Toon posts:

Ouwe Boxen en speakers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een tijdje op zoek naar een passende oplossing voor een setje ouwe boxen die hier al een lange tijd in huis aan het rond zwerfen is.
Aangezien het oud materiaal is en het per box wel een mankement vertoont, dus niet alle speakertjes doen het nog goed.

Ik heb ze dus even open geschroefd aka gebroken.
En kwam er achter dat het 2 x 50watt 2 weg en 2 x 100watt 3wegs boxen waren.

Als ik al het goede materiaal bij elkaar leg hou ik, 4 speakers voor de lage tonen over en 4 tweaterjes of midden tonen. En nou leek het mij wel leuk om met behulp hiervan 2 nieuwe in elkaar te gaan zetten.

Maar hoe weet ik in godsnaam hoeveel vermogen ik strax heb en wat voor materiaal ik allemaal nog meer nodig heb. Want in 1 setje boxen zaten van die elementen waarvan er 1 doorgebrand was.

Dus nou eindelijk mijn vraag, hoe en wat hebbik pecies nodig.
Ben al paar daagjes op verschillende fora en sites enzo aan het rond neuzen en het blijft me nogal onduidelijk.
Kben namelijk niet zow into hifi en audio. Mijn dank zou groot zijn als iemand hier mee een beetje opweg zou kunnen helpen.

(vast wel iemand die hiervan iets weet)

Verwijderd

Topicstarter
Is er dan niemand die me een tipje kan geven met welke aspecten ik rekening moet gaan houden ?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Waarschijnlijk is het handiger om even te wachten tot er meer mensen online zijn. Binnen 24h kicken is zowiezo een no-no.

Zoek in de tussentijd wat op google en lees wat sites over het maken van zelfbouwspeakers. Ik denk dat je dan een heel eind komt :)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Als je geen gegevens van de speakers hebt wordt het lastig.
Je zou 2 kasten kunnen maken met elk 2 woofers en 2 tweeters, het ligt aan de impedantie of je ze in serie of parallel moet aansluiten.
En dan nog een 2-weg scheidingsfilter.
Een technisch hoogstandje zal het niet worden, 't is allemaal nattevingerwerk zo...

Verwijderd

Wordt een beetje lastig. Als je een kast wilt ontwerpen heb je de T/S parameters nodig. Je kunt ieg niet 2 verschillende woofers die hetzelfde frequentie spectrum moeten weergeven in 1 kast zetten want dan krijg je faseverschuivingen tov elkaar en dat klinkt nergens naar.

Hoeveel vermogen je hebt is in wezen niet echt belangrijk. Als je dit toch graag wilt weten moet je echt de Thiele/Small parameters hebben. Met deze gegevens zou je een nieuwe kast kunnen berekenen. Hierna kun je eenvoudig vaststellen waaraan het systeem eerst bezwijkt; of te veel conus uitslag, of de spreekspoeloververhitting. Maar nogmaals het vermogen zegt weinig over de potentie van een speaker.

Wat je zou kunnen doen is als bv de filters van de twee weg nog in orde zijn en je hebt een setje identieke woofers en identieke tweeters dan zou je die in die 2-weg kast kunnen bouwen dit zal waarschijnlijk het beste werken. Of andersom als de woofers uit de 3-weg nog in orde zijn bouw je het 2-weg filter in de 3-weg kast en zet je het setje tweeters over.
Je zou eventueel met de overgebleven woofers een soort subwoofer kunnen maken die alleen de laagste octaven weergeeft. Faseverschuivingen in de laagste octaven worden vaak minder storend gevonden. Je zou dan bv een passief LowPassFilter kunnen maken zodat je het subje bv op de B speaker output kan zetten. Ik denk dat dit allemaal teveel moeite is gezien je 2ehands leuk spul kunt halen maar een beetje klussen en oefenen is nooit weg.