Toon posts:

Routing van SMTP Gateway naar Exchange server.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier op mijn werk op server (X01) een SMTP Gateway gezet met IP adres 192.168.0.15. Via NAT is ingesteld in het modem dat de mail binnenkomt op 192.168.0.15:25. De mail komt ook inderdaad binnen van domein.nl, alleen is het vanuit hier de bedoeling dat de mail naar een exchange server (Y01) wordt doorgestuurd, namelijk naar 192.168.0.5. Vanuit de Exchange moet het dan worden verdeeld onder de gebruikers.

De mail komt dus binnen op X01, maar wil niet doorgestuurd worden naar de exchange server. Ik heb alles al geprobeerd in de config van de SMTP Gateway, zoals Local routing ed., maar het wil maar niet lukken.

Zie ik hier iets over het hoofd? Moet er nog DNS ed. worden ingesteld, en zo ja hoe? Ik heb de local routing in de config van de SMTP gateway staan van domeinnaam.nl => Y01. Of moet ik in exchange server nog het nodige aanpassen? (ook daar heb ik al het een en ander geprobeerd)

Iemand die weet wat het probleem is of hier zelf ervaringen mee heeft?

Bij voorbaat dank,

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op 28 August 2003 @ 10:44:
[...]Via NAT is ingesteld in het modem dat de mail binnenkomt op 192.168.0.15:25.
Waarom? Je kunt 't toch net zo goed rechtstreeks naar de Exchange server sturen? 192.168.0.5:25
[...]Moet er nog DNS ed. worden ingesteld, en zo ja hoe?[...]
'k Zou een MX-record voor domein.nl aanmaken wat naar je Exchange server point

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:07
Je kunt X01 misschien instellen als batched SMTP server... dan doe je alsof X01 de fallback mailserver is voor Y01. Zodra X01 dan een mailtje ontvangt gaat hij om de x minuten/securen/uren (ligt er aan wat je instelt) proberen de andere mailserver te bereiken om de mail alsnog af te leveren.

Wel opletten dat je alleen voor je eigen domein(en) B-smtp speelt, anders hebben we op het internet weer een open relay bij.

Verwijderd

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op 28 August 2003 @ 10:54:
[...]
Waarom? Je kunt 't toch net zo goed rechtstreeks naar de Exchange server sturen? 192.168.0.5:25
[...]
'k Zou een MX-record voor domein.nl aanmaken wat naar je Exchange server point
Ik wil de Exchange server juist minder belasten, vandaar dat ik dat SMTP pakket op een aparte server wil hebben.

Ik draai DNS op server Y01, moet ik daar dan een MX-record aanmaken voor domein.nl en dan verwijzen naar Y01? Ik neem aan dat ik dan op X01 als DNS server 192.168.0.5(Y01) moet invullen?

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:07
Verwijderd schreef op 28 August 2003 @ 11:09:
[...]

Ik wil de Exchange server juist minder belasten, vandaar dat ik dat SMTP pakket op een aparte server wil hebben.

Ik draai DNS op server Y01, moet ik daar dan een MX-record aanmaken voor domein.nl en dan verwijzen naar Y01? Ik neem aan dat ik dan op X01 als DNS server 192.168.0.5(Y01) moet invullen?
Ja... alleen: volgens mij vervalt dan wel de hele zone voor het domein als je alleen een MX-record ingeeft. Dan moet je dus 2 zones bij gaan houden... (op Y01 komt dan dus een kopie van de echte zone met een aanpassing er in)

[ Voor 7% gewijzigd door jurri@n op 28-08-2003 11:16 ]

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op 28 August 2003 @ 11:09:
[...]Ik wil de Exchange server juist minder belasten, vandaar dat ik dat SMTP pakket op een aparte server wil hebben.
hoe stuur je die mailtjes dan van je X01 naar je Y01? Toch ook gewoon met SMTP? :?
Ik draai DNS op server Y01,
Da's die Exchange server die je minder wilde belasten? 8)7
moet ik daar dan een MX-record aanmaken voor domein.nl en dan verwijzen naar Y01? Ik neem aan dat ik dan op X01 als DNS server 192.168.0.5(Y01) moet invullen?
Ja

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op 28 August 2003 @ 11:16:
[...]
hoe stuur je die mailtjes dan van je X01 naar je Y01? Toch ook gewoon met SMTP? :?
Klopt, via SMTP. Moet dat dan zo binnenkomen op deze manier, of moet er nog iets worden geconfigureerd in Exchange Server 2000?

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op 28 August 2003 @ 11:29:
[...]Klopt, via SMTP. Moet dat dan zo binnenkomen op deze manier, of moet er nog iets worden geconfigureerd in Exchange Server 2000?
Gaat helemaal vanzelf automagisch goed

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de hulp, ik ga het even uittesten zodra ik de gelegenheid heb.

PS. Kan ik het ook op een of andere manier testen of het werkt zonder dat ik eerst SMTP moet omzetten in NAT naar X01? De mail komt nu namelijk rechtstreeks binnen op Y01 en dat is een heel gedoe om om te laten zetten door MCI.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2003 11:37 ]

Verwijderd

ik heb dezelfde situatie hier.

in sendmail.cf
DS (smart relay host)

Ik heb in /etc/mail/mailertable het volgende staan : vul voor xxxx het jusite in !

xxxx.com smtp:[intern ip adres Exchange]
xxxx.nl smtp:[intern ip adres Exchange]

en voor de weg terug :

Op de Exchange machine staat in Connections / Internet Mail Server in forward all messages het ip adres van de SMTP doos!
Pagina: 1