[win2003] meerdere "internet" connecties

Pagina: 1
Acties:

• S_E_B
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-09-2015
Beste Tweakers,

Bij een kennis staat een windows 2003 server met daarin 3 netwerk kaarten. Eentje is voor het LAN, nog 1 voor internet (adls) en de laatste voor een soort telnet lijn. Internet werkt perfect (ook op de clients) zolang de "telnet lijn" is gedisabled. Wanneer de telnet lijn wordt aangezet is worden alle internet requests via deze lijn gedaan, dit werkt dus niet aangezien deze lijn niet geschikt is voor internet. Ook al heeft de adsl lijn een hogere prioriteit dan de telnet lijn, blijft de telnet lijn het internet verkeer onderscheppen.
Hoe kan het opgelost worden zodat deze 2 lijnen we naast erlkaar kunnen openstaan?

Van de speciale lijn wordt trouwens alleen poort 23 gebruikt, misschien dat ik hier iets mee kan. Maar hij moet wel beschikbaar zijn voor de clients.

edit:
op de clients draait winXP/2000
internet wordt gedeeld door de routing service van windows 2003

[ Voor 8% gewijzigd door S_E_B op 28-08-2003 13:39 ]

Verwijderd

Als we wisten wat voor software je allemaal draaide ;)

Verwijderd

Kijk hier eens naar: (Static) routing tutorial :) Je moet gewoon inkomend verkeer routeren over de interface van je internetconnectie. Dit is niet zo moeilijk als je die FAQ gebruikt.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2003 16:19 ]

• S_E_B
Bedankt, dat ga ik vanavond in ieder geval proberen. Maar ook het uitgaande internet verkeer wil via de telnet lijn, wordt dat ook op deze manier opgevangen? Misschien dat dat met port forwarding lukt?

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Ik neem aan dat dit telnet-lijn alleen voor een specifiek ip is ? Dan kun je de default-gateway van die interface afhalen en op die interface alleen een static route naar dat specifieke adres (of subnet) zetten.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

Sorry, ik was een beetje onduidelijk. Je moet al het verkeer van de interne netwerkkaart (ik noemde dat voor 't gemak even inkomend verkeer ;) ) over de externe netwerkkaart routeren. Port forwarden is moeilijker, daar RRAS daar geen ondersteuning toe biedt.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2003 17:02 ]

• S_E_B
Ik ben een tijdje bezig geweest met het aanpassen van de routing tables, dit helpt echter niet. (het verkeer wordt doorgestuurt naar de interface met de hoogste prioriteit)Alleen de poort is verschillend, eigenlijk zou ik een instelling/programmatje moeten hebben die aan de hand van de poort het verkeer naar de ene dan wel de andere verbinding doorstuurt.

We hebben de volgende situatie:
code:
1
2
3
4
5
INTERNET (alle poorten behalve 23)
    |
SERVER --- LAN (hier komen request vandaag voor zowel telnet als internet)
    |
TELNET (alleen poort 23)

Als het mogelijk is moet dus zowel telnet als internet tegelijkt gebruikt kunnen worden.

Verwijderd

Oh, je had niet verteld dat ook requests voor telnet van het LAN kwamen :o Dan wordt het een stuk ingewikkelder inderdaad.

Eigenlijk geen idee hoe je dit zou moeten doen :? Is er geen mogelijkheid beide services apart te draaien, en zo een hoop moeilijk-doen te vermijden?

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
in dosbox:

route add IP_TELNET_SERVER mask MASK_TELNET_SERVER gateway IP_GATEWAY if NUMMER_INTERFACE

dit stuurt alle verkeer richting telnetserver over de interface waarvan je het nummer specifieert achter de if (interface)

nummer van interface kun je wel achter komen met ipconfig

[ Voor 16% gewijzigd door Yoeri op 29-08-2003 16:40 ]

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

Pagina: 1