[Win2k3] Terminal Services Clusteren

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:57
Wij zijn bezig met het opstellen van een plan om onze huidige infrastructuur, wat een chaos is geworden door een snelle groei een aantal jaren geleden, te vervangen door een goed gestandaardiseerde infrastructuur.

Mijn vraag is eigenlijk redelijk simpel, RDP of ICA?

Op dit moment gebruiken wij veel X11 en ICA. Op een paar uitzonderingen na (CAD stations) hebben de medewerkers alleen maar thin-clients op hun bureau staan. Aangezien X11 thin-clients vrijwel niet meer te krijgen zijn en de clients die nog te koop zijn, hebben een lange levertijd en zijn vrij prijzig (4x zo duur dan de gemiddelde RDP/ICA thin-client), willen wij stoppen met het gebruik van X11.

Wij hebben een beetje ervaring met Citrix, maar helaas niet op het gebied van load-balancing. Mijn ervaring met Citrix is eigenlijk alleen maar goed, de meeste problemen ivm Citrix worden veroorzaakt door MS maar de oplossing wordt vaak door Citrix gevonden. Helaas blijft Citrix duur, vooral wanneer je naar XPe of XPa moet gaan en wij gebruiken vrij weinig van de geweldige functies die Citrix biedt, eigenlijk zit alle functionaliteit die wij nodig hebben in RDP.

Aagezien wij 100+ gebruikers hebben voor een Office omgeving, kan het niet zonder een cluster (of farm) op te zetten. Zijn er mensen die ervaring hebben met RDP in een Windows cluster in plaats van Citrix? Zo ja, hoe was deze ervaring? Heb je ook ervaring met Citrix op deze schaal en zo ja, kun je een vergelijking maken?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik gok dat in PNS meer mensen zitten die hier zinnige dingen over kunnen zeggen: WOS --> PNS :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:16

Arno

PF5A

Het voordeel van een ICA farm is dat je altijd load balancing hebt. Je selecteert een applicatie en de server farm start zelf de applicatie op de minst drukke server op dat momet, RDP kan dat niet! Als er een server platligt heb je dus vanzelf een andere server die gekozen wordt.

Tweede voordeel is dat je met ICA applicaties kunt publishen, waardoor gebruikers niet de server desktop krijgen aangeboden, wat met RDP altijd wel is.

IMO zijn dit twee dusdanig belangrijke voordelen dat je bijna niet onder ICA uit kunt komen :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

3e voordeel: ICA is sneller en ondersteund meer, zoals com/lpt/usb port redirecting, en geluid. 4e voordeel: met Citrix kan je eenvoudig je farm schalen. Je kan reeds uitgerolde applicaties met 1 klik opnieuw installeren op een nieuwe server. Probeer dat maar eens met rdp :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Akko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-01-2021
Het load balancing van Citrix is erg goed en zoals al aangeven zeer gemakkelijk te configureren en uit te breiden.

TS kan niet op een Windows Cluster draaien, je kan wel load balancing doen via het NLB (Network Load Balancing) protocol binnen Windows 2000/2003.

Je moet hier wel vanuit gaan dat het principe totaal verschillend is.
Binnen NLB wordt gebruiker 1 naar server X verwezen, gebruiker 2 naar server y, gebruiker 3 weer naar server x, etc etc (uitgaande van een situatie met 2 servers). Citrix Load Balancing kijkt daarentegen in de standaard config welke server de minste gebruikers heeft of indien je advanced load balancing gebruikt welke server de minste (gedefinieerd) resources gebruikt. Load Balancing binnen Citrix is dus geavenceerder en "slimmer".

Binnen Windows 2003 is er nu ook de sessiondirectory (http://www.microsoft.com/...docs/SessionDirectory.doc) maar daar heb ik zelf nog geen ervaring mee.

Je kan natuurlijk ook altijd nog denken aan een hardware oplossing tbv Load Balancing i.c.m. RDP

• Abom
F_J_K, klopt dank je.
Traag schreef op 29 August 2003 @ 07:32:
Het voordeel van een ICA farm is dat je altijd load balancing hebt. Je selecteert een applicatie en de server farm start zelf de applicatie op de minst drukke server op dat momet, RDP kan dat niet! Als er een server platligt heb je dus vanzelf een andere server die gekozen wordt.
Load balancing per applicatie heb je toch alleen wanneer je uitsluitend published applications gebruikt? Op dit moment is het zo dat wij alleen maar remote desktops aanbieden (had ik eigenlijk moeten melden in mn eerste post).

Aangezien wij op dit moment geen applications publishen en waarschijnlijk ook niet gaan gebruiken, ben ik naar de optie RDP voor de LAN situatie aan het kijken en ICA voor onze low bandwidth (VPN/huurlijnen) verbindingen.
Microkid schreef op 29 August 2003 @ 07:51:
3e voordeel: ICA is sneller en ondersteund meer, zoals com/lpt/usb port redirecting, en geluid. 4e voordeel: met Citrix kan je eenvoudig je farm schalen. Je kan reeds uitgerolde applicaties met 1 klik opnieuw installeren op een nieuwe server. Probeer dat maar eens met rdp :)
Com, LPT en audio kun je met RDP ook redirecten volgens mij (maar wij gebruiken dit niet). Wat ik begrijp uit de white papers is NLB net zo makkelijk te schalen als een Citrix farm.

Zoals jullie zien gebruiken wij erg veel functionaliteit die Metaframe biedt helemaal niet; geen resource redirection, weinig low bandwidth connections en geen published applications.
Akko schreef op 29 August 2003 @ 08:04:
Het load balancing van Citrix is erg goed en zoals al aangeven zeer gemakkelijk te configureren en uit te breiden.

TS kan niet op een Windows Cluster draaien, je kan wel load balancing doen via het NLB (Network Load Balancing) protocol binnen Windows 2000/2003.

Je moet hier wel vanuit gaan dat het principe totaal verschillend is.
Binnen NLB wordt gebruiker 1 naar server X verwezen, gebruiker 2 naar server y, gebruiker 3 weer naar server x, etc etc (uitgaande van een situatie met 2 servers). Citrix Load Balancing kijkt daarentegen in de standaard config welke server de minste gebruikers heeft of indien je advanced load balancing gebruikt welke server de minste (gedefinieerd) resources gebruikt. Load Balancing binnen Citrix is dus geavenceerder en "slimmer".

Binnen Windows 2003 is er nu ook de sessiondirectory (http://www.microsoft.com/...docs/SessionDirectory.doc) maar daar heb ik zelf nog geen ervaring mee.

Je kan natuurlijk ook altijd nog denken aan een hardware oplossing tbv Load Balancing i.c.m. RDP
Ik ben het uiteraard met jullie eens dat het load balancen van Citrix erg goed is. Het blijft helaas zo dat Citrix duur is en in de huidige economische situatie is het toch goed om even de alternatieve te bekijken.

Ik zie nu dat mijn omschrijving niet helemaal klopt, het zou inderdaad TS + NLB moeten zijn.

Zoals ik onze situatie nu inschat, denk ik dat de manier van load balancing die NLB biedt genoeg is. Om eerlijk te zijn had ik een ander idee bij het TS balancing idee, ik dacht dat er wel rekening gehouden zou worden met het aantal ingelogde gebruikers per server, maar wanneer je logisch nadenkt, Network Load Balancing wordt dit op een ander niveau gedaan.

Ik ga eerst even dat document over Session Directory en Load Balancing voor Terminal Server lezen.

Verwijderd

Abom schreef op 29 augustus 2003 @ 08:39:
Aangezien wij op dit moment geen applications publishen en waarschijnlijk ook niet gaan gebruiken, ben ik naar de optie RDP voor de LAN situatie aan het kijken en ICA voor onze low bandwidth (VPN/huurlijnen) verbindingen.
Ik denk dat dat de verstandigste optie is. Voor lan gebruik kun je inderdaad uit de voeten met RDP. Remote is ica al snel beter. (al is het alleen maar vanwege de prijs van de huurlijnen). Maar als je de citrix licenties al in huis hebt, is het niet echt goedkoper te maken. Alleen je SA stopzetten (ongeveer 10% per jaar van je total licenses prijs)

• seq_uence
  • Laatst online: 01-08-2024
Toevallig zit ik momenteel ook over deze kwestie na te denken. Op dit moment hebben we 4 terminal servers (NT4.0 Terminal Server Edition+Citrix Metaframe 1.8, 130 werkplekken waarvan 40 op een dislocatie) Over enige tijd gaan we over naar Windows 2003 Server met eventueel Citrix Metaframe XP.

In principe kun je met RDP goed uit de voeten, mits je geen of weinig client printers hebt en bandbreedte voldoende hebt. Ik denk dat NLB voldoende balancing biedt mits je geen exotische apps draait die een bepaalde server stressen. Maar meestal is het antwoord niet zo eenvoudig.

Voor mij is de keuze iets eenvoudiger omat we nu ook al volledig Citrix gebruiken, de licenties voor XP zijn voor ons ook iets goedkoper (overheidsinstelling). Maar ik overweeg wel serieus om een deel RDP te gaan draaien.

Overigens kan een deel van de voordelen van Citrix ook aangeschaft worden door Powermenu (www.res.nl) te gaan gebruiken voor het beheer.

Donec eris felix, multos numerabis amicos

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-12-2025

SED

Ik kan alleen zeggen dat het nieuwe RDP 5.2 protocol erg goed bevalt.
geluid, 24 bit kleur, usb, com printer redirection alles werkt soepel en snel.
Aangezien wij verder alleen microsoft software of specifieke 32 bit windows applicaties draaien is RDP veruit populair. De hoge kostprijs van Citrix voegt daar vwb features vor ons niets aan toe.

Deze tekst vat een aantal testen samen.
The Windows .NET CounterattackWith the enhancements to the RDP 5.1 protocol, the inclusion of Remote Desktop forAdministration into all Windows Server 2003 products, and the availability of the RemoteDesktop clients, Microsoft has positioned the terminal services in Windows 2003 Server torival those of Citrix Metaframe. Terminal Server Session Directory solves the problem of dis-connected sessions on terminal server clusters, whereas the RDP 5.1 protocol adds all the coolbells and whistles of resource redirection. In addition, management with group policy greatlyeases the implementation of terminal servers. Metaframe still has a place and still has someadvantages (such as availability for Unix clients, direct dialing to a Metaframe server, applica-tion publishing, and so on), but Windows Server 2003 greatly closes the gap. It will be inter-esting to see how Citrix counters with its version of Metaframe for Windows .NET.
deze link is zinvol vanuit beider perspectief:
http://www.microsoft.com/...ticulos/remuserws2003.asp

[ Voor 7% gewijzigd door SED op 29-08-2003 15:33 ]

Copyright and left by SED...

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Abom schreef op 29 August 2003 @ 08:39:
Load balancing per applicatie heb je toch alleen wanneer je uitsluitend published applications gebruikt? Op dit moment is het zo dat wij alleen maar remote desktops aanbieden (had ik eigenlijk moeten melden in mn eerste post).
Je kan de desktops ook load balancen (MFXP kent als published applicatie gewoon het type "desktop").
Com, LPT en audio kun je met RDP ook redirecten volgens mij (maar wij gebruiken dit niet). Wat ik begrijp uit de white papers is NLB net zo makkelijk te schalen als een Citrix farm.
Aangezien je 2003 gaat gebruiken, zou je misschien naar Session Directory kunnen kijken. Deze belooft een aantal problemen met NLB op te lossen.

Ik denk dat je ook moet kijken naar eventuele wensen in de toekomst, printen kan problemen veroorzaken, en terwijl Citrix daar wel een oplossing voor heeft (UPD2) heeft Microsoft die (nog) niet. Nu kan je ook besluiten om niet goed functionerende printers niet te ondersteunen op je TSen. Kijk ook eens naar road warriors/home workers, met CSG heb je daar voor Citrix een hele goede oplossing voor. Bij TS kom je hier op TSweb uit.

Al met al zou ik zeggen - kijk niet alleen naar wat je nu hebt, maar kijk ook wat Citrix zou kunnen toevoegen voor je omgeving op de wat langere termijn.

• Abom
elevator schreef op 29 August 2003 @ 15:46:
[...]

Je kan de desktops ook load balancen (MFXP kent als published applicatie gewoon het type "desktop").
Klopt, maar wanneer je eenmaal op een server zit, zullen daar alle applicaties gestart worden en niet nog eens door load balancing verspreidt worden over de rest van de farm (daarom, per applicatie load balancing heb je alleen wanneer je geen remote desktop gebruikt, ookal kan je wel je remote desktop laten load balancing). Goh...ik weet niet of ik het nu wel goed omschreven heb :P
elevator schreef op 29 August 2003 @ 15:46:
[...]

Aangezien je 2003 gaat gebruiken, zou je misschien naar Session Directory kunnen kijken. Deze belooft een aantal problemen met NLB op te lossen.

Ik denk dat je ook moet kijken naar eventuele wensen in de toekomst, printen kan problemen veroorzaken, en terwijl Citrix daar wel een oplossing voor heeft (UPD2) heeft Microsoft die (nog) niet. Nu kan je ook besluiten om niet goed functionerende printers niet te ondersteunen op je TSen. Kijk ook eens naar road warriors/home workers, met CSG heb je daar voor Citrix een hele goede oplossing voor. Bij TS kom je hier op TSweb uit.

Al met al zou ik zeggen - kijk niet alleen naar wat je nu hebt, maar kijk ook wat Citrix zou kunnen toevoegen voor je omgeving op de wat langere termijn.
Ik vind het een beetje zonde om al onze huidige MF 1.8 lic's te upgraden naar XPe of a terwijl we het eigenlijk niet nodig hebben. Problemen met printers hebben we redelijk weinig omdat we een klein aantal type printers supporten en alles is van een merk. Thuis werkers en andere lowbandwidth connections zullen gebruik blijven maken van ICA (hoewel ik programmeurs heb die remote zo nu en dan controlle werk doen, die ook helemaal geen probleem met RDP hebben).

Voor mij wordt de toegevoegde waarde van MF steeds minder.

Ik heb een stukje van het Session Directory document gelezen en het klinkt heel interesant. Ik denk dat ik volgende week even een test situatie opzet.

Over PowerFuse, ik ken het en het ziet er wel interesant uit. Maar volgens mij is onze omgeving niet groot en complex genoeg om veel winst te boeken met een applicatie als PowerFuse. Veel van onze gebruikers hebben allemaal dezelfde wensen en op dit moment hebben wij maar 1 GPO en één block inheritence op de OU Automatisering en dat werkt goed.

• SED

SED

Welke problemen met printers onder TS zouden er zijn?

Wij gebruiken hier nogal wat diverse typen en ik heb geen idee waar je op doelt.
Of het moet de vertraging zijn bij het rpinten omdat de data naar de client toe moet maar ik zou niet weten hoe Citrix daar een oplossing voor heeft gevonden. net zoals geluid kan dat via UDP ipv TCP dus wat mis ik hier?

• elevator
  • Niet online

elevator

Abom schreef op 29 August 2003 @ 16:34:
Over PowerFuse, ik ken het en het ziet er wel interesant uit. Maar volgens mij is onze omgeving niet groot en complex genoeg om veel winst te boeken met een applicatie als PowerFuse. Veel van onze gebruikers hebben allemaal dezelfde wensen en op dit moment hebben wij maar 1 GPO en één block inheritence op de OU Automatisering en dat werkt goed.
Ik had het nergens over PowerFuse, misschien dat je NFuse bedoelt ;)

• elevator
  • Niet online

elevator

SED schreef op 29 August 2003 @ 17:25:
Welke problemen met printers onder TS zouden er zijn?

Wij gebruiken hier nogal wat diverse typen en ik heb geen idee waar je op doelt.
Of het moet de vertraging zijn bij het rpinten omdat de data naar de client toe moet maar ik zou niet weten hoe Citrix daar een oplossing voor heeft gevonden. net zoals geluid kan dat via UDP ipv TCP dus wat mis ik hier?
Dan denk ik dat je je onder de gelukkigen mag scharen :) Er zijn (nog steeds) veel problemen met diverse soorten printer drivers op terminal servers. Kijk bv. maar eens naar www.printingsupport.com of de Citrix support forums en zie wat ik bedoel.

• Abom
elevator schreef op 29 augustus 2003 @ 17:30:
[...]

Ik had het nergens over PowerFuse, misschien dat je NFuse bedoelt ;)
Nee, sorry, dat was sequence die het over PowerMenu(?) had, ik ken et alleen als PowerFuse.

Ik weet ook dat er veel problemen met printers zijn, maar wij hebben dat maar bij 1 printer gehad en die hebben wij meteen de deur uit gedaan :}

• SED

SED

elevator schreef op 29 August 2003 @ 17:32:
[...]

Dan denk ik dat je je onder de gelukkigen mag scharen :) Er zijn (nog steeds) veel problemen met diverse soorten printer drivers op terminal servers. Kijk bv. maar eens naar www.printingsupport.com of de Citrix support forums en zie wat ik bedoel.
Ik zie daar vreselijk veel problemen met printen onder Citrix, maar minder/zelden problemen die puur aan w2k3 liggen.
Dus eigenlijk weet iknog steeds niet waar je nu op doelt?

Los daarvan wat is dan de oplossing van Citrix? Want dat daar een hoop problemen mee zijn is me na een bezoekje aan dat forum wel duidelijk.

• Abom
SED schreef op 29 augustus 2003 @ 18:21:
[...]
Los daarvan wat is dan de oplossing van Citrix? Want dat daar een hoop problemen mee zijn is me na een bezoekje aan dat forum wel duidelijk.
UPD2 - Univeral Printer Driver 2. Versie 1 was ook wel goed, maar nu met 2 schijnt het bergen problemen te hebben opgelost.
Aangezien wij allemaal HP LaserJet's gebruiken en die met JetDirect aansturen, hebben wij nergens last van.

• elevator
  • Niet online

elevator

SED schreef op 29 augustus 2003 @ 18:21:
Ik zie daar vreselijk veel problemen met printen onder Citrix, maar minder/zelden problemen die puur aan w2k3 liggen.
Dus eigenlijk weet iknog steeds niet waar je nu op doelt?
Behoorlijk wat drivers veroorzaken spooler crashes onder Windows 2003. Misschien heb ik gewoon de verkeerde printers ;)
De Citrix oplossing is eigenlijk vrij simpel:

• Gebruik een driver die bij Windows zelf zit (die zijn getest voor TS compliance) en laat die PCL genereren
• In de Citrix client zit een software matige PCL renderer (http://www.pcltools.com/ iirc) welke de pagina rendert op de printer.

Hiermee krijg je printer on-afhankelijk printen. Het is niet de ideale oplossing, maar wel eentje die een aantal probleempjes oplost :)

Verwijderd

Wij zelf maken voor +/- 200 werkplekken gebruik van Terminal server in combinatie met Powerfuse. Opzich werkt dit perfect voor onze doeleinden.
Voor de loadbalancing en het terug geven van sessies maken we gebruik van HOB JWT. De loadbalancing werkt goed echter de sessies worden bij ons niet altijd terug gegeven. Dit is lastig als gebruikers nog b.v documenten open hebben staan in een "oude"sessie.

Citrix heeft dit stukken beter geregeld. Maar goed, een Citrix oplossing is stukken duurder!

ps: de gebruikers loggen in via IE. Er wordt dan een desktop in een full-screen java applet geladen.

• seq_uence
  • Laatst online: 01-08-2024
Abom schreef op 29 August 2003 @ 17:35:
[...]

Nee, sorry, dat was sequence die het over PowerMenu(?) had, ik ken et alleen als PowerFuse.

Ik weet ook dat er veel problemen met printers zijn, maar wij hebben dat maar bij 1 printer gehad en die hebben wij meteen de deur uit gedaan :}
Sorry, foutje. Moet natuurlijk PowerFuse zijn. :)

Donec eris felix, multos numerabis amicos

• SED

SED

Elevator
Behoorlijk wat drivers veroorzaken spooler crashes onder Windows 2003. Misschien heb ik gewoon de verkeerde printers

quote:
--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

De Citrix oplossing is eigenlijk vrij simpel:

Gebruik een driver die bij Windows zelf zit (die zijn getest voor TS compliance) en laat die PCL genereren
en daarvoor deze
Behoorlijk wat drivers veroorzaken spooler crashes onder Windows 2003. Misschien heb ik gewoon de verkeerde printers
Ik zal het wel weer missen maar volgens mij spreken deze twee teksten zichzelf wel erg tegen!
Wat heb je aan een HCL driver die spoolchrashes veroorzaakt.
En als hij die niet veroorzaakt heb je ook de citrixoplossing niet nodig ...duh..

Verwijderd

Abom schreef op 29 August 2003 @ 16:34:
Klopt, maar wanneer je eenmaal op een server zit, zullen daar alle applicaties gestart worden en niet nog eens door load balancing verspreidt worden over de rest van de farm
Ligt aan je opzet. De desktop met lokale apps niet nee, maar aplicaties publiceren naar de desktop, kan wel een LB opleveren (soort van sessie binnen een sessie)

Verwijderd

SED schreef op 29 August 2003 @ 23:22:
Ik zal het wel weer missen maar volgens mij spreken deze twee teksten zichzelf wel erg tegen!
En als hij die niet veroorzaakt heb je ook de citrixoplossing niet nodig ...duh..
Citrix Spoolercrashes worden veroorzaakt door drivers van derde partijen, die drivers uitbrengen die niet 100% geschikt zijn voor gebruik onder TS.
Helaas kunnen zelfs drivers die WHQL zijn, niet altijd geschikt zijn voor TS. Zelfs HP gaat nog wel eens de mist in, en die werkt nog het beste samen met citrix.

Printerdrivers op citrix is een constante strijd van stabiliteit versus functionaliteit.
Voor basic printing, kun je met een paar drivers uitstekend uit de voeten (de truuk van de Citrix UPDI en II). Zodra je meer functionaliteit wilt, ben je al snel aangewezen op drivers van derden, en dan begint de uitdaging.
Normaal gesproken eerst uitgebreid testen, maar helaas donderen de meeste citrix admins dat ding gelijk op de server, en zien wel waar het schip strand.
Daar komen die spoolercrashes vandaan.

• SED

SED

Bij mijn weten maakt Citrix in de basis gewoon gebruik van het onderliggende Windows server systeem voor de printfunctionaliteit.
De zelfbedachte uitbreidingen bouwen daar gewoon op verder.
Een windows driver probleem is dan meteen een citrix printprobleem.
Werkt de windows driver goed dan is er ook weinig behoefte aan de citrix oplossing lijkt me.
Heeft Citrix nog een probleem met hun uitbreiding upd2 dan komt die bovenop de windows problematiek. Wat is nu de winst?
Dat bedoel ik dus met bovenstaande opmerking.

• elevator
  • Niet online

elevator

SED schreef op 29 August 2003 @ 23:22:
Lang niet alle drivers staan op de HCL maar 'moeten' wel gebruikt worden. 3rd party printer drivers zijn vaak niet of niet afdoende compatible met terminal servers en veroorzaken spooler crashes.
Als er geen printer problemen zouden zijn, heb je idd geen oplossing voor niet bestaande problemen nodig :P
SED schreef op 30 August 2003 @ 02:34:
Een windows driver probleem is dan meteen een citrix printprobleem.
Niet helemaal. De printer problemen die hierboven al geschetst zijn, doen zich net zoveel voor op Windows als op Citrix, omdat ze idd allemaal hetzelfde spooler systeem gebruiken. Citrix biedt hier onder andere een oplossing voor, maar als jij geen enkel probleem hebt met printen, dan voegt deze feature van Citrix voor jou niets toe.

[ Voor 29% gewijzigd door elevator op 30-08-2003 09:58 ]

• Abom
Volgens mij raken we een beetje offtopic :)

In het kort heeft er nog niemand ervaring met Session Directory van Win2k3.

Verwijderd

Ik zou ook er even bij vermelden:
* Citrix Farm ; kost meer tijd om te beheren dan een cluster. Maar is goed te doen (XPa)
* Cluster ; kosten van een Farm, x 10.

• Abom
Verwijderd schreef op 01 September 2003 @ 11:15:
Ik zou ook er even bij vermelden:
* Citrix Farm ; kost meer tijd om te beheren dan een cluster. Maar is goed te doen (XPa)
* Cluster ; kosten van een Farm, x 10.
Wat zijn de extra kosten van een cluster (bij aanschaf) dan?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:55

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Abom schreef op 01 September 2003 @ 11:23:
[...]

Wat zijn de extra kosten van een cluster (bij aanschaf) dan?
Wat dacht je van een Shared SCSI disken.. Zei het via glas of scsi, een MS Cluster heeft minimaal een shared disk nodig.

Als je echt voordeel wilt halen uit een cluster zal je de programma's die het cluster aanbied toch echt op een shared disk moeten aanbieden.
Als er dan 1 node uitvalt, dan kan die andere nog wel bij de data etc.

• Abom
CyberJ schreef op 01 September 2003 @ 13:11:
[...]

Wat dacht je van een Shared SCSI disken.. Zei het via glas of scsi, een MS Cluster heeft minimaal een shared disk nodig.

Als je echt voordeel wilt halen uit een cluster zal je de programma's die het cluster aanbied toch echt op een shared disk moeten aanbieden.
Als er dan 1 node uitvalt, dan kan die andere nog wel bij de data etc.
Mja, we hebben eigenlijk een beetje geconstateerd dat het 'clusteren' van TS niet via MS clustering gaat maar mbv NLB en Session Directory en dat kan wel zonder een shared disk.

[ Voor 3% gewijzigd door Abom op 01-09-2003 13:35 ]

• Akko
  • Laatst online: 22-01-2021
Je hebt inderdaad voor Session Directory/NLB geen MS clustering nodig, dus ook geen shared disks. Gewoon normale servers is voldoende.

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Akko schreef op 02 September 2003 @ 07:49:
Je hebt inderdaad voor Session Directory/NLB geen MS clustering nodig, dus ook geen shared disks. Gewoon normale servers is voldoende.
Maarja, heet het dan nog wel clusteren.. Want daar had ik het dus even verkeerd..

• Abom
CyberJ schreef op 02 September 2003 @ 08:27:
[...]

Maarja, heet het dan nog wel clusteren.. Want daar had ik het dus even verkeerd..
Klopt, de benaming van de topic is ook niet helemaal correct, het zou 'NLB + Session Directory' ipv Clusteren moeten zijn

---

Ik heb een aantal documenten en web articles gelezen en ben tot de conclusie gekomen dat NLB + Session Directory toch niet de oplossing voor ons is.

De features zijn toch te beperkt.

- Het enige wat Session Directory toevoegt is de mogelijkheid om disconnected sessions weer op te pakken (op kantoor te disconnecten en dan vanuit thuis weer op dezelfde situatie in te kunnen loggen).

- NLB geeft je de mogelijkheid om tot 32 machines te load balancen door networktraffic te regelen, helemaal niets qua load op de servers zelf dus. Op zich niet verkeerd maar wanneer de farm groeit zal dit niet voldoende zijn.

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

- Het enige wat Session Directory toevoegt is de mogelijkheid om disconnected sessions weer op te pakken (op kantoor te disconnecten en dan vanuit thuis weer op dezelfde situatie in te kunnen loggen).
Er wordt dus gewoon gekeken naar de Username, i.p.v. computername. Die verbetering heeft Citrix nu ook.
- NLB geeft je de mogelijkheid om tot 32 machines te load balancen door networktraffic te regelen, helemaal niets qua load op de servers zelf dus. Op zich niet verkeerd maar wanneer de farm groeit zal dit niet voldoende zijn.
Dus toch naar Citrix dan.. ;)
Citrix MetaFrame XP(e) FR3 op Windows Server 2003 Standard.. :P

Verwijderd

CyberJ schreef op 02 September 2003 @ 10:06:
Dus toch naar Citrix dan.. ;)
Citrix MetaFrame XP(e) FR3 op Windows Server 2003 Standard.. :P
Mee eens. Dikke kans dat het xeon's met HT worden, en daar gaat win2k3 beter mee om dan win2k. Ten minste volgens Brian Madden: http://www.rtosoft.com/do...0Performance%20Tuning.zip

• SED

SED

NLB heeft de mogelijkheid om de heartbeat van de individuele servers in te stellen. Normaal staat die op 1 seconden waarna een overbelaste server het verkeer via convergence doorgeeft aan een minder belast exemplaar. Als in de praktijk blijkt dat 1 seconde te lang is kun je dat op miliseconde basis instellen ( standard 1000 milisec)
Op deze wijze kun je bepalen wat de geschikte load voor je servers is voordat ze gaan shoppen naar een ander exemplaar.
NLB zorgt ervoor dat verkeer naar een server gaat die het volgens de heartbeat aan kan.

Session directory heeft naast de reconnect mogelijkheid tevens de mogelijkheid de data via de reconnect toegankelijk te houden. het gaat dus niet zozeer om de ts sessie maar vooral de ongestoorde toegang tot de eigen data.

All dit niet voldoende is kun je de loadbalancing verbeteren door gebruik te maken van een extern product zoals f5 networks heeft en dat aansluit bij de w2k3 opties.
http://www.f5networks.com...applications/terminal_ab/

Dan heb je de voordelen van remote desktop, scalability, security en de lagere prijs tov Citrix.

Pagina: 1