Kwaliteit taalgebruik FP

Pagina: 1
Acties:
  • 36 views sinds 30-01-2008

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:07

JustDutch

was ambtenaar :)

Topicstarter
Ik begin me de laatste tijd steeds meer te ergeren aan de erbarmelijke kwaliteit van de posts op de FP. Bijna nooit lees ik een foutloos stukje. Het lijkt erop dat het eenvoudig controleren op spelling niet mogelijk is. Het moet toch niet zo moeilijk zijn om het stuk even te copy-pasten in word en te kijken naar fouten?

Als voorbeeld de volgende post: nieuws: Nieuwe Creative speakers en mp3-producten

Onder andere om maximaal gebruik te kunnen maken van de Soundblaster Audigy 2 ZS zal Creative de komende maanden zijn complete speakerassoritent speakerassortiment vernieuwen.

De Inspire T Series hebben een vernieuwd ontwerp, Stijl: voor "en" geen komma en de sattelieten satellieten zijn voor het eerst voorzien van tweeters voor een helderder geluid.

De goedkoopste variant is T2900, een 2.1 set van 69 euro. In het midden hangt T5400, een normale 5.1 set voor 109 euro. De 149 euro kostende T7700 is een 7.1 speakerset en het voorlopige topmodel.

De normale versie van TravelSound kost overigens 84 euro, en dit grote prijsverschil zal een losse MuVo - of soortgelijk mp3-apparaat van een ander merk - voor veel mensen waarschijnlijk een betere optie maken.

Ook nieuw is Rhomba Stijl: Na een “ten eerste” hoort een “ten tweede” te volgen, net als MuVo een flash-based speler, maar zowel qua afmetingen als qua geheugen groter. Er is een kabel nodig om hem aan de USB-poort te hangen, en wanneer dat is gedaan kan er 256MB aan mp3- of wma-bestanden overgepompt worden.

Wanneer je die nummers allemaal beu bent geworden, hebt kun je altijd nog overschakelen op de ingebouwde FM-radio.

Forza Mucca

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
JustDutch schreef op 28 August 2003 @ 22:26:
Ik begin me de laatste tijd steeds meer te ergeren aan de erbarmelijke kwaliteit van de posts op de FP. Bijna nooit lees ik een foutloos stukje. Het lijkt erop dat het eenvoudig controleren op spelling niet mogelijk is. Het moet toch niet zo moeilijk zijn om het stuk even te copy-pasten in word en te kijken naar fouten?
Ik vind het heel erg meevallen met het aantal spelfouten. Als ze al gemaakt worden, dan worden ze in veel gevallen ook snel aangepast en dergelijke. Dat er soms iets tussendoor glipt is niet goed en moet dus gewoon snel aangepast worden. En dat zal ik ook gaan doen nu.
JustDutch schreef op 28 August 2003 @ 22:26:
De Inspire T Series hebben een vernieuwd ontwerp, Stijl: voor "en" geen komma en de sattelieten satellieten zijn voor het eerst voorzien van tweeters voor een helderder geluid.
Ons aller Mark Timmer, spellingsfreak, denkt hier anders over :). Volgens hem is het een fabeltje dat er geen komma's voor een 'en' zouden mogen staan. Of het mooi is, is wat anders, maar verkeerd is het in ieder geval niet.

Verwijderd

Harm schreef op 28 August 2003 @ 23:22:
Dat er soms iets tussendoor glipt
je hebt gevoel voor understatement, dat is zeker...
Ons aller Mark Timmer, spellingsfreak, denkt hier anders over :). Volgens hem is het een fabeltje dat er geen komma's voor een 'en' zouden mogen staan. Of het mooi is, is wat anders, maar verkeerd is het in ieder geval niet.
Ik werk als grafisch corrector bij een reclamebureau en ik moet ', en' altijd veranderen. Ik gebruik het zelf erg vaak omdat mijn taalgebruik over het algemeen nogal 'wollig' is (lees: bijzin op bijzin stapelen). Volgens mij mag het idd wel, maar erg fraai ziet het er niet uit...

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 augustus 2003 @ 23:45:
[...]

Het is in ieder geval niet zo erg dat wij iedere feedback (en die hebben we iedere week) om onze horen geslingerd krijgen dat onze spelling zo fout is. Dus dan valt het wel mee IMO. Als jij (en anderen die het opvalt) de spelfouten gewoon meldt, dan weten wij dat ze er zijn en kunnen we ze verbeteren. Want ze horen er niet thuis, daar heb je gelijk in. Ik zie hier in TFF erg weinig spellingstopics langskomen, dus ik vind het wel meevallen.

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Dat er geen komma voor een 'en' mag is een fabeltje, en wat jij al dan niet fraai vind heb ik weinig boodschap aan. Gemekker over erbarmelijk niveau als er een keer niet nagelezen wordt is ook nergens goed voor, je kunt fouten ook op een normale manier melden als je zo graag ziet dat het verbeterd wordt.

Professioneel Hyves-weigeraar

• Cookie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07-2025
Verwijderd schreef op 28 August 2003 @ 23:45:
[...]

'Je' is met een hoofdletter ;) [/flauw].
[...] Ik werk als grafisch corrector bij een reclamebureau en ik moet ', en' altijd veranderen. Ik gebruik het zelf erg vaak omdat mijn taalgebruik over het algemeen nogal 'wollig' is (lees: bijzin op bijzin stapelen). Volgens mij mag het idd wel, maar erg fraai ziet het er niet uit...
Dat is een subjectief oordeel. Volgens dezelfde spellingregels waar jij nu zo op hamert horen ze er vaak wel te staan. In ieder geval in een opsomming, en geeft daarnaast ook een adempauze aan. Uit onze spelling-FAQ:
Komma
--------

Er is qua spelling bijna niets moeilijker (wellicht alleen het juist zetten van streepjes in samenstellingen) dan het goed aan iemand uitleggen op welke momenten je wel en op welke momenten je geen komma moet zetten. Er is een behoorlijk lange lijst met situaties waarin je wel een komma moet plaatsen. De punten heb ik gewoon gekopieerd van een andere website, maar aangezien veel punten waarschijnlijk voor sommigen lastig te begrijpen zijn heb ik bij elk punt één of meerdere voorbeeldzinnen gezocht of verzonnen.
  • Tussen twee hoofdzinnen zonder voegwoord. (Bij lange zinnen die zelf ook een komma bevatten, is een puntkomma beter.)
    • De man is al 83 jaar, het is dus logisch dat hij niet meer zo snel kan fietsen.
    • De man, die hier gisteren was, is al 83 jaar; Het is dus logisch dat hij niet meer zo snel kan fietsen.
  • Alleen tussen hoofdzinnen met nevenschikkend voegwoord (en, maar, want) als de zinnen lang zijn of als de eerste hoofdzin eindigt met een bijstelling. De schoolmeestersregel die zegt dat er voor en nooit een komma mag staan, is onjuist. Uit het volgende voorbeeld mag blijken waarom: Te koop: een jonge koe, geeft per dag veertien liter melk en een goed vaarskalf.
    • Hij ging gisteren niet naar de supermarkt aan de andere kant van de stad, want het regende veel te hard.
  • Een hoofdzin binnen een andere hoofdzin staat tussen komma's. Gedachtestreepjes zijn ook mogelijk.
    • De man, ik heb trouwens geen idee wie het is, pakte op klaarlichte dag mijn fiets van me af.
    • De man - ik heb trouwens geen idee wie het is - pakte op klaarlichte dag mijn fiets van me af.
  • Aan het einde van een bijvoeglijke bijzin.
    • Computers die meer dan 10.000 gulden kosten, zijn tegenwoordig bijna niet meer te slijten.
  • Aan het begin van een uitbreidende bijvoeglijke bijzin.
    • Computers, die snel kunnen rekenen en een groot geheugen hebben, zijn populair bij administratiebureaus.
  • Aan het begin van een beperkende bijvoeglijke bijzin die gescheiden is van het woord waar het bij hoort.
    • Ik heb overal gezocht naar het onderdeel voor deze radio, dat nu al jaren kapot is.
  • Alleen aan het begin van een bijzin als die bijzin erg lang is.
    • Computers, die meer dan 10.000 gulden kosten en daarbij ook nog eens van slechte kwaliteit zijn, zijn tegenwoordig bijna niet meer te slijten.
  • Tussen een bijzin en een hoofdzin.
    • Ik vraag me af wie de man was, die mijn fiets afpakte.
  • Tussen twee persoonsvormen, tenzij de zin heel kort is.
    • Hoewel ik net een nieuwsposting geschreven heb, ben ik meteen alweer begonnen aan de volgende.
    • Waarom ik dat deed weet ik niet.
  • Een bijzin in een bijzin staat tussen komma's.
    • Ik vraag me af wie de man was, die mijn fiets, die ik pas een maand heb, afpakte.
  • Een beknopte bijzin in een hoofdzin staat tussen komma's.
    • Hij kreeg, na dat gezegd te hebben, behoorlijke ruzie.
  • Alleen tussen een beknopte bijzin en een hoofdzin als de bijzin erg lang is of als het werkwoord uit de bijzin naast de persoonsvorm van de hoofdzin komt te staan.
    • Zonder op of om te kijken, liep hij het podium af.
    • Zonder te weten wat te doen ging hij toch aan de slag.
    • Zonder te weten wat te doen en wat te willen, ging hij toch aan de slag.
  • Een ondergeschikt zinsdeel staat tussen komma's.
    • Kunt u, zo mogelijk nog vandaag, uw oordeel geven?
  • Tussen de delen van een opsomming, behalve tussen het voorlaatste en laatste deel (daar komt en te staan). Als de delen van een opsomming lang zijn of zelf weer komma's bevatten, is een puntkomma verstandiger.
    • Hij deed boter, pindakaas en hagelslag op zijn brood.
  • Tussen gelijkwaardige bijvoeglijke naamwoorden. Voor het laatste bijvoeglijk naamwoord mag ook en staan in plaats van een komma.
    • Dat is een mooie, blauwe vaas. (hier constateer je dat de vaas mooi en blauw is)
    • Dat is een mooie blauwe vaas. (hier constateer je dat de blauwe vaas mooi is)
  • Een bijstelling staat tussen komma's.
    • Het concert werd opgevoerd in de Arena, de slechtste concertruimte in Amsterdam, voor veel publiek.
  • Een tussenwerpsel staat tussen komma's.
    • Foei, dat mag je niet doen
    • Dat is erg mooi, hoor.
  • Een aangesproken persoon staat tussen komma's.
    • Om deze reden vraag ik u, A. Jansen, mij aan te nemen voor de baan.
  • Na de aanhef van een brief.
    • Beste heer H. de Vries,
  • Als decimaalteken.
    • Dat kost 6,35 euro.
Tevens hameren we er in zogeheten 'feedbacks' op dat men de teksten goed na moet kijken en zoveel mogelijk een spellingchecker moet hanteren. Als men dat niet doet omdat men op zijn spellingskills vertrouwt, te weinig tijd heeft, of last van tanende scherpte na middernacht, dan gaat het wel eens 'mis'. In dergelijke gevallen hopen we dat iemand van de crew, of een oplettende bezoeker daar op wijst, zodat we zo snel mogelijk foutjes kunnen herstellen. We confronteren onze mensen er regelmatig mee, maar het blijft mensenwerk. We hebben geen driedubbel kwaliteitscontrolesysteem dat iedere post checkt op spelfouten voordat deze on-line gaat.

Never trust a computer you can't throw out a window [Steve Wozniak]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.