Toon posts:

[mobo? cpu?] Veel probs oude amd851 k700

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De ouders van mijn vriendin hebben nog een oude pc die ze weer wilden laten oplappen zodat ze er mee konden werken. Het betreft een AMD k7-700mhz, MSI k7pro? (amd 851 chipset), Riva TNT2 Vanta 16mb.

Hij deed helemaal niks meer, zwart beeld, continue piepjes etc. Toen vond ik een loszittende videokaart en dit loste het gedeeltelijk op. Alles werkte weer, alleen vaak crashes bsod en de klok die terug werd gezet. Bij een schone installatie booten deed hij ongeveer 5minuten (windows 98).

Dus het geheugen vervangen met oud geheugen wat ik nog had liggen (256mb 133mhz crucial cl2.5) en de harddisk vervangen door een maxtor 7200rpm ata133. En alles leek het weer prima te doen. Geen errors geen spontane boots geen bsod's, crashes of heel die andere zooi.
Maar nu word ik net weer gebeld dat de pc weer continue vastliep. En bij reboot werd er geboot naar de bios (aldus een leek aan de telefoon) en de klok die telkens gereset word. Daar aangekomen lijkt alles het prima te doen, dus ik heb zo snel niks kunnen vinden. Even nog memtest draaien op elk slot en geen errors na 10 passes.

Dus ik heb geen idee meer wat het nou kan zijn. Misschien een gare cpu of moederboard? Of misschien de vga kaart of een leeg moederboard batterijtje? Misschien de voeding?

Hebben jullie misschien een idee? Ik denk zelf aan het bios batterijtje aangezien hij bij zware crashes naar de bios boot en de klok gereset word.

OS = win98se (schone installatie) en uiteraard goed gecontroleerd op virussen met trend micro pc-cillin (upodate van vandaag), norton (idem update van vandaag) en the cleaner (anti trojan, update van paar dgn terug).

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Kijk eens goed naar het moederbord (lekkende condensatoren o.i.d.); MSI's van die generatie staan nu niet bepaald bekend om hun lange levensduur.

[ Voor 3% gewijzigd door Abbadon op 28-08-2003 17:08 ]

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:34

LopeZ

Too much is never enough

Kijk eens of je elco's nog heel zijn. In de tijd van dat mobo hebben veel mobobakkers goedkope elco's gebruikt die nog wel eens wouden klappen.

Kijk of er spul uitdruipt of de bovenkant bol staat :)
Ook altijd de temp checken ivm ophopend stof in je cooler oid.

Abba :X

[ Voor 3% gewijzigd door LopeZ op 28-08-2003 17:13 ]

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:29
Resetten van tijd doet mij denken aan een bios die z'n instellingen niet behoud.
Zijn er andere bios-instellingen die ook verloren gaan?

Normaal gesproken houd een batterij de bios op spanning zodat er geen gegevens verloren gaan. Als het moederbord gewoon in bedrijf is zorgt de spanning van de voeding ervoor dat de bios z'n waardes behoud. Een defect component in het voedings-circuit van de bios kan dit soort effecten veroorzaken :)

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal modjes met antwoorden :)

Ik ga zo even het board bekijken op lekkende condensatoren etc. Maar wat zijn elco's?
De temp is 42C stressed (cpu) kast iets van 30C.

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 August 2003 @ 19:14:
Allemaal modjes met antwoorden :)

Ik ga zo even het board bekijken op lekkende condensatoren etc. Maar wat zijn elco's?
De temp is 42C stressed (cpu) kast iets van 30C.
Elco's zijn condensatoren ;)

Electrolytische condensatoren om precies te zijn B) (vandaar ElCo)

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-07 16:21
Mocht het je CPU zijn ik heb hier nog een k7 700 slot-a liggen met gigantische VOS32 cooler (mobo dood, door brakke elco's). Als ik je er een plezier mee kan doen (backup proc is altijd goed), drop me a mail.

verder zou ik je core voltage checken, je psu en eventueel je mobo batterij.

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

Pagina: 1