[LINUX] Hoe info van je moederbord opvragen

Pagina: 1
Acties:
  • 199 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:13
Ik vraag me af of er binnen linux een standaard proggie is om info van je moederbord op te vragen. Ik heb namelijk geen zin om mijn server uit te graven en er een monitor aan te hangen alleen om achter het type nummer van het mobo te komen wat erin zit, terwijl een simpele ssh sessie zou kunnen volstaan.

Via google en de search hier heb ik bovenstaande niet kunnen vinden, aparte proggies ben ik nog niet echt naar opzoek gegaan. Ik draai trouwens een redelijk recente slackware versie. Het mobo is van asus en er zit een p1 200 MHZ in. Dit beperkt de keuze al redelijk, nu alleen nog het exacte type nummer, wat ik vergeten ben.

[ Voor 19% gewijzigd door Terror op 28-08-2003 17:25 ]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Verwijderd

zoek maar eens naar lm_sensors of i2c als je hardware monitoring bedoelt :S?
edit:
sorry te snel gelezen

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2003 19:43 ]

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-12 22:00

BoAC

Memento mori

In console naar de /proc gaan
Hier zijn al je apparaten terug te vinden dmv 'cat cpu' bijvoorbeeld. Deze geeft dan infomatie over je processor.
Is gewoon ff doorlopen.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:31
Lastig, maar met lspci kun je in ieder geval wel zien wat er allemaal aan hardware op zit, en daarmee moet je vrij eenvoudig kunnen uitvinden welk type het dan moet zijn.

Maar het typenummer van het mobo is AFAIK niet zo 1-2-3 te achterhalen :(

[ Voor 19% gewijzigd door Wilke op 28-08-2003 17:46 ]

Verwijderd

Mischien dat je nog eens zou kunnen spelen met de /dev/nvram support in de kernel. Daarmee kun je je NVRAM uitlezen, en zou je mischien ook het typenummer van je mobo kunnen achterhalen.

Verwijderd

via dmesg kan je vast wel info over b.v. chipsets krijgen......

Verwijderd

De meeste borden hebben die informatie - het typenummer - niet of onjuist opgeslagen in de DMI. Via andere methodes is het niet te achterhalen (ik heb wel een hint gekregen dat ACPI misschien deze informatie prijs zal geven).

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:13
Ty all, ik wilde bovenstaande weten om er achter te komen of dit beestje de 40 GB schijf uit mij huidige compu zou slikken aangezien ik die ga upgraden. Ik weet het type nummer nu nog steeds niet, maar heb nu wel genoeg info verzameld om tot de conclusie te komen dat ie tot 32 GB gaat pakken en dat die laatste 8 GB met de linux util van maxtor ook nog binnen valt te halen.

Iemand enig idee of er utils als sisoft sandra voor linux bestaan. ZOu wel handig zijn om net die extra info te hebben.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:31
Nope, AFAIK bestaan die niet.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Als je dit bedoelt in combinatie met de BIOS van die machine die eventueel niet meer zou herkennen, kun je die HD er in principe zo inprikken hoor. Linux trekt zich daar namelijk niets van aan ;)

Je zou 'em er natuurlijk even in kunnen prikken om te kijken of het allemaal naar behoren werkt... ;)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1