Wifi AP+switch/Hub ???

Pagina: 1
Acties:

• leonardo1504
  • Registratie: April 2001
  • Niet online
Ik heb een thuisnetwerkje dat achter een router zit. Ik wil nu wat UTP kabeltjes gaan vervangen door 802.11G (54 Mbps dus). Maar dat zonder de netwerktopologie om te gooien. Ik kon vrij goedkoop een 802.11G AP kopen, maar dat ding blijkt een router aan boord te hebben, en dat is niet de bedoeling. De documentatie die bij Wifi AP's zit is meestal nogal summier.

Nu vond ik een Asus geval dat volgens de winkelier AP+Hub is. In de docs echter staat dat voor Internet-connectiviteit vereist is dat AP en client-PC in hetzelfde subnet zitten. Kan iemand me uitleggen hoe dat zit?

Oh en nog iets: Weet iemand hoe het zit met 802.11G support onder Linux en FreeBSD ?? En dan met name voor de PCMCIA kaartjes?

[ Voor 12% gewijzigd door leonardo1504 op 28-08-2003 18:44 ]

Verwijderd

De routerfunctie is sowieso uit te schakelen op iedere AP, dit wordt dan een zgn. 'network-bridge'. De extra functie kan gebruikt worden, hoeft niet :)

Om te zorgen dat je clients de AP kunnen verzoeken om het opvragen van informatie op een netwerk als internet, moeten deze met elkaar kunnen communiceren. Apparaten met het TCP/IP-protocol kunnen alleen met elkaar 'praten' als ze binnen hetzelfde subnet zitten.
Een subnet kan gezien worden als een kamer in een huis. Het hele huis is het complete netwerk, bestaande uit meerdere subnetten ingeval van een groot netwerk. Een thuisnetwerkje is over het algemeen te vergelijken met een éénkamerwoning :) Bewoners van dit 'huis' kunnen niet met elkaar praten door muren of deuren heen, dus moeten ze bij elkaar in één kamer zitten.
In een situatie als bij jou van toepassing is, volstaat het instellen van de clients op een IP-adres waarvan de eerste drie reeksen cijfers gelijk zijn.
192.168.1.1 en 192.168.1.2 zitten in hetzelfde subnet in jouw geval. Zolang de eerste drie reeksen gelijk blijven (dus de 192.168.1) mag je achter de laatste punt ieder cijfer vanaf 1 tot en met 254 gebruiken. Alle computers met een adres tussen de 192.168.1.1 en 192.168.1.254 zitten in hetzelfde subnet, en kunnen met elkaar praten :)

Handige linkjes voor meer uitleg:
http://www.freesoft.org/CIE/Course/Subnet/1.htm
http://publib-b.boulder.i...tracts/gg243376.html?Open
FAQ Network Troubleshooting

• KnEuTeR
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02-2024

KnEuTeR

iedereen heeft een handelsmerk

Gewone UTP kabels zijn altijd SNELLER en STABIELER dus als het niet perseé hoeft, zou ik naar de gewone vaststaande PC's gewoon een UTP kabeltje leggen.

Voor een laptopje in je huis, is het te overwegen tegenover de voordelen die het heeft dat de laptop vrij beweegbaar is met een WLAN. (ik heb in me huis ook alleen me laptop op het wlan aangesloten)
leonardo1504 schreef op 28 August 2003 @ 18:39:
Oh en nog iets: Weet iemand hoe het zit met 802.11G support onder Linux en FreeBSD ?? En dan met name voor de PCMCIA kaartjes?
Op de website van jouw PCMCIA kaartje zijn drivers te vinden voor linux. Tenminste, daar ga ik van uit, ik zou het altijd even controleren voordat je hem koopt.

[ Voor 38% gewijzigd door KnEuTeR op 28-08-2003 20:02 ]

Computers ain't that smart, Whatever man built could be taken apart

• leonardo1504
  • Registratie: April 2001
  • Niet online
KnEuTeR schreef op 28 augustus 2003 @ 20:00:
Gewone UTP kabels zijn altijd SNELLER en STABIELER dus als het niet perseé hoeft, zou ik naar de gewone vaststaande PC's gewoon een UTP kabeltje leggen.

Voor een laptopje in je huis, is het te overwegen tegenover de voordelen die het heeft dat de laptop vrij beweegbaar is met een WLAN. (ik heb in me huis ook alleen me laptop op het wlan aangesloten)
Het is dan ook voor laptop(s)
Dank voor de reactie.