Een goede grap mag vrienden kosten.
http://bdn.borland.com/article/0,1410,29951,00.html
...beter bekend als AMFan
Nu alleen maar hopen dat ze eens een Delphi 7 Update Pack gaan uitbrengen, wat Delphi 7 is op sommige punten echt brak, kijk maar eens naar de non-tech delphi newsgroep van Borland zijn hele discussie hierover aan de gang
Trouwens stem alleen in Quality Central ook even de bugs die jij het ergst/irritants vindt. Alvast bedankt
Verwijderd
Bij mijn Delphi 7 Enterprise zit gewoon een CD met .net zooi dus dan support ie het toch al ?
De compiler houdt er al wel grotendeels rekening mee dmv warnings te geven op dingen die in .net niet gaan werken of problemen kunnen veroorzaken. (ongeveer alles wat met pointers te maken heeft
Ik geloof dat er bij Delphi 7 al wel een commandline compiler optie zit oid om .net executables te maken, maar aangezien ik zelf geen Delphi 7 heb kan ik dat niet controleren. In de IDE is het in ieder geval niet mogelijk om .NET executables te produceren.
Delphi 8 wordt overigens verwacht eind dit jaar aangezien ze tussendoor ook nog tijd hebben moeten besteden aan C#Builder (anders was Delphi 8 er waarschijnlijk al wel geweest gezien de release schedules in het verleden).
[ Voor 23% gewijzigd door CyeZ op 28-08-2003 19:16 ]
[18:54] <Prammenhanger> |HunterPro|eet
[18:55] <Prammenhanger> lijkt best op
[18:55] <Prammenhanger> |HunterProFeet
Het is wel mogelijk, alleen dan moet je eerst een expert installeren in de ide: Using the Delphi for .NET Preview compiler in the Delphi 7 IDECyeZ schreef op 28 August 2003 @ 19:15:
In de IDE is het in ieder geval niet mogelijk om .NET executables te produceren.
...beter bekend als AMFan
Maar het feit blijft dat de .NET compiler in Delphi 7 niet "af" is. Het blijft een beta geval, ook al werkt ie welDelpix schreef op 28 August 2003 @ 19:43:
[...]
Het is wel mogelijk, alleen dan moet je eerst een expert installeren in de ide: Using the Delphi for .NET Preview compiler in the Delphi 7 IDE
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
Het scheelt wel dat Delphi 8 en C#Builder dezelfde IDE Core delenDelphi 8 wordt overigens verwacht eind dit jaar aangezien ze tussendoor ook nog tijd hebben moeten besteden aan C#Builder (anders was Delphi 8 er waarschijnlijk al wel geweest gezien de release schedules in het verleden).
Overigens zijn er nog verschillende problemen in Delphi 7 zie ook de volgende bug report op Quality Central #5750.
Voor de mensen die geen BDN Account hebben:
Description
This is a meta entry for requesting a Service Pack for Delphi 7.
It should correct bugs in D7, including, but not limited to, the bugs
in the reports listed in the "Steps" section.
Steps to Reproduce
These are some of the bugs that should be fixed in the Service Pack:
(A-0) 2106 TLargeInt field can't accept negative values in ADO
(A-0) 2378 Incorrect multi-language (locale)
(A-1) 4167 Using XPManfest + Groupbox in Dll form
(B-1) 2584 Web Deploy disabled
(B-1) 2875 Code completion skips items when using arrow keys
(B-1) 5732 Code Completion dropdown list shows only blank entries
(no steps, intermittent)
(B-1) 5743 SQR function failures (a summary)
(B-2) 2002 DLL Breakpoints lost in XP
(B-2) 2379 Negative Decimals show as positive using ADO
(B-3) 2258 Failure to parse/compile integer constant --2147483648
and lower (possible regression bug)
etc.
Verwijderd
Delphi 8 is gereleased, en zal binnenkort wel beschikbaar zijn.
(Ik meen me te herinneren dat about.com popups heeft, en veel ook. Ik zie er geen, omdat ik met Mozilla surf.)
http://delphi.about.com/bld8ann.htm
Nu, waar blijft Borland C++ Builder? Deze gaat nu wel achter lopen. (Nu nog bij verse 6.) Of, wordt C# Builder de permanente opvolger van C++ Builder?
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2003 17:45 ]
Verwijderd
Ja, daarvan heb ik wel gehoord, maar is dat een "normale" versie, m.a.w. de opvolger van C++ Builder 6?
http://www.borland.com/cbuilderx/
BTW C# Builder staat totaal los van C++ Builder.
[ Voor 9% gewijzigd door Just_a_Gamer op 10-12-2003 21:09 ]
Verwijderd
Versie 7 dus eigenlijk.
(Ik kan nog steeds niet goed besluiten of ik nu een nieuwe applicatie in Delphi of in C++ zou moeten bouwen... eigenlijk wil ik Delphi omdat ik die taal overzichtelijker en "schoner" vind, en C++ omdat het meer gebruikt wordt.)
Inderdaag C#Builder is totaal wat anders als je het vergelijkt met CBX maar niet met Delphi.NET omdat dit in principe v2 is van Gailleilo/BDS IDE. Bij Borland schijnen ze ook bezig te zijn met een versie waarbij Delphi.NET en C# gezamelijk kan gebruiken, nu nog voor het grote publiek...
Elke tool/taal heeft zo zijn voor en nadelen. Je moet gewoon de juiste tool/taal pakken die bij jou en jouw applicatie past. In principe kan je bijna alles wat je c++ kan ook in Delphi en vice versa.Verwijderd schreef op 10 december 2003 @ 21:33:
Ah, dan staat die X waarschijnlijk niet voor 10, maar voor Cross-Platform.
Versie 7 dus eigenlijk.
(Ik kan nog steeds niet goed besluiten of ik nu een nieuwe applicatie in Delphi of in C++ zou moeten bouwen... eigenlijk wil ik Delphi omdat ik die taal overzichtelijker en "schoner" vind, en C++ omdat het meer gebruikt wordt.)
C++ Builder X is dus eigenlijk geen versie 7. Het is een losstaand product van C++ Builder. Dat het toevallig C++ Builder 6 meelevert wil het niet zeggen dat het tot versie 7 maakt. C++ BuilderX is op dit moment versie 1 en C++ Builder op versie 6
Verwijderd
We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher
Overigens, hoe wil je software verspreiden wat (met het de nog steeds grote groep van 56k gebruikers) een klein bestandsformaat heeft, terwijl je een .NET package van 23Mb nodig hebt? Je mag er natuurlijk niet op vertrouwen dat ze dat al op hun PC hebben staan of simpelweg zeggen "zorg er zelf maar voor".
De support voor Delphi 7 is inderdaad erg matig. D7 bestaat nu anderhalf jaar of zo en de lijst met bugs is enorm. Een aantal daarvan is bijzonder eenvoudig te verhelpen. Waarom doet Borland dat dan niet?sweeper schreef op 11 december 2003 @ 09:29:
Wij (als ontwikkelteam) zitten niet echt te wachten op Delphi8. Als je zo naar de nieuwe website kijkt (enkele mensen in pak die naar de hemel kijken), de ondersteuning van Delphi7 gebruikers beoordeelt (lees: geen ondersteuning, er is nog geen enkel echt SP uitgebracht) en in de gaten krijgt dat zelfs DavidI de mond gesnoerd lijkt, krijg je het idee dat Borland ook de verkeerde weg is ingeslagen (de commercieel managers aan de leiding ipv de technici) en zich niet meer zoals vroeger om zijn trouwe schare programmeurs bekommert. Laat ze eerst maar eens goede support geven voor D7, dan zien we wel of we over gaan naar D8.
Daar kan ik gedeeltelijk in komen. Evolutie brengt nou eenmaal met zich mee dat je soms een grote stap moet nemen. 8 Jaar geleden moest je executables 2x compileren - eenmaal voor Win16 en eenmaal voor Win32. 4 jaar geleden verscheen Windows 2000 en moest je opeens rekening gaan houden met het veranderde drivermodel, waardoor applicaties die poorten aanspraken niet meer werkten. En in het geval van .NET moet je het .NET framework installeren. Dat is misschien nu niet handig, maar over 4 jaar heeft iedereen het .NET framework standaard geïnstalleerd en speelt dit probleem niet meer. Net zomin als dat iemand nu nog 16-bit executables maakt.Overigens, hoe wil je software verspreiden wat (met het de nog steeds grote groep van 56k gebruikers) een klein bestandsformaat heeft, terwijl je een .NET package van 23Mb nodig hebt? Je mag er natuurlijk niet op vertrouwen dat ze dat al op hun PC hebben staan of simpelweg zeggen "zorg er zelf maar voor".
Inmiddels is het ook al een tijdje duidelijk dat Delphi 8 de .NET-versie is. Gaat er eigenlijk nog wel een nieuwe VCL-versie komen? Op dit front blijft het angstvallig stil bij Borland, ondanks alle beloftes.
Ze hadden mij daar beloofd dat het pakket voor de kerst op de mat zou vallen. Omdat het verplicht is binnen uiterlijk 3 maanden na het aankondigen van een produkt te leveren.
Het is duidelijk dat als je in de toekomst windows applicaties wilt maken, dat je aan .Net vast zit. Borland moet daar snel op inspringen als het nog mee wil komen en dat doen ze dus nu. Sommigen vinden dat dit zelfs al te laat is. Win32 zal niet meteen weggaan en je kan tot in den eeuwigheid win32 applicaties met de al bestaande en volgende Delphi win32 compilers maken. Netzoals je nu nog steeds win16 applicaties met D1 kan maken en DOS applicaties met TurboPascal. De toekomst zal uitwijzen of er nog veel win32 versies komen van Delphi of dat het voornamelijk .Net wordt.
Borland heeft nu alleen even meer energie in het maken van een .Net versie gestopt als de win32 versie. Je moet niet vergeten dat er maar een handje vol programmeurs aan werken en dat er bij MS honderden aan werken.
Het probleem met Delphi 7.0 is dat volgens de ontwikkelaars Delphi 7.0 prima werkt er GEEN case is om hiervoor een update pack te maken. Daarom moeten we ook met ze allen doormiddel van Quality Central duidelijk maken dat dit wel het geval is. Dus stem op de volgens ergste bugs!Wij (als ontwikkelteam) zitten niet echt te wachten op Delphi8. Als je zo naar de nieuwe website kijkt (enkele mensen in pak die naar de hemel kijken), de ... vroeger om zijn trouwe schare programmeurs bekommert.
Dan kun je nog lang wachten... Overignes zijn er al wel zes updates uit voor Delphi 7:)Laat ze eerst maar eens goede support geven voor D7, dan zien we wel of we over gaan naar D8.
Afgezien hiervan gaat volgens bronnen Delphi 8 for .NET op 17 December RTM, dus ze zullen vast dag-en-nacht daar werken bij Borland(Quote of John Kaster)
So, I go to the R&D team and say "When is another update for Delphi 7 going to be out?"
Their immediate question is going to be "What are people saying they need to have fixed?"
[ Voor 16% gewijzigd door alienfruit op 11-12-2003 20:06 ]
Verwijderd
Kan ik met Delphi 8 geen .exe's meer maken, die niet meer runnen op een "normale" Windows zonder .NET framework?
Ik ken nog niet eens alle mogelijkheden van Delphi 6/7 fatsoenlijk, en met BCB6 begin ik nu ook pas redelijk erin te komen. De programmeertalen worden sneller opgewaardeerd dan dat mensen hem zich goed eigen kunnen maken.
Waar is de tijd dat ik nog "alles" van de taal wist?
(Borland Pascal 7.0 en Borland C/C++ 2.0)
Tja bij de afgelopen borcon in Amsterdam heeft Delphi 8 For .Net me ook niet echt warm gemaakt. Maar ik zie het wel
[ Voor 28% gewijzigd door Just_a_Gamer op 11-12-2003 21:07 ]
Ik heb al tijden gezocht, maar ik kan niet gewoon een lijstje vinden met verschillen met w32 o.i.d.
Ik begrijp gewoon niet wat het nou precies is
Ik begrijp dat het een ander soort applicatie is, maar is het ook een executable (.exe) of iets anders, en wat kun je er wezenlijk mee dat je nu niet kan met een win32 applicatie..
.Net is een marketing term van MicroSoft waar heel veel dingen onder vallen. Onderandere nieuwe producten, maar ook een heel nieuw framework die ooit win32 moet vervangen, een nieuw formaat voor binaries en een bijbehorende compiler/IDE.
Het framework lijkt erg op Borland's VCL en het nieuwe formaat voor de binaries lijkt meer op java. Het is dus een OO framework en de binaries zijn bytecode en worden gecompiled wanneer het programma start met een Just In Time compiler.
Er is tegenwoordig genoeg informatie op internet te vinden als je specifiekere vragen hebt.
Verwijderd
Alleen als je al een eerdere versie van Delphi hebt.yodax schreef op 11 december 2003 @ 13:32:
Op de Borcon in Amsterdam vertelde ze dat Delphi 8 geleverd gaat worden met een gratis versie van Delphi 7 om Win32 te ondersteunen.
Verwijderd
Op deze pagina staat het weer anders:
Developers who have versions prior to Delphi 7 will receive a comparable version of Delphi 7 with the purchase of Delphi 8
Verwijderd
Njaaaargh! Als dat waar is, dan blijf ik bij XP hangen voor spelletjes, en ga ik voor Linux programma's schrijven. Als het ook maar enigszins op Java lijkt, wil ik er niks mee te maken hebben. Dat is retetraag!
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2003 17:01 ]
.Net worden er een hoop optimalisatie toegepast wat bij Java niet heeft. Java kan ook snel zijn. En niemand verplicht je om in .Net te gaan programmeren.
Verwijderd
Als ik vroeger met C een programma compilde van diskette naar diskette op mijn XT wachtte ik 2 minuten. Als ik nu een beetje redelijk programma in C(++) compile, wacht ik nog steeds 2 minuten....
Niet verplichten in .NET te gaan programmeren?
Als er iets in Windows wordt gestopt, ben je verplicht het te gaan gebruiken, simpleweg omdat de oudere manieren wegvallen. Soms is die overstap goed (Win16 -> Win32), en soms is die slecht. En .NET is volgens mij slecht als het programma bij het opstarten zou moeten worden gecompileerd. Dan moet het dus elke keer worden vertaald. Waar is een compiler nou 30 jaar geleden voor ontwikkeld? Juist, om 1 keer een programma te schrijven in een goed leesbare taal, het te vertalen in machinetaal, en er klaar mee zijn.
[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2003 17:31 ]
[ Voor 31% gewijzigd door alienfruit op 13-12-2003 02:11 ]
Bij .NET hebben ze voor een tussenweg gekozen. Als developer compile je je programma naar bytecode. Dat stuk is gelijk aan java. Vervolgens echter wordt het programma de eerste keer dat het wordt opgestart gecompileerd naar native code specifiek geoptimaliseerd voor het systeem waar de code op draaid, alle volgende keren wordt gewoon de al aanwezige native code gedraaid.Verwijderd schreef op 12 december 2003 @ 17:29:
We raken steeds verder van goed gecompileerde code (native machinecode) af. Door al die lagen wordt het geheel steeds maar trager en trager.
Als ik vroeger met C een programma compilde van diskette naar diskette op mijn XT wachtte ik 2 minuten. Als ik nu een beetje redelijk programma in C(++) compile, wacht ik nog steeds 2 minuten....
Niet verplichten in .NET te gaan programmeren?
Als er iets in Windows wordt gestopt, ben je verplicht het te gaan gebruiken, simpleweg omdat de oudere manieren wegvallen. Soms is die overstap goed (Win16 -> Win32), en soms is die slecht. En .NET is volgens mij slecht als het programma bij het opstarten zou moeten worden gecompileerd. Dan moet het dus elke keer worden vertaald. Waar is een compiler nou 30 jaar geleden voor ontwikkeld? Juist, om 1 keer een programma te schrijven in een goed leesbare taal, het te vertalen in machinetaal, en er klaar mee zijn.
De eerste keer zal het opstarten dus trager gaan, maar dat kun je al grotendeels ondervangen door deze stap al tijdens de installatie van je programma te laten gebeuren. Verder wordt er altijd een stukje code in het os aangeroepen om te controleren of er al een native binary aanwezig is, maar de tijd dat die controle inneemt is verwaarloosbaar naar mijn idee.
[18:54] <Prammenhanger> |HunterPro|eet
[18:55] <Prammenhanger> lijkt best op
[18:55] <Prammenhanger> |HunterProFeet
Nou hiermee wordt dus bedoelt Vrijdag
[ Voor 40% gewijzigd door alienfruit op 20-12-2003 14:55 ]
www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5
Heeft .NET ook toegevoegde waarde?
Ik vraag me dus voornamelijk af, of een nieuwe versie mij echt betere mogelijkheden aanbied of tijd bespaart.
www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5
Nu maar wachten op onze Delphi 8 Architect, woehoe
[ Voor 59% gewijzigd door alienfruit op 22-12-2003 13:25 ]