Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Piekspanning] Lamp knippert

Pagina: 1
Acties:
  • 3.713 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 pc's+2 monitoren+tv op een stekkerdoos ( met zo'n rood knopje)aangesloten.
Zodra ik de TV aanzet gaat mn kamerverlichting (1 gloeilamp) effe knipperen, dit doet ie 1x.

Ook klappen er hiero regelmatig lampen uit (eentje in de maand of zo)
Iemand hier enig ervaring mee?

Kan mn pc d'r stuk van gaan?
Ik zit erover te denken een stekkerdoos van Sweex te halen met piekspanningsbeveiliging , of is dat niet nodig?

Verwijderd

De lijntrafo van je tv (die zorgt voor de hoogspanning) zorgt voor een spanningvariatie op je netaansluiting,en de spanningsbeveiliging van je stekkerdoos reageert hierop.Zeker bij de goedkoper dozen kan dit storen,en zelf je pc "resetten" door de spanningsdip. Tv in aparte doos is het makkelijkste om dit op te lossen.Schade veroorzaakt het normaal niet.Sommige monitoren veroorzaken ook dit effect.

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-11 20:35

Super_ik

haklust!

die piekbeveiliging zal nie echt helpen, jij moet een net filter hebben.
voedingen zijn tegenwoordig zo duurzaam dat ze er echt niet harden van slijten trouwens. wat wel een keer kan voorkomen is dat met t aanschakelen van je tv je computer reset :)

[ Voor 53% gewijzigd door Super_ik op 27-08-2003 23:12 ]

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• idioteque
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

idioteque

Citius, Altius, Fortius

Kan het ook gebeuren als er een stofzuiger wordt aangezet? :|

[ Voor 4% gewijzigd door idioteque op 27-08-2003 23:12 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

stja, die dipjes kan je pc wel tegen hoor,

en als je van die gloeilampen koopt van 2 kwartjes en je hebt er 10 in huis hangen nou dan kan dat wel hoor.

je ziet hem waarchijnlijk ook even knipperen als je koelkast of frituur aanslaat
(of stofzuiger)

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Het klopt inderdaad dat als ik ga stofzuigen oid ik die lichtjes ook even zie knipperen.
Tot nu toe (gelukkig) nog geen last gehad van een pc die zichzelf rebootte door deze wisselspanning.

Heb het op school wel eens gezien bij de MCSE les. Docent schakelt een andere pc aan en alle pc resetten spontaan :S

Verwijderd

Dat komt door de weerstand van je verlengsnoer.
Als je die tv direct in de muur prikt zal je het waarschijnlijk niet meer hebben.
Als je die dip dan nog steeds zo erg hebt, moet je de bedrading in je huis toch eens na laten kijken! Mogelijk brandgevaar!

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2003 23:23 . Reden: typefout ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is niet zo dat ie constant zit te knipperen of zo, je kunt het meer zien als 1 "snelle" knipper :)

Ik weet het de stroom hier in mn huis spoort niet echt :(

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

hiet stond wat fouts

[ Voor 96% gewijzigd door Fish op 28-08-2003 00:01 ]

Iperf

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:54

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Hrm, hier heb ik thuis dus ook last van, maar ik ben niet zo electrisch-technisch aangelegd. Ik zou kunnen aannemen dat de bedrading goed is (Mijn pa legde het aan 2 jaar geleden, en ik zat erbij).
Als ik een 'zwaar' apparaat aandoe, dan gaan de lampen flikkeren. Maar zelfs als ik gewoon alles al aan heb enzo, kan het wel eens voorkomen dat ze een beetje flikkeren. Heb gelukkig nog niet gehad dat een PC resette, denk niet dat die kans groot is hier. In ieder geval gaan de lampjes regelmatig kapot.

Wat zijn net filters en wat voor invloed hebben verlengsnoeren?

@DarkZen: Alle PCs resetten? Dat moet een machtig gezicht zijn geweest. :)

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de tv net effe op een andere verlengkabel (en stopcontact ) aangesloten.
Helaas geen verschil :(, dat er zo nu en dan een lamp sneuvelt maakt me niet uit. (Lampen sneuvelen hier meestal direct na het aanzetten als er geen andere apparatuur aanstaat)

Als het geen kwaad kan voor me nieuwe pc (athlon 2600) en me oude config (pentium 450) dan leg ik me hier gerust bij neer.

@ Trinsec: Dat was wel een geinig gezicht ja +-20 pc's die allemaal opnieuw gingen opstarten. Alleen een Comaq server was niet opnieuw opgestart maar die was vastgelopen (6)

Verwijderd

Je hebt gewoon een weerstand in je energievoorziening.

Kan bijvoorbeeld een slechte "prik" lasdop zijn, een gammele steker, te lang dun snoer, een zekering die niet helemaal goed vastgeschroefd is (waardoor ie misschien wel heet word), te veel zware stroomvreters op een verlengsnoer, een kroonsteentje die te hard aangedraaid is waardoor je de helft van je snoer afgedraaid hebt, enzovoort.

Als het verschijnsel zich in het hele huis voor doet, moet je toch eerst in de meterkast kijken!

En nog wat, gloeilampen sneuvelen altijd als ze aangezet worden, of als ze gestoten worden, en dat laatste zeker als ze aan staan.

Het zal geen nadelige gevolgen voor je pc hebben, hooguit voor je OS (door het spontaan rebooten van je pc).

Loop het hele traject eens af dan vind je vanzelf de boosdoener.

Laat er anders een prof. naar kijken, wie weet heb je een potentiele brandbron in huis. Zonder gein!

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:54

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Hehe over brandbron gesproken. Een keer was de lamp in mijn kelder nogal gaar, de socket was niet erg goed meer enzo. Dus wou ik even lekker wat uit de kelder halen, ik de knop drukken.. *PANG!* een enorme steekvlam en ik schrok me rot. Resultaat: Kortsluiting. Mochten we mooi een nieuwe dingus in onze meterkast stoppen. (Ik zei toch dat ik niet elektro-technisch aangelegd was)
Lamp was zwartgeblakerd maar werkte wonderwel nog. De knop was helemaal kapotgesmolten. ;)

Maar eh, om terug on-topic te gaan... Alleen die flikkeringen zijn een beetje irri soms. De computers ondervinden nagenoeg geen hinder. Ik zal eens m'n pa vragen of 'ie er eens naar wilt kijken some day.

P.s. betekent dit dat het dan beter is voor de gloeilampen om ze altijd aan te houden i.p.v. ze steeds aan/uit te doen?

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 August 2003 @ 23:22:
Dat komt door de weerstand van je verlengsnoer.
Als je die tv direct in de muur prikt zal je het waarschijnlijk niet meer hebben.
Als je die dip dan nog steeds zo erg hebt, moet je de bedrading in je huis toch eens na laten kijken! Mogelijk brandgevaar!
Het is juist net andersom. Als je een beetje verstand van electronica hebt weet je dat er veel condensators in tv's en andere apparatuur zitten. Die vreten ontiegelijk veel stroom als je een apparaat aanzet. Vandaar die knipperende lampen.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Trinsec schreef op 29 August 2003 @ 23:25:
knip

P.s. betekent dit dat het dan beter is voor de gloeilampen om ze altijd aan te houden i.p.v. ze steeds aan/uit te doen?
ik hoorde van wel .. ik koop liever een nieuw peertje dan dat ik die energierekening moet betalen

Iperf

Verwijderd

Je elektrisch Nuts bedrijf kan ook te veel spanning leveren waar door de lamp kapot gaat.
Is dit 1 lamp of zijn er meerdere lampen die kapot gaan?

kan ook zijn dat er in de buurt iemand met een las apperaat werkt, dat kan ook spannings dibben veroorzaken.

of je vader heeft de installatie niet goed aangelegd.
B.v hij heeft 2 fasen van verschillende groepen aan elkaar geknoopt.
dit kan ook tot rare dingen leiden....

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2003 22:52 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 August 2003 @ 23:39:
[...]

Het is juist net andersom. Als je een beetje verstand van electronica hebt weet je dat er veel condensators in tv's en andere apparatuur zitten. Die vreten ontiegelijk veel stroom als je een apparaat aanzet. Vandaar die knipperende lampen.
Ja, dááág.
Dan is het zeker normaal dat je pc herstart.
Dat kleine dipje in je spanning is idd normaal. Maar het moet niet te gek worden.

Neem maar van mij aan dat ik weet waar het over gaat B)
Pagina: 1