Ik wilde voor iemand een computer maken. Gewoon een software probleempje. Maar omdat ik niet de goede cd-roms bij had heb ik de computer maar mee genomen naar huis. Nu heb ik hem thuis aangesloten op mijn kvm switch. Maar hij gaat niet meer aan. De muis of het toetsenbord krijgt wel stroom, dat weet ik omdat er een ledje aan gaat op mijn kvm switch(die geen eigen voeding heeft). De voeding is volgens mij wel goed. Als ik het grijze draadje(ps-on) verbind met het zwarte draadje(ground) dan gaat de voeding aan en gaat de hd draaien. Zou het dan aan de moederbord kunnen liggen? Daar is verder niks mee gebeurt, behalve dan dat hij in de auto is mee geweest. Maar dat was maar een paar minuten en hij is niet gevallen. Wie heeft er een tip?
Open de kast eens en check of de koeler er nog goed op zit, de pci/agp kaarten goed in hun slot......etc...etc...etc...Verwijderd schreef op 28 August 2003 @ 12:36:
Ik wilde voor iemand een computer maken. Gewoon een software probleempje. Maar omdat ik niet de goede cd-roms bij had heb ik de computer maar mee genomen naar huis. Nu heb ik hem thuis aangesloten op mijn kvm switch. Maar hij gaat niet meer aan. De muis of het toetsenbord krijgt wel stroom, dat weet ik omdat er een ledje aan gaat op mijn kvm switch(die geen eigen voeding heeft). De voeding is volgens mij wel goed. Als ik het grijze draadje(ps-on) verbind met het zwarte draadje(ground) dan gaat de voeding aan en gaat de hd draaien. Zou het dan aan de moederbord kunnen liggen? Daar is verder niks mee gebeurt, behalve dan dat hij in de auto is mee geweest. Maar dat was maar een paar minuten en hij is niet gevallen. Wie heeft er een tip?
Niet vergeten checken of de IDE kabels en de stroom kabels goed zitten!
There is no place like ::1
Kijk es of de elco's niet toevallig bol staan of zijn gaan lekken 
Of misschien is de powerknop gewoon lam.
Dus probeer hem es te starten met een schroevendraaier
Of misschien is de powerknop gewoon lam.
Dus probeer hem es te starten met een schroevendraaier
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
De elco's zien er nog goed uit. De powerknop is ook nog goed. Ik heb verder alles los gehad. Maar dat maakt niks uit. Ik voel nu wel dat de voeding een beetje warm is. Terwijl hij niet aan staat.
Of de ventilator is natuurlijk stuk (stof?), waardoor de CPU is oververhit en het boeltje daardoor geen teken van leven geeft
Ik had dit ook gister.. precies hetzelfde probleem.
Haal de molex stekkers eens uit je cdrom/floppy en hdd..
Daarna startte mijne weer op. Uitgezet.. en 1 voor 1 weer aangesloten en toen was het weer goed. Vreemde was dat toen ik de pc terug bracht dat ik weer precies hetzelfde probleem had.. ook op deze manier opgelost.
Ik heb nog nooit zoiets vaags gezien, de kabels waren goed aangedrukt. Stond echt stom te kijken toen dat de oplossing was.. maar het valt te proberen..
Haal de molex stekkers eens uit je cdrom/floppy en hdd..
Daarna startte mijne weer op. Uitgezet.. en 1 voor 1 weer aangesloten en toen was het weer goed. Vreemde was dat toen ik de pc terug bracht dat ik weer precies hetzelfde probleem had.. ook op deze manier opgelost.
Ik heb nog nooit zoiets vaags gezien, de kabels waren goed aangedrukt. Stond echt stom te kijken toen dat de oplossing was.. maar het valt te proberen..
Verwijderd
Inderdaad gebeurt mij ook regelmatig, enkele molex stekkers lostrekken en weer vastzetten en alles werkt weer. Soms start ie weer op als ze los liggen, dan weer als ze vastzitten.
Is ie eenmaal opgestart en ik blijf overal met m'n tengeltjes vanaf blijft het opstarten goed gaan.
Is ie eenmaal opgestart en ik blijf overal met m'n tengeltjes vanaf blijft het opstarten goed gaan.
Ik heb er nu een andere voeding in gezet en gemeten hoeveel volt er op de aansluitingen staat: Geel(12V) is nu 3V en Rood(5V) is nu 4V. Dit ligt niet aan de voeding omdat de andere voeding het zelfde heeft. Als ik alle kabels los haal(behalve die op het moederbord) dan meet ik iets lagere spanningen. Ik ben bang dat het moederbord kapot is
Verwijderd
Misschien, maar dat is wel een drastische conclusie. Kijk ook eens of er op je stekkers (zowel ATX-voedings- als 4-pin Molex-stekkers) geen sporen van electrische slijtage (brandplekken/corrosie) zitten, of er ergens een rot contact zit, of iets in die geest.
Het lijkt mij namelijk nogal sterk dat een moederbord het eerst prima doet en enkele minuten later ineens morsdood is. Het is niet uitgesloten natuurlijk, though. Maar het hoort niet zo.
Het lijkt mij namelijk nogal sterk dat een moederbord het eerst prima doet en enkele minuten later ineens morsdood is. Het is niet uitgesloten natuurlijk, though. Maar het hoort niet zo.
Heb dit probleem ook wel eens gehad, 2x keer zelfs, zit er een soundblaster geluidskaart in? Als dat zo is kan dit het probleem zijn. Die krengen veroorzaken nogal eens problemen.
Video en geluid zitten onboard dus ik kan hooguit met een jumpertje de geluidskaart uit zetten. Maar dat mag eigenlijk ook niks uitmaken.
Verwijderd
kortsluiting?
PS... als je molexen moet gaan lostrekken om de boel weer aan de praat te krijgen, dan is dat vaak een teken dat je voeding te licht is... (dat je randapparatuur te veel trekt van je voeding op t moment van aanschakelen)
PS... als je molexen moet gaan lostrekken om de boel weer aan de praat te krijgen, dan is dat vaak een teken dat je voeding te licht is... (dat je randapparatuur te veel trekt van je voeding op t moment van aanschakelen)
Verwijderd
Raar verschijnsel. De hd gaat maar werken op 3v net zoals de fan die niet genoeg heeft aan 3v om te draaien. Maar als de 12v maar 3v is en de 5v maar 4v is dan lijkt het eerder dat de voedingen niet goed zijn of aan je stroomtoevoer oid. 3v en 4v is zo wie zo niet genoeg. Je mobo kan dan ook niet tegoei werken want hij krijgt maar 3vVerwijderd schreef op 28 August 2003 @ 15:00:
Er valt mij nu nog iets op: als ik de voeding aan zet met de schakelaar achterop dat gaat het hd ledje heel zachtjes branden.
Probeer anders eens alles uit de case te halen en zo kaal mogelijk te booten en probeer zo elk onderdeel te testen en uit te sluiten dat het stuk is. Heb je de voltages aan de molex gemeten? Het lijkt erop dat je last van kortsluitingen en elektrische storingen oid hebt.
Erg vaag.
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2003 15:35 ]
Ik heb alles uit de kast gehaald. niks er op aan gesloten(behave dan de ledjes en de powerschakelaar). 2 Voedingen geprobeerd met allebei precies het zelfde resultaat. Ook zonder ram geheugen geprobeerd. Maar niks helpt. die voedingen zijn allebei nog helemaal goed. Dit weet ik zeker omdat ik 1 voeding uit een goed werkend systeem heb gehaald. En de voeding die in de computer zat in een andere gezet en die werkt ook goed. De processor heb ik er ook een keer uitgehaald en weer terug gezet. Het maakt allemaal niks uit. Ik ga er dus toch maar van uit dat het moederbord kapot is. Ik heb het nog nooit zo mee gemaakt en heb toch al veel computers gemaakt. Ik ben benieuwd wat ze in die computerzaak zeggen.
Verwijderd
Waar meet je de voltages van?Verwijderd schreef op 28 August 2003 @ 16:02:
Ik heb alles uit de kast gehaald. niks er op aan gesloten(behave dan de ledjes en de powerschakelaar). 2 Voedingen geprobeerd met allebei precies het zelfde resultaat. Ook zonder ram geheugen geprobeerd. Maar niks helpt. die voedingen zijn allebei nog helemaal goed. Dit weet ik zeker omdat ik 1 voeding uit een goed werkend systeem heb gehaald. En de voeding die in de computer zat in een andere gezet en die werkt ook goed. De processor heb ik er ook een keer uitgehaald en weer terug gezet. Het maakt allemaal niks uit. Ik ga er dus toch maar van uit dat het moederbord kapot is. Ik heb het nog nooit zo mee gemaakt en heb toch al veel computers gemaakt. Ik ben benieuwd wat ze in die computerzaak zeggen.
Verwijderd
Vind je het dan niet raar dat de voltages zo laag zijn? Je meet direct aan de voeding. Dit kan een kapot mobo toch niet doen, tenzij hij gewoon heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel te licht is, maar dat betwijfel ik. En aangezien je meerdere voedingen hebt getest, steek ik het op de stroomverdeling oid. Niet aan je mobo. Kan zijn dat je er ook nog een kapot mobo bij hebt maar niet dat het alleen aan het mobo ligt.
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2003 17:56 ]
Misschien was die voeding gaar en heeft ook een zooi andere onderdelen gemold 
Wat voor "merk" voeding was het?
Wat voor "merk" voeding was het?
haal t reset stekkertje en het powerstekkertje er ook eens af.
Mijn bord ging niet meer, plotseling, omdat de reset ergens niet goed is.
Mijn bord ging niet meer, plotseling, omdat de reset ergens niet goed is.
ik heb het reset stekkertje ook los gehad maar ook dat helpt niet. De voeding is van het merk: macron power
Merkwaardig. Mij overkwam gisteren het volgende:
Ik was een spel aan het spelen, van het ene moment op het andere: computer uit.
Net als in een stroomstoring. Ik keek wat om me heen en de rest van de dingen in mijn kamer werkten nog gewoon.
Sindsdien alles schoon gemaakt in mijn computer maar zonder effect. Aan knop geeft geen kick. Als ik acherop de computer de switch gebruik zie ik de lichtjes op mijn toetsenbord even aan en uit gaan.
Ik zal even kijken of ik de voeding op een of andere manier kan laten starten en de molexjes uit mijn apparatuur trekken. Laat het alsjeblieft niet mijn moederbord zijn
Ik was een spel aan het spelen, van het ene moment op het andere: computer uit.
Net als in een stroomstoring. Ik keek wat om me heen en de rest van de dingen in mijn kamer werkten nog gewoon.
Sindsdien alles schoon gemaakt in mijn computer maar zonder effect. Aan knop geeft geen kick. Als ik acherop de computer de switch gebruik zie ik de lichtjes op mijn toetsenbord even aan en uit gaan.
Ik zal even kijken of ik de voeding op een of andere manier kan laten starten en de molexjes uit mijn apparatuur trekken. Laat het alsjeblieft niet mijn moederbord zijn
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Je kunt de voeding altijd gewoon starten bij atx voeding moet je ps-on verbinden met ground(zwart). Welke ps-on is staat meestal op de voeding. Ik weet alleen niet ofdat dit slim is als je hem op de moederbord hebt aangesloten. Ik kan dan voorstellen dat je je moederbord vernielt(als hij al niet kapot)woutur schreef op 29 augustus 2003 @ 12:51:
...
Maar ik ben bang dat die ik moest maken nu kapot is
Verwijderd
Wat je ook nog effe kan proberen is die BIOS hardware matig te resetten dus effe het jbat jumpertje eraf en dan op de twee andere pinnetjes zetten en daarna weer terug.
Misschien helpt dat veel succes ermee
Misschien helpt dat veel succes ermee
Ik kreeg geen kick uit de voeding. Nieuwe gehaald en nu loop ik dit te typen.
Merkwaardig puntje: de prestaties van 1 van mijn 2 HD's ging de laatste tijd achteruit. Hij performde erg verschillend maar vooral langzaam.
Merkwaardig puntje: de prestaties van 1 van mijn 2 HD's ging de laatste tijd achteruit. Hij performde erg verschillend maar vooral langzaam.
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Ik heb de computer al niet meer thuis staan. Hij is nu terug naar de zaak waar ze hem gekocht hebben. Ik krijg nog te horen wat er mis is. Ik denk dat het moederbord kapot is. Ik heb de bios al gereset maar dat heeft niks geholpen.
Pagina: 1