XP start niet meer normaal op

Pagina: 1
Acties:

• aMaZeR
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
Hallo Mensen,

Allereerst mijn excuses voor de vorige topic. Was inderdaad een beetje verwarrend en was niet echt duidelijk te lezen.

Ik zal het even proberen uit te leggen (zal wel lang verhaal worden )
Ik heb een week geleden Windows XP toch maar op mijn pc'tje gezet, draaide altijd Windows2000, maar werd toch nieuwsgierig naar XP.

Enfin ik installeren, SP1 erop , verder alle updates. Heb nu op C: win2k staan (ntfs) en op D: winxp (fat32). Op D: stond nog data, anders had ik deze ook wel op ntfs gezet. Ik daarna in XP allerlei proggies geinstalleerd en alles draaide perfect.

Nu komt het. Gisteren heb ik mijn kast uitelkaar gehaald, om fans van mijn voeding te vervangen door stillere. Dit alles is perfect verlopen en het systeem heeft die avond gewoon gedraaid. Alleen toen ik vanochtend pc aanzette, deed XP het niet meer. Bij het opstarten startte ie gelijk scandisk (terwijl ik hem de avond ervoor normaal had afgesloten) om D: te checken en blijft ie op 0% hangen. Daarna heb ik geprobeerd om die scandisk over te slaan, maar dan komt ie ook niet verder.
Dus na weer een reset heb ik in het bootmenu voor win2k gekozen. Hier starte ie ook gelijk scandisk op (ook weer om D: te checken) en bleef ook weer bij 0% hangen. Dus na weer een reset, scandisk overgeslagen startte ie wel gewoon Win2k op :)
Daarna heb ik natuurlijk gelijk gekeken of mijn D: nog wel leefde, en dat was gelukkig zo. Alle bestanden stonden er nog gewoon _/-\o_

Na wederom een reset heb ik via F8 opgestart en gekozen voor "laatst werkende configuratie" en startte ie een stuk verder door. Alleen bij het "welcome scherm" te zijn aangekomen, kreeg ik 2 (fout)meldingen waarin iets over problemen met de profile werd gemeld en na 2x op OK te hebben gedrukt startte ie door als guest-user. Dus kon ik weer eens genieten van dat teletubbie achtergrondje :?

Het feit dat ik de fans van mijn voeding heb verwisseld, zal wel toeval zijn, maar ik dacht dat het wel het vermelden waard was (je weet tenslotte maar nooit)
Het ziet er dus naar uit dat er iets is beschadigd aan mijn profile-bestanden. Is dit op een of ander manier te herstellen?
Formateren en opnieuw installeren is mijn laatste optie, maar doe het liever niet.

Alvast bedankt voor de hulp!

i7-7700K @ 5GHz (wc) | ASUS Maximus IX APEX | 2x8GB G.Skill Trident Z | Asus 1080 ti | Seasonic 750w PRIME

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

Error Message: Windows Cannot Load Your Profile Because It May Be Corrupted
Wellicht heb je er iets aan. Probeer eens in te loggen als administrator, dan kun je meer dingen dan met alleen het Guest-account.

En deze topicstart is inderdaad een stuk beter dan je vorige, complimenten (ook namens F_J_K :P).

• aMaZeR
Ik heb mijn profile weer terug. Alleen zit ik nu met het probleem dat ik WinXp alleenmaar kan starten via F8 en dan "last known working configuration".
Als ik XP zelf laat starten, gaat ie telkens naar Checkdisk (of Scandisk) en blijft daar hangen op die 0 procent. Ook als ik binnen 10 seconde door wil starten (dus checkdisk annuleer).
Hoe krijg ik het weer voor elkaar dat ie checkdisk normaal uitvoer?

i7-7700K @ 5GHz (wc) | ASUS Maximus IX APEX | 2x8GB G.Skill Trident Z | Asus 1080 ti | Seasonic 750w PRIME

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Kom je wel door een scandisk / chkdsk heen als je het met de hand in de veilige modus doe?

Uitschakelen: chkntfs /X schakelt de controle uit. Maarrr dat is symptoombestrijding, ik denk toch aan een kaduuke driver of zelfs een hardwareprobleempje: controleer je HDD / controler / drivers etc even goed. Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen is misschien handig daarvoor.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• aMaZeR
Het wordt steeds gekker. Ik kom nu nieteens toe aan chkdsk of scandisk. Het scherm blijft zwart na het bootmenu (win2k/winXP).
Ik denk dat m'n enige optie is om de data van D: naar C: over te pompen en dan maar gewoon D: te formateren als NTFS en dan een schone instalatie van XP hierop te plaatsen.
Misschien is er een kleine kans dat ik mbv m'n WinXP-cd het os kan herstellen.

Verwijderd

Kan je niet eens scandisk met 'n dos bootdisk proberen?... die D:\ is toch FAT32... dan kan je in elk gevan een hardwareprobleem uitsluiten of misschien net bevestigen (denk dit laatste)

ChkDsk uitschakelen, ben het ermee eens, is niet de oplossing. _/-\o_

Ben ervan overtuigd dat als scandisk (niet chkdsk) met de bootdisk wel werkt dat het ergens in de software moet likken... indien deze ook niet werkt ben ik bang dat je hardware ergens naar de knoppen is.

Ikzelf had die schijf al lang in een andere pc geprobeert te controleren met chkdsk. Dit kan dan vanuit XP zelf (vanaf de bestaande schijf in dat andere systeem) omdat de bootpartitie en het wisselbestand op je eigen schijf op dat moment niet meer gebruikt worden. :P

• aMaZeR
Als ik in mijn bootmenu kies voor win2k (C:), start ie wel gewoon op. Als ik dan vervolgens in explorer kijk naar D:, zie ik gewoon "alle" data.
Ik denk dat er wat systeem-bestanden van D: corrupt zijn of ontbreken.
Ik heb vervolgens chkdsk op D: uitgevoerd en die kwam inderdaad met een aantal problemen, maar gaf zelf aan dat ie die fouten kon herstellen.
Dus ik denk niet dat de harddisk defect is.
Het viel mij wel op, dat toen ik de kast open had, dat er een groen lampje op de harddisk aan en uit ging (had ik nooit eerder gezien)
Ook heb ik enkele dagen geleden TweakXP erop heb gezet (misschien is dit het probleem).

Verwijderd

Als je XP gestart krijg kan je je systeembestanden controleren met SFC (system file check)... moet wel zeggen dat sinds Win2K ik hier niets meer mee opgelost heb gekregen, maar je zou 't kunnen proberen.... (Denk idd dat je hardware wel kan uitsluiten als je via Win2K 'n surface scan hebt gedaan) ;)

• aMaZeR
De enige manier om XP te starten op dit moment, is door via F8 te kiezen voor "last known working config". Dan start ie (langzamer dan normaal) gewoon op met mijn eigen account.
Misschien dat ik dan inderdaad ff die SFC kan doen, maar waar vind ik die?

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:58

momania

iPhone 30! Bam!

aMaZeR schreef op 29 augustus 2003 @ 11:14:
Misschien dat ik dan inderdaad ff die SFC kan doen, maar waar vind ik die?
In de Windows Operated Systems - FAQ

Problemen met booten, hoe kan je ze oplossen.

:Y)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Verwijderd

Start - Uitvoeren - 'sfc' - OK ;)

• aMaZeR
*lol* 8)7

Heb het stuk net gelezen, maar dat sfc wordt echt als laatste redmiddel beschouwd.
Dus eerst SFC, werkt dit niet.......format!

Bedankt voor de hulp!

• aMaZeR
Het ziet er naar uit dat de HD defect is. Krijg in ene S.M.A.R.T. meldingen.
Is er nog hoop voor mijn 80gb maxtor?

Verwijderd

S.M.A.R.T. meldingen nog niet meegemaakt... zou 't dan zo hopeloos zijn? Controleer ff wat voor 'n info je over die meldingen krijgt (post ze anders ff) ... copieer in elk geval die data maar ergens anders naartoe als je er nog op komt (... als het er nog op staat... neem aan dat je die format al geprobeert hebt). Hoop dat je nog garantie erop hebt. Mijn ervaring met Maxtor (d8 al dat het deze was, wou het je nog vragen) is dat het prima schijfjes zijn, maar fysiek nogal fragiel. Western Digital is volgens de verkopers die 'k tegenkom toch iets sterker.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2003 20:43 ]

• aMaZeR
hahaha.....op de pc waar ik nu zit krijg ik niets anders dan S.M.A.R.T. meldingen. En dat is nu al zo'n 3 maanden aan de gang. Alleen op mijn main pc kreeg ik die melding en het was eigenlijk gelijk raak. Zelfs format werkt niet meer. Heb nog wel m'n data kunnen back-uppen.
Garantie heb ik niet meer.
Mijn ervaring met Maxtor is niet al te best. Ik ben tot nu toe uiterst tevreden met Western Digital. Ik denk dat ik dus maar weer voor WD ga, de 8mb cache serie.
Wat me nu dus steeds meer begint op te vallen, is dat de levensduur van die hd's vies tegen vallen. Ik heb hier nog schijfies liggen van 500mb tot 6gb en die werken nog als een tiet!
Het is net als met wasmachines. Die gaan tegenwoordig ook niet langer meer dan 5 jaar mee, terwijl ik er een had van 20 jaar oud en die zou nou nog gedraaid hebben.

Verwijderd

Groot gelijk... 'n goeie verkoper zou je dat ook beamen. Heb precies 't zelfde met alles <9GB... draaien gewoon door.

Zelfs zo erg dat ik in een nieuwe server helemaal geen zin meer heb om er ook maar 'n schijfje van 80 GB in te zetten, laat staan 120 of 160 GB, vertrouw het gewoon niet meer.

In plaats hiervan hou ik me gewoon aan 'n standaardgrootte van 20-40 GB in alle clients (liefst zo'n 2× per stuk) en zoveel mogelijk naar CD's..... (zowel als backup als om diskspace te sparen)

Hiernaast hebben we bij ons bedrijf massa's schijven <10GB gewoon voor nix liggen... ook deze gebruik ik voor storage (gebruiken ook overal removable brackets) en liggen gewoon in m'n bureau.

Conclusie: dikke schijven met lange levensduur (en niet te breekbaar) moet ik nog tegenkomen, maxtor is te breekbaar en WD zou beter moeten zijn... voor het prijsverschil hoef je het niet te laten en idd gewoon voor Western Digital gaan.

• aMaZeR
Het wordt toch maar weer een WD800JB. Ik denk dat ik binnenkort toch maar es RAID ga proberen. Bespaart een hoop ellende.

Pagina: 1