Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

SMS over GPRS versturen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoe groot is een doorsnee smsje?
Met mij c55 kan ik het namelijk ook via GPRS versturen. Dit kost volgens mij € 1,50 per Mb. Dus vraag ik me af wat goedkoper is. Alleen moet ik dan weten hoe groot een standaard smsje is.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

160 tekens (bytes)

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06 12:38
+ overhead natuurlijk Erkens!... 255 tekens volgens mij

(jammer dat dat grps > sms weer een aparte service is)

[ Voor 39% gewijzigd door avon op 28-08-2003 14:04 ]

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:44

Korakal

Up up up!

Een SMSje heeft 160 tekens... een beetje overhead en verder niks. Maar! Als het goed is zijn de SMS centrales niet op GPRS aangesloten. Anders zouden de providers er niks meer aan verdienen.
Toevallig ben ik gisteren hiermee aan het testen geweest, maar ik ben er nog niet helemaal uit. Verzenden via GPRS werkt wel, maar of het dan ook écht via GPRS gaat is dan nog maar de vraag.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

AvOn schreef op 28 August 2003 @ 13:59:
+ overhead natuurlijk Erkens!... 255 tekens volgens mij

(jammer dat dat grps > sms weer een aparte service is)
tuurlijk komt dat er nog bij, zoals doel adres, maar ik bedoel, dit is een erg makkelijke vraag om ff op te zoeken. (overigens vind ik 95 bytes overhead wel erg veel, dat is bijna 60%)

Verwijderd

Topicstarter
1,5 MB = 1,5 * 1024 * 1024 = 1572864
1572864 / 160 = 9830 smsjes voor 1,50
Als mijn berekening klopt is het wel heel veel voor zo weinig geld.

• Korakal

Korakal

Up up up!

Verwijderd schreef op 28 August 2003 @ 14:02:
Daarom zou het ook een beetje te gek zijn als het kon; de providers maken nog meer kosten dan alleen het dataverkeer van jouw toestel naar de SMS centrale. Ze moeten 'm ook nog afleveren.

Verwijderd

Topicstarter
Korakal schreef op 28 augustus 2003 @ 14:04:
[...]

Daarom zou het ook een beetje te gek zijn als het kon; de providers maken nog meer kosten dan alleen het dataverkeer van jouw toestel naar de SMS centrale. Ze moeten 'm ook nog afleveren.
Dat lijkt mij ook. Maar goed hoe kun je er achterkomen wat zij er voor rekenen?

• avon
bel je provider is, tegen mij zeiden ze dat het niet kon (alleen via thirt party grps sms providers)

Verwijderd

sms via GPRS weet ik allemaal niet zo, maar je kan wel online via ICQ of MSN via GPRS, en dat is wel echt een stuk goedkoper... ik moet eens wat geheugen vrijmaken op mijn S55 en een testen

http://www.mobicq.org/

en hier heb je een berekening

http://www.mobicq.org/costs.pdf

EDIT: geheugen vrijmaken is ook geen probleem, maar moet ik nog wel iemand kennen die ook ff wilt proberen ...

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2003 14:17 ]

• avon
Erik de Cock, dat is nou juist sms over grps wat je stuurd in die pdf :)

topic titel change ?

[ Voor 15% gewijzigd door avon op 28-08-2003 14:32 ]

Verwijderd

hmm, weet ik meer dan ik d8 :P

• Korakal

Korakal

Up up up!

Titlefix :Y)

• WiNlUx
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09-2023
Verwijderd schreef op 28 augustus 2003 @ 14:02:
1,5 MB = 1,5 * 1024 * 1024 = 1572864
1572864 / 160 = 9830 smsjes voor 1,50
Zou mooi zijn! Maar ik denk het niet. Ik denk dat de sms-providers er al rekening mee hebben gehouden ;) Maar je weet nooit...

Verwijderd

ik vind persoonlijk sms service al enorm duur, laat staan naar het buitenland !!!! 75 cent, echt overdreven ...

• avon
Verwijderd schreef op 28 August 2003 @ 16:03:
ik vind persoonlijk sms service al enorm duur, laat staan naar het buitenland !!!! 75 cent, echt overdreven ...
hmz.. vanuit NL kost het altijd hetzelfde hoor ongeacht bestemming bij mijn weten.

Vanuit buitenland scheelt met een abbo ook niet heel veel in EU landen.
(en welke tweaker heeft nou nog pre-pay?!)

[ Voor 17% gewijzigd door avon op 28-08-2003 16:13 ]

• Korakal

Korakal

Up up up!

AvOn schreef op 28 augustus 2003 @ 16:09:
[...]

hmz.. vanuit NL kost het altijd hetzelfde hoor ongeacht bestemming bij mijn weten.
Stimmt :) of je het nou naar je buurman in Nederland stuurt of naar iemand in Verweggistan.. je betaalt hetzelfde :)
Alleen VANUIT het buitenland verschillen de tarieven (maar da's weer geen vást tarief).

Verwijderd

AvOn schreef op 28 augustus 2003 @ 16:09:
(en welke tweaker heeft nou nog pre-pay?!)
Ik want ik sms bijna alleen en dan voor ongeveer 10 euro per maand

Verwijderd

ik heb het wel over NAAR het buitenland (ik woon in belgie, maar al mijn familie/vrienden zitten in NL ...)
en vanuit het buitenland is dacht ik even duur als naar het buitenland... (tenzij dat je bijvoorbeeld in frankrijk zit en een berichtje naar een frans nummer stuurd, dan weet ik het nog niet zo meteen)

en ik heb ook nog pre-pay ja :)

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2003 16:46 ]

• Stephane
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-10 08:44

Stephane

Behhhhh

Beetje suf systeem dan in België. Maar goed, SMS is voor iedere provider vooralsnog een behoorlijk melkkoetje ! Ieder smsje is zo goed als pure winst !

Verwijderd

kan ik best geloven, als je nog maar een sms stuurd naar een andere provider, ben zo sowieso al meer kwijt (20cent geloof ik), ongeacht binne of buitenland

weet iemand waar ik mobiel msn (java) kan downloaden ergens voor mijn Siemens S55?

Verwijderd

En nou het echte antwoord:

Een SMSje van 160 tekens levert ongeveer 1kb data verkeer op. Het is dus zeer aantrekkelijk om dat via GPRS te versturen, want daar betaal je slechts een paar cent per kb. Altijd minder dan de kosten van een regulier SMSje, zelfs als dat tegenwoordig bij bepaalde abonnementen nog maar 8 cent kost.

Maar mobiele operators zijn niet gek. Technisch is er geen enkel probleem om SMS centrales aan GPRS te koppelen, maar de meeste operators doen dat niet, omdat hun billing systemen niet instaat zijn om SMSjes over GPRS te onderscheiden van het andere dataverkeer. En dan kunnen ze dus inderdaad slechts een paar cent per kb vangen.

Operators die wel een geschikt billing systeem hebben, willen graag dat SMS over GPRS loopt, want het GRPS netwerk is onderbelast, terwijl het normale signaleringsnetwerk meestal juist erg vol zit. Betere spreiding zou dat dus opleveren, maar helaas is het dan ook nog zo dat de meeste telefoons geen SMS over GPRS ondersteunen, en dat los je niet zo snel op.

• gratiz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:06
Allemaal leuke berekeningen. Maar providers hebben aparte tarieven voor SMS over GPRS. Bij Vodafone is dat bijvoorbeeld 15 cent.......

Ik weet niet of dit ook voor het buitenland geldt.....

Op zoek naar gratis producten? https://www.gratiZ.nl

Pagina: 1