AMD xp 2600 + epox 8rda

Pagina: 1
Acties:

• bogy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04-2025

bogy

Show me what u got!

Topicstarter
Mijn situatie is als volgt;
Ik heb dus een Amd XP 2600+ Gekocht vandaag (boxed, met amd cooler).
Op de doos staat er 333 Mhz, Actual Speed: 2083 Mhz, quantispeed architecture.

Ik heb twee vraagjes:

1) is deze cpu wel degelijk een Barton? (ik heb gemerkt dat er op de core zelf niets gegraveerd staat (in tegenstelling tot m'n vorige, een palomino), wel een plakkertje. Tevens staat er op dit plakkertje wel dat het een AXDA2600-dkv3d is, maar Aida32 geeft dan weer aan dat het een Thoroughbred-B is

2) In mijn bios (ik heb dus een Epox 8RDA (non PLUS versie) met Nforce2 Chipset, en laatste nieuwe bios (net nog geüpdate). Nu meende ik te verstaan dat een nforce2 moederbord standaard de multiplier unlocked. Echter, toen ik van 12.5 (x166) wilde overschakelen naar 13.0, kreeg ik na het rebooten van het systeem netjes te lezen dat cpu terug in Failsafe mode (12.5*100 dus) draaide. maw, ik kan enkel op stock speed draaien?

alvast hartelijk dank voor degene die me kan helpen of beetje opheldering kan brengen, vooral over de eerste vraag (het zou toch geen "zwartemarkt" cpu zijn)?

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

Verwijderd

je moet naar de steppingcode onder axda2600-Whatever kijken..dan weet je ook de productiedatum op de week nauwkeurig...en de cache kan je met een simpel progje checken...(512kb l2 -> barton)..maar de 2.08ghz, op 333fsb is geen Barton maar een thoroughbred B, dat is algemeen bekend...met www.cpuid.com/cpuz.htm of zoiets kan je hoeveelheid level-2 cache checken( en dus 256kb zijn)

je zo m wel een stapje sneller kunnen krijgen, als andere componenten niet bottleneck zijn (cooler, voeding). Bepaalde multipliers kunnen soms niet werken, maar je processor is sowieso unlocked (heeft niets met je mobo te maken)..misschien is x13 een gedeelde multiplicator (je kan misschien x13.5 eens proberen, of x9.5(!)), kijk ook ff wat jij processor ongeveer zou moeten kunnen halen aan de hand van het weeknummer (ik 0247, dus 2002, week 47).
Met een beetje mazzel loopt ie wel prima als 2700, dus 13 x 166).
ik zou nog maar geen met voltages enzo gaan aanpassen, maar eerst de koeling optimalizeren, gebruik speedfan om te zien hoe warm ie wordt, enzo })

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2003 05:50 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

1) Kijk hoeveel L2 cache het heeft .. 256KB = T'bred-B en 512KB = Barton :) Ook kun je dat uit de core code afleiden: DKV3D, waarin 3 = 256KB en 4 = 512KB. Op de FAQ van dit subforum kun je een linkje vinden naar een overzicht van alle CPU's en chipsets; onderaan de lijst van alle AMD CPU's staat een handig decodeertabelletje om zulke core codes te kunnen ontcijferen ;)

2) Je hebt alleen maar een hogere geprobeerd? Waarom geen lagere?

Verwijderd

Dat met die multiplier klopt - hij unlockt op een nForce2, alleen bij jouw CPU is het normaal dat je dan niet boven de 12,5x kan instellen (ook niet interessant, zie onder* - maar het kan wel, met een brugjes omwissel).

*Standaard 12.5x 166 = 2075 ?
Dan zou ik toch echt eerst je multiplier omlaag gooien (bijv. 10x) en kijken wat de hoogste FSB is die je bak nog trekt op full load. Stel dat je blijft hangen op 200MHz, dan zou je nog kunnen spelen met de multiplier, bijv. naar 10,5x of 11x en heb je het systeem veel efficienter overgeklokt.

DOC Faq: FSB tweaking en verder dus even lezen B)

Let wel op: bij een nForce heb je de meeste performance als je het geheugen in sync met de FSB laat lopen. Belangrijk bij FSB overkloks is dan ook dat je goed geheugen hebt die je lekker synchroon kan laten lopen op de hoge kloksettings.
Zie PMG Faq: nForce2 Dual Channel geheugen en synchroniteit

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2003 07:13 ]