Toon posts:

[Moederbord] Probleem ECS K7VZA

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een huisgenoot van me heeft een ECS K7VZA moederbord. Hij vond dat zijn cooler te luidructhig was en toen hebben we geprobeerd om zo'n Zalman regelaar er tussen te doen. Maar toen we die regelaar er tussen zette, zat het kabeltje verkeerd om. Toen we de pc aanzette, draaide de cooler niet en gaf ie een lange biep en viel weer stil. Toen zagen we het probleem en draaide het kabeltje om. Bij opstarten draaide de cooler wel, maar hij bleef een lange biep geven en na die biep viel ie weer stil.
Ik heb de manual gedownload, maar daar staat niet in wat een lange biep betekent. Clearen van de bios hielp ook niet. Alleen opstarten met agp/cpu/hdd hielp niet.
Weet iemand wat zo'n lange biep betekent op dit moederbord? En kan er iets gebeurt zijn met het moederbord toen dat cpu-fan kabeltje verkeerd om zat?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen

Kijk eens onder Moederborden B)

Verwijderd

Topicstarter
De betekenis van de lange beep gevonden: memory probleem
Er zijn 2 dimmetjes van 256mb. Bij elke mogelijke combinatie gaf ie nog steeds die beeps.
Heb ff geen ander geheugen bij de hand, maar het lijkt me sterk dat beide dimmetjes tegelijk kapot zijn gegaan.

Maar kan het zijn dat door dat omgedraaide kabeltje iets kapot is gedaan op het moederbord, of geeft ie gewoon geen stroom door als de kabel is omgedraaid?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kun je het geheugen niet testen in een andere PC of omgekeerd? Het zou namelijk ook kunnen voorkomen dat het geheugen/moederbord tijdens het inbouwen van de koeler op een of andere manier in aanraking is gekomen met statische elektriciteit :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook al gedacht aan statische elekctriciteit, alleen we waren voorzichtig te werk gegaan en hebben er rekening meegehouden en daar komt bij dat we (of hij) alleen het kabeltje van de cpufan eruit heeft gehaald en er een regelaar tussen heeft gezet.

't Helaas normale SDRAM geheugen, en ik heb DDR. Maar om zeker te zijn dat het niet het geheugen is ga ik toch maar dit geheugen ergens anders testen ja.

Alhoewel ik nu toch ook begin te twijfelen aan het soort piepje. Het lijkt op een lange piep, maar het lijkt ook alsof het 4 korte piepjes gelijk achter elkaar zijn (zonder pauze). Alleen van 4 korte piepjes bestaat er geen documentatie.

Ah well, ik ga wel weer verder speuren.