Hoe PC te aarden bij een kunststoffe CV

Pagina: 1
Acties:

• Eelke Spaak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-08 21:31
Ik heb op mijn kamer geen geaard stopcontact. Daarom is mijn computer niet geaard. Dit heeft een vrij irritante ruis tot gevolg over mijn speakers. Een draadje leggen tussen de verwarming en de computer heeft geen zin, aangezien de verwarmingsbuizen door ons huis van kunststof zijn.

Ik vraag me af of iemand een tip heeft om mijn computer toch te aarden.

TheStreme - Share anything with anyone

Verwijderd

ik weet niet in hoeverre het legaal is (stel je voor dat daar 220v overheen gaat), maar je kunt hem verbinden aan de shield van de tv-kabel (als je die op je kamer hebt dan).
toch maar niet :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2003 23:20 ]

• roberts
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-08 13:55
Meestal is het niet helemaal kunststof, zit er aluminium onder en dat kun je wel als aarding gebruiken.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

roberts schreef op 28 August 2003 @ 22:32:
Meestal is het niet helemaal kunststof, zit er aluminium onder en dat kun je wel als aarding gebruiken.
Nee, tegenwoordig zijn de leidingen vaak geheel kunstof. Nooit uitgaan dat er metaal in zit. Trek anders een kabel naar de badkamer, daar moet wel een aardpunt zitten.
Verwijderd schreef op 28 August 2003 @ 22:25:
ik weet niet in hoeverre het legaal is (stel je voor dat daar 220v overheen gaat), maar je kunt hem verbinden aan de shield van de tv-kabel (als je die op je kamer hebt dan).
Nee, dat mag niet, want dan knal je je buren er waarschijnlijk ook uit.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:32
Volgens mij moet je dan een stopcontact met aarding aanleggen.
Dat is het veiligst.
Stel je voor dat je 220 V op de kachel hebt staan!
Wordt misschien wel afgevoerd maar het gaat er wel doorheen lopen!
Dus mijn oplossing is een stopcontact met aarding aanleggen of aan laten leggen. (als ik zo je bericht lees zou ik voor het 2e gaan)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Goof2000 schreef op 28 augustus 2003 @ 22:40:
Dat is het veiligst.
Dus mijn oplossing is een stopcontact met aarding aanleggen of aan laten leggen. (als ik zo je bericht lees zou ik voor het 2e gaan)
Maar als er geen aarde draad ligt heb je er nog weinig aan.

en nee, je kunt een huis niet even optillen een draadje trekken en weer terug zetten ;)

Verwijderd

er is heus wel een stopcontact in huis met aarde of niet?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 28 August 2003 @ 23:20:
er is heus wel een stopcontact in huis met aarde of niet?
Dat moet uiteraard
Maarre, weet jij waar die aarde draad naar toe loopt.
Juistem, door de muren diep de grond in...
hij ligt niet echt zo voor het grijpen in elk geval.

[ Voor 76% gewijzigd door TERW_DAN op 28-08-2003 23:30 ]

Verwijderd

het water in de kunstof leiding geleid de aarding ook dus het is geen probleem als je hem aan de radiator bevestigd.
maar een aarde draad bij trekken geniet toch de voorkeur 8)7

Verwijderd

er loopt toch een buis met 2 draden naar je wandcontactdoos daar kun je tot aan de meterkast of badkamer of keuken of berging een aardedraad bijtrekken kun je je huis gewoon laten staan

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-08 11:15
Goof2000 schreef op 28 August 2003 @ 22:40:
Dat is het veiligst.
220 over je kachel is niet erg hoor.
stroom kiest de weg van de minste weerstan. en via een breed stuk koper/metaal geeft heel veel minder weerstand als een mens/dier

TheS4ndm4n#1919

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ik heb er verder weinig verstand van, maar ik heb wel gelezen (uit betrouwbare bron) dat aarden via de CV levensgevaarlijk is. Ik kan je helaas niet meer vertellen, maar ik wilde je toch iig ff waarschuwen voordat er gekke dingen gebeuren ;). Zoek anders met google of de got search ff hoe het precies zit.

[edit] zie http://home.hccnet.nl/e.van.der.weele/pc_aarden/aarding.html . Wordt niet zo letterlijk gezegd dat het levensgevaarlijk is, maar het wordt toch sterk afgeraden.

[ Voor 23% gewijzigd door Palomar op 28-08-2003 23:42 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-07 20:08

job

ik zit met hetzelfde probleem, en ik had de volgende oplossing bedacht:
aard-draad doortrekken

gewoon simpel weg een aard trekken vanaf een geaard stopcontact.

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-05 12:04
Ik zou zeggen, volg de leiding die van je stopcontact naar de meterkast loopt. Daar kan je dan de aarde aansluiten. Als ik jou was zou ik maar een beetje in je omgeving (vader/oom/buurman/vriend of de vrouwelijke versie van 1 van dezen) rondvragen of iemand je daarbij kan helpen.

Via het water in je CV raad ik sterk af, aangezien dat nog een redelijk hoge weerstand kan hebben. Gaskachel mag ook niet, vanwege het gevaar voor vonken.

Ik dacht trouwens dat er in de FAQ (van CME misschien :?) hierover ook iets stond.

Verwijderd

Een wandcontactdoos (stopcontakt in de volksmond) mag alleen geaard worden middels de officiële "wegen".

waarom?

omdat anders het toestel (lees radiator, kachel, badkuip enz enz) onder bepaalde omstandigheden onder spanning kan komen staan, ja zelfs een gevaarlijke spanning.

(een veilige spanning is maximaal 50 volt wisselspanning en 120 volt gelijkspanning, bij deze spanningen treden er geen nadelige gevolgen op voor de mens, lees dood of hartstilstand van het slachtoffer))

daarom is de beste manier van aarden het bijtrekken van een aarddraad zoals in enkele bovenstaande reactie's is vermeld.
als de buizen waardoor deze draden lopen niet te vol zitten, dan is dat vaak geen probleem.

tip;

kijk eens of er geen aarddraad bij je plafondlamp in de kamer zit, dat is vaak een centrale (eind)doos waar wel eens aarde bij ingetrokken zit om bijvoorbeeld een metalen lamp te aarden.
als dat zo is probeer dan die draad naar je stopcontact te leiden.
soms lopen er vanuit die doos verschillende draden naar verschillende plaatsen op die "verdieping of kamer" zodat je misschien meer mogelijkheden hebt ergens een aarddraad te vinden.
ook zit er vaak achter een gekombineerd schakelaar/stopcontact een grotere doos gemonteerd vanwaar er diverse draden over de kamer (en of verdieping) worden geleid.
dit is vooral in de OUDERE huizen van toepassing.

lijkt je dit te moeilijk of durf je het niet aan, raadpleeg dan een electrotechnisch installateur, de kosten van zo,n uitbreiding/aanpassing vallen best mee.

succes. :Y)

Verwijderd

Noize!

Door damster - Thursday 28 August 2003 23:39

ik zit met hetzelfde probleem, en ik had de volgende oplossing bedacht:
aard-draad doortrekken

gewoon simpel weg een aard trekken vanaf een geaard stopcontact.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------

dat is nou wat ik bedoel, doe het dan alleen door de bestaande buizen, of zet ze met speciale beugeltjes vast tegen de muur of plint, volgens de NEN 1010 mag dat gewoon :P

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-07 20:08

job

door bestaande buizen lukt niet, dus ik zet ze vast in de hoek van de muur.
en vervolgens langs het plafond.
likje verf erover en het valt ook geeneens op.

[ Voor 13% gewijzigd door job op 29-08-2003 00:58 ]

Pagina: 1