mijn PC's vreten HD's

Pagina: 1
Acties:

• Sorki
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-03 12:27

Sorki

world wide wubbish

Topicstarter
hoi,

gedurende het laaste jaar hebben mijn 3 pc'tjes thuis elk 1 a 2 nieuwe HD's versleten (crash, fouten, ...) Ik heb verschillende merken geprobeerd (Maxtor, IBM, WD) maar geen enkele schijf lijkt het uit te houden.....

Vermist ik die dingen niet abnormaal gebruik of veel verplaats en het niet aan het merk ligt begin ik redelijk radeloos te worden :'( Waaraan zou dit te wijten kunnen zijn? Zou het eventueel spannings pieken kunnen zijn of is dat wa te ver gezocht ;) ?

iemand wat goede raad?

Sorki#2242

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kan gebeuren. Slechte voeding is een aannemelijke theorie. Maar het kan ook aan kabels, BIOS of moederbord liggen.

Wat betreft die IBM, was dat niet toevallig de Deskstar 60/75GXP serie? Dat komt namelijk nogal eens voor bij deze serie. Zie ook [rml][ IBM 75 / 60 / 120 GXP] Firmware update! [ Info][/rml] :)

Verder kun je het volgende ook rustig doornemen voor meer achtergrondinfo, mocht dit jou interesseren:
FAQ Opslagmedia & I/O Controllers (25-08-2003)
OM FAQ - Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?
OM FAQ - Hoe krijg ik verloren gaande data terug?

[ Voor 7% gewijzigd door BalusC op 28-08-2003 12:02 ]

• JAVA-Doctor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-03 20:59
't Lijkt me dat je kunt concluderen dat 't bij jou niet aan een specifiek merk schijf ligt.

Oorzaken van uitval kunnen legio zijn. Wat je zelf al zegt, spanningspieken in het elektriciteitsnet zelf (kleine kans), slechte voeding in je PC (meer aannemelijk). Of je PC staat op een plek waar hij niet stabiel staat en wat wiebelt, of af en toe een tik krijgt. Verder kan je een PC hebben die te heet wordt van binnen waardoor je schijven snel 't loodje leggen.

Gewoon even deze punten afgaan en verhelpen.

Verwijderd

Inderdaad een slechte voeding, kabels, bios of moederboard. Maar vergeet zeker niet de temps in je case. Heb je een hopeloze airflow, heb je hardeschijven dicht op elkaar zitten, dan kan dat ding rustig zó warm worden dat je hem niet eens kunt beetpakken. En dat verkort toch zeker ook de levensduur

• Sorki
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-03 12:27

Sorki

world wide wubbish

Topicstarter
Aan de temp ligt het al zeker niet, in mijn meestgebruikte pc heeft elke schijf heeft een apparte 80mm fan en niets erboven/onder. De andere cases hebben ook extra fans en zoveelmogelijk gelet op goeide airflow.

De voeding was ook een van mijn eerste ideeën maar 3 slechte voedingen zou wel wat toevallig zijn niet? (chieftec 340watt, enermax 350 watt en a-open 240 (?)watt)

mobo's = asus a7m266 / a7v / en een intel waar ik het type niet zo vanbuiten weet ;)

die IBM was idd een Deskstar maar niet van die serie...

Wat kan er zoal verkeerd gaan aan de kabels/bios/mb?

Sorki#2242

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Spanningspieken op het electriciteitsnet zelf kunnen ook problemen veroorzaken.
Ook kan het gewoon een -statistisch gezien niet vaak voorkomend- gevalletje van pech zijn..

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

Al aan een stroomfilter gedacht? Of een UPS?

Dan weet je zeker dat de stroom gefilterd is voor hij je pc bereikt!

There is no place like ::1

Verwijderd

wat OOK kan is dat je moederbord niet geaard in je kast ligt.
en dan een paar molexkabels waar de rek uit is.......
vraagje; voelt je kast geladen aan ?
Pagina: 1