Fluitende voeding

Pagina: 1
Acties:
  • 176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 30-08 22:59
Hallo,

Sinds kort heb ik last van een "fluitende" voeding. Ik heb al geprobeerd de ventilator met een beetje olie te smeren, maar dat heeft niet geholpen. Ik heb ook het idee dat het niet de ventilator is die fluit, maar iets anders binnenin de voeding.

Het vreemde is dat de voeding alleen fluit wanneer m'n PC niks te doen heeft. Als de SETI@Home screensaver draait of als ik een spel aan het spelen ben, hoor ik niks...

Is hier nog iets aan te doen of moet ik gewoon een nieuwe voeding kopen?

• decoy
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-01-2018
In een computer zit over het algemeen een schakelende voeding. Hij loopt dus niet continu 250 Watt te lebberen, maar hetgeen wat je compu nodig heeft.
Dat schakelen van de schakelende voeding (circa 200kHz) is stroom door een spoel heen choppen, opdat er tegenEMK ontstaat. Deze tegenEMK wordt aan de andere kant van de trafo gebruikt om je hele compu te voeden.

Als er meer stroom nodig is gaat de pulsbreedte omhoog, en als er minder strooom nodig is gaat de PWM rate omlaag (dus als je compu niks te doen heeft).

Dat schakelen van de stroom veroorzaakt resonanties, waar je over het algemeen niets van merkt. het kan echter zijn dat er een spoeltje een beetje los zit en de electrische resonanties mechanische trillingen veroorzaakt. En dat kun je soms horen.

Wat kun je ertegen doen:
Voeding opentrekken en met een beetje lak de spoeltjes insmeren zodat ze vast gaan zitten. Met een beetje mazzel is het dan afgelopen.

Succes.

• botoo
  • Laatst online: 23:51

botoo

💀 too old to die young

met olie smeren is niet handig en zal zoals je zelf al gemerkt hebt niet helpen, om te testen of het je fan is kan je er tijdens het fluiten een pen o.i.d. tegenaan duwen (in het het middenstuk), als het fluiten stopt is het inderdaad alleen je fan en die is zo te vervangen, zo niet kan je bovenstaan trukje proberen.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 30-08 22:59
Bedankt voor de antwoorden.

Decoy, wat voor soort lak bedoel je precies?

En Botoo, op zich heb ik wel goede ervaringen met het gebruik van olie in een ventilator. Alleen moet je natuurlijk wel even het plastic of rubberdopje waar het asje onder zit eraf halen voor je er olie in laat lopen :-)

Verwijderd

gewoon vernis toch??

• Coyote
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08-04-2021
Sinds enige dagen heb ik ook nogal last van mijn voeding (AOpen HX-08).
Tijdens de eerste 5 minuten maakt ie een nogal vreemd geluid. Het geluid was eerst een soort ratelend geluid van de vin die ergens tegenaan leek te komen, maar nu lijkt het meer een soort schuren of zo.
Na 5 minuten is het lawaai wel weg. Ik dacht eerst dat het aan de kou op mijn kamer lag, maar als ik de hele dag de verwarming heb aangehad (jaja, mijn pc is niet overclocked, dus die heb ik nog nodig) dan doet ie het alsnog.

Wie weet raad?

• botoo
  • Laatst online: 23:51

botoo

💀 too old to die young

Coyote, dat ratelende geluid geeft aan dat je fan niet meer "gesmeerd" loopt, je kan dit misschien met Decoy's olie trukje proberen, maar doorgaans betekend het ratelen dat je fan in een terminaal stadium is aangekomen, beter nu vervangen voordat het zaakje doorbrand (en dat gebeurd op zeker)

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Coyote
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08-04-2021
bedankt voor je reactie botoo, maar ik kon het niet laten om toch ff proberen een pennetje in mijn voeding te duwen..en wat blijt.. ook hierbij is het niet mijn voeding, maar mijn proccie-koeler. Dit is nou al de derde keer of zo dat ik dat ding moet vervangen, ik wordt er stapelgek van, maar goed...er zal niks anders op zitten.
Pagina: 1