Toon posts:

doelgericht, gecontroleerd denken

Pagina: 1
Acties:
  • 166 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er vrij zeker van dat er veel mensen zijn die moeite kunnen hebben met doelgericht en gecontroleerd denken. De ene zal hier al wat meer last van hebben dan de andere.
Waar ik wel op wil duiden is dat dergelijk ongecontroleerd denken zekere niet al te positieve dingen zoals piekeren, twijfelen en zelf gebrekkig concentratie vermogen tot gevolg kan hebben.
Vaak is het zo dat men zich in een soort vicieuse cirkel van ongecontroleerde gedachtengangen bevindt die zeer moeilijk te doorbreken kan zijn.

De rede waarom ik dit hier zet is omdat ik hier wel vaak last van heb.
Ik heb zelf vaak voor dat ik de controle over mezelf kwijt geraak omdat ik steeds over willekeurige dingen begin na te denken en te piekeren. Op zich is dit niet slecht, maar wat er meestal aan de hand is, is dat het vaak dezelfde gedachten zijn die blijven terugkeren zonder dat er ooit een echt antwoord gevonden wordt op de vraag die me oorspronkelijk bezig hield. Het is vaak zo dat je verwart raakt in een waar kluwen van gedachtengangen waar je haast niet uitraakt.
Mensen die hier veel last van hebben, hebben het vaak ook moeilijk om zich hard en lang op een bepaalde taak te concentreren omdat hun geest te wispelturig is en bijgevolg snel afgeleid zijn door fluctuaties van gedachten die ongewild de concentratie verstoren.
Dit heeft volgens mij vergeetachtigheid en verstrooidheid tot gevolg.
Ik heb dit erg vaak voor als ik taken of oefeningen moet maken en eigenlijk zowat bij alles dat sterke concentratie vraagt.
Mensen die hier last van hebben kunnen echter heel intelligent zijn, maar verspelen op deze manier een groot deel van hun capaciteiten.

Mijn vraag is nu: is of wordt hier speciaal psychologisch onderzoek naar verricht?
Ik heb gehoord dat er therapiën en zelfs bepaalde meditaties bestaan om je gedachten leren onder controle te houden en ze op een progressieve mannier leren focussen op dingen die op bepaalde momenten uw aandacht en concentratie vragen.
Weet iemand hier iets van? of ken je misschien wat meer achtergrond van het probleem?

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-01 21:16

GeeBee

Oddball

Klinkt als ADD, Attention Deficit Disorder -> een storing in de hersenen dat een tekort aan concentratie tot gevolg heeft.
Het is een broertje van het bekendere ADHD, Attention Deficit and Hyperactivity Disorder.
Hierbij is er naast een tekort aan concentratie ook een teveel aan, lichamelijke, activiteit.

Het heeft inderdaad niet zoveel met intelligentie te maken, maar je hebt er wel last van omdat je:

1) je capaciteiten niet kunt benutten doordat je snel bent afgeleid en je gedachten alle kanten op gaan.
2) van je docenten steeds te horen krijgt dat je zo'n vervelend druk ventje bent. Slecht voor je zelfbeeld dus.

ADHD= Alle Dagen Heel Druk ;)

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

• merlin_33
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-08-2025
Ik weet het natuurlijk niet als leek maar het lijkt een beetje op ADHD
Hier een frase van wat je op http://www.adhd.nl kunt vinden:

Als je ADHD hebt kun je van veel verschillende dingen last hebben. Een verdeling die gemaakt kan worden is de volgende:
- aandachtsproblemen of concentratieproblemen
- impulsiviteit
- hyperactiviteit

Daarnaast zijn er bij ADHD ook vaak problemen met de

- tijdsbeleving

Deze verschijnselen hoeven niet allemaal voor te komen, er zijn verschillende typen ADHD.

Aandachtsproblemen

Hierbij is er sprake van vergeetachtigheid, moeite met details, je spullen kwijtraken, afgeleid raken door andere dingen, van alles tegelijk doen. Niet kunnen blijven luisteren, 'het ene oor in, het andere uit' valt hier ook onder. Maar ook komt hyperfocussen voor, het lijkt dan alsof men 'wel kan, als men maar wil'.

Mischien is het niet zo en dan stel ik je de vraag of je mischien regelmatig blowt?
Ook als je regelmatig blowt zou ik jezelf toch laten onderzoeken of je niet toch last hebt van ADHD of een andere vorm.

Ik hoop dat ik je hiermee verder help en schaam je niet. Wat jij beschrijft komt regelmatig voor.

Succes

[ Voor 2% gewijzigd door merlin_33 op 28-08-2003 23:39 . Reden: hehe mn post werd alweer ingehaald ]

Als licht valt ligt licht, maar hoe kan iets zo licht als licht nu vallen? Verlicht mij.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Klinkt idd ook als ADD to me. Maar heb je er ook last van als je in een compleet stille, kale kamer gaat zitten (desnoods het toilet)? Een mildere vorm ontstaat vaak bij gevoelige kinderen/pubers doordat ze te veel mogelijkheden krijgen om iets te gaan doen (pc met spelletjes en internet, tv, ps2/gamecube) en daardoor elke dag van de hak op de tak bezig zijn. Vervolgens zijn ze niet meer gewend om voor een langere tijd met 1 en hetzelfde gedoe bezig te zijn.

Meestal verdwijnt het probleem vanzelf zodra ze ouder worden en ook de behoefte krijgen om 1 ding tegelijk te gaan doen. Hoe lang heb je dit al en was het toen minder/meer? Je bent een paar maandjes ouder dan ik (dus al 18), dus gok ik dat je er vroeger meer last van had.

Verwijderd

Mmm. Het klinkt een beetje zoals ik mezelf zou beschrijven :o.
ADD en ADHD zijn zo goed als gelijk. ADD (zonder de H dus) komt heel zelden voor zonder die H.
Nu, zoals ik al zei, ik heb wel degelijk hetzelfde probleem en in mijn geval is het zeker en vast geen ADHD. Aangezien ik echt geen energie te veel heb. Ik zit de hele dag stil, dus hyperactief kan je me echt niet noemen.

Maareuh, als ik verkeerd ben verbeter me dan, ik zou ook graag wel willen weten wat er "mis" met me is, als er al iets mis is natuurlijk.

Edit: Kwal: In mijn geval is het er met de leeftijd niet op verbeterd, sterker nog, ik ben erop achteruit gegaan. Vroeger was ik heel spontaan en gestructureerd. Nu zijn mijn gedachten ronduit chaotisch en verzengen ze soms in een neerwaarts spiraal :(.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2003 23:40 ]

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op 28 August 2003 @ 23:39:
ADD en ADHD zijn zo goed als gelijk. ADD (zonder de H dus) komt heel zelden voor zonder die H.
Nu, zoals ik al zei, ik heb wel degelijk hetzelfde probleem en in mijn geval is het zeker en vast geen ADHD. Aangezien ik echt geen energie te veel heb. Ik zit de hele dag stil, dus hyperactief kan je me echt niet noemen.

Maareuh, als ik verkeerd ben verbeter me dan, ik zou ook graag wel willen weten wat er "mis" met me is, als er al iets mis is natuurlijk.
AD(H)D hoef niet per sé te betekenen dat je voortdurend vol energie zit. ADHD is er in vele soorten, vandaar dat we er nog zo weinig over weten. Ik denk dat een bezoekje aan de huisarts -> psycholoog geen kwaad kan, misschien hebben zijn wel een pasklare oplossing.

EDIT
Als de situatie er alleen maar erger op wordt inclusief uitzichtloosheid en negativiteit, zou je ook aan een depressie door stress/lichte burnout kunnen denken. Ook dan moet je echt naar de huisarts, zulke problemen gaan niet ff weg met een keertje Naked Gun kijken ofzo :P

[ Voor 17% gewijzigd door The Third Man op 28-08-2003 23:52 ]

Verwijderd

Mja. Ik probeer dat al zo lang te doen en ik blijf het maar uitstellen. Ondertussen vraag ik mij of "gebrek aan wilskracht" ook een symtoom is :/.

Verwijderd

Topicstarter
mja, ADHD. Ik heb er natuurlijk al van gehoord, maar het lijkt me wel sterk dat het dat zou zijn dat mij zo kan kwellen.
Ik heb die sites eens bekeken en ook de verschillende symptomen en ik moet zeggen dat er daar wel een aantal zijn waar ik last van heb, maar een ook een heel aantal waar ik geen hinder van ondervind. Belangrijk is ook in welke mate je van een bepaald symptoom last hebt. Ook zijn dit vaak problemen die je zoveel hoort. Iedereen zal wel in meer of mindere mate problemen hebben met één van de daarvernoemde symptomen. Het is dus heel erg moeilijk, eigenlijk onmogelijk om zelf te bepalen of je nu al dan niet AD(H)D hebt.

Ik zal nu wat meer persoonlijke informatie geven. Ik weet niet of dat wel een goed idee is, maar kom :)
Het probleem met mij - en daar ben ik eigenlijk nog maar net achter gekomen - is eigenlijk mijn voorgeschiedenis. Van zeer jongs af aan werd ik door velen als een zeer intelligent iemand beschouwd (Ik heb dat zelf nooit zo aangevoeld, maar dat kreeg ik toch erg vaak te horen) Bij een IQ test haalde ik vrij hoge scores en in de kleuterklas wou ik nooit met iets meedoen omdat ik het allemaal te stom vond. (Ik zeg dit niet om op te scheppen ofzo, maar louter informatief) Ik heb de lagere school helemaal uitgedaan zonder ook maar iets te moeten doen. Maar toen kwam de middelbare school eraan en toen was ik verloren. Plots werden er onaangekondigde overhoringen gegeven en ik had nooit geleerd planningen te maken. Ik had zelf nog bijna nooit in het jaar zelf gestudeerd. Het eerste jaar viel het nog mee, maar het was telkens op het randje. Het tweede jaar was het fataal en ik ben in 6 jaar tijd 4 keer van school moeten veranderen. Eigenlijk heb ik daar nog veel geluk bij gehad ook. Het is dus eigenlijk blijven bergaf gaan en de mensen die mij goed kenden begrepen dit niet en zeiden bijgevolg dat ik lui was en mijn capaciteiten niet benutte.
Ondanks alles ben ik toch in een vrij sterk wiskundige richting afgestudeerd en sinds een jaar ofzo heb ik de smaak die ik bijna tien jaar geleden verloren was terug te pakken gekregen, namelijk: natuurkunde en sterrenkunde.
Ik heb dus tegen alle advies van leerkrachten in besloten om universitaire studies aan te vatten gewoon omdat ik zo gefascineerd ben door de fysica en het universum.

Maar nu wordt ik weer geconfronteerd met het aloude probleem, namelijk dat ik mijn concentratie op een stuk tekst in een cursus, op een moeilijke integraal of op een lastig fysisch vraagstuk niet kan houden.
Ik ben er nog maar net aan begonnen en vanaf het moment dat het iets moeilijker wordt, beginnen mijn gedachten alweer weg te dwalen. Ik begin me dan vaak onrustig te voelen en vaak krijg ik dan ineens enorm veel zin om gewoon het huis uit te gaan en beginnen te lopen of andere dingen die ik liever niet vernoem :X
Het is vrij duidelijk dat ik op deze manier het niet ga halen. Daar zijn de studies te moeilijk voor. Er moet dus iets veranderen en ik ben er van overtuigd dat dit kan.
En ik ben er ook van overtuigd dat wanneer ik dit kan vernaderen dit zeer positieve wendingen in mijn leven tot gevolg kan hebben. Want de problemen gaan verder dan enkel studieproblemen.
Voor dat ik naar een huisarts of naar een psychiater zou stappen, wil ik graag zelf hier proberen iets aan te doen. Ik heb dit eigenlijk al enorm vaak geprobeerd of beter willen proberen, maar net zoals vkgandalf blijf ik het maar uitstellen.
Meestal is dat omdat ik gewoon niet weet hoe er aan te beginnen.

Nu heb ik gehoord dat er zekere therapiën en zelf meditaties bestaan voor dergelijke 'mentaal onrustige' personen en ik zou dit zeker eens willen proberen.
Mijn vraag is dus nu of iemand hier iets van kent?
Het is bovendien niet enkel voor mij dat ik dit vraag, maar ook voor iemand anders die ik ken met bijna exact dezelfde problemen en voorgeschiedenis.
Ik denk trouwens dat er meer mensen hier last van hebben, maar zich daar nooit echt bewust van worden en dus met hun 'gebreken' leren leven.

Alvast bedankt voor enige hulp.

Verwijderd

Gedver man, ben je nou over jezelf over mij bezig? Ik ben exact hetzelfde!

Nu, ik persoonlijk kan mij veel beter concentreren als ik echt niks -- maar dan ook niks, geen pen, geen schoen, geen tafel, .. -- heb om me af te leiden. Gewoon pure stilte en leegte (en m'n boeken). En dan nog lukt het maar gedurende een korte tijd, want als ik iets 1 keer bekijk dan denk ik "ach ja, dat werkt zo en zo en zo en ik zal het wel kunnen" .. niet dus he :(.

Hoe dan ook, Flukkie, als je een antwoord op je vraag vindt laat het dan weten, ik zal zeker en vast hetzelfde doen!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:38

BoAC

Memento mori

Verwijderd schreef op 29 August 2003 @ 12:34:
....

Is het niet een overzie probleem?
Dus je begint aan iets maar er komt nog meer waardoor je het niet kan overzien.
Hier ga je dus andere dingen doen, afleiding, het probleem ontvluchten.
Je gaat dus ook problemen voor je uitschuiven.

Hier heb ik namelijk ook last van.
Moet bijvoorbeeld notulen maken. Inplaats dat ik dat nu ga doen of er net aan wil gaan beginnen ga ik andere dingen doen die er niets mee te maken hebben.
Wanneer het puntje bij het paaltje komt, maak ik in een run die dingen af. Het gebeurt namelijk bij zoveel dingen bij mij in het dagelijks leven.
Mijn oplossing is daarvoor plannen, problemen in stukken hakken. Vandaag doe ik dit morgen het volgende stukje enz.

• merlin_33
Verwijderd schreef op 29 August 2003 @ 12:34:

Ik zal nu wat meer persoonlijke informatie geven. Ik weet niet of dat wel een goed idee is, maar kom :)
Het probleem met mij - en daar ben ik eigenlijk nog maar net achter gekomen - is eigenlijk mijn voorgeschiedenis. Van zeer jongs af aan werd ik door velen als een zeer intelligent iemand werd beschouwd (Ik heb dat zelf nooit zo aangevoeld, maar dat kreeg ik toch erg vaak te horen) Bij een IQ test haalde ik vrij hoge scores en in de kleuterklas wou ik nooit met iets meedoen omdat ik het allemaal te stom vond. (Ik zeg dit niet om op te scheppen ofzo, maar louter informatief) Ik heb de lagere school helemaal uitgedaan zonder ook maar iets te moeten doen. Maar toen kwam de middelbare school eraan en toen was ik verloren. Plots werden er onaangekondigde overhoringen gegeven en ik had nooit geleerd planningen te maken. Ik had zelf nog bijna nooit in het jaar zelf gestudeerd. Het eerste jaar viel het nog mee, maar het was telkens op het randje. Het tweede jaar was het fataal en ik ben in 6 jaar tijd 4 keer van school moeten veranderen. Eigenlijk heb ik daar nog veel geluk bij gehad ook. Het is dus eigenlijk blijven bergaf gaan en de mensen die mij goed kenden begrepen dit niet en zeiden bijgevolg dat ik lui was en mijn capaciteiten niet benutte.
Ondanks alles ben ik toch in een vrij sterk wiskundige richting afgestudeerd en sinds een jaar ofzo heb ik de smaak die ik bijna tien jaar geleden verloren was terug te pakken gekregen, namelijk: natuurkunde en sterrenkunde.
Ik heb dus tegen alle advies van leerkrachten in besloten om universitaire studies aan te vatten gewoon omdat ik zo gefascineerd ben door de fysica en het universum.

Maar nu wordt ik weer geconfronteerd met het aloude probleem, namelijk dat ik mijn concentratie op een stuk tekst in een cursus, op een moeilijke integraal of op een lastig fysisch vraagstuk niet kan houden.
Ik ben er nog maar net aan begonnen en vanaf het moment dat het iets moeilijker wordt, beginnen mijn gedachten alweer weg te dwalen. Ik begin me dan vaak onrustig te voelen en vaak krijg ik dan ineens enorm veel zin om gewoon het huis uit te gaan en beginnen te lopen of andere dingen die ik liever niet vernoem :X
Het is vrij duidelijk dat ik op deze manier het niet ga halen. Daar zijn de studies te moeilijk voor. Er moet dus iets veranderen en ik ben er van overtuigd dat dit kan.
En ik ben er ook van overtuigd dat wanneer ik dit kan vernaderen dit zeer positieve wendingen in mijn leven tot gevolg kan hebben. Want de problemen gaan verder dan enkel studieproblemen.
Voor dat ik naar een huisarts of naar een psychiater zou stappen, wil ik graag zelf hier proberen iets aan te doen. Ik heb dit eigenlijk al enorm vaak geprobeerd of beter willen proberen, maar net zoals vkgandalf blijf ik het maar uitstellen.
Meestal is dat omdat ik gewoon niet weet hoe er aan te beginnen.

Nu heb ik gehoord dat er zekere therapiën en zelf meditaties bestaan voor dergelijke 'mentaal onrustige' personen en ik zou dit zeker eens willen proberen.
Mijn vraag is dus nu of iemand hier iets van kent?
Het is bovendien niet enkel voor mij dat ik dit vraag, maar ook voor iemand anders die ik ken met bijna exact dezelfde problemen en voorgeschiedenis.
Ik denk trouwens dat er meer mensen hier last van hebben, maar zich daar nooit echt bewust van worden en dus met hun 'gebreken' leren leven.

Wat betreft je persoonlijke gedeelte heb ik een soortgelijke ervaring. Na 1 jaar vwo verveelde ik me nog steeds en werd van school gestuurd daarna heb ik mavo tot aan het 2e tentamen met mn ogen dicht gedaan maar werd bij het examen duits weggestuurd omdat ik zogenaamd irritant gedrag vertoonde ( ik was al klaar ) Hierna 1 jaartje zeevaartschool en wel een diploma. Ik ben nu 34 jaar en volg nu een hbo opleiding. Last van concentratie heb ik niet maar ik merk dat ik best veel hiaten heb doordat ik nooit verder gestudeerd heb.
Ook ik heb last gehad van verkeerd of niet plannen. Maar juist nu het moeilijk word zie ik een grotere uitdaging dan die ik had op het vwo.

Ik denk dat je inderdaad moet leren plannen en moet uitzoeken waar je hiaten liggen. Dus waar heb je het moeilijk me en hoe komt dat.
Bij mij was het vaak zo dat bepaalde lesstof gewoon stug of saai was en kreeg ik er afkeer van. Wat mij geholpen heeft om dat soort lesstof intressant te maken is dat ik keek wat er met de theorie in de praktijk gedaan werd.
Tegenwoordig kun je over elk onderwerp info vinden op internet. Maak daar gebruik van. Wanneer dingen meer je intresse wekken zul je zien dat je meer concentratie krijgt.

Er zijn natuurlijk meditaties te vinden en sommige mensen stappen naar een gyropraktor of hoe dat heet dat scheen voor de mensen die ik ken te helpen.
Probeer je persoonlijkheid op alle vlakken in balans te krijgen door kritisch naar je zelf te kijken en waar je onbalans aantreft actie te ondernemen dit te verbeteren.

Als licht valt ligt licht, maar hoe kan iets zo licht als licht nu vallen? Verlicht mij.

Verwijderd

Topicstarter
BoAC schreef op 29 August 2003 @ 13:24:
Is het niet een overzie probleem?
Dus je begint aan iets maar er komt nog meer waardoor je het niet kan overzien.
Hier ga je dus andere dingen doen, afleiding, het probleem ontvluchten.
Je gaat dus ook problemen voor je uitschuiven.
Precies. Ik doe dit erg vaak. Enkel wanneer het echt heel belangrijk wordt zoals bij examens dan kan ik mij ineens heel hard focussen (hyperfocussen noemt dat zeker?) maar meestal is het dan al veel te laat. Ik voel de dreiging en de spanning veel te laat aankomen ofwel heb ik ze voorheen maar al te vaak in wind geslagen.
Voor een buitenstaander lijkt dit misschien een erg makkelijk probleem omdat het in zijn ogen enkel een kwestie is van volharding en doorzettingsvermogen, maar zo eenvoudig liggen de zaken nu eenmaal niet. Er is meer aan de hand en ik wil graag weten wat.

• BoAC

BoAC

Memento mori

Verwijderd schreef op 29 August 2003 @ 13:49:
[...]

Precies. Ik doe dit erg vaak. Enkel wanneer het echt heel belangrijk wordt zoals bij examens dan kan ik mij ineens heel hard focussen (hyperfocussen noemt dat zeker?) maar meestal is het dan al veel te laat. Ik voel de dreiging en de spanning veel te laat aankomen ofwel heb ik ze voorheen maar al te vaak in wind geslagen.
Voor een buitenstaander lijkt dit misschien een erg makkelijk probleem omdat het in zijn ogen enkel een kwestie is van volharding en doorzettingsvermogen, maar zo eenvoudig liggen de zaken nu eenmaal niet. Er is meer aan de hand en ik wil graag weten wat.
Klopt op het werk heb ik precies hetzelfde. Aan het einde van de dag doe ik het meeste waardoor ik later thuis kom dan ik afgesproken. FF nog dit ff nog dat want het gaat zo lekker :P .
Probleem is dus wanneer we een avondje uit gaan loopt mijn vrouw te stressen terwijl ik zoiets heb van, doe toch rustig we hebben de tijd, (zeg ik dus letterlijk ;) )

Dit is dus hetzelfde probleem voor je uitschuiven.
Je zult wel de dingen die je leuk vindt fluitend doen. Maar dingen die moeten -> komt morgen wel. Hier heb ik dus ook last van. Wanneer ik er eenmaal aan gezet ben gaat het prima omdat ik voldoening krijg (Schilderen aan het huis bijv. ). Gelukkig want daan gaat het juist leuk.

Voor sommige mensen is dat funnest Die raken overspannen (ik dus :'( :'( )
Hier leer je dus van :|

Verwijderd

Topicstarter
merlin_33 schreef op 29 August 2003 @ 13:46:
[...]
Ik denk dat je inderdaad moet leren plannen en moet uitzoeken waar je hiaten liggen. Dus waar heb je het moeilijk me en hoe komt dat.
Bij mij was het vaak zo dat bepaalde lesstof gewoon stug of saai was en kreeg ik er afkeer van. Wat mij geholpen heeft om dat soort lesstof intressant te maken is dat ik keek wat er met de theorie in de praktijk gedaan werd.
Tegenwoordig kun je over elk onderwerp info vinden op internet. Maak daar gebruik van. Wanneer dingen meer je intresse wekken zul je zien dat je meer concentratie krijgt.

Er zijn natuurlijk meditaties te vinden en sommige mensen stappen naar een gyropraktor of hoe dat heet dat scheen voor de mensen die ik ken te helpen.
Probeer je persoonlijkheid op alle vlakken in balans te krijgen door kritisch naar je zelf te kijken en waar je onbalans aantreft actie te ondernemen dit te verbeteren.
Bedankt voor deze wijze raad! :) Ik zal er zeker gebruik van maken.
Dat van die meditaties interesseert mij wel erg. Ik heb er nogal veel vertrouwen in namelijk, misschien wel onterecht, maar dat zie ik dan nog wel.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 August 2003 @ 13:11:
Hoe dan ook, Flukkie, als je een antwoord op je vraag vindt laat het dan weten, ik zal zeker en vast hetzelfde doen!
Daar kan je zeker op rekenen :)

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Verwijderd schreef op 29 augustus 2003 @ 12:34:
Fysische en wiskundig (getinte) teksten zijn buitengewoon saai en vragen teveel van het goede tegelijk omdat ze vaak stampvol zitten met formules en vergelijkingen :P

Je moet dan zowel taalkundig als rekenkundig(en vaak ook nog eens logisch) focussen en dat vraagt teveel breinpower :P

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Rey Nemaattori schreef op 29 August 2003 @ 16:49:
Fysische en wiskundig (getinte) teksten zijn buitengewoon saai en vragen teveel van het goede tegelijk omdat ze vaak stampvol zitten met formules en vergelijkingen :P

Je moet dan zowel taalkundig als rekenkundig(en vaak ook nog eens logisch) focussen en dat vraagt teveel breinpower :P
Als ik het niet begrijp dan heb ik daar ook moeite mee, maar als ik het wel begrijp en ik zie het min of meer voor me in mijn hoofd dan gaat het erg gemakkelijk. Dat soort teksten gaan er ook vaak vanuit dat je al het voorgaande perfect kent.

Verwijderd

Topicstarter
Natuurlijk heeft de moeilijkheidsgraad er ook iets mee te maken, maar dat is niet alles.
Ik heb het bv ook bij het lezen van een doodgewoon boek, een roman ofzo. Ik kan maximaal 15 minuten in een boek lezen, eender wat voor boek. Na tien minuten begin ik het al moeilijk te vinden om mij te blijven concentreren op de tekst en na 15 minuten kan ik nog doorlezen, maar een minuut later weet ik niet meer wat ik juist gelezen heb. Mijn aandacht kan gewoon niet op één taak gefocust blijven.

• BoAC

BoAC

Memento mori

Verwijderd schreef op 29 August 2003 @ 19:32:
Natuurlijk heeft de moeilijkheidsgraad er ook iets mee te maken, maar dat is niet alles.
Ik heb het bv ook bij het lezen van een doodgewoon boek, een roman ofzo. Ik kan maximaal 15 minuten in een boek lezen, eender wat voor boek. Na tien minuten begin ik het al moeilijk te vinden om mij te blijven concentreren op de tekst en na 15 minuten kan ik nog doorlezen, maar een minuut later weet ik niet meer wat ik juist gelezen heb. Mijn aandacht kan gewoon niet op één taak gefocust blijven.
Dus zelfs de "lust component" wil je niet meer geconcentreerd houden. Daar heb ik geen last van :P . Als ik een spannend boek lees verlies ik mijn concentratie niet.. Dan wordt het wel een stuk lastiger voor je.

* BoAC blijft in ieder geval dit topic volgen

[ Voor 5% gewijzigd door BoAC op 29-08-2003 19:55 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 augustus 2003 @ 19:32:
Eww. Daar had ik zelfs nog nooit over nagedacht, maar dat heb ik dus ook. Ik lees iets, en ik lees de woorden wel maar omdat mijn gedachten afdwalen naar iets anders lees ik de zinnen niet. Ik weet dan van ver wel waar het over gaat (seks of zo :O ) maar het hoe of het wat weet ik dacht echt niet meer.

Uit persoonlijke ervaring weet ik dat regelmatig een kleine rustpauze inlassen een goed effect heeft, maar dat is niet overal toepasbaar (ik kan echt geen rustpauze inlassen in het midden van bijvoorbeeld een vergelijking, dan kan ik helemaal van voor af aan beginnen).

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Dat van die zinnen niet volgen herken ik ook wel, maar dat is alleen als ik door gebrek aan rust en een overmaat van stress gewoon 'op' ben. Dan moet ik ook echt een dutje doen of gewoon rustig naar de tv kijken naar een serie of een actualiteitenprogramma, dan staat even later alles weer op een rijtje bij mij. Misschien ook een idee?

• merlin_33
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Flukkie schreef op 29 augustus 2003 @ 19:32:

--------------------------------------------------------------------------------
Ik heb hierbij meestal last van overconcentratie ik ben dan zo gefocust dat ik een oogklepeffect krijg. Je kunt me dan roepen maar het duurt even voordat ik je hoor.

Maar als ik problemen heb zoals vaak voorkomt door de machtsspelletjes, teleurstellingen en de voortgang van mijn werk verlies ik vaak de aandacht van iets waarmee ik bezig ben.
Ik laat hele gesprekken met mijn vrouw langs mij heengaan omdat ik telkens weer aan dat probleem denk.
Heb jij dat ook niet dat er telkens weer een misselijkmakend onderbuikgevoel naar boven komt. Bijvoorbeeld dat je steeds denkt bij je studie "Kan ik dit eigenlijk wel? " want dan blijf je in een vicieuze cirkel.

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat heb ik wel vaak. Vooral nu ben ik erg onzeker over mijn keuze die ik gemaakt heb.
Binnen een kleine maand begin ik aan mijn studies en steeds meer krijg ik zo een onzekerheidsgevoel als ik eraan denk.
Maar dat komt ook wel omdat men mij duidelijk heeft laten verstaan dat ik met mijn huidige manier van studeren niet aan dergelijke studies moet beginnen.

Zijn er hier misschien psychologen of student psychologen of gewoon mensen die iets meer van deze 'stoornis' afweten?

• merlin_33
Flukkie neem gewoon de stap naar een psycholoog te gaan.
Baat het niet dan schaad het niet.
Je hoeft geremt te zijn. Met zoveel doctor Phil op tv denken mensen niet gelijk dat je gek bent als je een psychiater bezoekt

Verwijderd

Topicstarter
Ja, je zal waarschijnlijk wel gelijk hebben.
Deze draad is toch niet zo wetenschappelijk meer, maar misschien kan er nog een psychologische discussie komen?
Neway, op mijn zoektocht ben ik hetvolgende tegengekomen: Meditatie een basisboek door Barry Long. Ik heb dit een tijdje geleden al van iemand uit deze community gehad, maar ik heb het nooit echt bekeken omdat ik niet wist wat mijn probleem eigenlijk was.

"Het primaire doel van meditatie is baas te worden over je eigen denken. Als je je zorgen maakt, piekert en tobt, ben jij dat duidelijk niet. Want het typerende van piekeren en tobben is dat je er niet zomaar mee kunt stoppen, zelfs al zie je in hoe dom en nutteloos het is en al neem je je nog zo vastberaden voor om ermee te op te houden. Het is het denken dat piekert - het denken dat de baas over je is - niet jij. "

Dit is in feite de essentie van het hele boek. Het is een soort strijd tegen het mechanisme van het ongecontroleerd denken.
Ik heb het even naar mijn webspace geupload zodat iedereen die het interesseert het kan bekijken.

http://users.pandora.be/Fluks/Meditatie_-_een_basisboek.htm

Veel succes.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2003 10:18 ]

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Verwijderd schreef op 29 August 2003 @ 19:32:
Ik heb me wel eens betrapt dat na eenmaal in een boek gedoken te zijn en op ging in het verhaal ik, toen ik opkeek uit het boek, het al behoorlijk schemerig aan het worden was en ik de letters nauwelijks meer lezen kon....

Ik heb je meditatie boek ff in een word document gekeilt leest wat makkelijker en internet onafhankelijk...

[ Voor 7% gewijzigd door Rey Nemaattori op 30-08-2003 11:39 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-01 21:16

GeeBee

Oddball

Verwijderd schreef op 28 August 2003 @ 23:39:
Die conclusie zou ik niet te snel trekken. ADHD uit zich ook in verhoogde activiteit en daarom makkelijker te herkennen aan de buitenkant.
ADD heeft niet de hyperactieve kant en is minder makkelijk te herkennen. Het wil daarmee niet zeggen dat het minder vaak voorkomt.

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

• PaPa
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-01 22:36

PaPa

le roi est mort, vive le roi!

Hey toevallig, ik wilde net een topic gaan openen m.b.t. ADHD :Y)
Verwijderd schreef op 29 augustus 2003 @ 23:31:
Zijn er hier misschien psychologen of student psychologen of gewoon mensen die iets meer van deze 'stoornis' afweten?
Ik heb zelf ADHD, evenals mijn broer en mijn vader, dus ik weet er wel iets vanaf ;)
Het 'echte werk' laat ik aan de specialisten over, ik kan daar weinig over zeggen.

Wat je iig zelf al kan doen, is deze online ADHD test. Geeft een goed idee van de algemene kenmerken.
Verwijderd schreef op 30 August 2003 @ 10:16:
Ja, je zal waarschijnlijk wel gelijk hebben.
Deze draad is toch niet zo wetenschappelijk meer, maar misschien kan er nog een psychologische discussie komen?
[knip]
Dat was ik net van plan :)
thx btw voor die link naar dat meditatieboek, ga ik zeker bekijken :)

Anyway, het volgende wilde ik bijdragen aan deze discussie;

In het blad Ode, een onafhankelijk opinietijdschrift, las ik in de nieuwste editie (nummer 59, September 2003) een opmerkelijk artikel.

Dit artikel gaat over 'neurotherapie' (in de vorm van 'neurofeedback').
Uit informatie in dit artikel en van diverse sites blijkt het volgende;

Met deze vorm van therapy is de afgelopen 20 jaar uitvoering geëxperimenteerd. De successen waren/zijn behoorlijk spectaculair en het wordt toegepast voor vele 'aandoeningen'. Wanneer er sprake is van (o.a.) ADHD. is er een slagingspercentage is van 70-80%.

Er wordt uitgelegd dat het werkt door middel van het kijken naar beelden waardoor het zelfgenezend vermogen van het brein wordt aangesproken. Betreffend persoon Wordt aangesloten op een computer.
De hersenen worden getraind om de gewenste hersengolven te produceren. Het zorgt voor rust en harmonie en de onderliggende delen van de hersenen worden gestimuleerd. Kortom je leert daardoor weer helder te kunnen denken.

Als voorbeeld werd gegeven een scherm met daarop 3 raketten die synchroon gaan vliegen zodra de hersengolven synchroon lopen.

Mijn vraag wat jullie hiervan denken ? En of toevallig mensen zijn die hier ervaring mee hebben, ofdat je misschien iemand kent die hier ervaring mee heeft.

Voor meer info:
fredfoundation.org (NL)
winfd.com (ENG)

• merlin_33
PaPa schreef op 01 September 2003 @ 14:38:
Hey toevallig, ik wilde net een topic gaan openen m.b.t. ADHD :Y)

[...]

Ik heb zelf ADHD, evenals mijn broer en mijn vader, dus ik weet er wel iets vanaf ;)
Het 'echte werk' laat ik aan de specialisten over, ik kan daar weinig over zeggen.

Wat je iig zelf al kan doen, is deze online ADHD test. Geeft een goed idee van de algemene kenmerken.

[...]

Dat was ik net van plan :)
thx btw voor die link naar dat meditatieboek, ga ik zeker bekijken :)

Anyway, het volgende wilde ik bijdragen aan deze discussie;

In het blad Ode, een onafhankelijk opinietijdschrift, las ik in de nieuwste editie (nummer 59, September 2003) een opmerkelijk artikel.

Dit artikel gaat over 'neurotherapie' (in de vorm van 'neurofeedback').
Uit informatie in dit artikel en van diverse sites blijkt het volgende;

Met deze vorm van therapy is de afgelopen 20 jaar uitvoering geëxperimenteerd. De successen waren/zijn behoorlijk spectaculair en het wordt toegepast voor vele 'aandoeningen'. Wanneer er sprake is van (o.a.) ADHD. is er een slagingspercentage is van 70-80%.

Er wordt uitgelegd dat het werkt door middel van het kijken naar beelden waardoor het zelfgenezend vermogen van het brein wordt aangesproken. Betreffend persoon Wordt aangesloten op een computer.
De hersenen worden getraind om de gewenste hersengolven te produceren. Het zorgt voor rust en harmonie en de onderliggende delen van de hersenen worden gestimuleerd. Kortom je leert daardoor weer helder te kunnen denken.

Als voorbeeld werd gegeven een scherm met daarop 3 raketten die synchroon gaan vliegen zodra de hersengolven synchroon lopen.

Mijn vraag wat jullie hiervan denken ? En of toevallig mensen zijn die hier ervaring mee hebben, ofdat je misschien iemand kent die hier ervaring mee heeft.

Voor meer info:
fredfoundation.org (NL)
winfd.com (ENG)
Ben toevallig wat onderzoek aan het doen naar het Boeddhisme.
Veel meditatie technieken komen voort uit Boedhistische methodes.
Veel van deze technieken worden ook aangewent om je geest meer onder controle te krijgen en in balans te brengen. Wellicht dat ook de techniek uit de Quote van de zelfde mogelijkheden gebruikt maakt als meditatie technieken om de "zelfhelende werking van het brein" in werking te zetten.

Meer boeken met meditatie technieken vind je zo in de bib bij Bhoeddhisme.

• PaPa

PaPa

merlin_33 schreef op 01 September 2003 @ 14:56:
[...]

Ben toevallig wat onderzoek aan het doen naar het Boeddhisme.
Veel meditatie technieken komen voort uit Boedhistische methodes.
Veel van deze technieken worden ook aangewent om je geest meer onder controle te krijgen en in balans te brengen. Wellicht dat ook de techniek uit de Quote van de zelfde mogelijkheden gebruikt maakt als meditatie technieken om de "zelfhelende werking van het brein" in werking te zetten.

Meer boeken met meditatie technieken vind je zo in de bib bij Bhoeddhisme.
Het zou inderdaad goed kunnen dat deze technieken op ongeveer dezelfde manier werken als meditatie.

Ja ik ben me ook al een tijdje aan het richten op 'Zen meditatie'. Maar ik merk dat het mij erg veel doorzettingsvermogen en concentratie kost om er mee bezig te blijven. En dat zijn nou niet bepaald de eigenschappen waar een ADHD-er in uitblinkt ;)

Maar hoe dan ook geloof ik heilig in de helende kracht van onze hersenen. Als je alleen al kijkt naar de uitzonderlijke prestaties van sommige boedistische monikken, wat ze dmv mediatie hebben bereikt.

Ook een interessant boek trouwens is 'Terug met lege handen' van Francois A. Vaillet (ISBN 90.252.6958.3). Een Europeaan die zijn leven beschrijft in een Zen-klooster in Japan.

Verwijderd

Ik heb net die test eens gedaan, en man ik schrik echt van die resultaten! Denk dat ik toch beter eens naar een dokter ga. Zeker aangezien ik op het punt sta op mijn hogere opleiding te beginnen :s.

• PaPa

PaPa

Verwijderd schreef op 01 September 2003 @ 17:16:
Ik heb net die test eens gedaan, en man ik schrik echt van die resultaten! Denk dat ik toch beter eens naar een dokter ga. Zeker aangezien ik op het punt sta op mijn hogere opleiding te beginnen :s.
Pin je niet vast op deze test, het is meer een indicatie. Het is verstandig om deze test bijvoorbeeld wekelijks te herhalen en de resultaten te vergelijken, zodoende krijg je een beter beeld.

En wat betreft je studie, het kan inderdaad veel problemen geven, ik spreek uit eigen ervaring. Als je daar over twijfelt lijkt het me inderdaad verstandig om daar eens met een arts over te gaan praten.

Let wel op dat er betreft onderzoek naar en erkenning van deze stoornis de laatste tien jaar enorm veel is gebeurd, vooral op gebied van volwassenen. Het is dus raadzaam om enkel de meest recente informatie hierover te raadplegen. Ook wijken 'specialisten' nogal eens af van elkaar, vaak door gebrek aan recente info.

Nog een paar links voor de geïnteresseerden:
Een erg goed boek over ADHD; Aandacht een kopzorg?
Het ADHD kenniscentrum te Den Haag; www.parnassia.nl

• merlin_33
PaPa schreef op 01 September 2003 @ 15:16:
[...]

Het zou inderdaad goed kunnen dat deze technieken op ongeveer dezelfde manier werken als meditatie.

Ja ik ben me ook al een tijdje aan het richten op 'Zen meditatie'. Maar ik merk dat het mij erg veel doorzettingsvermogen en concentratie kost om er mee bezig te blijven. En dat zijn nou niet bepaald de eigenschappen waar een ADHD-er in uitblinkt ;)

Maar hoe dan ook geloof ik heilig in de helende kracht van onze hersenen. Als je alleen al kijkt naar de uitzonderlijke prestaties van sommige boedistische monikken, wat ze dmv mediatie hebben bereikt.

Ook een interessant boek trouwens is 'Terug met lege handen' van Francois A. Vaillet (ISBN 90.252.6958.3). Een Europeaan die zijn leven beschrijft in een Zen-klooster in Japan.
Ik heb geen ADHD. Maar bij Zen is het ook voor mij vrij moeilijk geconcentreerd te blijven. Je verwacht er toch iets mystiques van maar dat blijft uit en het is dan moeilijk door te zetten. Je word zo uit je concentratie gehaald. Het is zaak je intespannen om je te concentreren op de manier waarmee je het minste inspant ( vaag he)
Probeer eens wat anders. Stel jezelf en vraag voordat je gaat slapen, eentje waar je niet direct een antwoord op weet. Probeer je te concentreren op die vraag. Wellicht blijf je dan een tijdje wakker om een oplossing te vinden. Vind je geen oplossing stek je dezelfde vraag de volgende dag nogeens. Of je vind de oplossing wanneer je nog wakker bent of je word wakker en weet de oplossing.
In beide gevallen heb je je geconcentreerd op de vraag of je nu bewust of onbewust de oplossing gevonden hebt, je weet nu dat het in je vermogen ligt je ergens op te concentreren en je een doel kan bereiken. Dat houdt in dat het in je vermogen ligt beter te worden.

Verwijderd

Thx PaPa (mmm, ok, ik denk niet dat ik dat al ooit in me leve gezegd had hehe).
Pagina: 1