[WC] Koeling voor meerdere systemen?

Pagina: 1
Acties:

• Telco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08-2024

Telco

Biertje?

Topicstarter
Voor een huiskamerprojectje ben ik op zoek naar de stilst mogelijke opbouw voor 3 of 4 PCs. Het plan is om ze onder een buro weg te bouwen met of zonder case, en het geheel nog wat voor het geluid te isoleren.

Om met zo min mogelijk fans te hoeven werken vroeg ik mij af of het mogelijk is om met 1 radiateur en pomp alle systemen te koelen? Iemand ervaring hiermee?

Het lijkt me haalbaar om een dikkere aanvoerleiding te maken, die vervolgens per systeem wordt afgetakt met een dunnere leiding die zich vertakt naar CPU en GPU. De grote vraag is echter hoe je de juiste capaciteit pomp en radiateur uitzoekt.

Vandaag geen signature

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
Het lijkt me als je een grote auto radiator pakt dat het wel moet lukken en een pomp van 2000l/u moet ook wel genoeg zijn

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

die pomp is veel te krachtig. dmv van wrijving warmt die alleen maar onnodig nodig op. een 1000l/u moet wel voldoende zijn, maar ik zou niet veel minder gaan doen...
je hebt natuurlijk wel flow nodig maar niet zoveel aangezien in 1 doorvoer het water toch niet zover opwarmt, en aangezien vrij snel erna een radiator komt kan het meteen weer afkoelen :)
over die radiator.. je moet er dan neit 1 zo maar bestellen van een wc-winkel want die koelen vaak veel minder goed dan een goedkope die je zo bij de sloop haalt. als je het niet haalt daarmee dan bouw je misschien 2 radiatoren in! of misschien wel 4..

zet ajb niet de blokjes parallel aan elkaar als de weerstand niet precies gelijk anders krijgt het blokje met de meeste weerstand (cpu ws) het minste water. zet ze gewoon in serie, maakt toch niet zoveel uit aangezien het water niet spectaculair veel opwarmt per blokje.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Verwijderd

Je zou eens met Resettim moeten praten, die heeft meen ik een systeem gemaakt dat 2 procs koelde, het staat geloof ik ook wel op zn site www.resettim.net

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Of je neemt een normale radiator. Niet een verwarmings radiator, maar dus gewoon 1tje waarmee de motor gekoeld wordt. Deze zijn vaak rond de 50x60cm groot. Die kun je dus erg stil en goed koelen.

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
_ferry_ schreef op 28 August 2003 @ 20:23:
Of je neemt een normale radiator. Niet een verwarmings radiator, maar dus gewoon 1tje waarmee de motor gekoeld wordt. Deze zijn vaak rond de 50x60cm groot. Die kun je dus erg stil en goed koelen.
Moet je wel eerst de olie eruit krijgen :| :X

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

welke olie zit er in een radiator volgens mij zit er toch echt koelvloeistof in hoor of heb ik het nu fout?

Verwijderd

pierre-oord schreef op 28 August 2003 @ 20:36:
[...]

Moet je wel eerst de olie eruit krijgen :| :X
LOL olie?! |:(

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:13

Epsilon

mja, volgens mij is het gewoon water + glycol met eventueel een extra goedje erin. Hij is denk ik in de war met een olie koeler of eventueel een interkoeler.

Maar als je toch 1 radiator wit. Overweeg deze dan (als je voor een makkelijk montage gaat):

[img]http://www.aqua-computer-systeme.de/forumpix/evo360/ap_evo_360_500.jpg[/imh]
3x120mm fan erop (24v papst draaien bijna geluidloos op 7v, en ze starten ook nog op dat voltage!!)

Verwijderd

Ik zou zeggen, dat je beter 2 redelijk grote rads kunt halen (40x30 oid?)de eerste na 2 systeemen en de tweede na alle systemen.

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-02 11:46
als je 4 relatief lichte systeempje hebt en je wilt ze niet overclocken dan is het waarschijnlijk nog wel passief te doen met zo'n grote rad die normaal een motor koelt. Als zo'n ding 500*600*70 bijv (ik gok die dikte maar) en hij is 10 graden warmer dan de kamer temp dan zal die zelf best wel de benodigde airflow veroorzaken d.m.v. het warmer worden van de lucht...
500*600*70 voor vier PC's is gelijk aan 500*150*70, dit is behoorlijk gigantisch voor een non overclocked huis tuin en keuken pc en voor die dingen is het ook niet erg als ze 50 ipv 40 graden worden want een standaard luckt gekoelde A-merk pc haalt dat ook met gemak!

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:27

rimpeldinky

nani?

kijk op die site ook voor de lol eens naar de evo 1800, die moet m wel koel houden denk ik zo :P kan je als je wil 15 12 cm fans op kwijt

maar kan je niet gewoon 2 aparte systhemen maken, 1 als aanvoer vanuit een groot res. naar de pcs via een pomp, en het return gedeelte via de radiator in het reservoir
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/untitleledtralaladezebestaatzekernognietokduswel.JPG
lichtblauw, is res.
zwart is pompjes en slangen
blauw is pcs
rood is rad
groen/blauw is voor de mooiigheid :P

[ Voor 27% gewijzigd door rimpeldinky op 29-08-2003 02:52 . Reden: plaatje ]

*burp*

• Oxi

Oxi

een autorad koelt vaak veel beter dan zo'n ding hoor. en met 4 pc's scheelt het niet meer een paar graden maar ineens 4x zoveel.
Dus 5C erbij is met 4 pcs al meteen 20C erbij. En dat kanwel eens fataal aflopen :/

• Telco

Telco

Biertje?

Topicstarter
Oxigun schreef op 28 August 2003 @ 20:05:
zet ajb niet de blokjes parallel aan elkaar als de weerstand niet precies gelijk anders krijgt het blokje met de meeste weerstand (cpu ws) het minste water. zet ze gewoon in serie, maakt toch niet zoveel uit aangezien het water niet spectaculair veel opwarmt per blokje.
Tsjek. Daar had ik nog niet meteen aan gedacht, maar het is logisch. Gezien de pc's nog geen WC hebben was ik toch van plan 4 keer van hetzelfde te gebruiken. Ow, dat laatste slaat nergens op lees ik nu.... 8)7

In ieder geval, mijn idee voor parallel komt door deze pic: Afbeeldingslocatie: http://www.zerofanzone.co.uk/pictures/jpg/xp750wc078s.jpg
waardoor ik aannam parallel beter zou zijn.
rimpeldinky maakte een heeeeeeeele mooie tekening
Dank voor het tekenwerk, daar was ik te lui voor _/-\o_ Maar inderdaad, dit is wat ik in gedachten had. Oxigun zet me echter aan het twijfelen gezien de weerstanden onderling... Dat het water maar weinig opwarmt heb ik overigens ook al meer gelezen; het lijkt me echter eng om de vier systemen in serie te plaatsen, en meerdere rads lijkt me overkill, gezien er niet ge OCd wordt op de systemen.
Oxigun schreef:

een autorad koelt vaak veel beter dan zo'n ding hoor. en met 4 pc's scheelt het niet meer een paar graden maar ineens 4x zoveel.
Dus 5C erbij is met 4 pcs al meteen 20C erbij. En dat kanwel eens fataal aflopen
Kun je die berekening eens uitleggen? Wanneer de systemen parallel staan, komt het water pas weer bij elkaar in de retourleiding. Daarbij warmt water van dezelfde temperatuur zichzelf toch niet op? Volgens mij wordt het maximaal zo warm als het warmste syteem, of mis ik wat B)
_ferry_ schreef:
Of je neemt een normale radiator. Niet een verwarmings radiator, maar dus gewoon 1tje waarmee de motor gekoeld wordt. Deze zijn vaak rond de 50x60cm groot. Die kun je dus erg stil en goed koelen
Weet iemand in wat voor staat deze van de sloop komen? Moeten die nog helemaal ontvet worden enzo of valt dat mee; en hoe zit dat met roest?

Overigens ziet die Evo 1800 er ook wel bruut uit, maar aan 40 CPUs kom ik voorlopig nog niet ;)

Goed, de pomp weet ik waarschijnlijk wel: Eheim 1250. Als radiator gewoon die uit de auto, of de Evo 360. Bedankt voor alle reakties zover.

Zijn er nog knappe koppen die het rekenwerk qua opwarmen van het water en stroomsnelheid van het water kunnen verduidelijken? Eventueel ook wat advies over de diameter van de slangen?

Vandaag geen signature

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-02 17:02

Swerfer

Hmm...

Ik zou zeggen pomp -> cpu1 -> gpu1 -> radiator(tje)1 -> cpu2 -> gpu2 -> radiator(tje)2 enzv.

Dus na elke pc wordt het water gekoeld...

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• Telco

Telco

Biertje?

Topicstarter
Swerfer schreef op 29 August 2003 @ 11:40:
Ik zou zeggen pomp -> cpu1 -> gpu1 -> radiator(tje)1 -> cpu2 -> gpu2 -> radiator(tje)2 enzv.

Dus na elke pc wordt het water gekoeld...
Neuh, gezien de ruimte wil ik het met 1 radiator afkunnen. Ik kwam deze berekening nog tegen van DaBit:
De opwarming valt te verwaarlozen. Stel, ik gebruik een 1200L/uur pomp, waarvan ik 500L/uur effectief overhou. Nog geen slechte schatting overigens. Stel vervolgens dat ik 150W wil koelen met het totale systeem. Ook al geen slechte gok dacht ik zo. De warmtecapaciteit van water is ongeveer 4.1kJ/K/kg. Per seconde stroomt er 500/3600 = 0.139L water langs dat die 150W aan warmte af moet voeren. Het water word dus 150/0.139*4100 = 0.26 graden warmer.
_/-\o_ @ DaBit
Kortom, ik moet aan het eind van de rit circa 600W kwijt, waarbij het water in theorie, indien de hele boel in serie wordt gezet, dus 4*0.26=1.04 graden opgewarmd wordt. Klopt dit? Het lijkt zo weinig voor een leek... Wat is een typische temp voor een CPU, zeg AMD XP 1800 dan?

[ Voor 7% gewijzigd door Telco op 29-08-2003 11:57 . Reden: Nog een vraag bedacht ]

Vandaag geen signature

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Rekenwerk zal ik op dit moment niet maken, maar na mijn ervaringen met slangdikten, verschillende weerstanden van blokken etc:

Maak je nergens druk om.

Wat ik voor de eenvoud zou doen, is een centrale leiding maken, en daar 4 aftakkingen voor maken. Je kan daarvoor pneumatische koppelingen gebruiken, zoals in een plaatje hierboven, maar ook op de simpele toer gaan. In de PC's zou ik de boel in serie zetten.

Een Eheim 1250 moet ruim voldoende zijn.

Als radiator kan je een radiator van een Opel of Nissan gebruiken. Deze zijn redelijk groot, van koper en dus in de regel weinig aangetast, en hebben genoeg capaciteit voor 4 PC's. Je kan ze koelen met een langzaam draaiende 12cm fan, eventueel met een fanduct. Bovendien hebben autoradiatoren, in tegenstelling tot veel "waterkoeling" radiatoren, weinig stromingsweerstand. (door de parallelle opbouw).

Wel hebben PC's enige airflow nodig om de resterende onderdelen een beetje te koelen. Wat je kan overwegen is 4 PC's in 1 ruimte in je bureau in te bouwen (zonder kast), en de 12cm fan van je radiator als intake fan te gebruiken, je voedingsfans als outtake. (eventueel kan je zelfs je intake fan weglaten!). Met een beetje denkwerk in de opstelling kan je de airflow langs alle PC's krijgen.

Maaruh, 4 PC's op 1 bureau? Counterstrike met de kids?

• Oxi

Oxi

Telco schreef op 29 August 2003 @ 11:30:
Kun je die berekening eens uitleggen? Wanneer de systemen parallel staan, komt het water pas weer bij elkaar in de retourleiding. Daarbij warmt water van dezelfde temperatuur zichzelf toch niet op? Volgens mij wordt het maximaal zo warm als het warmste syteem, of mis ik wat B)
Ik ging er vanuit dat het in serie zat omdat ik dat ook (en nog steeds) voorstel.

Maar als je een dikkere aanvoer/afvoer slang pakt en een pomp die dik genoeg is dan moet parallel zeker lukken hoor. maar in opwarming maakt het netto niets uit. Dezelfde hoeveelheid aan energie wordt aan het water overgebracht namelijk. En ik zou toch voor een radiator met veel vermogen gaan. Dit namelijk omdat het water maximaal 60C mag worden (proc ~ 70C) en dus geen echt hoog verschil geeft met de omgevingstemperatuur. Bovendien ga je voor stilte en om er nou 4 dikke fans op te zetten is het nog niet stil 8)7 . Meerdere goedkope sloopradiatoren is vaak nog altijd goedkoper dan 1 grote.

• Telco

Telco

Biertje?

Topicstarter
Herman schreef op 29 August 2003 @ 12:19:
Rekenwerk zal ik op dit moment niet maken, maar na mijn ervaringen met slangdikten, verschillende weerstanden van blokken etc:

Maak je nergens druk om.

[knip]

Maaruh, 4 PC's op 1 bureau? Counterstrike met de kids?
Dank@Herman, dit stelt me weer wat meer gerust. Je laatste vraag: PC1 is fileserver, PC2 buromachine, PC3 wordt voor videobewerking gebruikt (apart vanwege alle apparaatconflicten), PC4 bestaat nog niet, maar komt vast nog wel voor de kids ;)

Vandaag geen signature

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:27

rimpeldinky

nani?

in feite is mijn tekening gewoon een emmer water met 4 pompjes er in, dus je hebt 4 serie setups, dit om het geheel een beetje afkoppelbaar te houden, maar 2 pompjes voor ieder 2 pcs kan ook natuurlijk, want om 4 pcs op 1 pomp te gooien :x stel je eens voor dattie t net aankan en naar een half jaar zegt van ik hou er mee op, 4 pcs dood en natuurlijk kun je je severs 24/7 laten coolen en je desktop bakkies alleen als je je pc aanzet

*burp*

Verwijderd

Telco schreef
[...]

Neuh, gezien de ruimte wil ik het met 1 radiator afkunnen. Ik kwam deze berekening nog tegen van DaBit:

[...]

_/-\o_ @ DaBit
Kortom, ik moet aan het eind van de rit circa 600W kwijt, waarbij het water in theorie, indien de hele boel in serie wordt gezet, dus 4*0.26=1.04 graden opgewarmd wordt. Klopt dit? Het lijkt zo weinig voor een leek... Wat is een typische temp voor een CPU, zeg AMD XP 1800 dan?
Hou je er wel rekening mee dat deze temperatuurstijging per seconde is. Stel dat je maar 1 liter koelwater zou hebben, dan zou dat volgens bovenstaande berekening betekenen dat je water iedere seconde 1,04 graden warmer wordt. Verwaarloos de capaciteit van de radiator dus niet.
Bovenstaande gaat echter niet geheel op. Warmte overdracht kan namelijk alleen plaatsvinden wanneer er een temperatuursverschil is. Daar komt ook nog bij dat hoe groter het temperatuursverschil, des meer warmte er overgedragen kan worden. Dan is er nog een factor, namelijk de mate van turbulentie in je leiding. Bij een hele hoge flow krijg je ontzettend veel turbulentie in een leiding, (met name in je koelblok) die de warmte overdracht niet ten goede komt.

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-02 11:46
!!! Wat voor systemen zijn het !!

Dit is heel belangrijk, mij vader zij p4 1.7 heeft aan alleen zijn voedingsfan genoeg koeling, daarintegen heeft mijn p4 2.8 aan een voedingsfan + 80 casefan net genoeg (om temps te bereiken die vele hier nog steeds onaceptabel zouden vinden!!)

nog ff een aanvulling op die berekening van dabit:
-stel dat jij je waterkoel water 10graden warmer mag laten worden dan kamer temp (dit is helemaal niet teveel en hoe hoger dit is hoe minder airflow over de rad je nodig hebt)
-warmte capaciteit van lucht is 1joule/graden c/gram
-soortelijk gewicht is +- 1.25gram/liter
-warmte capaciteit van lucht is dus +- 1.25joule/graden/liter
-1 cubic feet = 28.3dm3 (0.254*12^3)
-warmtecapaciteit van lucht is dus 1.25*28=35joule/graden/liter
-aannemend dat de warmte weerstand lucht>rad 1graden is mogen we de lucht 9graden laten stijgen
-dat wordt dus 35*9=315joule/sec
-600watt = 600joule/sec
-600/315=1.9cubic feet sec
-1.9*60=114 CFM B)

114cubic feet a minute is dus makkelijk te halen met 4 voedings fans.
En ik hoor hem al aankomen: Ja maar, die blazen opgewarmde lucht op je rad!
Antwoord:
Als je het nou zo plaats (uitgaande van dat de fan naar links blaast):
voeding<mobo en andere hardware<radiator

en dat de lucht die uit je rad komt 9graden warmer is dan kamertemp maakt ook niet uit want mijn systeem loopt op 40graden casetemp overclocked (FSB133@155) en als een zonnetje!!!!!

Ohja en als je voedings fans meer doen dan 114CFM totaal dan is dit alleen maar heel gunstig!

En als het weer een hittegolf is als afgelopen tijd dan zet je er desnoods maar een tafel ventilator op als ie anders ff niet trekt, dat zal toch maar heel zelden zijn want mijn casetemp is zelfs 50graden geweest @FSB155 en toch liep ie als een zonnetje! (geen pats verhalen dit!!)

En bovenstaande berekening kun je ook anderom uitvoeren als je wilt weten wat voor temp je MAX kunt verwachten bij een bepaalde airflow...

• Blackstealth
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11-2022
heb je een vijver?? zo ja haal het water van de bodem van de vijver (ja wel eerst filteren), pomp dit naar je 3 cpu's en voer het af via een waterval weer de vijver in, kun je de waterval ook meteen als cm rekenen en hier posten.

Verwijderd

En na een antal dagen je waterkoeling wegflikkeren + je vissen die niet tropisch zijn. *zucht*
Pagina: 1