nieuwe onderdelen kopen voor videobewerken, waar op letten?

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
ik heb een tijdje geleden een digital camcorder gekocht (met dv in en uit)

ik heb een athlon 600 met 384 mb mem en een duron 600 met 128 mb mem

deze pc's vind ik aan de trage kant en daarom wil ik mijn duron pc ombouwen tot een snelle bak.

ik wil er dus games mee spelen en ook video mee bewerken, ik zat te denken aan een mobo met een atlhon 2600+ pro. (prijs/kwaliteit), verder wil ik er nog een harddisk in gooien van 120 of 80 gb

de athlon pc heeft 100 gb aan harddisk ruimte die bijna helemaal vol zit (kan ongeveer 40 gb vrij krijgen hooguit)

en de duron pc heeft 10 gb harddisk ruimte.

ik wil dus de rest van de onderdelen houden (ook de videokaart, alhoewel ik zit te twijfelen om er ook een ati kaartje in te gooien, zit nu een tnt2 tv-out kaart in, in de athlon pc zit een geforce1 ddr)

goed nu mijn vraag.

waar moet ik op letten met het kopen van deze onderdelen en hebben jullie tips??

welk mobo is geschikt?, welke processor en wat voor soort videogeheugen

verder wil ik graag weten hoe snel mijn harddisk moet zijn en wat een ideale grote is, ook wil ik er natuurlijk nog een firewire kaart bij.

wie heeft er antwoorden op mijn vragen? :)

Verwijderd

Hi there,

Ik had dezelfde redenen om mijn systeem te vervangen alhoewel dat wat sneller was dan dat van jou (XP1800 op Abit KT7a Raid)

Ik heb gekozen voor een Dual AMD rekenmachine (zie signature) en heb daar nog steeds geen spijt van.

Naast home video codeer ik ook nogal eens een filmpje. In plaats van een nacht laten draaien kan ik er nu op wachten (bijna real time bij contant bitrate)

Het bewerken van home videos doe ik met premiere die van beide procs gebruik maakt.

Schijven staan hier in raid0 (software matig 2 arrays) wat een snelle disk toegang verzekerd en als videokaart gebuik ik een radeon 9000.

Ook het spelen van games, wat hier veel gebeurd, werkt uitstekend op zo'n machine.

Ik weet niet hoe groot je budget is, maar ik kan het je zeker aanbevelen. Hou rekening met je voeding en de warmte die dit soort systemen genereren.

• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-10-2025
Het sluit niet helemaal aan bij jouw vraag, maar gewoon omdat je dan ergens mee kan vergelijken:

Ik heb een Asus P4PE mobo, met Intel 2,66GHz, 1 GB ram, een systeem HDD van 40GB (8MB cache) en een S-ATA raid-0 van 228GB. De videokaart is een Matrox G550, de geluidskaart een Esi-Pro Waveterminal 192L en de monitor een 19" Philips 109P4.

En het zal je niet verbazen als ik zeg dat dit draait als een zonnetje :*)

Waar ik op zou letten: neem een moederbord met firewire en zorg voor voldoende HDD ruimte, liefst apart van de drive waar Windows op draait.

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-02 14:24
ik zou je qua prijs en snelheid een EPOX moederbord icm een Athlon proc aanraden. dit is het meest interessant (en ik heb het zelf laatst ook uit zitten zoeken). geheugen zou ik niet op besparen, met prijzen van nu kun je zo 1 gig kopen (dual channel, dus 2x512) 512 is overigens ook wel genoeg mocht je willen besparen. firewire (2x) en lan etc. is allemaal op het bord aanwezig.

hd: moet natuurlijk 7200 rpm zijn, 10000 is nog mooier (Seagate). SCSI of RAID nog mooier, kan ook met sommige modellen van EPOX (RAID dus) alleen moet je dan ook weer extra schijven gaan kopen, dat gaat je knaken kosten. zo te horen ben je niet van plan een dedicated editing systeem te kopen (Matrox oid), dus ik zou die schijven achterwege laten.

voeding: die je nu hebt, trekt ie wel een Athlon met al die hd's ? even nakijken.

monitor: twee monitoren (al is de tweede maar een klein oud k*tding) is bij video-montage echt heeeel prettig. als je vga kaart dus twee aansluitingen heeft dan zou ik daar voor gaan. je kunt ook eentje als afkijk gebruiken eventueel.

keyboard/muis: neem een degelijk keyboard, als je handig bent/wordt dan is dat onmisbaar bij editing (vooral bij AVID, maar ook bij premiere). muis met een draadje en optisch is ook fijn (ivm nauwkeurigheid bij slepen filmdelen)

geluid: onboard, doorgaans genoeg tenzij je hele hefty nabewerking wil gaan doen etc.

hd: gebruik een dedicated schijf voor editing en capture (dus geen windows en andere reut erop zetten, formatteer dan ding zo nu en dan om een snel te houden. 80 gig of meer is voldoende doorgaans.

OS: windows 2000 pro, dit ivm betere ondersteuning voor oudere hardware en minder bugs. XP pro kan ook maar bij mij altijd gezeik.

burn: Koop een DVD brander, al was het alleen maar om je capturefiles te backuppen. een dvd schijfje neemt ook makkelijker mee dan een camera voor afspelen.

.. nog meer?

[ Voor 11% gewijzigd door BuG2FiX op 28-08-2003 09:07 ]

• QSYS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-12-2025
zou het niet interessant zijn om een Nforce2 chipset te nemen voor moederbord, en dan SATA schijven er in en 1024 MB, goede videokaart en een redelijke snelle AMD proc, heb nu zelf een 2600XP en dat loopt als een trein met opnemen vanaf mijn digitale camera....:)

• Tennisbal
bug2fix: wat kan ik precies doen met 2 monitoren???

• Tennisbal
QSYS schreef op 28 augustus 2003 @ 09:09:
zou het niet interessant zijn om een Nforce2 chipset te nemen voor moederbord, en dan SATA schijven er in en 1024 MB, goede videokaart en een redelijke snelle AMD proc, heb nu zelf een 2600XP en dat loopt als een trein met opnemen vanaf mijn digitale camera....:)
wat is SATA? oh wacht serial ata :) is serial ata compatible met oudere systemen? (die geen s- ata controller ofzo hebben)

[ Voor 13% gewijzigd door Tennisbal op 28-08-2003 11:21 ]

• BuG2FiX
nee, maar doorgaans is er ook ATA ondersteuning. S-ATA is sneller maar nog wel een beetje in de kinderschoenen en niet goedkoop. zou ik niet aanraden op dit moment, maar het kan. er bestaan ook converters van ATA naar S-ATA en vice versa eventueel mocht je het willen combineren.

2 monitoren? bij een beetje produktie kun je echt niet zonder, op de rechter zet je je library van clips neer, je geluiden en effects. Ook kun je daar de afkijkmonitor hebben in beeld als je geen aparte (video)monitor hebt daarvoor (die heb je niet als je geen speciale hardware hebt).

op het andere scherm heb je dan alle ruimte om te editen op meerdere sporen. en kun je bijvoorbeeld je beeld en audiocorrectie doen. niks irritanters om constant menuutjes te moeten openen of geen overzicht in je clips te hebben. kijk, het HOEFT niet maar als je het eenmaal hebt wil je echt niet anders... trust me.

[ Voor 8% gewijzigd door BuG2FiX op 28-08-2003 13:14 . Reden: typo ]

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:29

Beaves

Usque ad Finem

BuG2FiX schreef op 28 August 2003 @ 13:12:
nee, maar doorgaans is er ook ATA ondersteuning. S-ATA is sneller maar nog wel een beetje in de kinderschoenen en niet goedkoop. zou ik niet aanraden op dit moment, maar het kan. er bestaan ook converters van ATA naar S-ATA en vice versa eventueel mocht je het willen combineren.
SATA is niets sneller als PATA, de HDD's krijgen net ATA66 vol, laat staan ATA100 en ATA133. Pas bij leuke RAID array's heb je iets aan de iets hogere bandbreedte van SATA (150MB/s).

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• Tennisbal
BuG2FiX schreef op 28 August 2003 @ 13:12:

2 monitoren? bij een beetje produktie kun je echt niet zonder, op de rechter zet je je library van clips neer, je geluiden en effects. Ook kun je daar de afkijkmonitor hebben in beeld als je geen aparte (video)monitor hebt daarvoor (die heb je niet als je geen speciale hardware hebt).

op het andere scherm heb je dan alle ruimte om te editen op meerdere sporen. en kun je bijvoorbeeld je beeld en audiocorrectie doen. niks irritanters om constant menuutjes te moeten openen of geen overzicht in je clips te hebben. kijk, het HOEFT niet maar als je het eenmaal hebt wil je echt niet anders... trust me.
klinkt super! ik heb nog wel een schermpje over, ondersteunt pinnacle ook 2 monitoren?

• Tennisbal
en is een A/V harddisk echt noodzakelijk??? ik kan nu een maxtor 80 gb harddisk voor 89 euro kopen (2 mb cache). is 2mb cache te weinig??? ik heb liever de 8 mb versie
fastcom: maxtor diamondmax plus 9. 6y080p0, 80 gb 7200 8 mb cache. is dit wat? of toch voor een 120gb gaan?

[ Voor 25% gewijzigd door Tennisbal op 28-08-2003 13:24 ]

• BuG2FiX
het gaat erom dat windows 2 monitoren ondersteunt... gewoon je desktop uitbreiden in je beelschermsettings. programma's gaan gewoon mee (premiere / avid in ieder geval wel). gewoon proberen kan geen kwaad.

..die HD gaat wel werken hoor, als je maar zorgt dat ie een beetje schoon blijft en niet oneindig grote bestanden laten staan. de cache is wel van invloed maar ik gok dat je dat niet gaat merken. zeker niet bij het capturen.

ennuh, meer is wel handiger ja. 120 gig is dus handiger dan 80. ligt er helemaal aan wat voor films je wilt gaan editen en hoe lang die zijn. Ik heb hele goeie ervaring met de Seagate Barracuda V series. Maxtor is ook niet slecht.

pci vga kaart gaat wel werken, maar ook een kwestie van gewoon proberen. windows xp of 2000 herkend je pci kaart als 'secondary' en klaar is kees. de schermgrootte maakt ook niet veel uit, als ze maar dezelfde resolutie kunnen draaien.

[ Voor 83% gewijzigd door BuG2FiX op 28-08-2003 13:28 ]

• Tennisbal
BuG2FiX schreef op 28 August 2003 @ 13:23:
het gaat erom dat windows 2 monitoren ondersteunt... gewoon je desktop uitbreiden in je beelschermsettings. programma's gaan gewoon mee (premiere / avid in ieder geval wel)
ah op die manier. dus als ik bv een oud ati kaartje uit 98 (pci) erbij gooi kan ik ze allebei gebruiken?

de 2e monitor is 14 inch, de ander 17 of 19 inch (heb er 2)

• Snol
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Snol

Swim with me and get wet !

Nforce 2 mobo (goed letten op de extra's [firewire, lan, sound, s-ata maybe], merk qua eigen voorkeur)
2x 256 Mb DDR Pc 2700 of 2x 512 afhankelijk budget
Western Digital 80 Gig 7200 Rpm 8Mb Cache of groter afhankelijk budget

Kosten 250 euro of hoger afhankelijk extra's, als 1 van je 2 kaarten dual monitor ondersteunen dan is een nieuwe video kaart niet nodig. Let op de aansluiting van je camera naar je pc, zal wel firewire zijn. Verpats je oude systeem onderdelen in vraag en aanbod en je krijgt er weer wat geld voor terug.

Was mijn advies ook geweest

*

• BuG2FiX
ff een beetje offtopic, maar welke camera heb jij gekocht en hoe duur (gezien de firewire in/out mogelijkheid) als ik vragen mag.

• Tennisbal
jvc grd 70e in/out met firewire. ik heb nu trouwens ff snel een firewire kaartje gekocht (2o euro) om alvast een beetje te kloten :)

• Tennisbal
Snol schreef op 28 August 2003 @ 13:33:
Nforce 2 mobo (goed letten op de extra's [firewire, lan, sound, s-ata maybe], merk qua eigen voorkeur)
2x 256 Mb DDR Pc 2700 of 2x 512 afhankelijk budget
Western Digital 80 Gig 7200 Rpm 8Mb Cache of groter afhankelijk budget

Kosten 250 euro of hoger afhankelijk extra's, als 1 van je 2 kaarten dual monitor ondersteunen dan is een nieuwe video kaart niet nodig. Let op de aansluiting van je camera naar je pc, zal wel firewire zijn. Verpats je oude systeem onderdelen in vraag en aanbod en je krijgt er weer wat geld voor terug.

Was mijn advies ook geweest
das wel een goeie tip, maar er moet natuurlijk ook nog een processor in. prijs zal dan zeker 400 euro fozo zijn?
hier zit toch ook al een soort videokaart in van geforce?? ik heb liever aan ati kaart eigenlijk maar die kan ik er natuurlijk bij prikken (zodat ik nmisschien multimonitoring heb?)

[ Voor 12% gewijzigd door Tennisbal op 28-08-2003 13:55 ]

• Tennisbal
ik heb nu opeens weer een maf probleem met die firewire kaart (merk sweex) hij is goed geinstalleerd en vind de camera etc. alleen doet mijn netwerk het niet echt meer. Internet wel (via gateway) alleen filesharing niet meer??? en ik wil net ff wat bestanden copieren ivm videobewerken vanaf mijn 2e pc :( hoe kan dat? het is een xp bak.

ik heb een netwerkbridge aangemaakt (deed windows) tussen iee port en de netwerkkaart, en windows heeft een dv netwerk dignen aangemaakt.

maar bestanden sharen kan opeens niet meer :'(

[ Voor 23% gewijzigd door Tennisbal op 28-08-2003 14:00 ]

• BuG2FiX
je moet onder netwerkinstelling instellen dat je geen netwerk over IEEE1394 wilt waarschijnlijk. ik heb zelf een EPOX RDA3+ met een Athlon 2000 proc en een Radeon 9700 kaart (met dual monitor). proc is 80 euro, moederbord 120 ofzo. videokaart iets duurder maar ik zou voor een 9500 gaan, heeft ook dual monitor support

de meeste nforce2 borden hebben NIET de vgakaart onboard, het kan wel maar ik zou het er niet voor over hebben. overigens kun je die ook gewoon uitzetten of als tweede kaart gebruiken, wat jij wilt.

[ Voor 25% gewijzigd door BuG2FiX op 28-08-2003 14:05 ]

• Tennisbal
BuG2FiX schreef op 28 augustus 2003 @ 14:04:
je moet onder netwerkinstelling instellen dat je geen netwerk over IEEE1394 wilt waarschijnlijk. ik heb zelf een EPOX RDA3+ met een Athlon 2000 proc en een Radeon 9700 kaart (met dual monitor). proc is 80 euro, moederbord 120 ofzo. videokaart iets duurder maar ik zou voor een 9500 gaan, heeft ook dual monitor support

de meeste nforce2 borden hebben NIET de vgakaart onboard, het kan wel maar ik zou het er niet voor over hebben. overigens kun je die ook gewoon uitzetten of als tweede kaart gebruiken, wat jij wilt.
en die kan je overklokken naar de 9700 :) of werkt dat niet zo relaxt.

wat heeft de epox voor digen onboard?

• BuG2FiX
hehe, zelf wat opzoeken mag best hoor.. www.epox.nl zou ik eens beginnen als ik jou was. voor de prijzen de welbekende pricewatch. ik heb alles gekocht bij www.maxpert.nl in Zutphen (no spam). Alles zit erop overigens, LAN, Firewire, USB 2.0, Sound etc.

overklokken kan idd, maar dat zoek je zelf maar uit, zijn veel topics over... ;)

[ Voor 15% gewijzigd door BuG2FiX op 28-08-2003 14:11 ]

• Tennisbal
hehe weet ik alles van, maar ja tennisbal heeft het druk he dus is het makkelijk als ik af en toe een kleine samenvatting krijg.

• Tennisbal
maar nu weet ik nog niet of A/V belangrijk is voor een harddisk? ik wil er vanmiddag ff een kopen of morgen

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:41

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wat oudere topics met tips:
Welk systeem voor videobewerking???
Videobewerking... P4 of AMD+DDR ?

Misschien heb je daar ook iets aan

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• BuG2FiX
als ik nu zou kiezen zou ik gaan voor de snelste, dus ja die met 8 mb cache. of als je echt een bikkel bent koop je die cheetah versie, die doet 10.000 toeren. kun je een plank staal mee doorzagen :D haha.

• Tennisbal
hehe weet ik alles van, maar ja tennisbal heeft het druk he dus is het makkelijk als ik af en toe een kleine samenvatting krijg.

• Tennisbal
wat is de beste partitie indeling voor mijn nieuwe harddisk (die ik zojuist gekocht heb? een 80 gb maxtor 7200 8 mb cache harddisk??)

ik heb er 2 * 40 van gemaakt, is dat goed ingesteld?

[ Voor 18% gewijzigd door Tennisbal op 28-08-2003 17:40 ]

• Tennisbal
hmm, bij pinaccle 8.8 zie ik bij het opnemen van een dvd bandje geen voortgang iets? beeld blijft zwatrt (maar camera loopt wel) wat nu?

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:31
Ik heb twee WD Raptors in een RAID-0 array staan en dat is echt opmerkelijk sneller dan bijna alle ATA oplossingen en veel goedkoper ook dan SCSI :*)

Voor de specs van mijn systeem zie MAIN SYSTEM ;) (de bak met de rappie's dus)

• Tennisbal
hmm pinaccle 8.8 werkt niet goed met xp heb ik het idee :( ik krijg in xp geen beeld te zien als ik wil rippen en hij loopt half vast. in 98 zie ik rare dingen door m'n beekd geen. kent iemand deze problemen??????

volgens mij komt het doordat de videocam na 3 sec stopt met opnemen. hoe kan ik dit voorkomen?

[ Voor 20% gewijzigd door Tennisbal op 28-08-2003 19:14 ]

• Tennisbal
hoe kan ik de vensters van pinnacle verspreiden over 2 monitoren?? (ik heb nu deal view!! werkt top!)

pinnacle heeft vensters die niet los te krijgen zijn. fullscreen lukt ook al niet
Pagina: 1