Promise Ultra 100 Vs. Silicon Image

Pagina: 1
Acties:

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb deze week een nieuwe 200 GB schijf binnen en natuurlijk meteen getest op snelheid.

Ik heb een Abit NF7-S met Silicon Image S-ATA onboard en een Promise Ultra 100 controller die ik al een aantal jaren heb.

Het is me opgevallen dat de Promise en de SI hele andere Read Write resultaten geeft in benchmarks. Ik kan natuurlijk allemaal screenshots geven, maar het idee blijft hetzelfde. Met de Promise controller haal ik writes met een max van ong 22 MB/s en met de SI een write met een max van ong 54 MB/s. De read is wel ong hetzelfde met beide controllers: namelijk ong 55 MB/s-60MB/s. Dit is met de ATTO benchmark.

Sisoft geeft ong dezelfde resultaten als de ATTO voor de write performance van zowel de Promise als de SI. De SI heeft dan ook een hogere score in Sisoft. De read blijft ook hier ong hetzelfde voor beide controllers.

HDTach laat niks speciaals zien en de read waarden zijn ong hetzelfde -> dit was al duidelijk in zowel Sisoft als ATTO. Write kon ik helaas niet meer doen omdat de schijven toen al weer (voor een deel) gevuld waren.

De promise controller heeft het nieuwste bios (ondersteuning 48 bit) en nieuwste drivers voor XP. De drivers voor de SI controller is .28 van de Abit site.

De SI geeft bij mij duidelijk betere resultaten dan de Promise, zeker bij de write performance. In ATTO zie je duidelijk een cap in write performance met de Promise omdat de benchmark al heel snel de maximale write bereikt met de verschillende packetsize. Is de Promise controller nou echt zo slecht?? Deze waarden had ik ook al altijd gehad voor zover ik me kan herinneren. Ik heb hiervoor 2 verschillende BX moederborden gehad met processoren van 300 MHz tot 1.5 GHz en de write performance was altijd al zo geweest met de Promise controller. Ik heb verschillende IMB's, Maxtors, Quantum's en WD's gehad.

Mijn config is als volgt:

Abit NF7-S
512 DDR DC 2*210 MHz
XP 1800+@2300MHz
GF4 Ti4200
3Com 100 Mbit netwerkkaart
Promise Ultra 100

1xWD 800JB
1xMaxtor DM9 120GB 2MB
1xMaxtor DM9 200GB 8MB
1xDVD speler
1xCD-Writer
1xIDE Zipdrive

Gezien het aantal apparaten heeft het geen zin om de onboard ATA133 van de nForce te benchen, maar als ik vanavond tijd heb doe ik dat ook nog.

Heeft iemand misschien een oplossing voor die probleem?? Of is die Promise kaart gewoon niet zo goed als ik had gehoopt? Ik heb helaas ook maar 1 S-ATA dongle bij mijn mobo gekregen, dus een 2de schijf aansluiten op de onboard S-ATA is voorlopig geen keuze. Mijn HDD setup is nu 1 op de S-ATA en dan elke schijf op een eigen IDE kanaal op de Promise controller. De schijven zijn allemaal ingesteld als Master.

Iemand een oplossing??

Ik zie nu trouwens ook dat de IRQ(19) van de Promise hetzelfde is als de GF4, maar dit moet denk ik niet zoveel uitmaken, omdat ik 'vroeger' de promise wel een eigen IRQ had.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Staat de write caching wel ingeschakeld? Ik kan het me niet meer voor de geest halen, maar volgens mij kun je dat in de BIOS van de controller doen. Anders gewoon via apparaatbeheer > rechtsklik > eigenschappen :)

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb de FAQ al doorgenomen, maar dat van die write cache heb ik nog niet gecontroleerd. Maar kan dat 25 MB+ write schelen? Ik kan het nu niet controleren, maar zal vanavond nog eens kijken.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw