag nog niet echt op dreef :)
1) Nope, Upgrade Draytek behoudt de instellingen.
2) Yep, hoewel je met W2K of XP eik geen probleem zou moeten hebben.
3) Yep, uit&aanzetten geeft m.i. meer risico dat iets kapot gaat.

P.s. Natuurlijk zet je apparatuur die 24/7 aanstaat niet onder de kerstboom (evt. brandrisico etc.).

[ Voor 56% gewijzigd door PtrO op 29-08-2003 10:58 ]

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 21:14
Nou ik heb tot nu toe altijd een volledige setup reset gehad bij een firmware upgrade.
Als je een niet al te oude firmware hebt dan kan je je settings opslaan en weer laden.
Mijn Draytek staat altijd aan, daar zijn ze echt voor gemaakt ook.

Wat jouw probleem is valt moeilijk te zeggen, maar een Firmware upgrade is altijd aan te raden.

[ Voor 17% gewijzigd door Gman op 29-08-2003 11:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals bedankt. Ik zal vanavond de firmware ff checken. Alhoewel... ik heb de router nog niet zo lang. Dan zou die toch wel redelijk up to date moeten zijn. Maar ja, misschien heeft 'ie een hele tiijd in het schap gelegen. Ik kijk wel.

En ik zag net in de manual ook staan dat het beter is voor de electronica dat 'ie altijd aan blijft staan... Dat is dus schijnbaar écht zo... ;) Duidelijk. Misschien is dat alleen al voldoende...

P.S. Ik las dit net op de Draytek site (hier):
Let op: De onderstaande procedure zet de router tevens terug naar de fabrieksinstellingen. Noteer voordat u de router gaat voorzien van (nieuwe) firmware voor zover mogelijk de instellingen welke u heeft gemaakt in de router.
Dan weten we dat ook weer! ;)

• PtrO
Verwijderd schreef op 29 August 2003 @ 11:21:
Nogmaals bedankt. Ik zal vanavond de firmware ff checken. Alhoewel... ik heb de router nog niet zo lang. Dan zou die toch wel redelijk up to date moeten zijn. Maar ja, misschien heeft 'ie een hele tiijd in het schap gelegen. Ik kijk wel.

En ik zag net in de manual ook staan dat het beter is voor de electronica dat 'ie altijd aan blijft staan... Dat is dus schijnbaar écht zo... ;) Duidelijk. Misschien is dat alleen al voldoende...

P.S. Ik las dit net op de Draytek site (hier):

[...]

Dan weten we dat ook weer! ;)
Dat geldt dus voor de .RST firmware (ReSeT versie). Je hebt ook op dezelfde firmware levels, de .ALL versie en 'AutoUpgrade' execs die de instellingen intakt laten.
Het is natuurlijk altijd goed je instellingen te documenteren. Vooral in geval van mislukte pupgrades of wanneer je de settings niet kan reproduceren op basis van kennis/kunde.

Verwijderd

Topicstarter
PtrO schreef op 29 augustus 2003 @ 12:14:
[...]

Dat geldt dus voor de .RST firmware (ReSeT versie). Je hebt ook op dezelfde firmware levels, de .ALL versie en 'AutoUpgrade' execs die de instellingen intakt laten.
Het is natuurlijk altijd goed je instellingen te documenteren. Vooral in geval van mislukte pupgrades of wanneer je de settings niet kan reproduceren op basis van kennis/kunde.
Hè, ben je tóch weer slimmer dan mij... ;) Bedankt voor de uitleg!
Pagina: 1