[Debian]Krijg muis niet werkend

Pagina: 1
Acties:

• tomvleeuwen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-08-2024
Ik heb het idee dat ik de muis goed geconfigureerd heb maar toch werkt hij niet.
Ik heb een PS/2 muis, een Safeway 4D Optical Mouse. Ook heb ik een Trust Ami Mouse Mini Optical geprobeerd
De configs die ik geprobeerd heb zijn:
-Met dpkg-reconfigure xserver-xfree86 /dev/psaux met PS/2 en ImPS/2 als protocol.
-Eigen configuratie,
code:
1
2
3
4
5
6
7
Section "InputDevice"
    Identifier  "Configured Mouse"
    Driver      "mouse"
    Option      "Device"        "/dev/mouse"
    Option      "Protocol"      "Microsoft"
    Option      "ZAxisMapping"      "4 5"
EndSection

ik heb /dev/mouse en /dev/input/mice met ln -s aan /dev/psaux gekoppeld

De log ziet er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
(**) Configured Mouse: Protocol: "ImPS/2"
(**) Configured Mouse: Core Pointer
(==) Configured Mouse: Buttons: 3
(**) Generic Mouse: Protocol: "ImPS/2"
(**) Generic Mouse: always reports core events
(==) Generic Mouse: Buttons: 3
(II) XINPUT: Adding extended input device "Generic Mouse" (type: MOUSE)
(II) XINPUT: Adding extended input device "Configured Mouse" (type: MOUSE)

Dit is dus met dpkg-reconfigure en dan ImPS/2

Mijn moederbord is een Asus P4S533
Is er iets mis met mijn config of moet ik het probleem ergens anders zoeken? (en waar dan?)

[ Voor 18% gewijzigd door tomvleeuwen op 21-09-2003 14:03 . Reden: Oeps verkeerde moederbord ]

Online LED calculator

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Je hebt een ps/2 muis. /dev/mouse moet dus een symlink zijn naar /dev/psaux. /dev/input/mice is voor usb muizen.

Oh, verkeerd gelezen.

[ Voor 11% gewijzigd door Sir Isaac op 28-08-2003 23:06 . Reden: Oops, te snel gelezen. ]

• TrJ
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-07-2025

TrJ

debian

Volgens mij hoef je geen symlink te maken naar /dev/mouse, deedik tenminste nooit onder debian, device was bij mij altijd /dev/psaux in m'n config file. Ik zou proberen wederom dpkg-reconfigure uit de voeren en je symlinfs weg te gooien

Verwijderd

/dev/psaux als device en Imps/2 als protocol zou "normaal" moeten werken,
maar heb je toevallig gpm geïnstalleerd?
zo ja, verwijder die maar eens.

• tomvleeuwen
Ik heb volgens mij geen gpm geinstalleerd, maar ik weet niet 100 % zeker of ik hem niet tijdens de installatie geselecteerd heb. Ik ben nu ff niet thuis, maar ik zal het vanavond zeker controleren (en ook om de symlinks weg te gooien)

Online LED calculator

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-04 09:45
Probeer anders ff een cat /dev/mouse (en/of cat /dev/input/mice etc...) om te zien of die muis uberhaupt wel wat doorgeeft...
edit:
wel je muis ff bewegen he :9

[ Voor 16% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 29-08-2003 10:36 . Reden: woepsie ]

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Check je link eens. Ik heb ooit eens een symlink verkeerd om aangemaakt 8)7

Verwijderd

Wanneer je cat /dev/muisapparaat intoetst, en dan je muis beweegt - gebeurd er dan iets?

• tomvleeuwen
Als ik cat /dev/psaux doe gebeurt er niks.
Als ik cat /dev/ttyS0 doe krijg ik wel allemaal tekentjes als ik mijn seriele muis beweeg
Ik heb er nu dus 2 muizen aan hangen, een seriele en een PS/2. De Seriele muis werkt wel gewoon, de PS/2 doet niks, dus ook niet met cat.

Online LED calculator

Verwijderd

Heb je wel PS/2 support aangezet in de kernel?

• tomvleeuwen
Ja, ik heb zelfs een nieuwe kernel geinstalleerd (2.4.22) en PS/2 support aangezet in make menuconfig (dat bedoel je toch? of kan ik het nog op een andere manier aanzetten?)
Ik had net het idee dat hij heel traag op mijn muisknoppen (van de ps/2 muis dus) reageert, want ik kreeg ineens een rmb-menutje te zien op mijn desktop lang nadat ik de rmb had ingedrukt. De cursor beweegt helemaal niet.

Online LED calculator

• tomvleeuwen
Wat misschien ook wel het vermelden waard is, is dat in Windows 2000 mijn PS/2 toetsenbord en muis het soms helemaal niet doen. Na een reboot is dit meestal wel weer over. Ik heb hier nooit een oplossing voor kunnen vinden.
In het x window system werkt mijn toetsenbord wel gewoon goed.
Ik heb voor de zekerheid ook al geprobeerd een ander toetsenbord eraan te hangen, en dit hielp ook niks.

Online LED calculator

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-04 09:45
tomvleeuwen schreef op 31 August 2003 @ 16:06:
Wat misschien ook wel het vermelden waard is, is dat in Windows 2000 mijn PS/2 toetsenbord en muis het soms helemaal niet doen. Na een reboot is dit meestal wel weer over. Ik heb hier nooit een oplossing voor kunnen vinden.
In het x window system werkt mijn toetsenbord wel gewoon goed.
Ik heb voor de zekerheid ook al geprobeerd een ander toetsenbord eraan te hangen, en dit hielp ook niks.
In dat geval denk ik dat je PS/2 poorten gewoon gaar zijn. Als het in Windows ook al fout gaat, dan kan het eigenlijk alleen nog maar een hardwareprobleem zijn :/

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-04 15:23
probeer eens een usb muis zou ik zo zeggen.

Verwijderd

Dit stukje code is de juiste

Core pointer's
-------------------

Indentifier. "mouse1"
Driver. "mouse"
Protocol "PS/2
Device "/dev/psaux

Even aanpassen in XF86Config

• tomvleeuwen
Ik heb inmiddels mandrake geinstalleerd gehad, hierin werkte de muis gewoon goed en ook in Knoppix heb ik geen problemen.
Ik heb nu weer opnieuw Debian geinstalleerd maar nu werkt mijn ps/2 muis weer niet :(
Iemand nog andere ideeen?
Ik zou toch heel graag de ps/2 muis werkend krijgen..

Online LED calculator

• Allochtoon
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

tomvleeuwen schreef op 20 September 2003 @ 11:56:
Ik heb inmiddels mandrake geinstalleerd gehad, hierin werkte de muis gewoon goed en ook in Knoppix heb ik geen problemen.
Ik heb nu weer opnieuw Debian geinstalleerd maar nu werkt mijn ps/2 muis weer niet :(
Iemand nog andere ideeen?
Ik zou toch heel graag de ps/2 muis werkend krijgen..
Installeer mandrake maar en check welke instellingen er gemaakt worden. Zal bij Knoppix misschien ook kunnen, maar ik heb geen idee waar knoppix die instellingen bewaard :) iemand?

Verwijderd

gebruik anders de Xconfiguratie van knoppix ;)

Verwijderd

tomvleeuwen schreef op 29 August 2003 @ 09:48:
Ik heb volgens mij geen gpm geinstalleerd, maar ik weet niet 100 % zeker of ik hem niet tijdens de installatie geselecteerd heb. Ik ben nu ff niet thuis, maar ik zal het vanavond zeker controleren (en ook om de symlinks weg te gooien)
GPM is voor de console hoor, ik neem aan dat je nu eigenlijk de muis wilt hebben voor X?

Wat ik zal doen is xf86config gebruiken

Verwijderd

idd wat je kunt doen is ff cat /dev/psaux uitvoeren en dan je muis bewegen dan kun je checken of de muis geinstalleerd is. Verder zal ik ff alle symlinks verwijderen.

• tomvleeuwen
cat /dev/psaux had ik al geprobeerd (en nu nog een keer), hierin krijg ik geen output en met cat /dev/ttyS0 wel.
Inderdaad wil ik de muis in X, maar ik had gehoord dat dat niet ging als ik GPM had geinstalleerd en daaom melde ik ff dat ik die niet heb geinstalleerd.
Ik heb nu de X config van Knoppix gekopieerd maar dit helpt niets.
Zou het nut hebben om de kernel uit Knoppix te gebruiken (om te testen)?

[ Voor 3% gewijzigd door tomvleeuwen op 21-09-2003 14:02 ]

Online LED calculator

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

sphere

Debian abuser

tomvleeuwen schreef op 21 September 2003 @ 14:02:
cat /dev/psaux had ik al geprobeerd (en nu nog een keer), hierin krijg ik geen output en met cat /dev/ttyS0 wel.
Inderdaad wil ik de muis in X, maar ik had gehoord dat dat niet ging als ik GPM had geinstalleerd en daaom melde ik ff dat ik die niet heb geinstalleerd.
Ik heb nu de X config van Knoppix gekopieerd maar dit helpt niets.
Zou het nut hebben om de kernel uit Knoppix te gebruiken (om te testen)?
Het kan prima met gpm, dat heb ik ook, dan trek je je data gewoon uit /dev/gmpdata - De clou is dat je moet uitvissen welke repeater je moet opgeven bij gpm.

Probeer ook het "mdetect" package.
quote: apt
[14:08] apt> telling yourself: from memory, set up x is To set up X in woody, sarge or sid, "apt-get install discover read-edid mdetect && dpkg --force-depends -P xserver-xfree86 && apt-get install xserver-xfree86" (or x-window-system-core instead of xserver-xfree86 if you don't have it yet) Sometimes "dpkg-reconfigure xserver-xfree86" works.
Aan de kernel van Knoppix heb je geen kont, het gaat om /etc/X11/XFConfig-4

[ Voor 32% gewijzigd door sphere op 21-09-2003 14:13 ]

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• tomvleeuwen
Het werkt helaas nog steeds niet :'(
Ik heb mdetect geinstalleerd, en als ik mdetect intyp krijg ik
code:
1
2
/dev/psaux
intellimouse

Wat mij ernstig opviel is dat als ik met ctrl-alt-F1 naar console schakel, en dan weer terug naar X met alt-F7 dat hij dan soms de cursor heeft bewogen, en alleen als ik ook daadwerkelijk met de muis heb bewogen
Dus hij doet wel iets maar lang niet genoeg :'(

edit:

Ook heb ik apt-get install discover read-edid mdetect && dpkg --force-depends -P xserver-xfree86 && apt-get install xserver-xfree86 gedaan en de muis laten autodetecten, toen had ik ff mijn seriele muis losgekoppeld

[ Voor 30% gewijzigd door tomvleeuwen op 21-09-2003 19:56 ]

Online LED calculator

• tomvleeuwen
Ik heb nu 100 % zeker dezelfde XF86Config-4 als in Knoppix en toch werkt mijn muis nog steeds niet.
Is er nog iemand die een idee heeft?

Online LED calculator

• sirdupre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-04-2025
Ik had laatst op een bejaarde bak ook problemen met de muis onder debian, en het lijkt verholpen te zijn sinds ik wat irq's enzo vrij heb gemaakt... Ik weet niet of ik spoken zag, maar toen ik wat com poorten enzo had uitgezet in de bios was opeens de ellende over. (Het ging overigens wel over een ps/2 scrollmuis...)
Misschien heb je daar iets aan....

[ Voor 10% gewijzigd door sirdupre op 22-09-2003 23:50 ]

Pagina: 1