Het monteren van mijn AC.de Setup

Pagina: 1
Acties:

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Goede middag,

Normale procedure: domme vraag over WC's --> Slotje. Nee dat wil ik niet dus ik heb al aardig wat onderzoek gedaan. Het gaat hier om het zoveelste Home-made resevoir voor waterkoeling maar ik ben nieuw. Mijn AquaComputer.de waterkoeling setup ligt hier klaar om in elkaar gezet te worden maar jammergenoeg heb ik er geen verstand van. Is er ergens een goede guide over waterkoelingen monteren? Ik heb namelijk geen idee op welke kleine dingen ik moet gaan letten.

Maar nu even naar de kern van het hele euvre. Het resevoir. Ik heb geen zin in het zoveelste standaardresevoir en ook niet in het mooie, maar dure, resevoir van AquaComputer.de. Ik hou van originaliteit en wat doe ik dus: ik ontwerp iets dat mijn grijze massa zelf gebrouwen heeft. En dat is momenteel al gebeurt, of dat iemand anders dit eerder bedacht kan me dan niet schelen, ik ben geen na-aper want ik heb het immers zelf bedacht. Ookal had diegene toevallig het zelfde idee.

Ik denk dat ik het plan het beste kan illustreren, ik vertel er nog een klein verhaltje bij maar het meeste moeten jullie toch hebben van mijn bagger-paint skills.

Afbeeldingslocatie: http://gsjosh.yabbsites.com/Tijdelijk/resevoir.JPG

Juist ja, nu moeten jullie even raar fronsen van wat dit voor moet stellen. Op dat moment zeg ik: "het is een buis!" Dan zeggen jullie hard op, "Oooooh, nu snap ik het," ;). Nu even zonder dollen, het is dus een buis van 18cm doorsnee met een wanddikte van 3mm. Daarheen komt een behuizing van waarschijnlijk vrij stevig plexiglas (wanddikte-tips?). Binnen in (waar nog de ruimte is) zat ik plaats maken voor 2 (of meer :+) CCFL's om het geheel even mooi in de schijnwerpers te zetten. De pomp dompel ik onder want dan schijnt hij ten eerste, stiller te zijn en ten tweede, beter zijn warmte kwijt te kunnen. Ik ondersteun boven en onder de buis met een stukje plexiglas dat tegen de behuizing aan zit. Anders ben ik bang dat de naad breekt op het punt van lijmen tegen de zijkanten. Het gevolg is een heleboel troep.

Nu weet ik alleen niet zo goed waar ik aan beginnen en vraag ik aan jullie: "Is dit te realiseren?" Want nu mag ik allemaal wel mooie plannetjes maken maar als ik een mislukt resevoir van ruim 70 euro heb sta ik toch behoorlijk te janken |:(. Ik heb nog geen idee hoe ik de uiteindes van die buis netjes, stevig en waterdicht aan de plexiglazen voor en achterkant ga lijmen en dat is dus ook de vraag aan jullie. Maar ook moet de pomp 220v krijgen, hoe krijg ik het voor elkaar om die draad er mooi en netjes uit te krijgen? Gat boren en dichtkitten? Of is dit te risicovol?

Nu is het voor jullie allen waarschijnlijk onduidelijk waar dit resevoir dan moet komen te staan. Wel, dat is op een plek die het ontwerp en het geheel nog een fractie moeilijker maakt: Onder mijn bigtower[rml][ CM] GsJosh's AOpen HQ08 Mod[/rml]. Ja, die moet inderdaad mijn kast van een kilo of 16 dragen.

Iemand nog tips over het realiseren van dit alles? Afraders? Aanraders?

Nu had ik nog een vraagje over het kopen van mijn materiaal. Ik heb via de search deze winkel gevonden: http://www.ru58.nl/product.htm en aangezien die in Den Haag zit en ik een 16 jarige scholier ben, moet dit via de post worden opgestuurd. De prijs van de buis alleen (inclusief verzendkosten) bedraagt 57 euro (slik! :X ). Nu ben ik nog niet klaar. Een plaatje plexiglas erbij en de juiste kit en lijm kost me waarschijnlijk minstens 100 euro kosten bij die zaak.

Ten eerste: Is er een andere zaak in Nederland die de juiste buizen levert in plexiglas? En is die misschien goedkoper?
Ten tweede: Kan ik niet beter de platen plexiglas ergens anders kopen qua prijs (en waar?)?

Als laatste aandachtspunt wil ik jullie even advies vragen over het lijmen ervan. Ik heb iets gelezen over Aceton en van die zaak krijg ik het advies de lijm te gebruiken die zij leveren. Maar wat is jullie oordeel?

Wordt vervolgd...

[ Voor 3% gewijzigd door Josh op 28-08-2003 19:26 ]

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

als je er niets van weet waarom heb je het dan gekocht?

edit: dat was te kort door de bocht.

reservoir moet vaak aan een aantal punten voldoen:
• waterdicht :P
• intake/outtake
• water moet niet direct van de in naar de output gezogen kunnen worden, of direct de pomp in. dan krijg je het namelijk niet goed ontlucht. dus de intake boven de pomp/outtake of niet er vlak naast wil goed helpen.
• een pomp werkt het beste als ie het water onderuit het reservoir kan halen
• wanddikte is niet zo boeiend, als het waterricht is dan is het vaak goed. tenzij je er een 16kg kast op gaat zetten of als je em aan de buitenkant monteert (schokken/klappen bij lan/vervoer)
• plexi lijmen doe je met chloroform
• je moet alles kunnen vullen, dus een deksel in reservoir maken is wel handig, of een een 3e aansluiting an daarop een slang. deksel is het makkelijkste :)

[ Voor 89% gewijzigd door Oxi op 28-08-2003 18:39 ]

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-02 10:58
Oxigun schreef op 28 August 2003 @ 18:30:
Misschien omdat hij wel snapt hoe de waterkoeling werkt maar er een casemod omheen wil bouwen? reargeer dan niet....

edit:
HELA! stiekem gaan editen tijdens mijn reply? ;)

Enne, Gsjosh, prachtig idee weer :) ga je hem op of naast je pc zetten? kdenk dat ie echt prachtig gaat staan. En met aceton kun je imo inderdaad plexi 'smelten' maar het schijnt dan wel dof te worden, (voor zover ik gezien heb). dit is wel weg te werken met polijsten, maar als die buis eenmaal dicht zit zit ie dicht :+ dus daar moet nog ff wat op verzonnen worden. het lijkt mij sowieso handiger om een soort van openingsklep-dingus dr in te maken :) voor als je pomp ff d00d wil gaan oid.

enne :) ik zou ff rekening houden met de maten van de buis, want water wil best wel eens wat wegen ;)

suc6 dr mee

*bookmarked ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Henk op 28-08-2003 18:42 ]

• Oxi

Oxi

RedXraD schreef op 28 August 2003 @ 18:42:
[...]
edit:
HELA! stiekem gaan editen tijdens mijn reply? ;)
ik had last van me geweten.. wel een idee om dat topic wat meer inhoud te geven enzo :P

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Oxigun schreef op 28 August 2003 @ 18:30:

edit: dat was te kort door de bocht.

reservoir moet vaak aan een aantal punten voldoen:
• waterdicht :P
• intake/outtake
• water moet niet direct van de in naar de output gezogen kunnen worden, of direct de pomp in. dan krijg je het namelijk niet goed ontlucht. dus de intake boven de pomp/outtake of niet er vlak naast wil goed helpen.
• een pomp werkt het beste als ie het water onderuit het reservoir kan halen
• wanddikte is niet zo boeiend, als het waterricht is dan is het vaak goed. tenzij je er een 16kg kast op gaat zetten of als je em aan de buitenkant monteert (schokken/klappen bij lan/vervoer)
• plexi lijmen doe je met chloroform
• je moet alles kunnen vullen, dus een deksel in reservoir maken is wel handig, of een een 3e aansluiting an daarop een slang. deksel is het makkelijkste :)
Ik begin aan waterkoeling, maar dat wil niet zeggen dat ik een compleet n00b ben. Ik ken alles en het principe. Maar ik moet nog eventjes de details hebben. Zoals dat je de blokjes moet opschuren voordat je hem monteerd (ook bij AquaComputer.de en hoe moet dat?). Verder zijn er misschien nog wat andere dingen die belangrijk zijn die ik kan vergeten. Ik vroeg het gewoon om even ZEKER te weten voordat ik fouten ga maken.

Nu even over jouw reply. Jij voegt inderdaad aardig wat toe aan wat ik vergeten was. Ik was namelijk even vergeten dat je niet direct outtake mag binnenzuigen. En dat alles nog wel netjes open moet kunnen :P.

• Waterdicht -> Eerst testen :P
• Intake/outtake -> Dúh 8)7 :P
• Intake/outtake probleem -> Ja inderdaad, heb jij suggesties over waar de intake moet komen dan?
• Hij staat onderop mijn resevoir.
• Er komt geen 16 kg op de buis maar op de behuizing eromheen.
• Chloroform, dankjewel. Ik heb weer genoeg google en GoT searchinfo voor voldoende informatie.
• Ik heb bij mij pakket nog een T-stuk en een kraantje besteld. Kan ik daar in principe iets mee? Maarja, me pomp zal er toch uit moeten als hij dood is zoals Henk zegt. Dan maar iets anders verzinnen. Maar hoe maak ik een deksel op een rond resevoir? 8)7

Dat laatste is dus behoorlijk een probleem. Maar ook zijn nog een aantal andere aandachtspunten die staan in mijn topic opening.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

oke even over dat waterdicht maken, gebruik GEEN siliconenkit (thx dabit :P )
gebruik OF epoxy / polyurethaan spul OF laat het plexi deels smelten met Aceton, zo kun je het samenvoegen, maar is risky voor de beginner, want als je brast met dat spul dan is heel je plexi troebel geworden.

• Oxi

Oxi

Intake achter de pomp of aan de andere kant of bovenkant is vaak wel goed. let er wel op dat als je het aan de bovenkant laat inkomen dat het water dan kan gaan kletteren wat weer geluidsoverlast geeft. Dus je kunt er een stukje slang aan de binnenkant in doen. Dat helpt ook als je in/uit gang toch naast elkaar wilt hebben. Een reservoir hoeft niet volledig ontlucht te worden, zolang er maar geen lucht aangezogen kan worden is het goed.
Zorg wel dat je met je slangen uitkomt. Het is niet praktisch als je de aansluitingen vooraan maakt dat jde slangen zo met rare bochten naar je blokjes toe moet.

Hoe je een deksel erop zet kun je het beste zelf uitpuzzelen want jij weet wat je wilt. Mijn reservoir ligt uit het zicht dus ik heb standaard PVC rioleringsbuis gebruikt met een schroefdop.

Een blokje komt vaak goed geschuurd bij je aan, verdere behandeling is niet noodzakelijk maar het kan al snel een paar graden schelen. Ik heb destijds een autoreparatieset gekocht voor me dremel, daar zitten heel veel polijstbandjes en een potje polijstmiddel in. En dan rustig over de onderkant van je blok gaan. Op hoog toerental, en een laag toerental als je dat bandje in dat polijstmiddelpotje doet. Het wordt heel dof vanwege dat polijstmiddel maar ff met een doekje wegvegen en je hebt je spiegeltje..

montage van de blokjes:

er zitten neem ik aan schroefjes bij die door de gaten in je mobo gaan. doe daar een isolatieringetje op en duw ze van onder door je mobo. dan koeler erop zetten en die brede schroeven erop draaien. ik geloof niet dat er meer meegeleverd is of dat je nodig hebt.. Ik had zelf nog afstandsbusjes nodig bij mijn mafkees maze3 cloon blokje... veertjes heb je absoluut niet nodig. ik heb me NB en GPU met veren maar me cpu gewoon zonder.
Afbeeldingslocatie: http://casemod.oxipage.nl/thumb/thumb_koelblok.jpg

NB en GPU blok voor polijsten

Afbeeldingslocatie: http://casemod.oxipage.nl/thumb/thumb_DSCN1368.jpg

cpu blok na:

Afbeeldingslocatie: http://casemod.oxipage.nl/thumb/thumb_DSCN1381.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door Oxi op 28-08-2003 19:52 ]

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
perfect, dankjewel voor de uitgebreide uitleg. Iemand nog iets over waar ik het best die plexiglas platen en buis kan halen?

• Oxi

Oxi

Die krengen zijn vaak heel duur tenzij je ze ergens uit kunt slopen, maar jee zult niet snel een onbeschadigde buis vinden ;)

Ik heb een heel kort verhaaltje over me koeling en een hoop pics op me site trouwens: http://casemod.oxipage.nl/

• Oxi

Oxi

Had ik al verteld dat een groot reservoir onzin is? Het is een buffer maar het zorgt voor maar heel weinig afkoeling in vergelijking met je radiator. Bovendien is het allemaal ruimtevulling en heel veel gewicht als je het meeneemt naar een LAN. 5L reservoir en je kast weegt al snel 21kg he ;)

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Ja maar het lijkt me zo lelijk als hij zo klein is... En ik wil er graag me pomp in doen. Ik zat er nog even over nadenken inderdaad.

• Oxi

Oxi

Mijn reservoir is gok ik 800ml groot en dat vind ik al heel wat ;)
(De rest van me systeem is samen 600ml).

Al die liters is imho onzin

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:18
als het je zoveel geld kost, ga dan eens naar een andere reservoirs kijken.. De Innovatek tank-o-matic heeft die plexi look ook + dat het een fijn reservoir is (ik hebben ook)

• Oxi

Oxi

418O2 schreef op 28 August 2003 @ 22:51:
als het je zoveel geld kost, ga dan eens naar een andere reservoirs kijken.. De Innovatek tank-o-matic heeft die plexi look ook + dat het een fijn reservoir is (ik hebben ook)
• Lelijk
• Duur
• slecht te ontluchten
• te klein om ooit als voordelig reservoir te dienen, het is dus niets meer dan een airtrap
• alleen geschikt voor die eheim serie. (toch?)

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:13

Epsilon

Oxigun schreef op 28 August 2003 @ 22:28:
Mijn reservoir is gok ik 800ml groot en dat vind ik al heel wat ;)
(De rest van me systeem is samen 600ml).

Al die liters is imho onzin
Helemaal mee eens.
Ik heb een reservoir gemaakt van 120ml (28mm koper buis, 25cm lang).
Dit is meer dan genoeg. Als je zorgt dat de lucht zo veel mogelijk uuit je systeem is dan heb je echt niet veel nodig.

btw, dat alu reservoir van aquacomputers.de is ook maar 160ml, wat ook alles behalve groot is.

2 pics:
Afbeeldingslocatie: http://speedstar.xtreme-power.nl/ressmall.jpg
Afbeeldingslocatie: http://speedstar.xtreme-power.nl/pic01small.jpg

Kosten: 1.50 euro voor de pijp, 2 euro voor de eindkappen. +3 aansluiting die ik nog had liggen.

Reservoir is gesoldeerd met een verfföhn (of hoe de .... schrijf je dat? :X)

[ Voor 24% gewijzigd door Epsilon op 29-08-2003 00:10 ]

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Netjes, maar ik wilde graag mijn pomp erin, want daar wordt hij toch zo stil van?

• Oxi

Oxi

nee, het geluid heeft misschien een dempende werking maar verwacht er niet teveel van. de eheims, sicces en hydors zijn van nature al heel stil :)

• 2bme
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-04-2024

2bme

Oude Tweakers addict...

Maar hoe maak ik een deksel op een rond resevoir??
Door het reservoir rechtop te zetten misschien?

Ik persoonlijk zat ook aan zoiets te denken (niet voor de stilte, maar voor de 'mooiigheid') alleen dan gewoon in een kubusvorm.... (eerst pyramide idee, maar ik had hetzelfde dekselprobleem :))

Trouwens, helemaal off-topic vraag, want ik ga er eigenlijk gewoon van uit, maar een hydorpomp kan ook gewoon gedompeld worden of niet?

I used to be schizofrenic, but we're oke now... ;)

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:18
Oxigun schreef op 29 August 2003 @ 00:04:
[...]

• Lelijk
• Duur
• slecht te ontluchten
• te klein om ooit als voordelig reservoir te dienen, het is dus niets meer dan een airtrap
• alleen geschikt voor die eheim serie. (toch?)
Hijs mooi imho, kost wel wat maar lang niet zoveel alswat hij moet betalen voor alleen het stukje plastic.

Hij ontlucht heel goed en makkelijk.. En is wel degelijk een echt reservoir.. En past op elke slangmaat ..

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/r.j.zieltjens/water/Casemod%20Max2.JPG
jijhebt de verkeerde voor je ? dat issem namelijk

• Oxi

Oxi

Ah ik dacht dat vieze kleine prutsding met die gele dop 7(8)7

* Oxi zal toch nooit zo'n premod reservoirtje kopen voor een achterlijke prijs :P

en elke pomp kun je laten dompelen hoor, die hydor is zelfs een dompelpomp maar dan makkelijk modbaar tot een inline versie.

[ Voor 33% gewijzigd door Oxi op 29-08-2003 15:14 ]

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Ja mooi, maar ik kan het ding niet echt leuk kwijt in mijn systeem... Ik ben van het idee bovenaan en een ondergedompelde pomp in ieder geval wel afgestapt. Nu maar wachten op weer een visioen :/ (misschien kunnen jullie me helpen :P).

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
wat vinden jullie van het nieuwe ontwerp? Nog steeds onder mijn computer

Afbeeldingslocatie: http://gsjosh.yabbsites.com/Tijdelijk/res2.JPG

LET OP!! BUIZEN ZIJN DIAMETER VAN 5 en LENGTE VAN 40 CM!!

[ Voor 19% gewijzigd door Josh op 30-08-2003 11:01 ]

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Ziet er wel leuk uit ja, neemt idd niet zoveel plaats meer in. :)

En zie ik daar nou 2 blau + 2 red CCFL's in hangen?? :P

Btw voor plexiglazen buizen en dergelijke moet je bij www.ru58.nl zijn.

Use the Search Luke...

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Bedankt voor die site, maar als je even de post doorleest kwam je er achter dat ik die site al gevonden had. En ja, die CCFL's ga ik op mijn eigen speciale originele manier ophangen. Ik zou het storntvervelend vinden als een of andere chap mij eerder af is. Maar dat is het risico van het plaatsen van ideeen op GoT. Wat vinden jullie nu van mijn ontwerpen, toch beter? Zo compleet goed of nog niet?

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Oeps, maar nou krijgen we natuurlijk dat die stomme pomp lager moet dan het resevoir :(... Denk met me mee mensen :P

edit:
had net zo goed met een edit gekund 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door Josh op 30-08-2003 01:40 ]

• Oxi

Oxi

Als de pomp buiten het reservoir is en door een lange slang water moet aanzuigen zal ie lastig op te starten zijn. als ie eenmaal loopt en gevult is zalk het natuurlijk geen probleem meer zijn..

maar waarom in hemelsnaam zo'n groot reservoir? dat heeft absoluut geen nut hoor :P

15,5 liter! dat is toch al 15,5kg hoor :P 3kg!
ik weet niet of je dat graag draagt naar een LAN ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Oxi op 30-08-2003 10:47 ]

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
ff uitrekenen wat de inhoudt nu is.

(¼ · pi · diameter²) · lengte = inhoud

(¼ · pi · 5²) · 40 · 2 (want 2 buizen) = 1570,796 Cm3 = 1,57 Dm3 = 1,57 Liter = afgerond 1,5 (hij komt niet helemaal vol) Liter = 1,5 Kilo

valt wel mee op zich. Maar er moet ook nog plexi omheen en dat weegt ook iets. Ik denk er nog even over na...

[ Voor 97% gewijzigd door Josh op 30-08-2003 11:10 ]

• Oxi

Oxi

straal * pi ^2 * hoogte = inhoud cylinder

3,75 * 3,14^2 * 42 = 1552.887 cm^3 = 1.552887 dm^3 = 1.55 liter
damn zit er een 0 naast :/
het is 3kg aan water :) (2 buizen toch?)

toch wat aannemelijker... maar goed. die formule van GsJosh is helemal broodje aap :D

[ Voor 5% gewijzigd door Oxi op 30-08-2003 10:46 ]

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Download Excel programma hier: http://www.gsjosh.yabbsit...lijk/rekenenmetbuizen.xls

Reken hier op een HTML pagina: http://www.gsjosh.yabbsit...lijk/Rekenenmetbuizen.htm

Broodje aap? wat is dit dan? http://www.wiswijzer.nl/pagina.asp?nummer=315

En sinds wanneer is de straal 3,75? :P Ik heb gerekend met een straal van 5 cm want dat vind ik toch een mooier resevoir.

En mijn kast is 42 cm lang maar de buizen worden maar 40.

[ Voor 45% gewijzigd door Josh op 30-08-2003 10:57 ]

• Oxi

Oxi

GsJosh schreef op 30 augustus 2003 @ 10:17:
(¼ · pi · diameter²) · lengte = inhoudt · 2
dat is:
(½ · pi · diameter²) · lengte = inhoud

Oppervlakte cirkel:
pi · straal² = ½ · pi · diameter²

ok, het klopt maar je schrijft het GRUWELIJK onhandig. Ik keek alleen ff niet goed :P

edit: bij de tekeningen staat 42cm als lengte en 7,5cm als hoogte. waar tover jij die 5 vandaan? op je plaatje staat duidelijk 7,5cm :D

[ Voor 20% gewijzigd door Oxi op 30-08-2003 11:02 ]

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Zie de edit eronder :P En JA ik heb een gruwelijk vervelende methode van opschrijven :P

• Oxi

Oxi

Ik zag een andere uitkomt en toen ik jouw formule aan het omzetten was merkte ik pas dat ie wel klopt. Leuk toch, hebben we allebij gelijk 8)7

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
2 kilo is te doen vind ik... Ik ga het plan denk ik uitvoeren. Nog tips, opmerkingen?

• Oxi

Oxi

Kijk heel erg uit met lijm want plexi dat dof wordt er ERG lelijk

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Lijmen moest met chloroform toch? En waar haal ik dat? Is er een Guide?

• Oxi

Oxi

Dit wordt toch geen "dump hier je UTFS vragen neer" topic :?

Google: http://www.google.nl/search?q=plexiglas+chloroform
Geeft als eerste hit: http://www.pupman.com/lis...99/December/msg00167.html

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Sorry (Oxigun)... Gewoon zulke goede hulp dat ik er lui van wordt :X :+ :9

• Oxi

Oxi

Zolang je er maar niet zo'n zooi van maakt als ik :X

ik kwam vandaag op me kamer en ding achter medesktop zitten en voelde ineens dat ik in een plas water zat met me voeten :(
nieuw test reservoirtje hadik laten liggen :/

komt me regelmatig voor :D

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Dat is balen, komt je avatar op dat moment goed van pas. :+
Pagina: 1