• WieMie
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

WieMie

WieMie Actief

Topicstarter
Mijn horloge is 2 weken geleden gesneuveld, nu ga ik in Amerika een nieuwe bestellen, helaas duurt dit een paar maanden. Daarom zat ik te kijken naar een andere klok. En wel die op de NS-stations hangt.

Deze klok loopt in 59 seconden rond, blijft 1 seconde hangen en dan verspringt de grote wijzer.

Is deze klok ook als screensaver/horloge uitgebracht? (originele NS-klok)? Vind ze wel mooi, mooi systeem en simpel design.

Helaas lopen deze niet altijd gelijk met de treinen...

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

OE als je een klokje wil dat gelijk is aan de NS-klokken dan moet je een hoop pegels op tafel leggen ben ik bang... een vriend van me heeft er ooit een als geschenk gekregen, maar je wilt niet weten wat zo'n uurwerk kost in een horloge :X

tenminste, een originele dan :P ze zullen er ook vast wel in namaak zijn. Ben even het merk kwijt, zal het binnenkort eens vragen.

Permanent wintericon!

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Ze zijn er wel, kan zo gauw niet op de naam komen.

Zwitsere makelij. --> Mondaine is het merk.

Erg mooie horloge en niet al te duur.

[ Voor 39% gewijzigd door Pizzaman op 28-08-2003 23:23 ]

Anoniem: 18023

De NS klokken zijn iig Bosch

• KnEuTeR
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02-2024

KnEuTeR

iedereen heeft een handelsmerk

als ik 1 klok nooit zou willen hebben is het de NS klok :+

deze lijkt er wel wat op:

http://www.startkabel.nl/images/startkabelklok.swf

je wou hem als screensaver? deze .swf kan je eventueel ombakken als screensaver of misschien op je achtergrond als dynamische achtergrond.

deze klok staat op alle startkabel pagina's, als je een beetje met de html klooit kan je een argument meegeven voor de achtergrondkleur

code:
1
<PARAM NAME=bgcolor VALUE=#003399>

Computers ain't that smart, Whatever man built could be taken apart

• Snijkoek
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-06 14:30

Snijkoek

Metal up your ass

Helaas lopen deze niet altijd gelijk met de treinen...
Die blijven ook elke minuut even staan :+

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
een vriend van mij heeft zo'n horloge (die dus ook bij de elke minuut ff stilstaat). Ik weet het merk helaas niet, maar wel gewoon in nederland gekocht dacht ik. Als je het vraagt bij een juwelier dan weten ze het denk ik wel.

• WieMie
  • Niet online

WieMie

WieMie Actief

Topicstarter
Wokkels schreef op 28 August 2003 @ 23:12:
OE als je een klokje wil dat gelijk is aan de NS-klokken dan moet je een hoop pegels op tafel leggen ben ik bang... een vriend van me heeft er ooit een als geschenk gekregen, maar je wilt niet weten wat zo'n uurwerk kost in een horloge :X

tenminste, een originele dan :P ze zullen er ook vast wel in namaak zijn. Ben even het merk kwijt, zal het binnenkort eens vragen.
Waarom zo duur? Lijkt me juist simpeler te maken dan een normale klok. En ben juist op zoek naar zo'n simpel design, rode seconden, zwarte wijzers. Geen rare fratsen, en dus elke minuut seconde stil...

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Dan moet je die van mij hebben die zijn precies zo. Tissot. Kan het alleen niet vinden op de site.

Correctie. Het merk heet Mondaine

Afbeeldingslocatie: http://www.watchesbuynet.nl/media/Mondaine_logo1.jpg
Mondaine EVO "Stop to Go"
Dit horloge verzet de wijzers zoals de klokken op de NS-stations. De rode seconde wijzer stopt op de 12, waarna de minuutwijzer 1 minuut verspringt. Daarna loopt de secondewijzer weer een minuut verder.

[ Voor 75% gewijzigd door Pizzaman op 28-08-2003 23:22 ]

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

[google=stationsklok] :)

horloges - swf'je - zeven euro!

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Wokkels

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Pizzaman schreef op 28 augustus 2003 @ 23:13:
Ze zijn er wel, kan zo gauw niet op de naam komen.

Zwitsere makelij. --> Tissot is het merk.

Erg mooie horloge en niet al te duur.
Nou, als ik eventjes op internet zoek dan kom ik prijzen tegen varierend van 200-700 dollar. Dat lijkt me toch wel een pittige prijs voor een horloge dat de TS een paar maanden wil dragen....

edit: okee, die mondaines zijn wat goedkoper, op die site 149 euro voor eentje die stopt bij de 12 met zijn secondewijzer.
WieMie schreef op 28 August 2003 @ 23:19:
[...]

Waarom zo duur? Lijkt me juist simpeler te maken dan een normale klok. En ben juist op zoek naar zo'n simpel design, rode seconden, zwarte wijzers. Geen rare fratsen, en dus elke minuut seconde stil...
Ja het valt dus eigenlijk wel mee. Ik zal toch voor de zekerheid eens vragen welk merk hij dan heeft :)
Maar op de mondainesite kan je ook zien dat een horloge dat stopt bij de 12 duurder is dan eentje die dat niet doet met hetzelfde design....vaag wel....

Maargoed, heb je 100+ euro over voor een horloge dat je een paar maanden gaat dragen :?

[ Voor 55% gewijzigd door Wokkels op 28-08-2003 23:29 ]

Permanent wintericon!

Anoniem: 70162

kom je wel eens in zwitserland? sommige treinstations kun je er gratis 1 meekrijgen als je je identificeert als buitenlander.

/edit: de goedkopere versie dan he. ze kunnen qua prijs flink oplopen...

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 70162 op 28-08-2003 23:23 ]

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

enig idee waarom die klok even blijft hangen? juist ja een signaaltje uit utrecht... zo lopen alle NS klokken overal gelijk *)

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• Suepahfly
  • Laatst online: 13-02 10:07
[hk-mode]
Sloop er één van net station en knoop die om je pols
[/hk-mode]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-06 17:17

job

Skinkie schreef op 28 August 2003 @ 23:26:
enig idee waarom die klok even blijft hangen? juist ja een signaaltje uit utrecht... zo lopen alle NS klokken overal gelijk *)
denk je??
raar dat ze dan elke seconde bijgesteld moeten worden.

volgens mij is gewoon heet uurwerk zo gemaakt dat hij er 59 seconden overdoet om rond te draaien, en hij staat dus standaar 1 seconde stil bovenaan.

[ Voor 37% gewijzigd door job op 29-08-2003 00:52 ]

• Wokkels

Wokkels

Het lekkerste zoutje

damster schreef op 28 August 2003 @ 23:29:
[...]

denk je??
raar dat ze dan elke seconde bijgesteld moeten worden.

volgens mij is gewoon heet uurwerk zo gemaakt dat hij er 59 seconden overdoet om rond te draaien, en hij staat dus standaar 1 seconde stil bovenaan.
minuut :Y)

Permanent wintericon!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-05 12:44

BaRF

bijna kerst

weet je dat ik altijd aan mezelf getweifeld heb omdat ik zou zweren dat die wijzer een seconde stil staat :D

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• Suepahfly
  • Laatst online: 13-02 10:07
Volgens mij moeten de modjes opschieten met hk-xs verlenen want dit gaat ook nergens meer over.

Oh en Barf je hebt gelijk dat doen ze. Ze moeten toch ergens die vertragings tijd weg snoepen

• kmf
  • Niet online

kmf

Suepahfly schreef op 28 August 2003 @ 23:34:
Volgens mij moeten de modjes opschieten met hk-xs verlenen want dit gaat ook nergens meer over.

Oh en Barf je hebt gelijk dat doen ze. Ze moeten toch ergens die vertragings tijd weg snoepen
Dit topic liep prima tot JIJ HK-replies inramde.

En gezien jouw HK-topics die op slot gaan moeten we jouw rechten misschien eens even herzien.

Oh wacht, je hebt al helemaal geen access. Zullen we even uitstellen met verlenen dan maar.

[ Voor 23% gewijzigd door kmf op 29-08-2003 00:02 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Anoniem: 83272

ok, ... ik vat het nie helemaal meer, de een is met de ander aan het praten over KLOKKEN en de ander is met weer een ander aan het converseren over HORLOGES :?

wat ik al helemaal niet snap is dat een klok/horloge die een seconde stil staat duurder is dan 1tje die gewoon 60 secondens in een minut heeft.

als al die NS klokken aan een soort van netwerk zitten, vind ik het niet zo gek dat ze vrijwel altijd te laat komen, meer onderhoud voor de klokken dan voor de treinen :9 (4 per perron :O )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Anoniem: 83272 schreef op 28 August 2003 @ 23:59:
ok, ... ik vat het nie helemaal meer, de een is met de ander aan het praten over KLOKKEN en de ander is met weer een ander aan het converseren over HORLOGES :?

wat ik al helemaal niet snap is dat een klok/horloge die een seconde stil staat duurder is dan 1tje die gewoon 60 secondens in een minut heeft.

als al die NS klokken aan een soort van netwerk zitten, vind ik het niet zo gek dat ze vrijwel altijd te laat komen, meer onderhoud voor de klokken dan voor de treinen :9 (4 per perron :O )
Het gaat om het vreemde klokwerk van die klokken/horloges. Zij gaan 59secondes soepel draaien. Stopt 1 seconde, en draait weer soepel rond. Bij conventionele horloges/klokken tikt het dus elke seconde.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-06 17:17

job

inderdaad, wat athlonkmf zegt.
topicstarter zoekt dus een horloge met een uurwerk wat op dezelfde manier werkt als de uurwerken van de ns klokken.

[ Voor 5% gewijzigd door job op 29-08-2003 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokkels

Wokkels

Het lekkerste zoutje

athlonkmf schreef op 29 August 2003 @ 00:01:
[...]

Het gaat om het vreemde klokwerk van die klokken/horloges. Zij gaan 59secondes soepel draaien. Stopt 1 seconde, en draait weer soepel rond. Bij conventionele horloges/klokken tikt het dus elke seconde.
Jep en dat is natuurlijk de grap/clou/whatever, de secondewijzer tikt niet, maar draait.

Ik stel hierbij dan ook mijn eerdere mening bij: het is helemaal niet vaag dat deze uurwerken duurder zijn. Dit soort klokjes zijn niet "mainstream" en dus ook niet goedkoop om te maken. Zeker niet als ze nog nauwkeurig moeten lopen ook.

Permanent wintericon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Wokkels schreef op 29 augustus 2003 @ 00:22:
[...]

Jep en dat is natuurlijk de grap/clou/whatever, de secondewijzer tikt niet, maar draait.

Ik stel hierbij dan ook mijn eerdere mening bij: het is helemaal niet vaag dat deze uurwerken duurder zijn. Dit soort klokjes zijn niet "mainstream" en dus ook niet goedkoop om te maken. Zeker niet als ze nog nauwkeurig moeten lopen ook.
De grap is zo simpel als voor de hand liggend: uurwerken van de NS worden elke minuut gesynchroniseerd - op 59 seconden blijven ze stil staan totdat ze een synchronisatiesignaal krijgen. Omdat ze niet te laat mogen zijn voor dat signaal, lopen ze met opzet te snel.

Om je pols ontbreekt het syncsignaal van de NS, dus je *kan* ze niet namaken, tenzij je die soepel-stil-vertraging nabouwt, waar dan weer geen enkele technische reden voor is.

(overigens zou ik gezworen hebben dat (hoewel te snel) de secondes op stationsklokken gewoon aftikken, maar dat verandert niks aan bovenstaand betoog)

(lees de draad voordat je blaat, /me! Skinkie wist al dat dit signaal uit Utrecht komt)

Alleen de swf'jes moeten te vinden (of tenminste zelf te proggen) zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Rataplan op 29-08-2003 00:46 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-06 19:17

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Rataplan schreef op 29 August 2003 @ 00:41:
De grap is zo simpel als voor de hand liggend: uurwerken van de NS worden elke minuut gesynchroniseerd - op 59 seconden blijven ze stil staan totdat ze een synchronisatiesignaal krijgen. Omdat ze niet te laat mogen zijn voor dat signaal, lopen ze met opzet te snel.
Dus hoewel hun klokken altijd te vroeg zijn, zijn hun treinen altijd te laat. Rare jongens hoor die NS-ers :P

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-05 12:44

BaRF

bijna kerst

Oscar the Grouch schreef op 29 August 2003 @ 08:20:
[...]

Dus hoewel hun klokken altijd te vroeg zijn, zijn hun treinen altijd te laat. Rare jongens hoor die NS-ers :P
Idd, als ze die klokken nou ook eens langzamer laten lopen, dan valt het ook niet zo op met die treinen zelf :+

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WieMie
  • Niet online

WieMie

WieMie Actief

Topicstarter
Tja, gaat mij meer om een goedkoop horloge, zoals je bij de hema kan kopen. Ik had niet verwacht dat een bedrijf hier echt het alleenrecht op had gehad (qua horloges). En om nou meteen 200 euro neer te leggen voor een horloge wat ik paar maanden draag, neuh, liever niet... (ga McD horloge met binklok bestellen)

Het leek mij juist heel simpel om te maken, blijkbaar niet... Ook 2e hands niet echt wat kunnen vinden :( (en om met een originele NS-klok om m'n pols te lopen? lijkt me naar plan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83696

Om je pols ontbreekt het syncsignaal van de NS, dus je *kan* ze niet namaken, tenzij je die soepel-stil-vertraging nabouwt, waar dan weer geen enkele technische reden voor is.

(overigens zou ik gezworen hebben dat (hoewel te snel) de secondes op stationsklokken gewoon aftikken, maar dat verandert niks aan bovenstaand betoog)
Maar emm, die klokken lopen dus 59 sec. in een minuut niet gelijk, en een seconde wel ? 8)7

En waarem ontbreekt zo'n signaal per definitie ? Ik heb hier een wekker die gelijk loopt met de atoomklok, dat moet toch, tegen een hele ruime vergoeding:P, wil in een horloge te frotten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --JvL--
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-11-2024

--JvL--

Know why

Als je nu een uurwerk maakt met daarin een tandwiel met 61 tandjes. 1 van die tandjes feil je er dan en laat hem dan lopen. Klok maakt nu dus 60 sprongtjes en 1 sprong die er 2x zo lang over doet omdat de eerste niets uitricht en de tweede hem dus zichtbaar verzet.

Dat lijkt mij de truuk van van die Swiss horloges :) Of lul ik nu te simpel

Don't dream your life, live your dream.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:13
Dan heb jij 61 seconden in een minuut ik zou gewoon 60 tandjes - 1 doen. Hou je er 59 over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --JvL--

--JvL--

Know why

Nope dan tikt jouw klok dus maar 59 keer in een minuut. Om een minuut 60 seconden te laten zijn moet je dus 61-1 tandjes hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:13
--JvL-- schreef op 29 August 2003 @ 12:37:
Nope dan tikt jouw klok dus maar 59 keer in een minuut. Om een minuut 60 seconden te laten zijn moet je dus 61-1 tandjes hebben ;)
Je vergeet dat er eentje langer over doet dus 58 * 1 seconde + 1 keer 2 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --JvL--

--JvL--

Know why

Ben het nog niet met je eens maar dat komt denk ik omdat we beide een andere construktie voor ogen hebben.
Ben ook verder niet in staat het simpel uit te leggen, maar blijf er wel bij dat mijn voorstel goed is.

In mijn voorbeeld drijft het tandwiel van 61-1 het tandwiel aan waar de wijzer op bevestigd is. Misschien dat het nu te begrijpen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ma9ma
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

ma9ma

MoDiMiDoFrSaSo

Eskimootje schreef op 29 August 2003 @ 12:38:
[...]

Je vergeet dat er eentje langer over doet dus 58 * 1 seconde + 1 keer 2 seconden.
Qua tijd ben je dan wel 60 seconden onderweg, maar je wijzertje verspringt maar 59 keer. Deze manier zal niet werken. In het andere geval ben je in tijd 61 seconden onderweg en je wijzertje verspringt 60 keer, dit zal alleen werken als het radartje ietsje sneller gaat draaien......toch.... ???

Fünf auf der nach oben offenen Richterskala

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --JvL--

--JvL--

Know why

Magma schreef op 29 August 2003 @ 14:55:
[...]

Qua tijd ben je dan wel 60 seconden onderweg, maar je wijzertje verspringt maar 59 keer. Deze manier zal niet werken. In het andere geval ben je in tijd 61 seconden onderweg en je wijzertje verspringt 60 keer, dit zal alleen werken als het radartje ietsje sneller gaat draaien......toch.... ???
Eeuh jah dat bedoelde ik ook eigenlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83272

heh, ik woon hier op een afstand dat ik de ruften van de pasagers bijna kan ruiken (neej, ik ben niet dakloos) ik woon ongeveer 30-40 meter van de sprinter af, dus heb ff gekeken, en hij tikt dus niet, het zijn zech maar 2 bewegingen, een soepele draai van ongeveer 58 seconden, en een tik na ff stil te hebben gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

De klokken bij de NS tikken niet echt, maar het is ook geen vloeiende beweging ;) Het is meer een combinatie. Alsof er een dronken mannetje die wijzer moet verschuiven.

Overigens zie ik die dingen wel eens heel erg lang stilstaan. Een keer zelfs meer dan een minuut ofzo. Iemand die weet hoe dat zit? De tijd dat ze stil staan is ook bijna altijd anders. Soms heel kort, soms wat langer, soms extreem lang.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1