Toon posts:

Studenten laptop met goede accu looptijd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben opzoek naar een laptop voor tijdens college-practica en in de trein. Studenten laptop, dus liefst niet te prijzig (500-1000EUR). Ik heb niet echt hoge eisen, vooral lange accu looptijd (4 uur is net niks, 6-8 is beter, >10 helemaal prettig) en 'veel' geheugen >=256MB. Zo'n hoeveelheid geheugen lijkt me tegenwoordig geen probleem. Tot voor kort (1/2 jaar) werkte ik nog met een P100-40MB desktop machine, wat best goed gaat alleen dat swappen is soms irritant. De processor maakt me (dus) niet zoveel uit.

Ben van plan het ding te gebruiken voor programmeren, tekstverwerken, browsen en e-mail. Wat allemaal prima kan onder Linux zonder een GHz processor. Nee Quake etc. hoef ik er niet op te kunnen spelen, XviD'je van tijd tot tijd is misschien wel prettig.

Ik heb een tijdje geleden al wat onderzoek gedaan. Er zijn laptops gebaseerd op de VIA C3 en Transmeta processors die wel ruim boven de 4 uur uitkomen. Sommige kunnen zelfs de 10 uur halen met een extra-heavy-duty batterij. Ook heb ik gehoord van 8086 laptops die >10 uur halen doordat ze helemaal vol met accu's zitten, maar die zijn me toch een beetje te zwaar en te antiek (dûh).

Zulke laptops heb ik alleen nog niet in Nederland/België/Duitsland te koop gezien. Wel in Amerika, maar die winkels sturen geen pakketje overzee. Ook laten laptop fabrikanten het vaak in het midden of hun laptop Linux compatible is. En er zijn eigenlijk geen goede websites á la Froogle voor Europa of de Benelux.

Duzz, weet iemand een laptop die zo'n beetje aan deze, volgens mij eenvoudige, eisen voldoet? En kan iemand me wijzen op een Froogle achtige website maar dan voor Europa?

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Moet ie perse nieuw zijn? Als het ook 2e hands mag kun je kijken naar een Compaq/Dell P2/P3. Extra Accupack erin en je doet er met een beetje geluk 7/8 uur mee :)

Verwijderd

Topicstarter
2e hands is natuurlijk ook goed :-)

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Studentenlaptop... hmmm is dat een laptop met ingebouwde biertap ofzo :? B)

Maar ff serieus, grapje is gejat, en ik zou idd eens zoeken naar een 2e hands p3 notebook, op www.marktplaats.nl ofzo.

[ Voor 3% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 28-08-2003 14:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
www.veilingkijker.nl is een meta-zoekmachine en heeft die website er onder andere ook bijstaan. Enne zo'n biertap wordt zeulen hè...

Maar heeft iemand nog iets concreters dan "kies een 2e hands laptop van een mainstream merk en gooi er een extra (goede) accu bij" ?

Ik ken al wel wat sites waar ik kan controleren hoe je zoveel mogelijk functies van de laptop onder Linux aan de praat kan krijgen. oa:
http://www.linux-on-laptops.com/
http://tuxmobil.org/

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2003 14:10 ]

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:51

LopeZ

Too much is never enough

Gaat nooit lukken vrees ik. Die Transmeta's zijn veelste duur, ook 2dehands. Voor 1000 euro kan tegenwoordig net een goedkope aldi laptop kopen maar daar red je misschien net 3uur mee. Jouw eis is wel erg hoog, ik ken maar weinig laptops die meer dan 4uur halen namelijk.

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

In het ACER 80x topic las ik dat iemand een 800cli voor 850 had gescoord. Valt in jouw budget, en gaat erg lang mee. Maar niet meer dan 4 uur vrees ik. Maarja als zelfs een centrino het niet haalt (er zijn er die het wel halen), dan beperk je je keuze heel erg.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 19:46
10 uur op een laptop is niet realistisch voor jou buget, dan zou je een centrino moeten nemen, en een losse ups meezeulen o.i.d.

Een laptop, en zeker niet in jou prijs category trekt dat gewoon niet.

[ Voor 30% gewijzigd door Icey op 28-08-2003 14:26 ]

Verwijderd

Komt er dus een beetje op neer dat je weinig geld uit wil geven, maar veel wil krijgen. Dat werkt natuurlijk niet :)

Misschien is een PDA iets voor je? 'T is wat lastiger met typen, maar geloof me, als je in de spits in de trein zit is een laptop nog veel onhandiger! Als je een Dell Axim oid haalt, met een extra accu en een grote CF disk, hoef je niet boven de 1000 euro uit te komen.

Verwijderd

Topicstarter
Natuurlijk begrijp ik dat die 10 uur enigzins onrealistisch is, maar ze zijn er wel die er iig in de buurt komen.

bijv zoiets als:
http://store.yahoo.com/col88/fujitsup1032.html

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 August 2003 @ 14:23:
Natuurlijk begrijp ik dat die 10 uur enigzins onrealistisch is, maar ze zijn er wel die er iig in de buurt komen.

bijv zoiets als:
http://store.yahoo.com/col88/fujitsup1032.html
Dan koop je die toch?

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Owke maar dat zijn van die mini-lappies met een 8,9"scherm :X

Is dat wat je wilt? Een mininotebook, met een minimini toetsenbord en een minischerm? Dan zou ik eens kijken naar dat soort notebooks met een ultra-low voltage centrino erin (1Ghz ofzo). Maar die dingen zijn volgens mij stervens duur. En 2e hands denk ik nog niet te krijgen, en al helemaal niet binnen jouw budget!

• Icey
Verwijderd schreef op 28 August 2003 @ 13:54:

Zulke laptops heb ik alleen nog niet in Nederland/België/Duitsland te koop gezien. Wel in Amerika, maar die winkels sturen geen pakketje overzee.

Verwijderd

Topicstarter
Precies Icey...
En dan nog, zonder CD-ROM (alleen extern) en zo'n klein scherm. Zou ik even over na moeten denken.

btw, ik ben net even weer wat met Froogle gaan zoeken en dit was een van de eerste die ik vond om duidelijk te maken dat er wel degelijk binnen mijn budget iets te vinden is dat ruim de 4 uur haalt.

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-08 13:15
Ik denk dat een PDA + full size keyboard ook wel doet wat je wil, mooie is dat als je er een hebt met wifi, je ook op je uni kan internetten ermee. En de hele office suit kun je erop draaien (zowel op PalmOS als PocketPC). HP, Compaq, Palm, Sony, Garmin zijn bedrijven die leuke PDA's maken. Je bent iig een stuk goedkoper uit dan een laptop. (200-600 euro)

• Icey
Verwijderd schreef op 28 August 2003 @ 14:32:
Precies Icey...
En dan nog, zonder CD-ROM (alleen extern) en zo'n klein scherm. Zou ik even over na moeten denken.

btw, ik ben net even weer wat met Froogle gaan zoeken en dit was een van de eerste die ik vond om duidelijk te maken dat er wel degelijk binnen mijn budget iets te vinden is dat ruim de 4 uur haalt.
ruim 4 uur, dat is al wat anders dan de 10 uur van net :/

ik haal al 2,5 uur met een 325€ kostend 2e hands laptopje (p2 366, 192 mb ram, 10 gb hdd, 1024*786 @ 14" en wifi). Prima ding, en niet duur, dus voor iets meer moet de 4 uur ook wel te halen vallen.

Waarom eigenlijk 4 uur? de school waar ik naar toe ga heeft overal oplaad mogelijkheiden, desnoods neem je 2 accus mee :)

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, PDA zou ook wel kunnen. Maar ik heb nog nooit een PDA + losse keyboard combo gezien die ook écht handig te gebruiken is. En, wellicht minder van toepassing, het lijkt me wel handig als je soms met z'n tweeën goed naar het scherm kan kijken. PDA's zijn daarvoor vaak net te pietepeuterig en gemaakt zodat niet iedereen kan 'afkijken' als je bijv. je telefoonboek raadpleegt.

Verwijderd

Topicstarter
Waarom meer dan 4 uur...? Tsja, zoals met alles, natuurlijk niet écht noodzakelijk maar ik ben van plan het ding ook buiten de uni om te gebruiken, en daarbij denk ik dat ik niet zomaar 'altijd' een stekkerpunt in de buurt heb. 10 uur betekent dat je 'm toch zeker ruim een hele dag kan gebruiken zonder bijladen.

En 2 accus's, dat betekent dus vast en zeker hibernate/reboot tijdens het verwisselen?

Verwijderd

mwah als ik het zo hoor, koop je gewoon een mooi flapdoosje voor net onder de 1000 euro, koop je er een tweede accu bij en klaar...
je moet toch altijd je laptop meezeulen in laptop tas of iets anders...kan die accu makkelijk in.

zonne energie wil je niet , mag je telkens panelen meesjouwen.

maar 4 met een flapdoos ja lukt misschien wel, maar alleen eeeen ietsiepietsie klein beetje tekstverwerken :+

grtn en succes

NieKoH

• Timer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-06 12:09
Hey Henk, geinig je op dit forum ook 'ns te zien :)

Ikzelf zit een beetje bij HP rond te struinen voor een laptop (omdat die dan leuk bij m'n Prof Workstation van Compaq past :)... ik heb het dus niet over die Presario crap :P).

Ik vat dus alleen dit merk ff samen:

Jouw enige struikelblok is, zoals eerder al gezegd, de eis aan de accuduur.
Verder krijg je wel leuke specs voor dat geld.

De enige van HP die daar een beetje bij in de buurt komen zijn:
NX7000 5.5 uur
Compaq Evo N620c 6 uur (standaard) / 10 uur (met extra batt)

Er staat bovendien nu ook een leuke laptop aanbieding op http://www.hptoday.nl/
Die heeft alleen zoals de meeste laptops een batterijduur van rond de 3 uur.

Ikzelf vind bijvoorbeeld een >= 15" scherm belangrijk, maar met zo'n groot scherm gaat natuurlijk ook je stroomverbruik weer omhoog. Het is dus ook een kwestie van prioriteiten stellen.

Succes iig.

[ Voor 4% gewijzigd door Timer op 28-08-2003 15:36 ]

Pagina: 1